r贸wno艣膰 w domu

Bez r贸wno艣ci w domu nie b臋dzie r贸wno艣ci w biznesie i mediach

O tym, dlaczego g艂os kobiet w mediach jest pomijany, jaki wp艂yw ma r贸wno艣膰 w domu na biznes i jak na kobiety dzia艂a zjawisko shamingu opowiada w wywiadzie Olga Kozierowska, Prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 i inicjatorka akcji Wiedza Nie Ma P艂ci.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Jaros艂aw Ku藕niar: Startujecie z akcj膮 Wiedza Nie Ma P艂ci. Panowie mogliby si臋 obrazi膰.

Olga Kozierowska: Dlaczego mieliby si臋 obrazi膰? W tej akcji zdecydowanie nie chodzi o to, 偶eby usuwa膰 m臋偶czyzn, ale o to, 偶eby g艂os kobiet zacz膮艂 by膰 s艂yszany. Je偶eli w debacie nie ma g艂osu, kt贸ry reprezentuje dan膮 grup臋, to o czym oni debatuj膮? Tylko i wy艂膮cznie debatuj膮 o tym, co oni wiedz膮, a mog膮 wiedzie膰 za ma艂o, 偶eby o tym m贸wi膰. Ostatni przyk艂ad, gdzie badania pokazuj膮, 偶e w temacie aborcji i macicy wypowiada艂o si臋 18 proc. kobiet, a reszta – m臋偶czy藕ni.

Jaros艂aw Ku藕niar: S艂usznie, bo co艣 s艂yszeli od kobiet, to przekazywali t臋 wiedz臋. My艣l臋 te偶 o tej sytuacji w tym kontek艣cie, 偶e bardzo cz臋sto kobiety odpowiadaj膮: “Nie mam kiedy, jestem taka nie艣mia艂a, jestem taka niepewna”. Oczywi艣cie m贸wi臋 z pokor膮 – one przyznaj膮 si臋 do tego, do czego facet si臋 nie przyzna – nawet je偶eli nie potrafi wyst臋powa膰, nawet je偶eli go to stresuje, to on b臋dzie pierwszym, kt贸ry pobiegnie przed kamer臋.

Olga Kozierowska: Wiesz co? Zjawisko jest znacznie szersze, bo m贸wimy tu o poczuciu w艂asnej warto艣ci, kt贸re gdzie艣 wi膮偶e si臋 z naszym wychowaniem. Bardzo du偶o ostatnio czytam na temat patriarchatu – tego systemu, w kt贸rym my nadal funkcjonujemy, kt贸rego funkcje przenoszone s膮 przez m臋偶czyzn i przez kobiety, a nast臋pnie przelewane na dzieci. W efekcie mamy taki 艣wiat dzisiaj, jaki mamy. Nadal jest to uciszanie kobiety, do kt贸rego ona jest w艂a艣ciwie przyzwyczajona. Nawet ostatnio zrobiono badania na temat shamingu, czyli w艂a艣nie zawstydzania kobiet i one praktycznie tego nie zauwa偶aj膮. Nie zauwa偶aj膮, 偶e s膮 zawstydzane i tylko si臋 wycofuj膮.

Jaros艂aw Ku藕niar: Jak si臋 wycofuj膮, to w mediach rz膮dz膮 faceci.

Olga Kozierowska: Cz臋sto si臋 s艂yszy: “kobiety nie chc膮 do zarz膮d贸w, kobiety nie chc膮 do medi贸w, kobiety odmawiaj膮鈥. Ale jak rozmawiam z kobietami, kt贸re chcia艂yby wyst臋powa膰 w mediach, to m贸wi膮, 偶e nie s膮 zapraszane.

Jaros艂aw Ku藕niar: Nikt nie dzwoni.

Olga Kozierowska: Wi臋c chcia艂bym zobaczy膰 takie rzetelne badania, kt贸re udowodni膮 t臋 tez臋, o kt贸rej powiedzia艂e艣, 偶e kobiety odmawiaj膮 i ile procent z nich odm贸wi艂o.

Jaros艂aw Ku藕niar: Cho膰 jest te偶 co艣 takiego – i to m贸wi臋 ju偶 z do艣wiadczenia medialnego – 偶e w艣r贸d tych, kt贸rzy przygotowuj膮 audycje, s膮 listy go艣ci, na zasadnie: ten ciekawie m贸wi, ten blisko mieszka, ten zawsze ma dla nas czas, ten bardzo ch臋tnie nawet w weekend. I faceci my艣l膮 sobie: “呕ona si臋 dzie膰mi zajmie, oczywi艣cie, o kt贸rej mam by膰? Przyjad臋”. Ale w tym samym czasie 偶ona nie powie: “Oczywi艣cie, m膮偶 zajmie si臋 dzie膰mi, przyjad臋”.

Olga Kozierowska: Dotykasz tutaj ogromnego problemu, tzw. r贸wno艣ci w domu. Uwa偶am, 偶e je偶eli nie b臋dzie r贸wno艣ci w domu, to nie b臋dzie r贸wno艣ci w biznesie i nie b臋dzie r贸wno艣ci w mediach. Kobieta rzeczywi艣cie wybierze pozostanie z dzieckiem, zw艂aszcza je偶eli us艂yszy w domu: “No jak to? Dzi艣 sobota, a ty wychodzisz?”.

Jaros艂aw Ku藕niar: Je偶eli chodzi o r贸wno艣膰 w domu, kt贸ra prze艂o偶y si臋 na r贸wno艣膰 w firmie czy w biurze, czy w mediach – w pandemii na home office, to w艂a艣nie te zwi膮zki, kt贸re by艂y gotowe na to, 偶eby si臋 podzieli膰, 偶eby si臋 zdywersyfikowa膰, wygrywaj膮.

Olga Kozierowska: Badania pokazuj膮, 偶e jest ich ma艂o. Zar贸wno badania naszej Fundacji jak i Deloitte pokazuj膮, 偶e tej r贸wno艣ci w domu po prostu nie ma. Z naszych bada艅 wynika, 偶e kobiety pracuj膮 oko艂o 16 godzin dziennie. I to jest naprawd臋 bardzo z艂o偶one zjawisko, nie mo偶na by膰 tutaj zero-jedynkowym. To nie jest tak, 偶e kobietom tak kto艣 ka偶e albo s膮 dyskryminowane. To jest w艂a艣nie ten ca艂y system wychowania! To jest to poczucie winy, zw艂aszcza jak s艂yszymy: 鈥濲ak to zosta艂a艣 w domu? To mo偶e nie masz ambicji?” albo wr臋cz odwrotnie “Jak to posz艂a艣 do pracy?”, “Jak to wr贸ci艂a艣 z macierzy艅skiego tak szybko?鈥. Ci膮g艂e ocenianie z wielu stron. Ostatnie badania pokazuj膮, 偶e najwi臋cej oceny wychodzi ze strony matki – w 47 proc.

Obejrzyj ca艂o艣膰 wywiadu poni偶ej:

O akcji Wiedza Nie Ma P艂ci

Akcja Wiedza Nie Ma P艂ci zosta艂a zinicjowana przez Olg臋 Kozierowsk膮, prezesk臋 Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 oraz Klub Champions of Change aktywnie dzia艂aj膮cy na rzecz r贸偶norodno艣ci i w艂膮czania. Wiedza Nie Ma P艂ci聽to聽艂膮cznie pi臋膰 debat, w kt贸rych to ekspertki, top mened偶erki i specjalistki z najwi臋kszych korporacji w Polsce zabieraj膮 g艂os. Jedynym m臋偶czyzn膮 jest dziennikarz prowadz膮cy wydarzenia 鈥 Jaros艂aw Ku藕niar. W ramach akcji zosta艂a stworzona tak偶e lista ekspertek, kobiet biznesu zajmuj膮cych wysokie stanowiska w mi臋dzynarodowych firmach. Ka偶da z nich ma wiedz臋. Ka偶da z nich posiada bogate do艣wiadczenie. Ka偶da z nich w swojej bran偶y jest autorytetem. Serdecznie zach臋cam wszystkich dziennikarzy i wydawc贸w, aby zwr贸cili uwag臋 na list臋 przed wyborem go艣ci do swojej kolejnej audycji b膮d藕 programu.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close