W sp贸艂kach gie艂dowych zaledwie 6% stanowisk prezes贸w zajmuj膮 kobiety

Wed艂ug danych za ca艂y rok 2021 a偶 80 proc. stanowisk prezes贸w i 75 proc. stanowisk cz艂onk贸w zarz膮du w polskich firmach zajmuj膮 m臋偶czy藕ni, a liczba kobiet na tych stanowiskach zacz臋艂a spada膰. W zaledwie 6 proc. sp贸艂ek gie艂dowych funkcj臋 prezesa sprawuje kobieta. O 3 proc. w stosunku do 2020 r. spad艂a r贸wnie偶 liczba firm nale偶膮cych do kobiet. Dodatkowo g艂os kobiet w debacie publicznej jest nadal ma艂o obecny - wed艂ug bada艅 75 proc. ekspert贸w zapraszanych do medi贸w stanowi膮 m臋偶czy藕ni. Rusza druga ods艂ona kampanii Wiedza Nie Ma P艂ci, kt贸rej celem jest zmiana tej sytuacji.

Reprezentacja kobiet w biznesie

Liczba firm nale偶膮cych do kobiet w Polsce na koniec 2021 r. by艂a o 3 proc. mniejsza, ni偶 rok wcze艣niej i stanowi艂a 32,5 proc. wszystkich firm, jak wynika z analizy danych z KRS przeprowadzonej przez wywiadowni臋 gospodarcz膮 Dun & Bradstreet. Jednocze艣nie spad艂a liczba kobiet na stanowiskach prezes贸w – z 23,5 proc. do 19,5 proc. – oraz cz艂onk贸w zarz膮d贸w – z 30 proc. do 25 proc. Oznacza to, 偶e a偶 80 proc. stanowisk prezes贸w i 75 proc. stanowisk cz艂onk贸w zarz膮du zajmuj膮 m臋偶czy藕ni, mimo 偶e, wg danych GUS, udzia艂 kobiet w polskim rynku pracy wynosi ponad 40 proc.

Spadek liczby kobiet na stanowiskach prezes贸w i cz艂onk贸w zarz膮du dotyczy r贸wnie偶 sp贸艂ek notowanych na polskiej Gie艂dzie Papier贸w Warto艣ciowych.

Zaledwie w 6 proc. funkcj臋 prezesa pe艂ni kobieta, co stanowi spadek o 1,5 proc. w stosunku do ubieg艂ego roku. W艣r贸d cz艂onk贸w zarz膮d贸w sp贸艂ek gie艂dowych kobiety stanowi膮 jedynie 17 proc., co r贸wnie偶 oznacza spadek w stosunku do 2020 r. o 1 proc.

Co 5. przedsi臋biorczyni w zwi膮zku z pandemi膮 musia艂a zmieni膰 profil dzia艂alno艣ci

Na spadek aktywno艣ci biznesowej kobiet niew膮tpliwy wp艂yw mia艂a pandemia. Wed艂ug raportu Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 na temat sytuacji polskich przedsi臋biorczy艅 a偶 鈪 badanych w艂a艣cicielek i wsp贸艂w艂a艣cicielek firm przyzna艂a, 偶e w ci膮gu ostatniego roku mia艂a problemy z prowadzeniem dzia艂alno艣ci, ponad 录 odnotowa艂a spadek przychod贸w, a 8 proc. musia艂o zawiesi膰 dzia艂alno艣膰. Z kolei co 5. przedsi臋biorczyni w zwi膮zku z pandemi膮 musia艂a zmieni膰 profil dzia艂alno艣ci swojej firmy.

Rusza druga ods艂ona kampanii Wiedza Nie Ma P艂ci

Jednak problem贸w z obecno艣ci膮 kobiet w biznesie nie mo偶na t艂umaczy膰 tylko wydarzeniami ostatnich dw贸ch lat. Wed艂ug wynik贸w bada艅 opublikowanych w magazynie 鈥濻cience鈥 ju偶 6-letnie dziewczynki wierz膮 w stereotypy p艂ci – np. 偶e z natury s膮 mniej inteligentne od ch艂opc贸w. Pod wp艂ywem tych wcze艣nie zakorzenionych przekona艅 wiele z nich w p贸藕niejszym 偶yciu rezygnuje z rozwoju w pewnych dziedzinach czy 艣cie偶ek kariery, bo wierz膮, 偶e jako kobiety si臋 do tego nie nadaj膮. Wi臋cej o tym, jak nieu艣wiadomione stereotypy wp艂ywaj膮 na wychowanie dzieci i o tym, jak im nie ulega膰, mo偶na dowiedzie膰 si臋 z pierwszej z cyklu debat w ramach drugiej ods艂ony kampanii #WiedzaNieMaP艂ci.

Jaki cel cel kampanii Wiedza Nie Ma P艂ci?

Kampania Wiedza Nie Ma P艂ci ma na celu wzmacnianie pozycji kobiet w debacie publicznej i zmniejszanie dysproporcji w obecno艣ci w mediach specjalistek i specjalist贸w z r贸偶nych dziedzin. To obszar, w kt贸rym jeszcze wiele jest do zrobienia – m贸wi Olga Kozierowska, Prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮, pomys艂odawczyni konkursu Bizneswoman Roku – Wed艂ug danych z maja 2021 r. a偶 75 proc. specjalist贸w zapraszanych do wypowiedzi w mediach stanowi膮 m臋偶czy藕ni, a odsetek kobiet w ci膮gu ostatnich 8 lat wzr贸s艂 tylko o 1 proc. Chcemy to zmieni膰, chcemy pokaza膰 ekspertki, kt贸re maj膮 wiedz臋 r贸wnie偶 w tematach trudnych, jak sztuczna inteligencja, automatyzacja w biznesie, przysz艂o艣膰 rynku pracy. Czy w og贸le debata, w kt贸rej bior膮 udzia艂 przedstawiciele tylko jednej grupy, daje warto艣膰 s艂uchaczom? Warto艣膰 daje r贸偶norodno艣膰.

Kampania jest inicjatyw膮 Klubu Champions of Change, dzia艂aj膮cego na rzecz wspierania r贸偶norodno艣ci w biznesie i wyr贸wnywania szans kobiet i m臋偶czyzn na rynku pracy. Klub zrzesza prezes贸w du偶ych firm dzia艂aj膮cych w Polsce i powsta艂 z inicjatywy Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮, najstarszej i najwi臋kszej polskiej organizacji wspieraj膮cej przedsi臋biorczo艣膰 kobiet.

W ramach kampanii na kanale YouTube Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 b臋d膮 publikowane debaty z udzia艂em mened偶erek i kobiet biznesu, kt贸re porozmawiaj膮 o stereotypach, sztucznej inteligencji, przysz艂o艣ci pracy, automatyzacji w biznesie oraz odkrywaniu i wykorzystywaniu swoich talent贸w. Cz臋艣膰 debat poprowadzi dziennikarz Jaros艂aw Ku藕niar.

Cykl spotka艅 Wiedza Nie Ma P艂ci 2022 obejmuje pi臋膰 debat:聽

  • Nie艣wiadome stereotypy w wychowaniu dziewczynek – 17 stycznia – Ekspertki: Joanna 艁ukiewicz z NatWest, Katarzyna Zawodzi艅ska z Ekaterra i Marta 呕yci艅ska z Mastercard
  • Automatyzacja w biznesie – 20 stycznia- Ekspertki: Agnieszka Pietrzak z Huawei, Magda Kotowska-Gawrylczyk z NatWest i Marta Tylek z Accenture
  • Praca zdalna vs. hybrydowa – 7 lutego – Ekspertki: Agnieszka Pocztowska z Shell Polska, Karolina G臋bura- Nowak z Philip Morris i Agnieszka Mitoraj z Deloitte
  • Jak stereotypy kszta艂tuj膮 sztuczn膮 inteligencj臋 i co z tym zrobi膰? – 10 lutego – Ekspertki: Agnieszka Piechocka z SAS, Magdalena Kasiewicz z Microsoft i 呕aneta 艁ucka- Tomczyk z Orange聽
  • Jak wykorzysta膰 talenty i pozby膰 si臋 uprzedze艅 – 14 lutego – Ekspertki: Iwona Dudzi艅ska z Citi Handlowy i Ma艂gorzata Petru z Banku BNP Paribas

Bibliografia聽

1/ Badania聽Dun & Bradstreet. Analizie poddano dane z rejestru KRS za rok 2021. Badanie przeprowadzono w po艂owie stycznie 2022 r.

2/ https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/kobiety-pomijane-w-mediach-najbardziej-wiadomosci-tvp

3/ https://sukcespisanyszminka.pl/wp-content/uploads/2021/11/Raport-Przedsiebiorczosc-Polek.pdf

4/ https://www.science.org/doi/10.1126/science.aah6524