Jakie dzia艂ania prorodzinne prowadz膮 polskie firmy

Chcesz tworzy膰 dobre i m膮dre relacje z dzieckiem? Te porady psychologa pomog膮 w budowaniu blisko艣ci mi臋dzy wami

Joanna Trochimczuk, SWPS

Koncepcji na wychowanie dziecka, by艂o, jest i b臋dzie wiele. Jednak jak w tych wszystkich radach, podej艣ciach, niezawodnych receptach, odnale藕膰 sw贸j spos贸b na wychowanie dziecka? W ka偶dym z tych podej艣膰 znajdziemy: dbanie o dobro i bezpiecze艅stwo dziecka oraz przygotowanie go do samodzielnego funkcjonowania w spo艂ecze艅stwie. Zapewnienie tego dziecku wymaga od rodzica/opiekuna pe艂ni si艂 i ch臋ci. Brzmi jak wyzwanie? Jak zatem zbudowa膰 autorytet rodzica/opiekuna? Na czym si臋 skupi膰 w swoim rozwoju?
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Potrzeba relacji

Praktycznie budowanie z kim艣 relacji to potrzeba relacji. Potrzeba relacji jest w praktyce mo偶liwa do wspierania codziennie. Polega ona na zapewnieniu dziecku emocjonalnej blisko艣ci poprzez:

鈥 wsp贸lnie sp臋dzanie czasu
鈥 rozmowy o wszystkim, np. o tym dlaczego ziemia si臋 kr臋ci, dlaczego nie mog臋 wr贸ci膰 do domu p贸藕niej;
鈥 opisywanie emocji, kt贸re pojawiaj膮 si臋 w relacji
鈥 uczenie si臋 nawzajem czytelno艣ci emocjonalnej (powiedzenie, 偶e mnie co艣 z艂o艣ci, cieszy, zachwyca, rozczarowuje i wszystkie inne emocje)
鈥 pomaganie innym (np. wolontariat).

Co to da relacji dziecko rodzic/opiekun:

鈥 wspiera rozw贸j spo艂eczny min. otwarto艣膰 na innymi ludzi
鈥 pozwala do艣wiadczy膰 opieki, troski i zainteresowania ze stronny innych os贸b
鈥 wzajemne zainteresowanie opiniami i prze偶yciami
鈥 dziecko otrzymuje komunikat, 偶e to co czuje jest wa偶ne kszta艂towanie postawy prospo艂ecznej.

Praktyczna wskaz贸wka jak dba膰 o czytelno艣膰 emocjonaln膮: np. 鈥濴epiej poczekaj, czuj臋 si臋 teraz zdenerwowana i nie mam ochoty patrze膰 na Twoje wypracowanie. Jak poczuje si臋 lepiej, to ch臋tnie je przeczytam鈥. Dzi臋ki temu dziecko rozumie powody post臋powania rodzica, oraz dowiaduje si臋 o prze偶ywanych przez niego emocjach. Jednocze艣nie uczy si臋 od rodzica jak m贸wi si臋 o swoich emocjach.

Potrzeba autonomii

Praktycznie samodzielne dokonywanie wybor贸w co do tego co dla kogo艣 jest najlepsze to potrzeba autonomii. Potrzeba autonomii jest w praktyce mo偶liwa do wspierania codziennie. Potrzeba ta wi膮偶e si臋 z poczuciem, 偶e jestem sprawc膮 zdarze艅. Tym, 偶e oddzia艂uje na rzeczywisto艣膰 wok贸艂 i ma mo偶liwo艣膰 wyboru i dzia艂am zgodnie z indywidualnymi pragnieniami. Zaczyna si臋 od tego w co chcesz si臋 ubra膰 dzi艣 do przedszkola, m贸wienie, 偶e co艣 mi nie smakuje, 偶e lubi臋 je藕dzi膰 na rowerze, lubi臋 ksi膮偶ki przygodowe. Dziecko komunikuje swoj膮 potrzeb臋 autonomii, m贸wi膮c: 鈥濲a chcia艂abym/Ja chcia艂bym鈥︹.

Przeczytaj tak偶e: Co m贸wi膰 c贸rce, by wierzy艂a w siebie?

Jak wspiera膰 rozw贸j potrzeby autonomii:

鈥 s艂uchaj,
鈥 rozmawiaj,
鈥 proponuj r贸偶ne rozwi膮zania,
鈥 pytaj,
鈥 inspiruj aktywno艣ci dziecka do kontaktu z rzeczywisto艣ci膮 spo艂eczno-kulturow膮, przyrodnicz膮 i techniczn膮,
鈥 zach臋caj do samodzielno艣ci i podejmowania nowych wyzwa艅,
鈥 organizuj wsp贸艂dzia艂ania z r贸wie艣nikami i doros艂ymi.

Co to da relacji dziecko 鈥 rodzi膰/opiekun:

鈥 otwarto艣膰 na do艣wiadczenia,
鈥 umiej臋tno艣膰 dokonywania wybor贸w,
鈥 partnerski styl relacji z dzieckiem,
鈥 wi臋ksze poczucie bezpiecze艅stwa,
鈥 samodzielnie rozwi膮zywanie problem贸w,
鈥 partycypacja w podejmowaniu decyzji.

Potrzeba kompetencji

Praktycznie czu膰, 偶e potrafi臋 co艣 robi膰 to potrzeba kompetencji. Potrzeba kompetencji jest w praktyce mo偶liwa do wspierania codziennie. Potrzeba kompetencji jest to poczucie, 偶e co艣 potrafi臋 i wiem to o sobie. 鈥濸ozwolenie na do艣wiadczenie rado艣ci tworzenia, jest 藕r贸d艂em szczeg贸lnej si艂y, kt贸ra czyni dziecko spragnione pe艂nienia w dalszym 偶yciu okre艣lonych r贸l, daj膮cych mu szans臋 na zdobycie uznania nie tylko w najbli偶szym otoczeniu鈥 (A. Brzezi艅ska).

Jak wspiera膰 rozw贸j potrzeby kompetencji:

  • T艂umacz, czym jest pora偶ka i jak膮 rol臋 pe艂ni w procesie zdobywania umiej臋tno艣ci. Przecie偶 w pracy nad 偶ar贸wk膮 Edison, te偶 mia艂 niejedn膮 pora偶k臋.
  • Wspieraj dziecko w procesie uczenia si臋 umiej臋tno艣ci czy okre艣lonych zachowa艅.
  • Rozmawiaj z dzieckiem o post臋pach i b艂臋dach.
  • Stopniuj poziom trudno艣ci umiej臋tno艣ci, np. jazda na rowerze, robienie ciastek, si臋ganie po r贸偶ne ksi膮偶ki, przygotowanie albumu ze zaj臋ciami i wszystko to co przyjdzie wam do g艂owy.

Co to daje relacji dziecko 鈥 rodzi膰/opiekun:

  • Umiej臋tno艣膰 adaptacji i skuteczno艣膰 dzia艂a艅 w doros艂o艣ci.
  • Poczucie bezpiecze艅stwa.
  • Ch臋膰 do eksploracji 艣wiata, bez strachu o pope艂nienie b艂臋du.

Dbaj o siebie

Budowanie autorytetu w oczach dziecka to bycie autentycznym, spontanicznym, to m贸wienie o swoich uczuciach, nazywanie ich, rozmawianie o rzeczywisto艣ci oraz zapewnienie poczucia bezpiecze艅stwa. By wspiera膰 rozw贸j swojego dziecka, pami臋taj o zadbaniu o samego siebie. Wychowywanie to przygoda, a jak to z przygod膮 bywa, nie zawsze mo偶na si臋 przygotowa膰 na wszystkie okoliczno艣ci i zna膰 topografi臋 terenu. Dlatego, by dba膰 o innych, trzeba mie膰 do tego ch臋膰 i si艂臋. Przy roz艂adowanym akumulatorze nawet auto z najlepszym silnikiem nie ruszy w dalsz膮 drog臋. Dlatego kluczow膮 kwesti膮 w dbaniu o innych jest zadbanie o samego siebie, o swoje si艂y i ch臋ci do dzia艂ania. Dbanie o w艂asn膮 energi臋 i potrzeby, jest dbaniem o przygod臋, kt贸ra nazywa si臋 sztuk膮 wychowania.

***

O autorce:

Joanna Trochimczuk 鈥 psycholog spo艂eczny, dyplomowany trener grupowy, specjalista w zakresie rozwoju kompetencji oraz psychoedukacji. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zaj臋cia min. z zakresu komunikacji, autoprezentacji, umiej臋tno艣ci pracy z grup膮, psychologii w edukacji i wychowaniu. Koordynator projekt贸w rozwojowych w Centrum Wsp贸艂pracy z Biznesem Uniwersytetu SWPS, gdzie zajmuje si臋 tworzeniem program贸w rozwojowych dla biznesu oraz instytucji. Od 2011 r., we wsp贸艂pracy z Uniwersytetem SWPS, prowadzi warsztaty rozwijaj膮ce umiej臋tno艣ci interpersonalne przydatne w budowaniu wsp贸艂pracy i relacji (przekaz werbalny i niewerbalnym; formu艂owanie zrozumia艂ych wypowiedzi oraz komunikowanie reakcji emocjonalnych).

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close