W sp贸艂kach gie艂dowych zaledwie 6% stanowisk prezes贸w zajmuj膮 kobiety

Wed艂ug danych za ca艂y rok 2021 a偶 80 proc. stanowisk prezes贸w i 75 proc. stanowisk cz艂onk贸w zarz膮du w polskich firmach zajmuj膮 m臋偶czy藕ni, a liczba kobiet na tych stanowiskach zacz臋艂a spada膰. W zaledwie 6 proc. sp贸艂ek gie艂dowych funkcj臋 prezesa sprawuje kobieta. O 3 proc. w stosunku do 2020 r. spad艂a r贸wnie偶 liczba firm nale偶膮cych do kobiet. Dodatkowo g艂os kobiet w debacie publicznej jest nadal ma艂o obecny - wed艂ug bada艅 75 proc. ekspert贸w zapraszanych do medi贸w stanowi膮 m臋偶czy藕ni. Rusza druga ods艂ona kampanii Wiedza Nie Ma P艂ci, kt贸rej celem jest zmiana tej sytuacji.

Reprezentacja kobiet w biznesie

Liczba firm nale偶膮cych do kobiet w Polsce na koniec 2021 r. by艂a o 3 proc. mniejsza, ni偶 rok wcze艣niej i stanowi艂a 32,5 proc. wszystkich firm, jak wynika z analizy danych z KRS przeprowadzonej przez wywiadowni臋 gospodarcz膮 Dun & Bradstreet. Jednocze艣nie spad艂a liczba kobiet na stanowiskach prezes贸w – z 23,5 proc. do 19,5 proc. – oraz cz艂onk贸w zarz膮d贸w – z 30 proc. do 25 proc. Oznacza to, 偶e a偶 80 proc. stanowisk prezes贸w i 75 proc. stanowisk cz艂onk贸w zarz膮du zajmuj膮 m臋偶czy藕ni, mimo 偶e, wg danych GUS, udzia艂 kobiet w polskim rynku pracy wynosi ponad 40 proc.

Spadek liczby kobiet na stanowiskach prezes贸w i cz艂onk贸w zarz膮du dotyczy r贸wnie偶 sp贸艂ek notowanych na polskiej Gie艂dzie Papier贸w Warto艣ciowych.

Zaledwie w 6 proc. funkcj臋 prezesa pe艂ni kobieta, co stanowi spadek o 1,5 proc. w stosunku do ubieg艂ego roku. W艣r贸d cz艂onk贸w zarz膮d贸w sp贸艂ek gie艂dowych kobiety stanowi膮 jedynie 17 proc., co r贸wnie偶 oznacza spadek w stosunku do 2020 r. o 1 proc.

Co 5. przedsi臋biorczyni w zwi膮zku z pandemi膮 musia艂a zmieni膰 profil dzia艂alno艣ci

Na spadek aktywno艣ci biznesowej kobiet niew膮tpliwy wp艂yw mia艂a pandemia. Wed艂ug raportu Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 na temat sytuacji polskich przedsi臋biorczy艅 a偶 鈪 badanych w艂a艣cicielek i wsp贸艂w艂a艣cicielek firm przyzna艂a, 偶e w ci膮gu ostatniego roku mia艂a problemy z prowadzeniem dzia艂alno艣ci, ponad 录 odnotowa艂a spadek przychod贸w, a 8 proc. musia艂o zawiesi膰 dzia艂alno艣膰. Z kolei co 5. przedsi臋biorczyni w zwi膮zku z pandemi膮 musia艂a zmieni膰 profil dzia艂alno艣ci swojej firmy.

Rusza druga ods艂ona kampanii Wiedza Nie Ma P艂ci

Jednak problem贸w z obecno艣ci膮 kobiet w biznesie nie mo偶na t艂umaczy膰 tylko wydarzeniami ostatnich dw贸ch lat. Wed艂ug wynik贸w bada艅 opublikowanych w magazynie 鈥濻cience鈥 ju偶 6-letnie dziewczynki wierz膮 w stereotypy p艂ci – np. 偶e z natury s膮 mniej inteligentne od ch艂opc贸w. Pod wp艂ywem tych wcze艣nie zakorzenionych przekona艅 wiele z nich w p贸藕niejszym 偶yciu rezygnuje z rozwoju w pewnych dziedzinach czy 艣cie偶ek kariery, bo wierz膮, 偶e jako kobiety si臋 do tego nie nadaj膮. Wi臋cej o tym, jak nieu艣wiadomione stereotypy wp艂ywaj膮 na wychowanie dzieci i o tym, jak im nie ulega膰, mo偶na dowiedzie膰 si臋 z pierwszej z cyklu debat w ramach drugiej ods艂ony kampanii #WiedzaNieMaP艂ci.

Jaki cel cel kampanii Wiedza Nie Ma P艂ci?

Kampania Wiedza Nie Ma P艂ci ma na celu wzmacnianie pozycji kobiet w debacie publicznej i zmniejszanie dysproporcji w obecno艣ci w mediach specjalistek i specjalist贸w z r贸偶nych dziedzin. To obszar, w kt贸rym jeszcze wiele jest do zrobienia – m贸wi Olga Kozierowska, Prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮, pomys艂odawczyni konkursu Bizneswoman Roku – Wed艂ug danych z maja 2021 r. a偶 75 proc. specjalist贸w zapraszanych do wypowiedzi w mediach stanowi膮 m臋偶czy藕ni, a odsetek kobiet w ci膮gu ostatnich 8 lat wzr贸s艂 tylko o 1 proc. Chcemy to zmieni膰, chcemy pokaza膰 ekspertki, kt贸re maj膮 wiedz臋 r贸wnie偶 w tematach trudnych, jak sztuczna inteligencja, automatyzacja w biznesie, przysz艂o艣膰 rynku pracy. Czy w og贸le debata, w kt贸rej bior膮 udzia艂 przedstawiciele tylko jednej grupy, daje warto艣膰 s艂uchaczom? Warto艣膰 daje r贸偶norodno艣膰.

Kampania jest inicjatyw膮 Klubu Champions of Change, dzia艂aj膮cego na rzecz wspierania r贸偶norodno艣ci w biznesie i wyr贸wnywania szans kobiet i m臋偶czyzn na rynku pracy. Klub zrzesza prezes贸w du偶ych firm dzia艂aj膮cych w Polsce i powsta艂 z inicjatywy Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮, najstarszej i najwi臋kszej polskiej organizacji wspieraj膮cej przedsi臋biorczo艣膰 kobiet.

W ramach kampanii na kanale YouTube Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 b臋d膮 publikowane debaty z udzia艂em mened偶erek i kobiet biznesu, kt贸re porozmawiaj膮 o stereotypach, sztucznej inteligencji, przysz艂o艣ci pracy, automatyzacji w biznesie oraz odkrywaniu i wykorzystywaniu swoich talent贸w. Cz臋艣膰 debat poprowadzi dziennikarz Jaros艂aw Ku藕niar.

Cykl spotka艅 Wiedza Nie Ma P艂ci 2022 obejmuje pi臋膰 debat:聽

  • Nie艣wiadome stereotypy w wychowaniu dziewczynek – 17 stycznia – Ekspertki: Joanna 艁ukiewicz z NatWest, Katarzyna Zawodzi艅ska z Ekaterra i Marta 呕yci艅ska z Mastercard
  • Automatyzacja w biznesie – 20 stycznia- Ekspertki: Agnieszka Pietrzak z Huawei, Magda Kotowska-Gawrylczyk z NatWest i Marta Tylek z Accenture
  • Praca zdalna vs. hybrydowa – 7 lutego – Ekspertki: Agnieszka Pocztowska z Shell Polska, Karolina G臋bura- Nowak z Philip Morris i Agnieszka Mitoraj z Deloitte
  • Jak stereotypy kszta艂tuj膮 sztuczn膮 inteligencj臋 i co z tym zrobi膰? – 10 lutego – Ekspertki: Agnieszka Piechocka z SAS, Magdalena Kasiewicz z Microsoft i 呕aneta 艁ucka- Tomczyk z Orange聽
  • Jak wykorzysta膰 talenty i pozby膰 si臋 uprzedze艅 – 14 lutego – Ekspertki: Iwona Dudzi艅ska z Citi Handlowy i Ma艂gorzata Petru z Banku BNP Paribas

Bibliografia聽

1/ Badania聽Dun & Bradstreet. Analizie poddano dane z rejestru KRS za rok 2021. Badanie przeprowadzono w po艂owie stycznie 2022 r.

2/ https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/kobiety-pomijane-w-mediach-najbardziej-wiadomosci-tvp

3/ https://sukcespisanyszminka.pl/wp-content/uploads/2021/11/Raport-Przedsiebiorczosc-Polek.pdf

4/ https://www.science.org/doi/10.1126/science.aah6524

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close