równość w domu

Bez równości w domu nie będzie równości w biznesie i mediach

O tym, dlaczego głos kobiet w mediach jest pomijany, jaki wpływ ma równość w domu na biznes i jak na kobiety działa zjawisko shamingu opowiada w wywiadzie Olga Kozierowska, Prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką i inicjatorka akcji Wiedza Nie Ma Płci.

Jarosław Kuźniar: Startujecie z akcją Wiedza Nie Ma Płci. Panowie mogliby się obrazić.

Olga Kozierowska: Dlaczego mieliby się obrazić? W tej akcji zdecydowanie nie chodzi o to, żeby usuwać mężczyzn, ale o to, żeby głos kobiet zaczął być słyszany. Jeżeli w debacie nie ma głosu, który reprezentuje daną grupę, to o czym oni debatują? Tylko i wyłącznie debatują o tym, co oni wiedzą, a mogą wiedzieć za mało, żeby o tym mówić. Ostatni przykład, gdzie badania pokazują, że w temacie aborcji i macicy wypowiadało się 18 proc. kobiet, a reszta – mężczyźni.

Jarosław Kuźniar: Słusznie, bo coś słyszeli od kobiet, to przekazywali tę wiedzę. Myślę też o tej sytuacji w tym kontekście, że bardzo często kobiety odpowiadają: „Nie mam kiedy, jestem taka nieśmiała, jestem taka niepewna”. Oczywiście mówię z pokorą – one przyznają się do tego, do czego facet się nie przyzna – nawet jeżeli nie potrafi występować, nawet jeżeli go to stresuje, to on będzie pierwszym, który pobiegnie przed kamerę.

Olga Kozierowska: Wiesz co? Zjawisko jest znacznie szersze, bo mówimy tu o poczuciu własnej wartości, które gdzieś wiąże się z naszym wychowaniem. Bardzo dużo ostatnio czytam na temat patriarchatu – tego systemu, w którym my nadal funkcjonujemy, którego funkcje przenoszone są przez mężczyzn i przez kobiety, a następnie przelewane na dzieci. W efekcie mamy taki świat dzisiaj, jaki mamy. Nadal jest to uciszanie kobiety, do którego ona jest właściwie przyzwyczajona. Nawet ostatnio zrobiono badania na temat shamingu, czyli właśnie zawstydzania kobiet i one praktycznie tego nie zauważają. Nie zauważają, że są zawstydzane i tylko się wycofują.

Jarosław Kuźniar: Jak się wycofują, to w mediach rządzą faceci.

Olga Kozierowska: Często się słyszy: „kobiety nie chcą do zarządów, kobiety nie chcą do mediów, kobiety odmawiają”. Ale jak rozmawiam z kobietami, które chciałyby występować w mediach, to mówią, że nie są zapraszane.

Jarosław Kuźniar: Nikt nie dzwoni.

Olga Kozierowska: Więc chciałbym zobaczyć takie rzetelne badania, które udowodnią tę tezę, o której powiedziałeś, że kobiety odmawiają i ile procent z nich odmówiło.

Jarosław Kuźniar: Choć jest też coś takiego – i to mówię już z doświadczenia medialnego – że wśród tych, którzy przygotowują audycje, są listy gości, na zasadnie: ten ciekawie mówi, ten blisko mieszka, ten zawsze ma dla nas czas, ten bardzo chętnie nawet w weekend. I faceci myślą sobie: „Żona się dziećmi zajmie, oczywiście, o której mam być? Przyjadę”. Ale w tym samym czasie żona nie powie: „Oczywiście, mąż zajmie się dziećmi, przyjadę”.

Olga Kozierowska: Dotykasz tutaj ogromnego problemu, tzw. równości w domu. Uważam, że jeżeli nie będzie równości w domu, to nie będzie równości w biznesie i nie będzie równości w mediach. Kobieta rzeczywiście wybierze pozostanie z dzieckiem, zwłaszcza jeżeli usłyszy w domu: „No jak to? Dziś sobota, a ty wychodzisz?”.

Jarosław Kuźniar: Jeżeli chodzi o równość w domu, która przełoży się na równość w firmie czy w biurze, czy w mediach – w pandemii na home office, to właśnie te związki, które były gotowe na to, żeby się podzielić, żeby się zdywersyfikować, wygrywają.

Olga Kozierowska: Badania pokazują, że jest ich mało. Zarówno badania naszej Fundacji jak i Deloitte pokazują, że tej równości w domu po prostu nie ma. Z naszych badań wynika, że kobiety pracują około 16 godzin dziennie. I to jest naprawdę bardzo złożone zjawisko, nie można być tutaj zero-jedynkowym. To nie jest tak, że kobietom tak ktoś każe albo są dyskryminowane. To jest właśnie ten cały system wychowania! To jest to poczucie winy, zwłaszcza jak słyszymy: „Jak to zostałaś w domu? To może nie masz ambicji?” albo wręcz odwrotnie „Jak to poszłaś do pracy?”, „Jak to wróciłaś z macierzyńskiego tak szybko?”. Ciągłe ocenianie z wielu stron. Ostatnie badania pokazują, że najwięcej oceny wychodzi ze strony matki – w 47 proc.

Obejrzyj całość wywiadu poniżej:

O akcji Wiedza Nie Ma Płci

Akcja Wiedza Nie Ma Płci została zinicjowana przez Olgę Kozierowską, prezeskę Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką oraz Klub Champions of Change aktywnie działający na rzecz różnorodności i włączania. Wiedza Nie Ma Płci to łącznie pięć debat, w których to ekspertki, top menedżerki i specjalistki z największych korporacji w Polsce zabierają głos. Jedynym mężczyzną jest dziennikarz prowadzący wydarzenia – Jarosław Kuźniar. W ramach akcji została stworzona także lista ekspertek, kobiet biznesu zajmujących wysokie stanowiska w międzynarodowych firmach. Każda z nich ma wiedzę. Każda z nich posiada bogate doświadczenie. Każda z nich w swojej branży jest autorytetem. Serdecznie zachęcam wszystkich dziennikarzy i wydawców, aby zwrócili uwagę na listę przed wyborem gości do swojej kolejnej audycji bądź programu.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close