Jakie dzia艂ania prorodzinne prowadz膮 polskie firmy

Chcesz tworzy膰 dobre i m膮dre relacje z dzieckiem? Te porady psychologa pomog膮 w budowaniu blisko艣ci mi臋dzy wami

Joanna Trochimczuk, SWPS

Koncepcji na wychowanie dziecka, by艂o, jest i b臋dzie wiele. Jednak jak w tych wszystkich radach, podej艣ciach, niezawodnych receptach, odnale藕膰 sw贸j spos贸b na wychowanie dziecka? W ka偶dym z tych podej艣膰 znajdziemy: dbanie o dobro i bezpiecze艅stwo dziecka oraz przygotowanie go do samodzielnego funkcjonowania w spo艂ecze艅stwie. Zapewnienie tego dziecku wymaga od rodzica/opiekuna pe艂ni si艂 i ch臋ci. Brzmi jak wyzwanie? Jak zatem zbudowa膰 autorytet rodzica/opiekuna? Na czym si臋 skupi膰 w swoim rozwoju?

Potrzeba relacji

Praktycznie budowanie z kim艣 relacji to potrzeba relacji. Potrzeba relacji jest w praktyce mo偶liwa do wspierania codziennie. Polega ona na zapewnieniu dziecku emocjonalnej blisko艣ci poprzez:

鈥 wsp贸lnie sp臋dzanie czasu
鈥 rozmowy o wszystkim, np. o tym dlaczego ziemia si臋 kr臋ci, dlaczego nie mog臋 wr贸ci膰 do domu p贸藕niej;
鈥 opisywanie emocji, kt贸re pojawiaj膮 si臋 w relacji
鈥 uczenie si臋 nawzajem czytelno艣ci emocjonalnej (powiedzenie, 偶e mnie co艣 z艂o艣ci, cieszy, zachwyca, rozczarowuje i wszystkie inne emocje)
鈥 pomaganie innym (np. wolontariat).

Co to da relacji dziecko rodzic/opiekun:

鈥 wspiera rozw贸j spo艂eczny min. otwarto艣膰 na innymi ludzi
鈥 pozwala do艣wiadczy膰 opieki, troski i zainteresowania ze stronny innych os贸b
鈥 wzajemne zainteresowanie opiniami i prze偶yciami
鈥 dziecko otrzymuje komunikat, 偶e to co czuje jest wa偶ne kszta艂towanie postawy prospo艂ecznej.

Praktyczna wskaz贸wka jak dba膰 o czytelno艣膰 emocjonaln膮: np. 鈥濴epiej poczekaj, czuj臋 si臋 teraz zdenerwowana i nie mam ochoty patrze膰 na Twoje wypracowanie. Jak poczuje si臋 lepiej, to ch臋tnie je przeczytam鈥. Dzi臋ki temu dziecko rozumie powody post臋powania rodzica, oraz dowiaduje si臋 o prze偶ywanych przez niego emocjach. Jednocze艣nie uczy si臋 od rodzica jak m贸wi si臋 o swoich emocjach.

Potrzeba autonomii

Praktycznie samodzielne dokonywanie wybor贸w co do tego co dla kogo艣 jest najlepsze to potrzeba autonomii. Potrzeba autonomii jest w praktyce mo偶liwa do wspierania codziennie. Potrzeba ta wi膮偶e si臋 z poczuciem, 偶e jestem sprawc膮 zdarze艅. Tym, 偶e oddzia艂uje na rzeczywisto艣膰 wok贸艂 i ma mo偶liwo艣膰 wyboru i dzia艂am zgodnie z indywidualnymi pragnieniami. Zaczyna si臋 od tego w co chcesz si臋 ubra膰 dzi艣 do przedszkola, m贸wienie, 偶e co艣 mi nie smakuje, 偶e lubi臋 je藕dzi膰 na rowerze, lubi臋 ksi膮偶ki przygodowe. Dziecko komunikuje swoj膮 potrzeb臋 autonomii, m贸wi膮c: 鈥濲a chcia艂abym/Ja chcia艂bym鈥︹.

Przeczytaj tak偶e: Co m贸wi膰 c贸rce, by wierzy艂a w siebie?

Jak wspiera膰 rozw贸j potrzeby autonomii:

鈥 s艂uchaj,
鈥 rozmawiaj,
鈥 proponuj r贸偶ne rozwi膮zania,
鈥 pytaj,
鈥 inspiruj aktywno艣ci dziecka do kontaktu z rzeczywisto艣ci膮 spo艂eczno-kulturow膮, przyrodnicz膮 i techniczn膮,
鈥 zach臋caj do samodzielno艣ci i podejmowania nowych wyzwa艅,
鈥 organizuj wsp贸艂dzia艂ania z r贸wie艣nikami i doros艂ymi.

Co to da relacji dziecko 鈥 rodzi膰/opiekun:

鈥 otwarto艣膰 na do艣wiadczenia,
鈥 umiej臋tno艣膰 dokonywania wybor贸w,
鈥 partnerski styl relacji z dzieckiem,
鈥 wi臋ksze poczucie bezpiecze艅stwa,
鈥 samodzielnie rozwi膮zywanie problem贸w,
鈥 partycypacja w podejmowaniu decyzji.

Potrzeba kompetencji

Praktycznie czu膰, 偶e potrafi臋 co艣 robi膰 to potrzeba kompetencji. Potrzeba kompetencji jest w praktyce mo偶liwa do wspierania codziennie. Potrzeba kompetencji jest to poczucie, 偶e co艣 potrafi臋 i wiem to o sobie. 鈥濸ozwolenie na do艣wiadczenie rado艣ci tworzenia, jest 藕r贸d艂em szczeg贸lnej si艂y, kt贸ra czyni dziecko spragnione pe艂nienia w dalszym 偶yciu okre艣lonych r贸l, daj膮cych mu szans臋 na zdobycie uznania nie tylko w najbli偶szym otoczeniu鈥 (A. Brzezi艅ska).

Jak wspiera膰 rozw贸j potrzeby kompetencji:

  • T艂umacz, czym jest pora偶ka i jak膮 rol臋 pe艂ni w procesie zdobywania umiej臋tno艣ci. Przecie偶 w pracy nad 偶ar贸wk膮 Edison, te偶 mia艂 niejedn膮 pora偶k臋.
  • Wspieraj dziecko w procesie uczenia si臋 umiej臋tno艣ci czy okre艣lonych zachowa艅.
  • Rozmawiaj z dzieckiem o post臋pach i b艂臋dach.
  • Stopniuj poziom trudno艣ci umiej臋tno艣ci, np. jazda na rowerze, robienie ciastek, si臋ganie po r贸偶ne ksi膮偶ki, przygotowanie albumu ze zaj臋ciami i wszystko to co przyjdzie wam do g艂owy.

Co to daje relacji dziecko 鈥 rodzi膰/opiekun:

  • Umiej臋tno艣膰 adaptacji i skuteczno艣膰 dzia艂a艅 w doros艂o艣ci.
  • Poczucie bezpiecze艅stwa.
  • Ch臋膰 do eksploracji 艣wiata, bez strachu o pope艂nienie b艂臋du.

Dbaj o siebie

Budowanie autorytetu w oczach dziecka to bycie autentycznym, spontanicznym, to m贸wienie o swoich uczuciach, nazywanie ich, rozmawianie o rzeczywisto艣ci oraz zapewnienie poczucia bezpiecze艅stwa. By wspiera膰 rozw贸j swojego dziecka, pami臋taj o zadbaniu o samego siebie. Wychowywanie to przygoda, a jak to z przygod膮 bywa, nie zawsze mo偶na si臋 przygotowa膰 na wszystkie okoliczno艣ci i zna膰 topografi臋 terenu. Dlatego, by dba膰 o innych, trzeba mie膰 do tego ch臋膰 i si艂臋. Przy roz艂adowanym akumulatorze nawet auto z najlepszym silnikiem nie ruszy w dalsz膮 drog臋. Dlatego kluczow膮 kwesti膮 w dbaniu o innych jest zadbanie o samego siebie, o swoje si艂y i ch臋ci do dzia艂ania. Dbanie o w艂asn膮 energi臋 i potrzeby, jest dbaniem o przygod臋, kt贸ra nazywa si臋 sztuk膮 wychowania.

***

O autorce:

Joanna Trochimczuk 鈥 psycholog spo艂eczny, dyplomowany trener grupowy, specjalista w zakresie rozwoju kompetencji oraz psychoedukacji. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zaj臋cia min. z zakresu komunikacji, autoprezentacji, umiej臋tno艣ci pracy z grup膮, psychologii w edukacji i wychowaniu. Koordynator projekt贸w rozwojowych w Centrum Wsp贸艂pracy z Biznesem Uniwersytetu SWPS, gdzie zajmuje si臋 tworzeniem program贸w rozwojowych dla biznesu oraz instytucji. Od 2011 r., we wsp贸艂pracy z Uniwersytetem SWPS, prowadzi warsztaty rozwijaj膮ce umiej臋tno艣ci interpersonalne przydatne w budowaniu wsp贸艂pracy i relacji (przekaz werbalny i niewerbalnym; formu艂owanie zrozumia艂ych wypowiedzi oraz komunikowanie reakcji emocjonalnych).