r贸wno艣膰 w domu

Bez r贸wno艣ci w domu nie b臋dzie r贸wno艣ci w biznesie i mediach

O tym, dlaczego g艂os kobiet w mediach jest pomijany, jaki wp艂yw ma r贸wno艣膰 w domu na biznes i jak na kobiety dzia艂a zjawisko shamingu opowiada w wywiadzie Olga Kozierowska, Prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 i inicjatorka akcji Wiedza Nie Ma P艂ci.

Jaros艂aw Ku藕niar: Startujecie z akcj膮 Wiedza Nie Ma P艂ci. Panowie mogliby si臋 obrazi膰.

Olga Kozierowska: Dlaczego mieliby si臋 obrazi膰? W tej akcji zdecydowanie nie chodzi o to, 偶eby usuwa膰 m臋偶czyzn, ale o to, 偶eby g艂os kobiet zacz膮艂 by膰 s艂yszany. Je偶eli w debacie nie ma g艂osu, kt贸ry reprezentuje dan膮 grup臋, to o czym oni debatuj膮? Tylko i wy艂膮cznie debatuj膮 o tym, co oni wiedz膮, a mog膮 wiedzie膰 za ma艂o, 偶eby o tym m贸wi膰. Ostatni przyk艂ad, gdzie badania pokazuj膮, 偶e w temacie aborcji i macicy wypowiada艂o si臋 18 proc. kobiet, a reszta – m臋偶czy藕ni.

Jaros艂aw Ku藕niar: S艂usznie, bo co艣 s艂yszeli od kobiet, to przekazywali t臋 wiedz臋. My艣l臋 te偶 o tej sytuacji w tym kontek艣cie, 偶e bardzo cz臋sto kobiety odpowiadaj膮: „Nie mam kiedy, jestem taka nie艣mia艂a, jestem taka niepewna”. Oczywi艣cie m贸wi臋 z pokor膮 – one przyznaj膮 si臋 do tego, do czego facet si臋 nie przyzna – nawet je偶eli nie potrafi wyst臋powa膰, nawet je偶eli go to stresuje, to on b臋dzie pierwszym, kt贸ry pobiegnie przed kamer臋.

Olga Kozierowska: Wiesz co? Zjawisko jest znacznie szersze, bo m贸wimy tu o poczuciu w艂asnej warto艣ci, kt贸re gdzie艣 wi膮偶e si臋 z naszym wychowaniem. Bardzo du偶o ostatnio czytam na temat patriarchatu – tego systemu, w kt贸rym my nadal funkcjonujemy, kt贸rego funkcje przenoszone s膮 przez m臋偶czyzn i przez kobiety, a nast臋pnie przelewane na dzieci. W efekcie mamy taki 艣wiat dzisiaj, jaki mamy. Nadal jest to uciszanie kobiety, do kt贸rego ona jest w艂a艣ciwie przyzwyczajona. Nawet ostatnio zrobiono badania na temat shamingu, czyli w艂a艣nie zawstydzania kobiet i one praktycznie tego nie zauwa偶aj膮. Nie zauwa偶aj膮, 偶e s膮 zawstydzane i tylko si臋 wycofuj膮.

Jaros艂aw Ku藕niar: Jak si臋 wycofuj膮, to w mediach rz膮dz膮 faceci.

Olga Kozierowska: Cz臋sto si臋 s艂yszy: „kobiety nie chc膮 do zarz膮d贸w, kobiety nie chc膮 do medi贸w, kobiety odmawiaj膮鈥. Ale jak rozmawiam z kobietami, kt贸re chcia艂yby wyst臋powa膰 w mediach, to m贸wi膮, 偶e nie s膮 zapraszane.

Jaros艂aw Ku藕niar: Nikt nie dzwoni.

Olga Kozierowska: Wi臋c chcia艂bym zobaczy膰 takie rzetelne badania, kt贸re udowodni膮 t臋 tez臋, o kt贸rej powiedzia艂e艣, 偶e kobiety odmawiaj膮 i ile procent z nich odm贸wi艂o.

Jaros艂aw Ku藕niar: Cho膰 jest te偶 co艣 takiego – i to m贸wi臋 ju偶 z do艣wiadczenia medialnego – 偶e w艣r贸d tych, kt贸rzy przygotowuj膮 audycje, s膮 listy go艣ci, na zasadnie: ten ciekawie m贸wi, ten blisko mieszka, ten zawsze ma dla nas czas, ten bardzo ch臋tnie nawet w weekend. I faceci my艣l膮 sobie: „呕ona si臋 dzie膰mi zajmie, oczywi艣cie, o kt贸rej mam by膰? Przyjad臋”. Ale w tym samym czasie 偶ona nie powie: „Oczywi艣cie, m膮偶 zajmie si臋 dzie膰mi, przyjad臋”.

Olga Kozierowska: Dotykasz tutaj ogromnego problemu, tzw. r贸wno艣ci w domu. Uwa偶am, 偶e je偶eli nie b臋dzie r贸wno艣ci w domu, to nie b臋dzie r贸wno艣ci w biznesie i nie b臋dzie r贸wno艣ci w mediach. Kobieta rzeczywi艣cie wybierze pozostanie z dzieckiem, zw艂aszcza je偶eli us艂yszy w domu: „No jak to? Dzi艣 sobota, a ty wychodzisz?”.

Jaros艂aw Ku藕niar: Je偶eli chodzi o r贸wno艣膰 w domu, kt贸ra prze艂o偶y si臋 na r贸wno艣膰 w firmie czy w biurze, czy w mediach – w pandemii na home office, to w艂a艣nie te zwi膮zki, kt贸re by艂y gotowe na to, 偶eby si臋 podzieli膰, 偶eby si臋 zdywersyfikowa膰, wygrywaj膮.

Olga Kozierowska: Badania pokazuj膮, 偶e jest ich ma艂o. Zar贸wno badania naszej Fundacji jak i Deloitte pokazuj膮, 偶e tej r贸wno艣ci w domu po prostu nie ma. Z naszych bada艅 wynika, 偶e kobiety pracuj膮 oko艂o 16 godzin dziennie. I to jest naprawd臋 bardzo z艂o偶one zjawisko, nie mo偶na by膰 tutaj zero-jedynkowym. To nie jest tak, 偶e kobietom tak kto艣 ka偶e albo s膮 dyskryminowane. To jest w艂a艣nie ten ca艂y system wychowania! To jest to poczucie winy, zw艂aszcza jak s艂yszymy: 鈥濲ak to zosta艂a艣 w domu? To mo偶e nie masz ambicji?” albo wr臋cz odwrotnie „Jak to posz艂a艣 do pracy?”, „Jak to wr贸ci艂a艣 z macierzy艅skiego tak szybko?鈥. Ci膮g艂e ocenianie z wielu stron. Ostatnie badania pokazuj膮, 偶e najwi臋cej oceny wychodzi ze strony matki – w 47 proc.

Obejrzyj ca艂o艣膰 wywiadu poni偶ej:

O akcji Wiedza Nie Ma P艂ci

Akcja Wiedza Nie Ma P艂ci zosta艂a zinicjowana przez Olg臋 Kozierowsk膮, prezesk臋 Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 oraz Klub Champions of Change aktywnie dzia艂aj膮cy na rzecz r贸偶norodno艣ci i w艂膮czania. Wiedza Nie Ma P艂ci聽to聽艂膮cznie pi臋膰 debat, w kt贸rych to ekspertki, top mened偶erki i specjalistki z najwi臋kszych korporacji w Polsce zabieraj膮 g艂os. Jedynym m臋偶czyzn膮 jest dziennikarz prowadz膮cy wydarzenia 鈥 Jaros艂aw Ku藕niar. W ramach akcji zosta艂a stworzona tak偶e lista ekspertek, kobiet biznesu zajmuj膮cych wysokie stanowiska w mi臋dzynarodowych firmach. Ka偶da z nich ma wiedz臋. Ka偶da z nich posiada bogate do艣wiadczenie. Ka偶da z nich w swojej bran偶y jest autorytetem. Serdecznie zach臋cam wszystkich dziennikarzy i wydawc贸w, aby zwr贸cili uwag臋 na list臋 przed wyborem go艣ci do swojej kolejnej audycji b膮d藕 programu.