restauracje sprzeda偶 internetowa

Restauracje pr臋dzej czy p贸藕niej musz膮 odkry膰 potencja艂 sprzeda偶y internetowej

Dominika Jajszczak

O tym, jak przenie艣膰 restauracj臋 do 艣wiata online i w jakie dzia艂ania marketingowe w bran偶y gastronomii teraz inwestowa膰 Dominice Jajszczak opowiadaj膮 Marta Panfil i Agnieszka Borek, pomys艂odawczynie 鈥瀎ika dla gastronomii鈥.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Dominika Jajszczak (DJ): Wszystko w pandemii przenosi si臋 od Internetu. Czy restauracje tak偶e? Czy istnieje co艣 takiego jak 鈥瀝estauracja internetowa鈥?

Marta Panfil (MP): Rewolucja internetowa w bran偶y HoReCa w Polsce zacz臋艂a si臋 na d艂ugo przed COVID-19. Pandemia przyspieszy艂a proces przenoszenia si臋 restauracji do internetu albo w艂膮czenia online z offline o jakie艣 5-8 lat. Wszystkie trendy wskazywa艂y na to, 偶e restauracje pr臋dzej czy p贸藕niej odkryj膮 potencja艂 w sprzeda偶y przez internet i do艂膮cz膮 do tej globalnej rewolucji.

Ju偶 od d艂u偶szego czasu powstaj膮 koncepty 鈥渞estauracji internetowych鈥 lub dark kitchen = czyli restauracji, kt贸ra nie ma stolik贸w, kelner贸w, nie jest czynna dla Go艣ci 鈥渮 ulicy鈥, serwuj膮ca wy艂膮cznie dania na wynos i z dowozem. W 2013 roku w Londynie powsta艂o deliveroo, kt贸re na pocz膮tku zrzesza艂o wy艂膮cznie tego typu restauracje, wi臋c nie jest to koncept ca艂kowicie nowy.

W Polsce pandemia przede wszystkich popchn臋艂a t臋 rewolucj臋 internetow膮 do przodu. Restauratorzy, kt贸rzy do tej pory niech臋tnie, opornie lub nieufnie podchodzili do sektora dowoz贸w i sprzeda偶y przez internet, teraz zwyczajnie nie mieli wyj艣cia. Ci, kt贸rzy chc膮 przetrwa膰 musz膮 zaistnie膰 w internecie.

Czy mo偶na wszystko przenie艣膰 do internetu? Moim zdaniem nie, nie wszystko. Zapominamy, 偶e restauracja to nie tylko jedzenie, kt贸re mo偶na spakowa膰 w pude艂ko i dostarczy膰 skuterem. To atmosfera, ludzie, zapachy, muzyka, wystr贸j i ca艂a ta magia, kt贸ra si臋 dzieje w kuchni i na sali. Tego nie da si臋 niestety 鈥渟pakowa膰鈥 do internetu. Jeste艣my bran偶膮, kt贸ra opiera si臋 na ludziach. I cho膰 w fice rekomendujemy jak najszybsze przeniesienie aktywnej sprzeda偶y w bran偶y horeca online, to t臋sknimy za otwartymi restauracjami w realu. Internetowe koncepty nie zast膮pi膮 restauracji, do kt贸rej mo偶na fizycznie p贸j艣膰, ale cz臋sto powtarzamy, 偶e dobrze przemy艣lana i zaplanowana sprzeda偶 online mo偶e by膰 dla wielu restaurator贸w solidn膮 drug膮 odnog膮 ich biznesu.

DJ: Co lokale gastronomiczne mog膮 oferowa膰 opr贸cz dostaw i posi艂k贸w na wynos? Na swoim blogu nazwa艂y艣cie to sprzeda偶膮 oko艂orestauracyjn膮. Bardzo mi si臋 to spodoba艂o!

Agnieszka Borek (AB): Jak si臋 okazuje wcale nie tak ma艂o. Zale偶y oczywi艣cie jakie ka偶da z restauracji ma mo偶liwo艣ci, bo pomys艂贸w mo偶e by膰 ca艂a masa. Na pewno mog膮 to by膰 wszystkie przetwory jak d偶emy, powid艂a, pikle ect., kosze prezentowe, czyli pi臋knie opakowane w艂asne produkty wzbogacone o produkty gotowe zaprzyja藕nionych dostawc贸w, vouchery z d艂u偶szym ni偶 standardowo terminem realizacji, diety pude艂kowe, pieczywo, zestawy obiadowe, gotowe do przygotowania samemu w domu, hermetycznie zapakowane ”zr贸b to sam”, garma偶erka pod ka偶d膮 postaci膮, kolacja z szefem kuchni w domu ect. Ogranicza nas tylko nasza wyobra藕nia. :)

DJ: Powiedzmy, 偶e w艂a艣ciciel restauracji podczas lockdownu jest w stanie wygospodarowa膰 1000 z艂otych miesi臋cznie na szeroko rozumiany marketing. W co powinien te pieni膮dze zainwestowa膰?

AB: Mamy nawet takie filmiki na naszym kanale Youtube – i s膮 to najch臋tniej ogl膮dane odcinki – na co skutecznie wyda膰 500 z艂, a na co 200 z艂. Wbrew pozorom to nie jest wcale takie 艂atwe pytanie tzn. odpowied藕 jest bardzo prosta – na profesjonaln膮 reklam臋 w social mediach, a w praktyce jest to znacznie bardziej skomplikowane poniewa偶, aby t臋 reklam臋 zawodowo m贸c stworzy膰 musimy si臋 do tego przygotowa膰, czyli np. zrobi膰 profesjonaln膮 sesj臋 zdj臋ciow膮 i nakr臋ci膰 samemu lub komu艣 zleci膰 fajny filmik. Szczeg贸艂owiej o tym m贸wi膮 min. nasze ebooki, ale podsumowuj膮c – restauratorze 1000 z艂 najlepiej by艂oby dzi艣 wyda膰 na: sesj臋 zdj臋ciow膮, filmik + bud偶et marketingowy na reklamy.

DJ: Jakie s膮 najcz臋stsze b艂臋dy marketingowe pope艂niane przez restaurator贸w?

AB: Hmmm鈥 wiesz, 偶e niestety wi臋kszo艣膰 restaurator贸w traktuje marketing, dzia艂ania marketingowe jako poboczny aspekt swojej dzia艂alno艣ci (chod藕 – na ca艂e szcz臋艣cie – ju偶 coraz cz臋艣ciej si臋 to zmienia) tzn. tworz膮c restauracje nie my艣l膮 o tym, 偶eby w艂a艣nie ju偶 na etapie powstawania (tak jak np. Szefa Kuchni) zatrudni膰 jakiego艣 specjalist臋 w tym zakresie, a potem gdy otworz膮 drzwi i nie ma Go艣ci, zastanawiaj膮 si臋 … ”mo偶e zacznijmy co艣 robi膰 na facebooku” albo ” wrzucamy zdj臋cia i nic to nie dzia艂a”. Ci restauratorzy, kt贸rzy maj膮 t膮 艣wiadomo艣膰 o randze marketingu w ich biznesie s膮 du偶y krok przed swoj膮 konkurencj膮, zw艂aszcza w dzisiejszych czasach on-line.

Kolejnym r贸wnie cz臋stym b艂臋dem jest traktowanie social medi贸w – jako tablicy og艂osze艅, czyli wrzucanie bez pomys艂u, bez idei, bez koncepcji jakiejkolwiek zdj臋膰 – Facebook i Instagram dobrze prowadzone po prostu sprzedaj膮, to ju偶 nie s膮 platformy tylko wizerunkowe – a traktowanie ich po macoszemu powoduje w konsekwencji, 偶e restaurator nie wykorzystuje ich mo偶liwo艣ci sprzeda偶owych oraz traci pieni膮dze, kt贸re powinny wp艂ywa膰 na jego konto – to te偶 jest jeden z najcz臋stszych temat贸w, kt贸re konsultujemy.

DJ: Niekt贸re restauracje publikuj膮 na Instagramie takie zdj臋cia, 偶e a偶 艣linka leci. Czy 鈥瀙yszne鈥 zdj臋cia wystarcz膮 w komunikacji w social mediach?

MP: Ju偶 dawno nie, dzi艣 pi臋kne zdj臋cia s膮 standardem. To, o czym najcz臋艣ciej zapominamy w komunikacji w social media to PLAN, POMYS艁 i CEL. Za du偶o w naszych dzia艂aniach przypadkowo艣ci, dodawania (nawet 艂adnych) zdj臋膰 i opis贸w, ale bez jakiego艣 wi臋kszego zamys艂u. Social media to 艣wietne narz臋dzie, kt贸re wspiera sprzeda偶 i kana艂 komunikacji z Go艣膰mi. Materia艂y fiki i nasza wsp贸艂praca z restauracjami ma na celu pom贸c w艂a艣cicielom i managerom stworzy膰 plan, spisa膰 pomys艂 na siebie i konsekwentnie realizowa膰 swoje cele poprzez Facebooka i Instagram. 艁adne zdj臋cia s膮 tylko metod膮, nie celem samym w sobie.

DJ: Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink膮 zaprosi艂a Was do wsp贸艂pracy przy webinarze oraz e-booku, kt贸ry ma wesprze膰 przedsi臋biorc贸w z bran偶y gastronomicznej w pandemii. Jakie tematy b臋dziecie chcia艂y poruszy膰?

MP: Webinary to jedna z naszych ulubionych form przekazywania wiedzy. Cz臋sto je organizujemy i bardzo nas cieszy, 偶e jest spore grono w艂a艣cicieli i manager贸w gastro, kt贸rzy regularnie bior膮 udzia艂 w naszych szkoleniach. Dla Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 chcia艂y艣my przygotowa膰 tre艣ci, kt贸re b臋d膮 uniwersalne – niezale偶nie od obostrze艅 wywo艂anych pandemi膮 i sytuacj膮 na rynku. Webinar i ebook b臋d膮 mia艂y na celu upro艣ci膰 i ukierunkowa膰 dzia艂ania, kt贸re wspieraj膮 SPRZEDA呕. Tylko wi臋ksze obroty s膮 w stanie restauracjom pom贸c w tym niezwykle trudnym okresie.

Podczas webinaru opowiemy o tym, dlaczego planowanie dzia艂a艅 marketingowych gastronomii jest kluczowe i jak si臋 do tego zabra膰. O tym, jak wykorzysta膰 Facebook i Instagram w komunikacji w bran偶y gastronomicznej i jakie tre艣ci publikowa膰 w marcu 2021. Na webinarze widzimy si臋 ju偶 2.03 o 19:00. W e-booku znajd膮 si臋 tak偶e porady o tym, jak efektywnie komunikowa膰 menu.

Marta Panfil i Agnieszka Borek – tw贸rczynie fika dla gastronomii. Dwie przyjaci贸艂ki, kt贸re zawodowo po艂膮czy艂a mi艂o艣膰 do jedzenia, restauracji, szeroko rozumianego marketingu, a prywatnie do W艂och. Obie maj膮 wieloletnie do艣wiadczenia w bran偶y gastronomicznej, na r贸偶nych stanowiskach: od kelnerki, managera, czy osoby zarz膮dzaj膮cej kilkunastoma restauracjami jednocze艣nie. Pracowa艂y z najlepszymi i dla najlepszych w kraju i nie tylko. Razem w swoim portfolio posiadaj膮 ponad 50 marek takich jak Der Elefant, Jeff鈥檚, U Szwejka, Sushi Zushi, Niewinni Czarodzieje 2.0, Zoni, WuWu, Brooklyn Burgers czy gwiazdkowa restauracja Senses.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close