restauracje sprzedaż internetowa

Restauracje prędzej czy później muszą odkryć potencjał sprzedaży internetowej

Dominika Jajszczak

O tym, jak przenieść restaurację do świata online i w jakie działania marketingowe w branży gastronomii teraz inwestować Dominice Jajszczak opowiadają Marta Panfil i Agnieszka Borek, pomysłodawczynie „fika dla gastronomii”.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Dominika Jajszczak (DJ): Wszystko w pandemii przenosi się od Internetu. Czy restauracje także? Czy istnieje coś takiego jak „restauracja internetowa”?

Marta Panfil (MP): Rewolucja internetowa w branży HoReCa w Polsce zaczęła się na długo przed COVID-19. Pandemia przyspieszyła proces przenoszenia się restauracji do internetu albo włączenia online z offline o jakieś 5-8 lat. Wszystkie trendy wskazywały na to, że restauracje prędzej czy później odkryją potencjał w sprzedaży przez internet i dołączą do tej globalnej rewolucji.

Już od dłuższego czasu powstają koncepty “restauracji internetowych” lub dark kitchen = czyli restauracji, która nie ma stolików, kelnerów, nie jest czynna dla Gości “z ulicy”, serwująca wyłącznie dania na wynos i z dowozem. W 2013 roku w Londynie powstało deliveroo, które na początku zrzeszało wyłącznie tego typu restauracje, więc nie jest to koncept całkowicie nowy.

W Polsce pandemia przede wszystkich popchnęła tę rewolucję internetową do przodu. Restauratorzy, którzy do tej pory niechętnie, opornie lub nieufnie podchodzili do sektora dowozów i sprzedaży przez internet, teraz zwyczajnie nie mieli wyjścia. Ci, którzy chcą przetrwać muszą zaistnieć w internecie.

Czy można wszystko przenieść do internetu? Moim zdaniem nie, nie wszystko. Zapominamy, że restauracja to nie tylko jedzenie, które można spakować w pudełko i dostarczyć skuterem. To atmosfera, ludzie, zapachy, muzyka, wystrój i cała ta magia, która się dzieje w kuchni i na sali. Tego nie da się niestety “spakować” do internetu. Jesteśmy branżą, która opiera się na ludziach. I choć w fice rekomendujemy jak najszybsze przeniesienie aktywnej sprzedaży w branży horeca online, to tęsknimy za otwartymi restauracjami w realu. Internetowe koncepty nie zastąpią restauracji, do której można fizycznie pójść, ale często powtarzamy, że dobrze przemyślana i zaplanowana sprzedaż online może być dla wielu restauratorów solidną drugą odnogą ich biznesu.

DJ: Co lokale gastronomiczne mogą oferować oprócz dostaw i posiłków na wynos? Na swoim blogu nazwałyście to sprzedażą okołorestauracyjną. Bardzo mi się to spodobało!

Agnieszka Borek (AB): Jak się okazuje wcale nie tak mało. Zależy oczywiście jakie każda z restauracji ma możliwości, bo pomysłów może być cała masa. Na pewno mogą to być wszystkie przetwory jak dżemy, powidła, pikle ect., kosze prezentowe, czyli pięknie opakowane własne produkty wzbogacone o produkty gotowe zaprzyjaźnionych dostawców, vouchery z dłuższym niż standardowo terminem realizacji, diety pudełkowe, pieczywo, zestawy obiadowe, gotowe do przygotowania samemu w domu, hermetycznie zapakowane ”zrób to sam”, garmażerka pod każdą postacią, kolacja z szefem kuchni w domu ect. Ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia. :)

DJ: Powiedzmy, że właściciel restauracji podczas lockdownu jest w stanie wygospodarować 1000 złotych miesięcznie na szeroko rozumiany marketing. W co powinien te pieniądze zainwestować?

AB: Mamy nawet takie filmiki na naszym kanale Youtube – i są to najchętniej oglądane odcinki – na co skutecznie wydać 500 zł, a na co 200 zł. Wbrew pozorom to nie jest wcale takie łatwe pytanie tzn. odpowiedź jest bardzo prosta – na profesjonalną reklamę w social mediach, a w praktyce jest to znacznie bardziej skomplikowane ponieważ, aby tę reklamę zawodowo móc stworzyć musimy się do tego przygotować, czyli np. zrobić profesjonalną sesję zdjęciową i nakręcić samemu lub komuś zlecić fajny filmik. Szczegółowiej o tym mówią min. nasze ebooki, ale podsumowując – restauratorze 1000 zł najlepiej byłoby dziś wydać na: sesję zdjęciową, filmik + budżet marketingowy na reklamy.

DJ: Jakie są najczęstsze błędy marketingowe popełniane przez restauratorów?

AB: Hmmm… wiesz, że niestety większość restauratorów traktuje marketing, działania marketingowe jako poboczny aspekt swojej działalności (chodź – na całe szczęście – już coraz częściej się to zmienia) tzn. tworząc restauracje nie myślą o tym, żeby właśnie już na etapie powstawania (tak jak np. Szefa Kuchni) zatrudnić jakiegoś specjalistę w tym zakresie, a potem gdy otworzą drzwi i nie ma Gości, zastanawiają się … ”może zacznijmy coś robić na facebooku” albo ” wrzucamy zdjęcia i nic to nie działa”. Ci restauratorzy, którzy mają tą świadomość o randze marketingu w ich biznesie są duży krok przed swoją konkurencją, zwłaszcza w dzisiejszych czasach on-line.

Kolejnym równie częstym błędem jest traktowanie social mediów – jako tablicy ogłoszeń, czyli wrzucanie bez pomysłu, bez idei, bez koncepcji jakiejkolwiek zdjęć – Facebook i Instagram dobrze prowadzone po prostu sprzedają, to już nie są platformy tylko wizerunkowe – a traktowanie ich po macoszemu powoduje w konsekwencji, że restaurator nie wykorzystuje ich możliwości sprzedażowych oraz traci pieniądze, które powinny wpływać na jego konto – to też jest jeden z najczęstszych tematów, które konsultujemy.

DJ: Niektóre restauracje publikują na Instagramie takie zdjęcia, że aż ślinka leci. Czy „pyszne” zdjęcia wystarczą w komunikacji w social mediach?

MP: Już dawno nie, dziś piękne zdjęcia są standardem. To, o czym najczęściej zapominamy w komunikacji w social media to PLAN, POMYSŁ i CEL. Za dużo w naszych działaniach przypadkowości, dodawania (nawet ładnych) zdjęć i opisów, ale bez jakiegoś większego zamysłu. Social media to świetne narzędzie, które wspiera sprzedaż i kanał komunikacji z Gośćmi. Materiały fiki i nasza współpraca z restauracjami ma na celu pomóc właścicielom i managerom stworzyć plan, spisać pomysł na siebie i konsekwentnie realizować swoje cele poprzez Facebooka i Instagram. Ładne zdjęcia są tylko metodą, nie celem samym w sobie.

DJ: Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką zaprosiła Was do współpracy przy webinarze oraz e-booku, który ma wesprzeć przedsiębiorców z branży gastronomicznej w pandemii. Jakie tematy będziecie chciały poruszyć?

MP: Webinary to jedna z naszych ulubionych form przekazywania wiedzy. Często je organizujemy i bardzo nas cieszy, że jest spore grono właścicieli i managerów gastro, którzy regularnie biorą udział w naszych szkoleniach. Dla Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką chciałyśmy przygotować treści, które będą uniwersalne – niezależnie od obostrzeń wywołanych pandemią i sytuacją na rynku. Webinar i ebook będą miały na celu uprościć i ukierunkować działania, które wspierają SPRZEDAŻ. Tylko większe obroty są w stanie restauracjom pomóc w tym niezwykle trudnym okresie.

Podczas webinaru opowiemy o tym, dlaczego planowanie działań marketingowych gastronomii jest kluczowe i jak się do tego zabrać. O tym, jak wykorzystać Facebook i Instagram w komunikacji w branży gastronomicznej i jakie treści publikować w marcu 2021. Na webinarze widzimy się już 2.03 o 19:00. W e-booku znajdą się także porady o tym, jak efektywnie komunikować menu.

Marta Panfil i Agnieszka Borek – twórczynie fika dla gastronomii. Dwie przyjaciółki, które zawodowo połączyła miłość do jedzenia, restauracji, szeroko rozumianego marketingu, a prywatnie do Włoch. Obie mają wieloletnie doświadczenia w branży gastronomicznej, na różnych stanowiskach: od kelnerki, managera, czy osoby zarządzającej kilkunastoma restauracjami jednocześnie. Pracowały z najlepszymi i dla najlepszych w kraju i nie tylko. Razem w swoim portfolio posiadają ponad 50 marek takich jak Der Elefant, Jeff’s, U Szwejka, Sushi Zushi, Niewinni Czarodzieje 2.0, Zoni, WuWu, Brooklyn Burgers czy gwiazdkowa restauracja Senses.

Zarejestruj się aby otrzymać newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close