darmowe webinaria dla kobiet

Role models i sie膰 kontakt贸w. Tak polskie kobiety wchodz膮 na biznesowy szczyt

Silne wzorce pracuj膮cych kobiet, 偶y艂ka przedsi臋biorczo艣ci i wsparcie najbli偶szych. P贸藕niej studia, praca za granic膮 i rozbudowane relacje z otoczeniem. To recepta na sukces kilkudziesi臋ciu kobiet, kt贸re zajmuj膮 najwy偶sze stanowiska w polskich firmach. Dzi艣 pewne decyzje podj臋艂yby wcze艣niej. Kapita艂 spo艂eczny dla wielu dyrektorek sta艂 si臋 szans膮 na przebicie szklanego sufitu.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Te wnioski to efekt bada艅 prof. Doroty Dobiji, dr Anny M. G贸rskiej, dr Kai Prystupy-Rz膮dcy i Zuzanny Staniszewskiej z Centrum Bada艅 Kobiet i R贸偶norodno艣ci w Organizacjach przy Akademii Leona Ko藕mi艅skiego. Metod膮 pog艂臋bionych wywiad贸w z 30 kobietami na wysokich stanowiskach w polskich firmach naukowczynie przebada艂y ich historie w drodze do zarz膮d贸w przedsi臋biorstw.

W tym kontek艣cie najbardziej interesowa艂 nas wp艂yw kapita艂u spo艂ecznego na osi膮gni臋ty w biznesie sukces, czyli to, jak kobiety wykorzystywa艂y swoje relacje spo艂eczne i znajomo艣ci na r贸偶nych etapach 偶ycia i kariery zawodowej 鈥 podkre艣laj膮 ekspertki i dodaj膮, 偶e istniej膮 dwie g艂贸wne odmiany kapita艂u spo艂ecznego: wi膮偶膮cy i pomostowy. 鈥 Wi膮偶膮cy odnosimy do relacji osobistych oraz rodzinnych. Pomostowy dotyczy budowania relacji z nieznajomymi i jest zwi膮zany np. z sieci膮 kontakt贸w pozyskanych na drodze edukacji i pracy.

Jak m贸wi膮 prof. Dorota Dobija i dr Anna M. G贸rska, kierowniczki bada艅: 鈥 Kobiety na pocz膮tkowym etapie kariery zawodowej skupiaj膮 si臋 przede wszystkim na budowaniu wi膮偶膮cego kapita艂u, kt贸ry pozwala na utrzymanie relacji w wewn臋trznym gronie. Jednocze艣nie cz臋sto zaniedbywany jest przez nie kapita艂 pomostowy, kt贸ry jest wa偶niejszy z punktu widzenia kariery zawodowej. Katalizatorem rozwoju tego kapita艂u jest zazwyczaj jakie艣 istotne zdarzenie zewn臋trzne jak np. studia MBA czy wyprowadzka za granic臋. Wiele z obecnych dyrektorek podkre艣la, 偶e ich kariera mog艂aby potoczy膰 si臋 inaczej, gdyby wiedzia艂y, jak wa偶ne jest budowanie kapita艂u mi臋dzyludzkiego poprzez rozwijanie sieci kontakt贸w.

Przyk艂ad idzie z g贸ry

Badaczki wyr贸偶niaj膮 3 g艂贸wne etapy kariery kobiet: dzieci艅stwo, edukacja i praca. Okazuje si臋, 偶e w pierwszych dw贸ch najbardziej rozwijany jest kapita艂 wi膮偶膮cy. 鈥 S膮 to do艣wiadczenia, kt贸re pomagaj膮 w d艂u偶szej perspektywie w rozwoju kariery zawodowej. Chodzi tu m.in. o kobiecy wz贸r do na艣ladowania, dorastanie w domu o r贸wnym podziale obowi膮zk贸w mi臋dzy rodzicami oraz aktywno艣膰 zawodow膮 matek. To w艂a艣nie przyk艂ad, jaki pochodzi艂 z najbli偶szego otoczenia, istotnie wp艂yn膮艂 na ich ambicje w zawodowym 偶yciu 鈥 podkre艣la dr Kaja Prystupa-Rz膮dca i przytacza wypowied藕 jednej z respondentek:

鈥漌 mojej rodzinie kobiety by艂y bardziej przedsi臋biorcze. Babcia zawsze prowadzi艂a jakie艣 swoje interesy, je艣li to w og贸le mo偶na nazwa膰 biznesem. Ale, jak pami臋tam, prowadzi艂a ko艂o domu w Koszalinie piwiarni臋, do kt贸rej przychodzi艂o wielu 偶o艂nierzy radzieckich, bo w贸wczas stacjonowa艂y tam wojska radzieckie. Ciotka czy siostra mojej mamy te偶 prowadzi艂a sw贸j biznes. Dziadek by艂 w zasadzie na utrzymaniu鈥.

W艣r贸d warto艣ci wyniesionych z domu, o kt贸rych m贸wi膮 rozm贸wczynie, dominowa艂a wolno艣膰 i niezale偶no艣膰, a tak偶e wykszta艂cenie. 鈥 Wydaje si臋, 偶e w okresie dzieci艅stwa i dorastania kluczowe dla kobiet by艂o wsparcie rodziny i spo艂eczno艣ci lokalnej. Dlatego kapita艂 wi膮偶膮cy daje raczej wsparcie psychiczne, ale nie jest traktowany jako spos贸b na rozw贸j kariery 鈥 zaznacza Zuzanna Staniszewska.

Sk膮d si臋 bierze prze艂om?

Zdaniem dr G贸rskiej to kapita艂 pomostowy jest trampolin膮 do sukcesu i kolejnych wy偶szych szczebli kariery. Jak pokazuj膮 badania, prze艂omowe momenty w karierze respondentek zwi膮zane by艂y najcz臋艣ciej z bardziej rozbudowanymi sieciami kontakt贸w. Wywiady ujawni艂y dwa g艂贸wne punkty odniesienia w 偶yciu menad偶erek, kt贸re istotnie przyspieszy艂y tempo rozwoju ich karier 鈥 studia MBA oraz praca za granic膮.

Wed艂ug naukowczy艅 鈥oba te do艣wiadczenia wi膮za艂y si臋 z budowaniem bardziej rozleg艂ego, pomostowego kapita艂u spo艂ecznego, kt贸ry nie ogranicza艂 si臋 do spo艂eczno艣ci lokalnej czy 艣rodowiska pracy kobiet鈥. Rozm贸wczynie podkre艣la艂y, 偶e najcenniejsz膮 korzy艣ci膮 p艂yn膮c膮 z tych do艣wiadcze艅 by艂o poszerzenie ich sieci kontakt贸w. 鈥 U艂atwi艂a ona bardziej intensywny rozw贸j kariery badanych kobiet. Respondentki, kt贸re dotar艂y na szczyt i maj膮 stabiln膮, siln膮 pozycj臋 w pracy, wykorzystuj膮 kapita艂 spo艂eczny w spos贸b, w jaki inne kobiety tego nie robi膮. Zamiast szuka膰 wsparcia, same oferuj膮 je innym. Staj膮 si臋 mentorkami i wspieraj膮 pracownik贸w i pracowniczki w d膮偶eniu do udanej kariery 鈥 zauwa偶a profesor Dobija.

Tak wspomina swoje do艣wiadczenie jedna z kobiet bior膮cych udzia艂 w badaniu:

"Teraz jestem mentork膮 dla m艂odych ludzi w dw贸ch r贸偶nych programach dedykowanych kobietom. Moi przyjaciele ze studi贸w MBA wspierali mnie w ostatniej zmianie kariery. [...] Nie zaproponowali mi pracy, ale pomogli mi przygotowa膰 si臋 do rozm贸w kwalifikacyjnych, wybra膰 odpowiedni膮 ofert臋. [...] W mojej obecnej sieci kontakt贸w szuka艂am wsp贸艂pracownik贸w w mojej pracy. Mam kole偶ank臋 ze studi贸w, z kt贸r膮 obecnie pracuj臋."

Gdybym wiedzia艂a wcze艣niej, sukces by艂by szybszy

Wszystkie rozm贸wczynie podj臋艂y swoj膮 pierwsz膮 prac臋 na d艂ugo przed uko艅czeniem formalnej edukacji. 鈥 Wygl膮da na to, 偶e wa偶ne by艂o dla nich wczesne uzyskanie niezale偶no艣ci finansowej, a ich rodziny zach臋ca艂y do tej niezale偶no艣ci. Wiele z badanych kobiet pracowa艂o na uczelniach w ramach swoich wczesnych do艣wiadcze艅 zawodowych. Ponadto, zasiadanie np. w radach nadzorczych sprawia艂o, 偶e cz臋艣ciej i szybciej awansowa艂y na najwy偶sze stanowiska. Na pocz膮tku swojej kariery zawodowej kobiety skupiaj膮 si臋 na kapitale wi膮偶膮cym, cho膰 mog膮 nie do ko艅ca zdawa膰 sobie spraw臋 z jego znaczenia dla rozwoju kariery 鈥 m贸wi dr Anna M. G贸rska.

"Dzi臋ki ludziom, kt贸rych pozna艂am i kontaktom, kt贸re wykorzysta艂am, mog艂am naprawd臋 rozpocz膮膰 swoj膮 karier臋 zawodow膮. [...] Jak teraz patrz臋 na sw贸j rozw贸j zawodowy, to my艣l臋, 偶e to by艂a bardzo du偶a zas艂uga tych kontakt贸w" 鈥 wspomina jedna z uczestniczek badania.

Druga z kolei zauwa偶a: 鈥 Je偶eli jeste艣 prezesem du偶ej firmy, to nigdy nie masz problemu z kontaktami z kimkolwiek, bo je偶eli dzwonisz do drugiego prezesa du偶ej firmy, to zawsze jeste艣cie w stanie si臋 po艂膮czy膰. Wystarczy tylko si臋gn膮膰 po swoj膮 kom贸rk臋.

M臋偶czy藕ni w biznesie nie b臋d膮 jedyni

W Polsce wyst臋puje wysoki odsetek dobrze wykszta艂conych kobiet. 鈥 Jednak to w艂a艣nie one stanowi膮 ponad 80 proc. pracownik贸w w bran偶y us艂ug zdrowotnych i spo艂ecznych, gdzie p艂ace s膮 ni偶sze, a szanse na rozw贸j mniejsze. Inaczej jest w przypadku bran偶y IT, kt贸ra mo偶e pochwali膰 si臋 wi臋kszymi perspektywami zarobkowymi oraz rozwojowymi. Tam tylko jedna trzecia pracownik贸w to kobiety 鈥 t艂umaczy Zuzanna Staniszewska.

Uczestniczki badania zwracaj膮 uwag臋, 偶e nawet po osi膮gni臋ciu wysokich stanowisk, nadal napotykaj膮 na przeszkody w nawi膮zywaniu kontakt贸w poprzez odmienne traktowanie i dyskryminacj臋 w niekt贸rych sytuacjach zawodowych.

"Z dyskryminacj膮 ze wzgl臋du na p艂e膰 zetkn臋艂am si臋 dopiero jako doros艂a kobieta w korporacji. Przysz艂am na nowe stanowisko z fajnymi pomys艂ami, a okaza艂o si臋, 偶e jak podnosz臋 r臋k臋, to nikt mnie nie s艂ucha. Nagle kolega, kt贸ry siedzia艂 obok mnie, powiedzia艂 dok艂adnie to samo co ja, i wszyscy zacz臋li bi膰 brawo. Wtedy si臋 zupe艂nie pogubi艂am. Nie my艣la艂am jeszcze o dyskryminacji, po prostu wydawa艂o mi si臋, 偶e co艣 jest ze mn膮 nie tak" 鈥 m贸wi jedna z badanych.

Jednocze艣nie niekt贸re kobiety stwierdzi艂y, 偶e cz臋sto zdarza艂o si臋, 偶e ich koledzy wykluczali je z dzia艂a艅 zwi膮zanych z budowaniem relacji.

"Na przyk艂ad nie zosta艂am zaproszona na tzw. 艣ledzika 艣wi膮tecznego. Koledzy powiedzieli w贸wczas: "wiesz, jakie my m臋偶czy藕ni robimy kawa艂y. Nie chcia艂aby艣 w tym uczestniczy膰". To by艂a forma wykluczenia" 鈥 opowiada uczestniczka badania.

Dr Kaja Prystupa-Rz膮dca podsumowuje: 鈥 Zwi臋kszenie obecno艣ci kobiet w gospodarce, w tym na stanowiskach kierowniczych, w przysz艂o艣ci b臋dzie zale偶a艂o nie tylko od egzekwowania prawa w zakresie r贸wno艣ci p艂ci i zmian kulturowych, ale tak偶e od dzia艂a艅 awansuj膮cych kobiety na stanowiska kierownicze oraz inwestycji w infrastruktur臋 przyjazn膮 rodzinie.

***

W badaniu wzi臋艂y udzia艂 kobiety w wieku ok. 40- 50 lat. Na podstawie wywiad贸w badaczki oszacowa艂y, 偶e zbudowanie kariery zajmowa艂o respondentkom 艣rednio ok. 20 lat. Bran偶e, w kt贸rych pracuj膮 badane kobiety, to m.in. finanse i bankowo艣膰, FMCG, nieruchomo艣ci, telekomunikacja, media, consulting, wellness & beauty.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close