restauracje sprzeda┼╝ internetowa

Restauracje pr─Ödzej czy p├│┼║niej musz─ů odkry─ç potencja┼é sprzeda┼╝y internetowej

Dominika Jajszczak

O tym, jak przenie┼Ť─ç restauracj─Ö do ┼Ťwiata online i w jakie dzia┼éania marketingowe w bran┼╝y gastronomii teraz inwestowa─ç Dominice Jajszczak opowiadaj─ů Marta Panfil i Agnieszka Borek, pomys┼éodawczynie ÔÇ×fika dla gastronomiiÔÇŁ.

Dominika Jajszczak (DJ): Wszystko w pandemii przenosi si─Ö od Internetu. Czy restauracje tak┼╝e? Czy istnieje co┼Ť takiego jak ÔÇ×restauracja internetowaÔÇŁ?

Marta Panfil (MP): Rewolucja internetowa w bran┼╝y HoReCa w Polsce zacz─Ö┼éa si─Ö na d┼éugo przed COVID-19. Pandemia przyspieszy┼éa proces przenoszenia si─Ö restauracji do internetu albo w┼é─ůczenia online z offline o jakie┼Ť 5-8 lat. Wszystkie trendy wskazywa┼éy na to, ┼╝e restauracje pr─Ödzej czy p├│┼║niej odkryj─ů potencja┼é w sprzeda┼╝y przez internet i do┼é─ůcz─ů do tej globalnej rewolucji.

Ju┼╝ od d┼éu┼╝szego czasu powstaj─ů koncepty ÔÇťrestauracji internetowychÔÇŁ lub dark kitchen = czyli restauracji, kt├│ra nie ma stolik├│w, kelner├│w, nie jest czynna dla Go┼Ťci ÔÇťz ulicyÔÇŁ, serwuj─ůca wy┼é─ůcznie dania na wynos i z dowozem. W 2013 roku w Londynie powsta┼éo deliveroo, kt├│re na pocz─ůtku zrzesza┼éo wy┼é─ůcznie tego typu restauracje, wi─Öc nie jest to koncept ca┼ékowicie nowy.

W Polsce pandemia przede wszystkich popchn─Ö┼éa t─Ö rewolucj─Ö internetow─ů do przodu. Restauratorzy, kt├│rzy do tej pory niech─Ötnie, opornie lub nieufnie podchodzili do sektora dowoz├│w i sprzeda┼╝y przez internet, teraz zwyczajnie nie mieli wyj┼Ťcia. Ci, kt├│rzy chc─ů przetrwa─ç musz─ů zaistnie─ç w internecie.

Czy mo┼╝na wszystko przenie┼Ť─ç do internetu? Moim zdaniem nie, nie wszystko. Zapominamy, ┼╝e restauracja to nie tylko jedzenie, kt├│re mo┼╝na spakowa─ç w pude┼éko i dostarczy─ç skuterem. To atmosfera, ludzie, zapachy, muzyka, wystr├│j i ca┼éa ta magia, kt├│ra si─Ö dzieje w kuchni i na sali. Tego nie da si─Ö niestety ÔÇťspakowa─çÔÇŁ do internetu. Jeste┼Ťmy bran┼╝─ů, kt├│ra opiera si─Ö na ludziach. I cho─ç w fice rekomendujemy jak najszybsze przeniesienie aktywnej sprzeda┼╝y w bran┼╝y horeca online, to t─Ösknimy za otwartymi restauracjami w realu. Internetowe koncepty nie zast─ůpi─ů restauracji, do kt├│rej mo┼╝na fizycznie p├│j┼Ť─ç, ale cz─Östo powtarzamy, ┼╝e dobrze przemy┼Ťlana i zaplanowana sprzeda┼╝ online mo┼╝e by─ç dla wielu restaurator├│w solidn─ů drug─ů odnog─ů ich biznesu.

DJ: Co lokale gastronomiczne mog─ů oferowa─ç opr├│cz dostaw i posi┼ék├│w na wynos? Na swoim blogu nazwa┼éy┼Ťcie to sprzeda┼╝─ů oko┼éorestauracyjn─ů. Bardzo mi si─Ö to spodoba┼éo!

Agnieszka Borek (AB): Jak si─Ö okazuje wcale nie tak ma┼éo. Zale┼╝y oczywi┼Ťcie jakie ka┼╝da z restauracji ma mo┼╝liwo┼Ťci, bo pomys┼é├│w mo┼╝e by─ç ca┼éa masa. Na pewno mog─ů to by─ç wszystkie przetwory jak d┼╝emy, powid┼éa, pikle ect., kosze prezentowe, czyli pi─Öknie opakowane w┼éasne produkty wzbogacone o produkty gotowe zaprzyja┼║nionych dostawc├│w, vouchery z d┼éu┼╝szym ni┼╝ standardowo terminem realizacji, diety pude┼ékowe, pieczywo, zestawy obiadowe, gotowe do przygotowania samemu w domu, hermetycznie zapakowane ”zr├│b to sam”, garma┼╝erka pod ka┼╝d─ů postaci─ů, kolacja z szefem kuchni w domu ect. Ogranicza nas tylko nasza wyobra┼║nia. :)

DJ: Powiedzmy, ┼╝e w┼éa┼Ťciciel restauracji podczas lockdownu jest w stanie wygospodarowa─ç 1000 z┼éotych miesi─Öcznie na szeroko rozumiany marketing. W co powinien te pieni─ůdze zainwestowa─ç?

AB: Mamy nawet takie filmiki na naszym kanale Youtube – i s─ů to najch─Ötniej ogl─ůdane odcinki – na co skutecznie wyda─ç 500 z┼é, a na co 200 z┼é. Wbrew pozorom to nie jest wcale takie ┼éatwe pytanie tzn. odpowied┼║ jest bardzo prosta – na profesjonaln─ů reklam─Ö w social mediach, a w praktyce jest to znacznie bardziej skomplikowane poniewa┼╝, aby t─Ö reklam─Ö zawodowo m├│c stworzy─ç musimy si─Ö do tego przygotowa─ç, czyli np. zrobi─ç profesjonaln─ů sesj─Ö zdj─Öciow─ů i nakr─Öci─ç samemu lub komu┼Ť zleci─ç fajny filmik. Szczeg├│┼éowiej o tym m├│wi─ů min. nasze ebooki, ale podsumowuj─ůc – restauratorze 1000 z┼é najlepiej by┼éoby dzi┼Ť wyda─ç na: sesj─Ö zdj─Öciow─ů, filmik + bud┼╝et marketingowy na reklamy.

DJ: Jakie s─ů najcz─Östsze b┼é─Ödy marketingowe pope┼éniane przez restaurator├│w?

AB: HmmmÔÇŽ wiesz, ┼╝e niestety wi─Ökszo┼Ť─ç restaurator├│w traktuje marketing, dzia┼éania marketingowe jako poboczny aspekt swojej dzia┼éalno┼Ťci (chod┼║ – na ca┼ée szcz─Ö┼Ťcie – ju┼╝ coraz cz─Ö┼Ťciej si─Ö to zmienia) tzn. tworz─ůc restauracje nie my┼Ťl─ů o tym, ┼╝eby w┼éa┼Ťnie ju┼╝ na etapie powstawania (tak jak np. Szefa Kuchni) zatrudni─ç jakiego┼Ť specjalist─Ö w tym zakresie, a potem gdy otworz─ů drzwi i nie ma Go┼Ťci, zastanawiaj─ů si─Ö … ”mo┼╝e zacznijmy co┼Ť robi─ç na facebooku” albo ” wrzucamy zdj─Öcia i nic to nie dzia┼éa”. Ci restauratorzy, kt├│rzy maj─ů t─ů ┼Ťwiadomo┼Ť─ç o randze marketingu w ich biznesie s─ů du┼╝y krok przed swoj─ů konkurencj─ů, zw┼éaszcza w dzisiejszych czasach on-line.

Kolejnym r├│wnie cz─Östym b┼é─Ödem jest traktowanie social medi├│w – jako tablicy og┼éosze┼ä, czyli wrzucanie bez pomys┼éu, bez idei, bez koncepcji jakiejkolwiek zdj─Ö─ç – Facebook i Instagram dobrze prowadzone po prostu sprzedaj─ů, to ju┼╝ nie s─ů platformy tylko wizerunkowe – a traktowanie ich po macoszemu powoduje w konsekwencji, ┼╝e restaurator nie wykorzystuje ich mo┼╝liwo┼Ťci sprzeda┼╝owych oraz traci pieni─ůdze, kt├│re powinny wp┼éywa─ç na jego konto – to te┼╝ jest jeden z najcz─Östszych temat├│w, kt├│re konsultujemy.

DJ: Niekt├│re restauracje publikuj─ů na Instagramie takie zdj─Öcia, ┼╝e a┼╝ ┼Ťlinka leci. Czy ÔÇ×pyszneÔÇŁ zdj─Öcia wystarcz─ů w komunikacji w social mediach?

MP: Ju┼╝ dawno nie, dzi┼Ť pi─Ökne zdj─Öcia s─ů standardem. To, o czym najcz─Ö┼Ťciej zapominamy w komunikacji w social media to PLAN, POMYS┼ü i CEL. Za du┼╝o w naszych dzia┼éaniach przypadkowo┼Ťci, dodawania (nawet ┼éadnych) zdj─Ö─ç i opis├│w, ale bez jakiego┼Ť wi─Ökszego zamys┼éu. Social media to ┼Ťwietne narz─Ödzie, kt├│re wspiera sprzeda┼╝ i kana┼é komunikacji z Go┼Ť─çmi. Materia┼éy fiki i nasza wsp├│┼épraca z restauracjami ma na celu pom├│c w┼éa┼Ťcicielom i managerom stworzy─ç plan, spisa─ç pomys┼é na siebie i konsekwentnie realizowa─ç swoje cele poprzez Facebooka i Instagram. ┼üadne zdj─Öcia s─ů tylko metod─ů, nie celem samym w sobie.

DJ: Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink─ů zaprosi┼éa Was do wsp├│┼épracy przy webinarze oraz e-booku, kt├│ry ma wesprze─ç przedsi─Öbiorc├│w z bran┼╝y gastronomicznej w pandemii. Jakie tematy b─Ödziecie chcia┼éy poruszy─ç?

MP: Webinary to jedna z naszych ulubionych form przekazywania wiedzy. Cz─Östo je organizujemy i bardzo nas cieszy, ┼╝e jest spore grono w┼éa┼Ťcicieli i manager├│w gastro, kt├│rzy regularnie bior─ů udzia┼é w naszych szkoleniach. Dla Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink─ů chcia┼éy┼Ťmy przygotowa─ç tre┼Ťci, kt├│re b─Öd─ů uniwersalne – niezale┼╝nie od obostrze┼ä wywo┼éanych pandemi─ů i sytuacj─ů na rynku. Webinar i ebook b─Öd─ů mia┼éy na celu upro┼Ťci─ç i ukierunkowa─ç dzia┼éania, kt├│re wspieraj─ů SPRZEDA┼╗. Tylko wi─Öksze obroty s─ů w stanie restauracjom pom├│c w tym niezwykle trudnym okresie.

Marta Panfil i Agnieszka Borek – tw├│rczynie fika dla gastronomii. Dwie przyjaci├│┼éki, kt├│re zawodowo po┼é─ůczy┼éa mi┼éo┼Ť─ç do jedzenia, restauracji, szeroko rozumianego marketingu, a prywatnie do W┼éoch. Obie maj─ů wieloletnie do┼Ťwiadczenia w bran┼╝y gastronomicznej, na r├│┼╝nych stanowiskach: od kelnerki, managera, czy osoby zarz─ůdzaj─ůcej kilkunastoma restauracjami jednocze┼Ťnie. Pracowa┼éy z najlepszymi i dla najlepszych w kraju i nie tylko. Razem w swoim portfolio posiadaj─ů ponad 50 marek takich jak Der Elefant, JeffÔÇÖs, U Szwejka, Sushi Zushi, Niewinni Czarodzieje 2.0, Zoni, WuWu, Brooklyn Burgers czy gwiazdkowa restauracja Senses.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close