restauracje sprzeda偶 internetowa

Restauracje pr臋dzej czy p贸藕niej musz膮 odkry膰 potencja艂 sprzeda偶y internetowej

Dominika Jajszczak

O tym, jak przenie艣膰 restauracj臋 do 艣wiata online i w jakie dzia艂ania marketingowe w bran偶y gastronomii teraz inwestowa膰 Dominice Jajszczak opowiadaj膮 Marta Panfil i Agnieszka Borek, pomys艂odawczynie 鈥瀎ika dla gastronomii鈥.

Dominika Jajszczak (DJ): Wszystko w pandemii przenosi si臋 od Internetu. Czy restauracje tak偶e? Czy istnieje co艣 takiego jak 鈥瀝estauracja internetowa鈥?

Marta Panfil (MP): Rewolucja internetowa w bran偶y HoReCa w Polsce zacz臋艂a si臋 na d艂ugo przed COVID-19. Pandemia przyspieszy艂a proces przenoszenia si臋 restauracji do internetu albo w艂膮czenia online z offline o jakie艣 5-8 lat. Wszystkie trendy wskazywa艂y na to, 偶e restauracje pr臋dzej czy p贸藕niej odkryj膮 potencja艂 w sprzeda偶y przez internet i do艂膮cz膮 do tej globalnej rewolucji.

Ju偶 od d艂u偶szego czasu powstaj膮 koncepty 鈥渞estauracji internetowych鈥 lub dark kitchen = czyli restauracji, kt贸ra nie ma stolik贸w, kelner贸w, nie jest czynna dla Go艣ci 鈥渮 ulicy鈥, serwuj膮ca wy艂膮cznie dania na wynos i z dowozem. W 2013 roku w Londynie powsta艂o deliveroo, kt贸re na pocz膮tku zrzesza艂o wy艂膮cznie tego typu restauracje, wi臋c nie jest to koncept ca艂kowicie nowy.

W Polsce pandemia przede wszystkich popchn臋艂a t臋 rewolucj臋 internetow膮 do przodu. Restauratorzy, kt贸rzy do tej pory niech臋tnie, opornie lub nieufnie podchodzili do sektora dowoz贸w i sprzeda偶y przez internet, teraz zwyczajnie nie mieli wyj艣cia. Ci, kt贸rzy chc膮 przetrwa膰 musz膮 zaistnie膰 w internecie.

Czy mo偶na wszystko przenie艣膰 do internetu? Moim zdaniem nie, nie wszystko. Zapominamy, 偶e restauracja to nie tylko jedzenie, kt贸re mo偶na spakowa膰 w pude艂ko i dostarczy膰 skuterem. To atmosfera, ludzie, zapachy, muzyka, wystr贸j i ca艂a ta magia, kt贸ra si臋 dzieje w kuchni i na sali. Tego nie da si臋 niestety 鈥渟pakowa膰鈥 do internetu. Jeste艣my bran偶膮, kt贸ra opiera si臋 na ludziach. I cho膰 w fice rekomendujemy jak najszybsze przeniesienie aktywnej sprzeda偶y w bran偶y horeca online, to t臋sknimy za otwartymi restauracjami w realu. Internetowe koncepty nie zast膮pi膮 restauracji, do kt贸rej mo偶na fizycznie p贸j艣膰, ale cz臋sto powtarzamy, 偶e dobrze przemy艣lana i zaplanowana sprzeda偶 online mo偶e by膰 dla wielu restaurator贸w solidn膮 drug膮 odnog膮 ich biznesu.

DJ: Co lokale gastronomiczne mog膮 oferowa膰 opr贸cz dostaw i posi艂k贸w na wynos? Na swoim blogu nazwa艂y艣cie to sprzeda偶膮 oko艂orestauracyjn膮. Bardzo mi si臋 to spodoba艂o!

Agnieszka Borek (AB): Jak si臋 okazuje wcale nie tak ma艂o. Zale偶y oczywi艣cie jakie ka偶da z restauracji ma mo偶liwo艣ci, bo pomys艂贸w mo偶e by膰 ca艂a masa. Na pewno mog膮 to by膰 wszystkie przetwory jak d偶emy, powid艂a, pikle ect., kosze prezentowe, czyli pi臋knie opakowane w艂asne produkty wzbogacone o produkty gotowe zaprzyja藕nionych dostawc贸w, vouchery z d艂u偶szym ni偶 standardowo terminem realizacji, diety pude艂kowe, pieczywo, zestawy obiadowe, gotowe do przygotowania samemu w domu, hermetycznie zapakowane ”zr贸b to sam”, garma偶erka pod ka偶d膮 postaci膮, kolacja z szefem kuchni w domu ect. Ogranicza nas tylko nasza wyobra藕nia. :)

DJ: Powiedzmy, 偶e w艂a艣ciciel restauracji podczas lockdownu jest w stanie wygospodarowa膰 1000 z艂otych miesi臋cznie na szeroko rozumiany marketing. W co powinien te pieni膮dze zainwestowa膰?

AB: Mamy nawet takie filmiki na naszym kanale Youtube – i s膮 to najch臋tniej ogl膮dane odcinki – na co skutecznie wyda膰 500 z艂, a na co 200 z艂. Wbrew pozorom to nie jest wcale takie 艂atwe pytanie tzn. odpowied藕 jest bardzo prosta – na profesjonaln膮 reklam臋 w social mediach, a w praktyce jest to znacznie bardziej skomplikowane poniewa偶, aby t臋 reklam臋 zawodowo m贸c stworzy膰 musimy si臋 do tego przygotowa膰, czyli np. zrobi膰 profesjonaln膮 sesj臋 zdj臋ciow膮 i nakr臋ci膰 samemu lub komu艣 zleci膰 fajny filmik. Szczeg贸艂owiej o tym m贸wi膮 min. nasze ebooki, ale podsumowuj膮c – restauratorze 1000 z艂 najlepiej by艂oby dzi艣 wyda膰 na: sesj臋 zdj臋ciow膮, filmik + bud偶et marketingowy na reklamy.

DJ: Jakie s膮 najcz臋stsze b艂臋dy marketingowe pope艂niane przez restaurator贸w?

AB: Hmmm鈥 wiesz, 偶e niestety wi臋kszo艣膰 restaurator贸w traktuje marketing, dzia艂ania marketingowe jako poboczny aspekt swojej dzia艂alno艣ci (chod藕 – na ca艂e szcz臋艣cie – ju偶 coraz cz臋艣ciej si臋 to zmienia) tzn. tworz膮c restauracje nie my艣l膮 o tym, 偶eby w艂a艣nie ju偶 na etapie powstawania (tak jak np. Szefa Kuchni) zatrudni膰 jakiego艣 specjalist臋 w tym zakresie, a potem gdy otworz膮 drzwi i nie ma Go艣ci, zastanawiaj膮 si臋 … ”mo偶e zacznijmy co艣 robi膰 na facebooku” albo ” wrzucamy zdj臋cia i nic to nie dzia艂a”. Ci restauratorzy, kt贸rzy maj膮 t膮 艣wiadomo艣膰 o randze marketingu w ich biznesie s膮 du偶y krok przed swoj膮 konkurencj膮, zw艂aszcza w dzisiejszych czasach on-line.

Kolejnym r贸wnie cz臋stym b艂臋dem jest traktowanie social medi贸w – jako tablicy og艂osze艅, czyli wrzucanie bez pomys艂u, bez idei, bez koncepcji jakiejkolwiek zdj臋膰 – Facebook i Instagram dobrze prowadzone po prostu sprzedaj膮, to ju偶 nie s膮 platformy tylko wizerunkowe – a traktowanie ich po macoszemu powoduje w konsekwencji, 偶e restaurator nie wykorzystuje ich mo偶liwo艣ci sprzeda偶owych oraz traci pieni膮dze, kt贸re powinny wp艂ywa膰 na jego konto – to te偶 jest jeden z najcz臋stszych temat贸w, kt贸re konsultujemy.

DJ: Niekt贸re restauracje publikuj膮 na Instagramie takie zdj臋cia, 偶e a偶 艣linka leci. Czy 鈥瀙yszne鈥 zdj臋cia wystarcz膮 w komunikacji w social mediach?

MP: Ju偶 dawno nie, dzi艣 pi臋kne zdj臋cia s膮 standardem. To, o czym najcz臋艣ciej zapominamy w komunikacji w social media to PLAN, POMYS艁 i CEL. Za du偶o w naszych dzia艂aniach przypadkowo艣ci, dodawania (nawet 艂adnych) zdj臋膰 i opis贸w, ale bez jakiego艣 wi臋kszego zamys艂u. Social media to 艣wietne narz臋dzie, kt贸re wspiera sprzeda偶 i kana艂 komunikacji z Go艣膰mi. Materia艂y fiki i nasza wsp贸艂praca z restauracjami ma na celu pom贸c w艂a艣cicielom i managerom stworzy膰 plan, spisa膰 pomys艂 na siebie i konsekwentnie realizowa膰 swoje cele poprzez Facebooka i Instagram. 艁adne zdj臋cia s膮 tylko metod膮, nie celem samym w sobie.

DJ: Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink膮 zaprosi艂a Was do wsp贸艂pracy przy webinarze oraz e-booku, kt贸ry ma wesprze膰 przedsi臋biorc贸w z bran偶y gastronomicznej w pandemii. Jakie tematy b臋dziecie chcia艂y poruszy膰?

MP: Webinary to jedna z naszych ulubionych form przekazywania wiedzy. Cz臋sto je organizujemy i bardzo nas cieszy, 偶e jest spore grono w艂a艣cicieli i manager贸w gastro, kt贸rzy regularnie bior膮 udzia艂 w naszych szkoleniach. Dla Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 chcia艂y艣my przygotowa膰 tre艣ci, kt贸re b臋d膮 uniwersalne – niezale偶nie od obostrze艅 wywo艂anych pandemi膮 i sytuacj膮 na rynku. Webinar i ebook b臋d膮 mia艂y na celu upro艣ci膰 i ukierunkowa膰 dzia艂ania, kt贸re wspieraj膮 SPRZEDA呕. Tylko wi臋ksze obroty s膮 w stanie restauracjom pom贸c w tym niezwykle trudnym okresie.

Marta Panfil i Agnieszka Borek – tw贸rczynie fika dla gastronomii. Dwie przyjaci贸艂ki, kt贸re zawodowo po艂膮czy艂a mi艂o艣膰 do jedzenia, restauracji, szeroko rozumianego marketingu, a prywatnie do W艂och. Obie maj膮 wieloletnie do艣wiadczenia w bran偶y gastronomicznej, na r贸偶nych stanowiskach: od kelnerki, managera, czy osoby zarz膮dzaj膮cej kilkunastoma restauracjami jednocze艣nie. Pracowa艂y z najlepszymi i dla najlepszych w kraju i nie tylko. Razem w swoim portfolio posiadaj膮 ponad 50 marek takich jak Der Elefant, Jeff鈥檚, U Szwejka, Sushi Zushi, Niewinni Czarodzieje 2.0, Zoni, WuWu, Brooklyn Burgers czy gwiazdkowa restauracja Senses.