Nasze raporty

Raport 2021 „Bizneswoman Roku: Poczucie własnej wartości polskich przedsiębiorczyń a wycena ich usług”

Polskie przedsiębiorczynie ogranicza głównie brak pewności siebie, jak wynika z najnowszego raportu „Bizneswoman Roku” Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką. Ponad ⅓ czasami zdarza się prowadzić projekty lub brać w nich udział  nieodpłatnie, a wycena swojego czasu przychodzi z łatwością tylko ⅕ badanych. Inspiracją do budowania poczucia własnej wartości jako bizneswoman mogą być laureatki najstarszego i największego konkursu dla przedsiębiorczych Polek Bizneswoman Roku.

Zdaniem Polek 80% kobiet zaniża swoje oczekiwania finansowe

40% badanych przedsiębiorczyń twierdzi, że wycena ich produktów i usług sprawia im problemy, co wynika z niechęci do rozmów o pieniądzach lub nieznajomości cen konkurencji.

Ponad 1/3 czasami zdarza się prowadzić projekty lub brać w nich udział nieodpłatnie.

14% wycenia swoje działania poniżej stawki rynkowej.

Raport 2021 „Bizneswoman Roku: Polki chcą być przedsiębiorcze”

Jak wynika z raportu Bizneswoman Roku, wiele kobiet w Polsce chciałoby prowadzić własną firmę – większość myśli o tym od ponad roku, a ¼ nawet od 4 do 8 lat! Co więc je powstrzymuje? Czemu myślą o własnej działalności? Jakie firmy chciałyby budować? Jak wyobrażają sobie życie przedsiębiorczyni?

Aż  68% Polek chciałoby prowadzić własną firmę.

Ponad  50% myśli o tym od roku do dwóch lat, a co dziesiąta nawet od czterech do ośmiu lat.

Ponad 16% respondentek przed założeniem własnego biznesu powstrzymuje brak pewności siebie.

Dla 1/4 ankietowanych największą motywacją do założenia własnej firmy jest chęć bycia niezależną.

Ponad 25% respondentek chciałaby rozwijać firmy na skalę globalną, a połowa wolałaby działać lokalnie

Raport 2021 „Bizneswoman Roku: Sytuacja i pespektywy polskich przedsiębiorczyń”

Według danych z KRS za 2020 r. co trzecia polska firma jest założona i prowadzona przez kobietę, co pod tym względem stawia nas na wysokim miejscu wśród krajów Unii Europejskiej. Kobiety szczególnie zdominowały rynek usług – na koniec 2020 r. należało do nich ¾ firm. Minione dwa lata spowodowały jednak wiele trudności i niepewności na rynku pracy oraz wśród osób prowadzących własne biznesy. Nie pomagają z pewnością aktualne zawirowania gospodarcze oraz zmiany prawne i podatkowe. Jak polskie przedsiębiorczynie odnajdują się w nowej sytuacji i z jakimi wyzwaniami muszą się mierzyć i jak oceniają perspektywy na przyszłość?

Ponad 1/3 polskich bizneswoman uważa się za osoby, które przede wszystkim potrafią walczyć z przeciwnościami.

Niemal 1/3 przyznaje, że w ciągu ostatniego roku miała problemy z prowadzeniem działalności.

Ponad 1/4 odnotowała spadek przychodów. 

70% odczuwa obecnie zwiększony stres w związku z prowadzeniem firmy.

70% widzi szanse rozwoju w najbliższych miesiącach.

Niemal 50% częściej niż w poprzednich latach miała szansę pracy nad nowymi projektami.

Raport „Mama-Warszawianka. Wygrajmy z COVIDEM”

Jak wygląda życie mieszkanek stolicy w pandemii? To unikalny i obszerny raport na temat życia Warszawianek badający obszary takie jak: życie zawodowe i prywatne, macierzyństwo, dyskryminacja oraz rozwój osobisty.

24% kobiet mieszkających w Warszawie straciło pracę zarobkową

17% nie wie, czy nie nastąpi to w najbliższej przyszłości

28% kobiet w stolicy dotknęły obniżki wynagrodzeń

43% kobiet pensja się nie zmieniła

54% respondentek wskazało, że przez macierzyństwo mają utrudniony rozwój zawodowy

30% kobiet pracuje więcej niż przed pandemią

61% Warszawianek musi pracować i zajmować się jednocześnie rodziną

Badanie zostało przeprowadzone w ramach programu aktywizacji zawodowej „Mama-Warszawianka. Wygrajmy z COVIDEM” zainicjowanego przez Katarzynę Wilkołaską-Żuromską, i sfinansowane przez Urząd M. St. Warszawa.

Raport „Sytuacja Polek w czasie pandemii”

Koronawirus odciska piętno na sytuacji kobiet w Polsce. Okazuje się, że 1/3 badanych przez Fundację Sukcesu Pisanego Szminką poświęca na pracę więcej czasu i ma więcej obowiązków zawodowych niż przed wybuchem pandemii. 1/3 pracuje obecnie nawet po 11 h dziennie, nierzadko łącząc obowiązki zawodowe z opieką nad rodziną. Polki boją się utraty pracy, godzą się na mniejsze zarobki i przyznają, że nawet w trakcie urlopu były lub są zmuszane do wykonywania zawodowych obowiązków. Choć szanse na awans i rozwój kariery odeszły teraz na drugi plan, to nie znikła determinacja i chęć samodoskonalenia.

Polki, choć boją się o utratę pracy i przyszłość finansową swoją i swoich rodzin, nie zamierzają spocząć na laurach, a sytuację związaną z koronawirusem traktują przejściowo. Prawie 65 proc. ankietowanych zapytana przez Fundację, czy wierzy w rozwój zawodowy odpowiedziała twierdząco. To jedna z bardzo dobrych informacji, jakie płyną z Raportu „Sytuacja Polek w czasie pandemii”.

Raport „Dobre praktyki firm członkowskich Klubu Champions of Change”

Mało elastyczny czas pracy, luka płacowa i nieuwzględnianie urlopów macierzyńskich i rodzicielskich w ścieżkach karier to problemy, które wpływają na brak równości płci na najwyższych stanowiskach. O zmiany w tym obszarze, nie tylko w swoich firmach, z powodzeniem walczą członkowie Klubu Champions of Change. Dzięki rozwijaniu kultury różnorodności w firmach oraz wspieraniu kobiet można uzyskać wymierne korzyści – wynika z raportu „Klub Champions of Change – podsumowanie działań w 2019 roku. Wybrane dobre praktyki firm członkowskich”.

Raport „Satysfakcja Polek z pracy i zarobków”

64 proc. kobiet ankietowanych przez Fundację Sukcesu Pisanego Szminką jest zadowolonych ze swojej pracy, ale tylko 27 proc. w pełni satysfakcjonuje to, co robią. Ponad 1/3 w ogóle nie jest zadowolona z kariery zawodowej. Aż 66 proc. kobiet uważa, że ich wynagrodzenie nie jest adekwatne do kompetencji i chciałoby dostać podwyżkę w wysokości min. 1000 zł na rękę. Raport „Satysfakcja Polek z Pracy i Zarobków” odkrywa też dobre karty: kobiety nie pozostają bezczynne – chętnie uczestniczą szkoleniach i warsztatach, także poza pracą.

Raport „Wybieraj swoją przyszłość świadomie”

Jeszcze kilka lat temu nadreprezentacja młodych ludzi decydowała się na wybór studiów wyższych na kierunkach typu zarządzanie i marketing. Jak pokazuje Raport Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką obecnie coraz częściej młodzi ludzie biorą pod uwagę ścieżkę rozwoju opartą o naukę w szkole zawodowej czy technikum. Jednocześnie ponad 80% osób w wieku 15-29 lat podejmuje te decyzje nieświadomie, większość informacji czerpiąc z Internetu, a 2/3 z nich robi to bez konsultacji z ekspertami.

Młodzi ludzie często decydują się na pracę poniżej swoich kwalifikacji, za niskie wynagrodzenie, w branżach i zawodach, których przyszłość jest niepewna lub na które nie ma popytu. Efektem jest frustracja i częste zmiany szkół, kierunków studiów i pracy. Szukając źródeł tego problemu, Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką sprawdziła, czym kierują się młode osoby decydując o swojej karierze.

Raport „Szanse i bariery dla Polek w biznesie i na rynku pracy”

Ten Raport przygotowałyśmy, by kontynuować dyskusję na temat barier, które utrudniają wykorzystanie potencjału kobiet oraz szans, które wspierają je w awansach, rozwijaniu swoich pomysłów i budowaniu silnych firm. W przeprowadzonej ankiecie oddałyśmy głos kobietom, pytając o ich doświadczenia, refleksje i opinie. Część z tych wypowiedzi cytujemy, by liczby zyskały szerszy kontekst i ludzki wymiar. Wzbogaciłyśmy je o komentarze ekspertów, w których znajdą Państwo przykłady dobrych praktyk, które już działają. Mamy nadzieję, że będą one wskazówką dla pracodawców, inwestorów, liderów opinii i ułatwią im wprowadzanie rozwiązań, które wesprą kobiety i przyczynią się do rozwoju firm oraz gospodarki.

Badanie „DNA SuXesu Polek”

Przede wszystkim – bardziej świadoma. Tak wynika z badań „DNA Sukcesu Polek” przeprowadzonych przez Agencję badawczą Izmałkowa na zlecenie Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką. Jest bardziej świadoma tego, czego chce, co uważa za swój sukces oraz jakie mogą być koszty sukcesu, do którego dąży. Aż 92% jest świadoma kosztów, rozumie zagrożenia, które mogą się pojawić, gdy zdobywa szczyt, a więc może się też lepiej na nie przygotować. Potencjalne koszty nie są więc przeszkodą, by realizowały swoje plany i marzenia. Nawet, jeśli budzą lęk. Co czwarta Polka za swój sukces uważa konfrontację ze swoimi lękami.

58% Polek uważa, że sukces jest zawsze pozytywny i nie ma kosztów.

1/3 badanych kobiet zarabia 4100 – 10 tys. na rękę i dla prawie połowy jest to sukces.

63% Polek za sukces uważa pracę, która sprawia przyjemność oraz zapewnia równowagę miedzy pracą, domem i rozwojem osobistym.

  • Dla Polek sukcesem jest samo podjęcie próby, bez względu na osiągnięty efekt.
  • Co czwarta Polka za swój sukces uznaje konfrontację z lękami oraz odwagę, by zadbać o swoje potrzeby bez poczucia winy.

Aż 63% Polek uważa, że sukcesem jest praca, która daje poczucie spełnienia oraz równowaga między wszystkimi aspektami życia. I chociaż rodzina nie jest sukcesem, do którego dążą, jest ona ważna, gdy już ją mają. Co więcej, aż 26% Polek, które mają dzieci odbiera sukces bardziej pozytywnie od tych, które są bezdzietne. Co ciekawe, wśród tych, które mają dzieci, ale nie mają partnera – są po rozwodzie – aż 67% ma jednoznacznie pozytywny stosunek do sukcesu.

Czy wiesz, że…

  • To pieniądze, a nie rodzina częściej kojarzą się Polkom z sukcesem.
  • Satysfakcja z sukcesu rośnie wśród kobiet, które są po rozwodzie lub zakończyły długoletni związek.
  • Rodzina nie jest sukcesem, do którego się dąży. Ale uznaje się ją za sukces, jeśli się ją ma.
  • Single częściej czują pełną satysfakcję z sukcesu, niż osoby, które mają partnera.

dowiedz się więcej