Kiedyś proces rekrutacji wiązał się z długimi podróżami, korkami i problematycznymi poszukiwaniami adresów. Dziś wystarczy nam odpowiednie ustawienie kamery i wygospodarowanie chwili wolnego czasu. Jednak wszystko ma swoje plusy i minusy. Przekonajmy się, co na temat rekrutacji online sądzą sami kandydaci. Czy marzą o powrocie do tradycyjnej formy? A może zdążyli przyzwyczaić się do uroków e-rekrutacji? Najwyższy czas rozwiać wątpliwości i sięgnąć po doświadczenia osób, które mają doświadczenie z tą formą ubiegania się o zatrudnienie.
Doświadczenia Polaków z rekrutacji zdalnych – badanie ClickMeeting
W badaniu ClickMeeting udział wzięło 550 osób do pięćdziesiątego piątego roku życia, z czego 87% posiada wykształcenie wyższe lub średnie. Każda z ankietowanych osób co najmniej raz uczestniczyła w procesie e-rekrutacji. Ponad 40% z nich zamieszkuje miejscowości liczące od 50 do 500 tysięcy mieszkańców, a 33% miasta o większej liczbie ludności. W związku z tym możemy śmiało założyć, że wyniki ankiety są miarodajne i dość wiernie oddają opinie na temat rekrutacji online potencjalnych kandydatów poszukujących zatrudnienia na aktualnym rynku pracy.
W jakim trybie najczęściej przeprowadzano rekrutacje od marca 2020 roku?
Choć mogłoby się wydawać, że w związku z sytuacją pandemiczą prawie wszystkie firmy zdecydują się na przeprowadzenie w pełni zdalnych rekrutacji, to zgodnie z odpowiedziami ankietowanych pracodawcy zdecydowali się na takie rozwiązanie jedynie w 54% przypadków. Na kolejnym miejscu, z wynikiem 34% odpowiedzi, uplasowała się wersja hybrydowa, prowadzona częściowo online, a częściowo stacjonarnie. Natomiast zaledwie 7% organizacji poszukujących pracowników postawiło na wariant tradycyjny. Co ciekawe, już przed pandemią blisko 60% pytanych brało udział w e-rekrutacjach. Jakie wnioski możemy z tego wyciągnąć? Przede wszystkim przeniesienie procesów zatrudnienia nie wydaje się przemijającym trendem wymuszonym przez okoliczności. To nowa norma działania, na którą kandydaci, chcąc nie chcąc, muszą być przygotowani. Na szczęście z platformami przeznaczonymi do spotkań online, ten proces będzie łatwy i przyjemny.
Zalety e-rekrutacji zdaniem ankietowanych
Zespół ClickMeeting sprawdził także, jakie główne zalety rekrutacji zdalnej wyróżniali ankietowani. Blisko 60% osób jako podstawowy plus związany z rekrutacją online podaje oszczędność czasu, wynikającą z braku konieczności dojazdu do potencjalnego pracodawcy. Oczywiście ta forma rozmowy kwalifikacyjnej uwalnia nas od zmartwień związanych z odnalezieniem adresu, opóźnieniem komunikacji miejskiej czy poszukiwaniem miejsca parkingowego. Kolejną zaletą okazała się możliwość udziału w rekrutacji z dowolnego miejsca na świecie – ta odpowiedź okazała się ważna dla 24% respondentów. Co ciekawe, na trzeciej pozycji znalazła się możliwość korzystania z wcześniej przygotowanych notatek ułatwiających autoprezentację podczas rozmowy kwalifikacyjnej, którą wskazało aż 7% ankietowanych, oraz fakt, że podczas spotkania online odczuwają oni mniejszy stres, niż w przypadku rozmów prowadzonych twarzą w twarz (6%).
Jedynie 4% osób za pozytyw zdalnej rozmowy o pracę uważa mniej formalną atmosferę. Jeśli natomiast chodzi o wizerunek, to blisko 60% ankietowanych stwierdziło, że na dopracowanie swojego wyglądu poświęca tyle samo czasu i uwagi, niezależnie od formy spotkania. Równocześnie jedna trzecia badanych przyznała, że skupia się tylko na elementach widocznych w kadrze. Można więc dojść do wniosku, że i czas potrzebny na przygotowanie tym przypadku nieco się skraca. Aby nie narazić się na przykre konsekwencje, trzeba jednak mieć dobry plan!. Jeśli chcesz rozszerzyć swoją wiedzę na ten temat, obejrzyj najnowszy webinar z Malvą Gasowski, podczas którego ekspertka zdradziła kilka lifehacków z tej dziedziny.
Wady e-rekrutacji zdaniem ankietowanych
Ankietowani dość zgodnie stwierdzili, że największą wadą e-rekrutacji jest ryzyko wystąpienia problemów technicznych. Tę kwestię podniosło aż 48% respondentów. Kolejnym pod względem liczby wskazań problemem były trudności z zapoznaniem się kulturą i atmosferą panującą w firmie: ta odpowiedź uzyskała 15% głosów. Następną pod względem popularności odpowiedzią było „ryzyko przeszkodzenia w spotkaniu przez inną osobę lub zwierzęta domowe”. Nieco ponad 8% respondentów za największą wadę rekrutacji zdalnych uważa brak bezpośredniego kontaktu i trudności ze skupieniem uwagi na rozmówcy. Zaledwie pięć procent ankietowanych sądzi, że spotkania online są bardziej stresujące niż te na żywo. Kolejne dwie odpowiedzi to kłopoty ze znalezieniem dogodnego miejsca, które dobrze prezentowałoby się w kamerze (4%) oraz kwestie związane z zachowaniem zarówno rekruterów, jak i uczestników zdalnej rekrutacji – ponad 3 procent odpowiedzi.
Analizując powyższe wyniki, można wywnioskować, że ankietowani są najbardziej skupieni na kwestiach technicznych i ewentualnych problemach z nimi związanych. Niemniej w ankiecie znalazło się jeszcze jedno interesujące pod tym względem pytanie dotyczące tego, jak często kandydaci napotkali na problemy techniczne podczas e-rekrutacji. Odpowiedzi były dość zaskakujące, ponieważ jedynie 9% osób przytrafiły się kłopoty natury technicznej, które sprawiły, że trzeba było przerwać spotkanie i rozpocząć je raz jeszcze, a 56 procent badanych przyznało, iż dotychczas zdarzały im się jedynie drobne trudności, takie jak nieodpowiednia jakość obrazu lub dźwięku. Natomiast ponad 30 % ankietowanych nigdy nie musiało mierzyć się z jakimikolwiek kłopotami podczas zdalnej rekrutacji. Jak widać, obawy nie są do końca uzasadnione, a plusy rekrutacji zdalnej znacznie przysłaniają ewentualne minusy.
Rekrutacja zdalna, czy tradycyjna – co bardziej przyciąga kandydatów?
Na pytanie ClickMeeting „Czy możliwość rekrutacji zdalnej zachęca Cię do aplikowania na daną ofertę pracy?” blisko 80% ankietowanych odpowiedziała twierdząco, podczas gdy dla jedynie 9% osób taka forma nie jest zachęcająca. W związku z tym można z dużą dozą pewności założyć, że w mniemaniu kandydatów, pomimo wad i niepewności, rekrutacja online stanowi najatrakcyjniejszy wariant procesu poszukiwania zatrudnienia, zwłaszcza biorąc pod uwagę to, że minusy rekrutacji zdalnej są dość łatwe do wyeliminowania za sprawą nowoczesnych narzędzi do spotkań online oraz odpowiedniej organizacji.
Nie da się zaprzeczyć, że okoliczności trwającej pandemii odcisnęły piętno na wszystkich branżach i przyspieszyły tempo digitalizacji różnych sektorów. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można jednak stwierdzić, że z biegiem lat popularność e-rekrutacji będzie nieprzerwanie rosnąć. Jest to wariant wygodny dla obu stron, ponieważ pozwala na znaczne oszczędności zarówno cennego czasu, jak i środków. Dlatego jeśli uważasz, że nie dysponujesz wystarczającą wiedzą i umiejętnościami na ten temat, to najwyższa pora to nadrobić! Przydatne informacje znajdziesz między innymi tutaj.