restauracje sprzeda┼╝ internetowa

Restauracje pr─Ödzej czy p├│┼║niej musz─ů odkry─ç potencja┼é sprzeda┼╝y internetowej

Dominika Jajszczak

O tym, jak przenie┼Ť─ç restauracj─Ö do ┼Ťwiata online i w jakie dzia┼éania marketingowe w bran┼╝y gastronomii teraz inwestowa─ç Dominice Jajszczak opowiadaj─ů Marta Panfil i Agnieszka Borek, pomys┼éodawczynie ÔÇ×fika dla gastronomiiÔÇŁ.

Dominika Jajszczak (DJ): Wszystko w pandemii przenosi si─Ö od Internetu. Czy restauracje tak┼╝e? Czy istnieje co┼Ť takiego jak ÔÇ×restauracja internetowaÔÇŁ?

Marta Panfil (MP): Rewolucja internetowa w bran┼╝y HoReCa w Polsce zacz─Ö┼éa si─Ö na d┼éugo przed COVID-19. Pandemia przyspieszy┼éa proces przenoszenia si─Ö restauracji do internetu albo w┼é─ůczenia online z offline o jakie┼Ť 5-8 lat. Wszystkie trendy wskazywa┼éy na to, ┼╝e restauracje pr─Ödzej czy p├│┼║niej odkryj─ů potencja┼é w sprzeda┼╝y przez internet i do┼é─ůcz─ů do tej globalnej rewolucji.

Ju┼╝ od d┼éu┼╝szego czasu powstaj─ů koncepty ÔÇťrestauracji internetowychÔÇŁ lub dark kitchen = czyli restauracji, kt├│ra nie ma stolik├│w, kelner├│w, nie jest czynna dla Go┼Ťci ÔÇťz ulicyÔÇŁ, serwuj─ůca wy┼é─ůcznie dania na wynos i z dowozem. W 2013 roku w Londynie powsta┼éo deliveroo, kt├│re na pocz─ůtku zrzesza┼éo wy┼é─ůcznie tego typu restauracje, wi─Öc nie jest to koncept ca┼ékowicie nowy.

W Polsce pandemia przede wszystkich popchn─Ö┼éa t─Ö rewolucj─Ö internetow─ů do przodu. Restauratorzy, kt├│rzy do tej pory niech─Ötnie, opornie lub nieufnie podchodzili do sektora dowoz├│w i sprzeda┼╝y przez internet, teraz zwyczajnie nie mieli wyj┼Ťcia. Ci, kt├│rzy chc─ů przetrwa─ç musz─ů zaistnie─ç w internecie.

Czy mo┼╝na wszystko przenie┼Ť─ç do internetu? Moim zdaniem nie, nie wszystko. Zapominamy, ┼╝e restauracja to nie tylko jedzenie, kt├│re mo┼╝na spakowa─ç w pude┼éko i dostarczy─ç skuterem. To atmosfera, ludzie, zapachy, muzyka, wystr├│j i ca┼éa ta magia, kt├│ra si─Ö dzieje w kuchni i na sali. Tego nie da si─Ö niestety ÔÇťspakowa─çÔÇŁ do internetu. Jeste┼Ťmy bran┼╝─ů, kt├│ra opiera si─Ö na ludziach. I cho─ç w fice rekomendujemy jak najszybsze przeniesienie aktywnej sprzeda┼╝y w bran┼╝y horeca online, to t─Ösknimy za otwartymi restauracjami w realu. Internetowe koncepty nie zast─ůpi─ů restauracji, do kt├│rej mo┼╝na fizycznie p├│j┼Ť─ç, ale cz─Östo powtarzamy, ┼╝e dobrze przemy┼Ťlana i zaplanowana sprzeda┼╝ online mo┼╝e by─ç dla wielu restaurator├│w solidn─ů drug─ů odnog─ů ich biznesu.

DJ: Co lokale gastronomiczne mog─ů oferowa─ç opr├│cz dostaw i posi┼ék├│w na wynos? Na swoim blogu nazwa┼éy┼Ťcie to sprzeda┼╝─ů oko┼éorestauracyjn─ů. Bardzo mi si─Ö to spodoba┼éo!

Agnieszka Borek (AB): Jak si─Ö okazuje wcale nie tak ma┼éo. Zale┼╝y oczywi┼Ťcie jakie ka┼╝da z restauracji ma mo┼╝liwo┼Ťci, bo pomys┼é├│w mo┼╝e by─ç ca┼éa masa. Na pewno mog─ů to by─ç wszystkie przetwory jak d┼╝emy, powid┼éa, pikle ect., kosze prezentowe, czyli pi─Öknie opakowane w┼éasne produkty wzbogacone o produkty gotowe zaprzyja┼║nionych dostawc├│w, vouchery z d┼éu┼╝szym ni┼╝ standardowo terminem realizacji, diety pude┼ékowe, pieczywo, zestawy obiadowe, gotowe do przygotowania samemu w domu, hermetycznie zapakowane ”zr├│b to sam”, garma┼╝erka pod ka┼╝d─ů postaci─ů, kolacja z szefem kuchni w domu ect. Ogranicza nas tylko nasza wyobra┼║nia. :)

DJ: Powiedzmy, ┼╝e w┼éa┼Ťciciel restauracji podczas lockdownu jest w stanie wygospodarowa─ç 1000 z┼éotych miesi─Öcznie na szeroko rozumiany marketing. W co powinien te pieni─ůdze zainwestowa─ç?

AB: Mamy nawet takie filmiki na naszym kanale Youtube – i s─ů to najch─Ötniej ogl─ůdane odcinki – na co skutecznie wyda─ç 500 z┼é, a na co 200 z┼é. Wbrew pozorom to nie jest wcale takie ┼éatwe pytanie tzn. odpowied┼║ jest bardzo prosta – na profesjonaln─ů reklam─Ö w social mediach, a w praktyce jest to znacznie bardziej skomplikowane poniewa┼╝, aby t─Ö reklam─Ö zawodowo m├│c stworzy─ç musimy si─Ö do tego przygotowa─ç, czyli np. zrobi─ç profesjonaln─ů sesj─Ö zdj─Öciow─ů i nakr─Öci─ç samemu lub komu┼Ť zleci─ç fajny filmik. Szczeg├│┼éowiej o tym m├│wi─ů min. nasze ebooki, ale podsumowuj─ůc – restauratorze 1000 z┼é najlepiej by┼éoby dzi┼Ť wyda─ç na: sesj─Ö zdj─Öciow─ů, filmik + bud┼╝et marketingowy na reklamy.

DJ: Jakie s─ů najcz─Östsze b┼é─Ödy marketingowe pope┼éniane przez restaurator├│w?

AB: HmmmÔÇŽ wiesz, ┼╝e niestety wi─Ökszo┼Ť─ç restaurator├│w traktuje marketing, dzia┼éania marketingowe jako poboczny aspekt swojej dzia┼éalno┼Ťci (chod┼║ – na ca┼ée szcz─Ö┼Ťcie – ju┼╝ coraz cz─Ö┼Ťciej si─Ö to zmienia) tzn. tworz─ůc restauracje nie my┼Ťl─ů o tym, ┼╝eby w┼éa┼Ťnie ju┼╝ na etapie powstawania (tak jak np. Szefa Kuchni) zatrudni─ç jakiego┼Ť specjalist─Ö w tym zakresie, a potem gdy otworz─ů drzwi i nie ma Go┼Ťci, zastanawiaj─ů si─Ö … ”mo┼╝e zacznijmy co┼Ť robi─ç na facebooku” albo ” wrzucamy zdj─Öcia i nic to nie dzia┼éa”. Ci restauratorzy, kt├│rzy maj─ů t─ů ┼Ťwiadomo┼Ť─ç o randze marketingu w ich biznesie s─ů du┼╝y krok przed swoj─ů konkurencj─ů, zw┼éaszcza w dzisiejszych czasach on-line.

Kolejnym r├│wnie cz─Östym b┼é─Ödem jest traktowanie social medi├│w – jako tablicy og┼éosze┼ä, czyli wrzucanie bez pomys┼éu, bez idei, bez koncepcji jakiejkolwiek zdj─Ö─ç – Facebook i Instagram dobrze prowadzone po prostu sprzedaj─ů, to ju┼╝ nie s─ů platformy tylko wizerunkowe – a traktowanie ich po macoszemu powoduje w konsekwencji, ┼╝e restaurator nie wykorzystuje ich mo┼╝liwo┼Ťci sprzeda┼╝owych oraz traci pieni─ůdze, kt├│re powinny wp┼éywa─ç na jego konto – to te┼╝ jest jeden z najcz─Östszych temat├│w, kt├│re konsultujemy.

DJ: Niekt├│re restauracje publikuj─ů na Instagramie takie zdj─Öcia, ┼╝e a┼╝ ┼Ťlinka leci. Czy ÔÇ×pyszneÔÇŁ zdj─Öcia wystarcz─ů w komunikacji w social mediach?

MP: Ju┼╝ dawno nie, dzi┼Ť pi─Ökne zdj─Öcia s─ů standardem. To, o czym najcz─Ö┼Ťciej zapominamy w komunikacji w social media to PLAN, POMYS┼ü i CEL. Za du┼╝o w naszych dzia┼éaniach przypadkowo┼Ťci, dodawania (nawet ┼éadnych) zdj─Ö─ç i opis├│w, ale bez jakiego┼Ť wi─Ökszego zamys┼éu. Social media to ┼Ťwietne narz─Ödzie, kt├│re wspiera sprzeda┼╝ i kana┼é komunikacji z Go┼Ť─çmi. Materia┼éy fiki i nasza wsp├│┼épraca z restauracjami ma na celu pom├│c w┼éa┼Ťcicielom i managerom stworzy─ç plan, spisa─ç pomys┼é na siebie i konsekwentnie realizowa─ç swoje cele poprzez Facebooka i Instagram. ┼üadne zdj─Öcia s─ů tylko metod─ů, nie celem samym w sobie.

DJ: Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink─ů zaprosi┼éa Was do wsp├│┼épracy przy webinarze oraz e-booku, kt├│ry ma wesprze─ç przedsi─Öbiorc├│w z bran┼╝y gastronomicznej w pandemii. Jakie tematy b─Ödziecie chcia┼éy poruszy─ç?

MP: Webinary to jedna z naszych ulubionych form przekazywania wiedzy. Cz─Östo je organizujemy i bardzo nas cieszy, ┼╝e jest spore grono w┼éa┼Ťcicieli i manager├│w gastro, kt├│rzy regularnie bior─ů udzia┼é w naszych szkoleniach. Dla Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink─ů chcia┼éy┼Ťmy przygotowa─ç tre┼Ťci, kt├│re b─Öd─ů uniwersalne – niezale┼╝nie od obostrze┼ä wywo┼éanych pandemi─ů i sytuacj─ů na rynku. Webinar i ebook b─Öd─ů mia┼éy na celu upro┼Ťci─ç i ukierunkowa─ç dzia┼éania, kt├│re wspieraj─ů SPRZEDA┼╗. Tylko wi─Öksze obroty s─ů w stanie restauracjom pom├│c w tym niezwykle trudnym okresie.

Marta Panfil i Agnieszka Borek – tw├│rczynie fika dla gastronomii. Dwie przyjaci├│┼éki, kt├│re zawodowo po┼é─ůczy┼éa mi┼éo┼Ť─ç do jedzenia, restauracji, szeroko rozumianego marketingu, a prywatnie do W┼éoch. Obie maj─ů wieloletnie do┼Ťwiadczenia w bran┼╝y gastronomicznej, na r├│┼╝nych stanowiskach: od kelnerki, managera, czy osoby zarz─ůdzaj─ůcej kilkunastoma restauracjami jednocze┼Ťnie. Pracowa┼éy z najlepszymi i dla najlepszych w kraju i nie tylko. Razem w swoim portfolio posiadaj─ů ponad 50 marek takich jak Der Elefant, JeffÔÇÖs, U Szwejka, Sushi Zushi, Niewinni Czarodzieje 2.0, Zoni, WuWu, Brooklyn Burgers czy gwiazdkowa restauracja Senses.