Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Robisz to jak dziewczyna? Bądź nie do zatrzymania!

Robisz to jak dziewczyna? Bądź nie do zatrzymania!

Badania Always dowodzą, że 53% dziewczyn czuje, że jest ograniczana przez społeczne oczekiwania. Jak zmienić to przekonanie i dodać im pewności siebie?

Pamiętam moment, gdy po raz pierwszy zobaczyłam na YouTube spot kampanii #LikeAGirl (#JakDziewczyna) – najpierw tylko mnie zaintrygował, ale na koniec poczułam, że coś ściska mnie za gardło. Nie było to wzruszenie. Raczej żal, że tak wiele dziewcząt na całym świecie słyszy – „Robisz to jak dziewczyna!” i czuje, że właśnie ktoś postanowił je obrazić.

Pierwsza odsłona kampanii rozpoczęła się w czerwcu 2014 r. Film, który pokazywał, co to znaczy biegać, skakać i walczyć #JakDziewczyna szybko stał się viralem – został wyświetlony ponad 85 milionów razy w 150 krajach i udostępniony przez więcej niż 1.5 miliona ludzi z całego świata. Dziewczyny i kobiety przesyłały go sobie w prywatnych wiadomościach, pisząc „Musisz to zobaczyć”. Dlaczego? Ponieważ w prosty, a jednocześnie niezwykle wyrazisty sposób pokazywał wpływ stereotypów, przypisanych odgórnie ról społecznych i oczekiwań na to, jak kobiety siebie postrzegają. Pokazał także, jak często sformułowanie „robisz to jak dziewczyna” jest po prostu obelgą.

Jak to możliwe, że małe wojowniczki nagle zmieniały się w „paprotki” i omdlewające królewny? Marka Always postanowiła to sprawdzić, przeprowadzając badania. Wnioski są co najmniej niepokojące. Co roku ok. 50 milionów dziewczynek wchodzi w wiek dojrzewania. Początek tego okresu i pierwsza miesiączka, to moment, w którym gwałtownie zaczynają tracić pewność siebie – deklaruje to aż 41% z nich. Wiele, długo nie potrafi tej pewności odzyskać. Ponad połowa badanych zadeklarowała, że czuje się ograniczana przez społeczne oczekiwania. 49% dziewcząt przyznaje, że brak pewności siebie przeszkodził im w robieniu tego, o czym marzyły. 73% dziewcząt, które zadeklarowały, że czują się ograniczane mówi, że gdyby tylko społeczeństwo przestało wywierać na nie nacisk, miałyby szansę pewność siebie odzyskać. 47% dziewcząt nie wierzy, że w ciągu 10 lat cokolwiek pod tym względem się zmieni. – Wydawałoby się, że dziewczęta wierzą w to, że później będzie lepiej, ale w rzeczywistości – jak pokazują nasze badania – jedna na dwie z nich uważa, że w ciągu najbliższych 10 lat młode dziewczyny będą ograniczane w tym samym lub nawet większym stopniu niż do tej pory – mówi Małgorzata Rokita, Dyrektor Marketingu Procter & Gamble.

Dla Always, które od 30 lat prowadzi dla dziewcząt programy edukacyjne dotyczące dojrzewania i każdego roku dociera do prawie 20 milionów nastolatek na całym świecie, kampania okazała się sukcesem nie tylko wizerunkowym – przyniosła również konkretną zmianę. Określenie #JakDziewczyna z obelgi zaczęło stawać się komplementem i synonimem wytrwałości, talentu i realizowania swojego potencjału. Przeprowadzone przed startem kampanii Always badania dowiodły, że tylko 19% dziewczyn w wieku 16-24 miało pozytywne skojarzenia ze zwrotem „jak dziewczyna”. Po obejrzeniu filmu, 76% uczestniczek badania przyznało, że już nigdy nie pomyślą o sformułowaniu „robić coś jak dziewczyna”, jak o czymś negatywnym, a 8 z 10 kobiet (81%) powiedziało, że film może obalić stereotyp związany z fizycznymi możliwościami kobiet. Film zmienił też nastawienie mężczyzn – 2 na 3 przyznało, że sformułowanie „jak dziewczyna” może być obraźliwe i stwierdziło, że przestanie go używać, albo pomyśli dwa razy, zanim ponownie go użyje.

Idąc za ciosem, rok później ruszyła druga odsłona kampanii, tym razem pod hasłem „NIE DO ZATRZYMANIA #JakDziewczyna”. Always stworzyło nowy film, a dziewczyny i kobiety w różnym wieku i z różnych środowisk zostały zapytane o to, czy kiedykolwiek usłyszały, że powinny coś zrobić lub nie powinny czegoś robić tylko dlatego, że są dziewczętami. Oto, co odpowiedziały:

Tym razem działania przewidywały m.in. utworzenie Międzynarodowego Programu Nauczania Pewności Siebie Always. Program oparty najnowszych wynikach badań z zakresu budowania pewności siebie, został opracowany we współpracy z coachami oraz ekspertami. Partnerem akcji został TED.

Teraz przyszedł czas na emotikony. Dlaczego? Bo większość utrwala stereotypy – dziewczynki to księżniczki, modelki i fryzjerki, chłopcy realizują swoje pasje.

Badania wśród nastolatek w Polsce pokazały, że:

  • 56% dziewczyn potwierdza, że dziewczęce emotikony sugerują, że dziewczynki są ograniczane, w tym co robią.
  • 73% dziewczyn zgadza się, że dziewczęce emotikony nie powinny jedynie odzwierciedlać przypisywanych kobietom czynności i zachowań, jak np. wizyta u fryzjera, bądź wizyta w salonie piękności na manicure.
  • 57% dziewczynek wolałaby, aby dziewczęcych emotikonów było więcej i aby odnosiły się one także do profesjonalnych zawodów.
  • Po przejrzeniu dziewczęcych emotikonów, 42% dziewczyn zgodziło się, że nie ma wśród nich wystarczająco wiele opcji dla dziewcząt.

„Wierzę, że dla młodych kobiet ważne jest to, aby czuć wsparcie i motywację do realizowania swoich pasji” – mówi gwiazda serialu Gra o Tron, Maisie Williams i ambasadorka akcji Always „Nie do zatrzymania #JakDziewczyna”.

A co Ty robisz #JakDziewczyna? I czy jesteś w tym nie do zatrzymania?

Opowiedz nam jak radzisz sobie z wyzwaniami i pokonywaniem ograniczeń!

Pisz na dk@sukcespisanyszminka.pl

Najciekawsze wypowiedzi opublikujemy!

  • Always_NieDoZatrzymania_JakDziewczyna_infografika_07_2015

  • Always_JakDziewczyna_infografika

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close