równość w domu

Bez równości w domu nie będzie równości w biznesie i mediach

O tym, dlaczego głos kobiet w mediach jest pomijany, jaki wpływ ma równość w domu na biznes i jak na kobiety działa zjawisko shamingu opowiada w wywiadzie Olga Kozierowska, Prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką i inicjatorka akcji Wiedza Nie Ma Płci.

Jarosław Kuźniar: Startujecie z akcją Wiedza Nie Ma Płci. Panowie mogliby się obrazić.

Olga Kozierowska: Dlaczego mieliby się obrazić? W tej akcji zdecydowanie nie chodzi o to, żeby usuwać mężczyzn, ale o to, żeby głos kobiet zaczął być słyszany. Jeżeli w debacie nie ma głosu, który reprezentuje daną grupę, to o czym oni debatują? Tylko i wyłącznie debatują o tym, co oni wiedzą, a mogą wiedzieć za mało, żeby o tym mówić. Ostatni przykład, gdzie badania pokazują, że w temacie aborcji i macicy wypowiadało się 18 proc. kobiet, a reszta – mężczyźni.

Jarosław Kuźniar: Słusznie, bo coś słyszeli od kobiet, to przekazywali tę wiedzę. Myślę też o tej sytuacji w tym kontekście, że bardzo często kobiety odpowiadają: „Nie mam kiedy, jestem taka nieśmiała, jestem taka niepewna”. Oczywiście mówię z pokorą – one przyznają się do tego, do czego facet się nie przyzna – nawet jeżeli nie potrafi występować, nawet jeżeli go to stresuje, to on będzie pierwszym, który pobiegnie przed kamerę.

Olga Kozierowska: Wiesz co? Zjawisko jest znacznie szersze, bo mówimy tu o poczuciu własnej wartości, które gdzieś wiąże się z naszym wychowaniem. Bardzo dużo ostatnio czytam na temat patriarchatu – tego systemu, w którym my nadal funkcjonujemy, którego funkcje przenoszone są przez mężczyzn i przez kobiety, a następnie przelewane na dzieci. W efekcie mamy taki świat dzisiaj, jaki mamy. Nadal jest to uciszanie kobiety, do którego ona jest właściwie przyzwyczajona. Nawet ostatnio zrobiono badania na temat shamingu, czyli właśnie zawstydzania kobiet i one praktycznie tego nie zauważają. Nie zauważają, że są zawstydzane i tylko się wycofują.

Jarosław Kuźniar: Jak się wycofują, to w mediach rządzą faceci.

Olga Kozierowska: Często się słyszy: „kobiety nie chcą do zarządów, kobiety nie chcą do mediów, kobiety odmawiają”. Ale jak rozmawiam z kobietami, które chciałyby występować w mediach, to mówią, że nie są zapraszane.

Jarosław Kuźniar: Nikt nie dzwoni.

Olga Kozierowska: Więc chciałbym zobaczyć takie rzetelne badania, które udowodnią tę tezę, o której powiedziałeś, że kobiety odmawiają i ile procent z nich odmówiło.

Jarosław Kuźniar: Choć jest też coś takiego – i to mówię już z doświadczenia medialnego – że wśród tych, którzy przygotowują audycje, są listy gości, na zasadnie: ten ciekawie mówi, ten blisko mieszka, ten zawsze ma dla nas czas, ten bardzo chętnie nawet w weekend. I faceci myślą sobie: „Żona się dziećmi zajmie, oczywiście, o której mam być? Przyjadę”. Ale w tym samym czasie żona nie powie: „Oczywiście, mąż zajmie się dziećmi, przyjadę”.

Olga Kozierowska: Dotykasz tutaj ogromnego problemu, tzw. równości w domu. Uważam, że jeżeli nie będzie równości w domu, to nie będzie równości w biznesie i nie będzie równości w mediach. Kobieta rzeczywiście wybierze pozostanie z dzieckiem, zwłaszcza jeżeli usłyszy w domu: „No jak to? Dziś sobota, a ty wychodzisz?”.

Jarosław Kuźniar: Jeżeli chodzi o równość w domu, która przełoży się na równość w firmie czy w biurze, czy w mediach – w pandemii na home office, to właśnie te związki, które były gotowe na to, żeby się podzielić, żeby się zdywersyfikować, wygrywają.

Olga Kozierowska: Badania pokazują, że jest ich mało. Zarówno badania naszej Fundacji jak i Deloitte pokazują, że tej równości w domu po prostu nie ma. Z naszych badań wynika, że kobiety pracują około 16 godzin dziennie. I to jest naprawdę bardzo złożone zjawisko, nie można być tutaj zero-jedynkowym. To nie jest tak, że kobietom tak ktoś każe albo są dyskryminowane. To jest właśnie ten cały system wychowania! To jest to poczucie winy, zwłaszcza jak słyszymy: „Jak to zostałaś w domu? To może nie masz ambicji?” albo wręcz odwrotnie „Jak to poszłaś do pracy?”, „Jak to wróciłaś z macierzyńskiego tak szybko?”. Ciągłe ocenianie z wielu stron. Ostatnie badania pokazują, że najwięcej oceny wychodzi ze strony matki – w 47 proc.

Obejrzyj całość wywiadu poniżej:

O akcji Wiedza Nie Ma Płci

Akcja Wiedza Nie Ma Płci została zinicjowana przez Olgę Kozierowską, prezeskę Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką oraz Klub Champions of Change aktywnie działający na rzecz różnorodności i włączania. Wiedza Nie Ma Płci to łącznie pięć debat, w których to ekspertki, top menedżerki i specjalistki z największych korporacji w Polsce zabierają głos. Jedynym mężczyzną jest dziennikarz prowadzący wydarzenia – Jarosław Kuźniar. W ramach akcji została stworzona także lista ekspertek, kobiet biznesu zajmujących wysokie stanowiska w międzynarodowych firmach. Każda z nich ma wiedzę. Każda z nich posiada bogate doświadczenie. Każda z nich w swojej branży jest autorytetem. Serdecznie zachęcam wszystkich dziennikarzy i wydawców, aby zwrócili uwagę na listę przed wyborem gości do swojej kolejnej audycji bądź programu.