Nikt ju偶 nie powinien mie膰 w膮tpliwo艣ci, 偶e r贸偶norodno艣膰 w firmie przek艂ada si臋 na jej wyniki finansowe

Nikt ju偶 nie powinien mie膰 w膮tpliwo艣ci, 偶e r贸偶norodno艣膰 w firmie przek艂ada si臋 na jej wyniki finansowe

Magda Mikos

Czy diversity i r贸偶norodno艣膰 mog膮 budowa膰 przewag臋 konkurencyjn膮 firmy? Jak wykorzysta膰 to, 偶e ka偶dy z nas jest inny i wyj膮tkowy? Z Sandr膮 Subel, laureatk膮 nagrody Bizneswoman Roku w kategorii Female Champion of Change rozmawia艂a Magda Mikos z Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Jako Global Head of Diversity and Inclusion w Axel Springer dbasz o inkluzywno艣膰 i r贸wnowag臋 p艂ci w firmie. Jaka jest Twoja g艂贸wna misja oraz czego chcia艂aby艣 dla pracownik贸w Twojej firmy?

W mojej roli jestem odpowiedzialna za inkluzywno艣膰 oraz szeroko poj臋t膮 r贸偶norodno艣膰, kt贸rej p艂e膰 jest tylko jednym z wymiar贸w. W Axel Springer podchodzimy do tematu w holistyczny spos贸b zwracaj膮c uwag臋 na intersekcjonalno艣膰 wymiar贸w r贸偶norodno艣ci. Wsp贸lnie z zespo艂em fantastycznych ludzi pracujemy nad realizacj膮 naszej wizji organizacji r贸偶norodnej i inkluzywnej, w kt贸rej wszyscy s膮 szanowani, doceniani oraz mog膮 by膰 w pe艂ni sob膮. Nasza g艂贸wna motywacja do pracy nad tym tematem, opr贸cz oczywistych wzgl臋d贸w moralnych, jest silnie ugruntowana w biznesie, np. innowacyjno艣膰, redukcja ryzyka, czy walka o talent.

Co daje r贸偶norodno艣膰 os贸b pracuj膮cych w przedsi臋biorstwie?

Nie ma w膮tpliwo艣ci, 偶e r贸偶norodno艣膰 kadry pracowniczej przek艂ada si臋 na wyniki finansowe firm. Na rynku nie brakuje bada艅, kt贸re dostarczaj膮 dowod贸w na poparcie tej tezy (np. raporty McKinsey czy Deloitte). W艣r贸d najwa偶niejszych korzy艣ci p艂yn膮cych z r贸偶norodno艣ci warto wymieni膰 kreatywno艣膰 (r贸偶norodno艣膰 perspektyw i do艣wiadcze艅), wi臋cej innowacji (np. w sferze produktu, poprzez lepsze zrozumienie u偶ytkownik贸w), organicznie ryzyka czy podejmowanie lepszych decyzji. Warto r贸wnie偶 doda膰, 偶e diversity & inclusion odgrywa szczeg贸ln膮 rol臋 w wachlarzu warto艣ci najm艂odszych generacji pracownik贸w, kt贸rzy oczekuj膮 od pracodawc贸w oraz marek zaanga偶owania spo艂ecznego i inwestycji w tym obszarze. Z tej perspektywy, mo偶na uzna膰 D&I jako narz臋dzie osi膮gni臋cia przewagi konkurencyjnej oraz wzmocnienia marki pracodawcy.

Na czym polega Twoja pomoc osobom, kt贸re cierpi膮 przez swoj膮 odmienno艣膰?

Nie stosujemy narracji 鈥渙s贸b cierpi膮cych z powodu odmienno艣ci鈥. Ka偶dy jest wyj膮tkowy i k艂adziemy akcent na celebrowanie tej r贸偶norodno艣ci. Do naszej wizji d膮偶ymy bardziej przez dzia艂ania na poziomie systemowym i strukturalnym ni偶 przez dzia艂ania skierowane na konkretne jednostki, chocia偶 takie te偶 si臋 zdarzaj膮. W naszej pracy po艣wi臋camy du偶o uwagi podnoszeniu 艣wiadomo艣ci i wiedzy pracownik贸w na temat r贸偶norodno艣ci. Tworzymy bezpieczn膮 przestrze艅 do uczenia si臋 oraz fora wymiany wiedzy. Na przyk艂ad tydzie艅 po艣wi臋cony tematyce zdrowia psychicznego czy podr臋czniki Disability Etiquette oraz D&I Handbook, kt贸re opracowali艣my w 2020 roku. W tym roku zaprosili艣my pracownik贸w do udzia艂u w tygodniu przeciwko dyskryminacji rasowej oraz do refleksji nad r贸wnouprawnieniem p艂ci. Chcia艂abym mocno podkre艣li膰, 偶e dzia艂ania D&I w naszej organizacji to nie s膮 tylko moje wysi艂ki. Mam fantastyczny centralny zesp贸艂 Global D&I, sie膰 ekspert贸w oraz pasjonat贸w D&I w ca艂ej grupie. Dostajemy ogromne wsparcie od zarz膮du i lider贸w dzia艂贸w, ale r贸wnie wa偶ne jest oddolne zaanga偶owanie pracownik贸w. Dlatego, w celu wsparcia grup niedominuj膮cych w firmie, stworzyli艣my program Employee Resource Groups – ERG Program. ERG to oddolne, samoorganizuj膮ce si臋 grupy pracownicze powstaj膮ce, najcz臋艣ciej, wok贸艂 szczeg贸lnego wymiaru r贸偶norodno艣ci. Aktualnie mamy trzy du偶e ERG na poziomie grupy kapita艂owej: AS wo/men (skupia si臋 na r贸偶norodno艣ci p艂ci), queerseite_ (wsparcie dla wsp贸lnoty LGBTQ+) oraz inbetween (zrzesza mniejszo艣ci etniczne i narodowo艣ciowe).

Otwarcie opowiadasz o swoich trudnych do艣wiadczeniach z dzieci艅stwa oraz o tym, jak ukszta艂towa艂o Ci臋 dorastanie w rodzinie zast臋pczej. Jak czerpa膰 si艂臋 z traum, kt贸re niekiedy serwuje nam los?

M贸wienie o tych do艣wiadczeniach nie jest 艂atwe. Nawet kiedy dziel臋 si臋 swoj膮 histori膮 po raz wt贸ry wci膮偶 towarzysz膮 temu emocje i obawy, na przyk艂ad przed ocen膮 lub niezrozumieniem moich intencji. Wiem jednak od ludzi, 偶e dzielenie si臋 takimi osobistymi historiami ma moc i niesie pomoc wielu ludziom, cho膰by poprzez pokazywanie, 偶e z takich trudnych sytuacji mo偶na wyj艣膰. Nie jestem ekspertk膮 w tematyce traum. Moje do艣wiadczenie 偶yciowe nauczy艂o mnie, 偶e ka偶da trauma jest inna i ka偶da osoba, kt贸ra jej do艣wiadczy艂a ma z ni膮 inn膮 relacj臋. W kontek艣cie globalnej pandemii, du偶o m贸wi si臋 ostatnio o posttraumatic growth (potraumatyczny wzrost), czyli o pozytywnych zmianach (np. rozw贸j osobisty czy odkrywanie nowych mo偶liwo艣ci), kt贸rych niekt贸rzy do艣wiadczaj膮 w wyniku trudnego, traumatycznego do艣wiadczenia. Czasem te zmiany osi膮gane s膮 w spos贸b naturalny, ale cz臋sto wymagaj膮 wsparcia terapeutycznego. Tak by艂o w moim przypadku. Nie s膮dz臋, 偶e jest jeden przepis na czerpanie z traum. Mo偶liwe, 偶e wbrew popularnemu powiedzeniu, 偶e 鈥渏e偶eli co艣 nas nie zabije, to nas wzmocni鈥, nie z ka偶dej traumy mo偶na czerpa膰 si艂臋. Uwa偶am jednak, 偶e z ka偶dego do艣wiadczenia 偶yciowego, pozytywnego lub negatywnego mo偶emy si臋 uczy膰.

Kogo nazwa艂aby艣 swoim role model, je艣li chodzi o bycie liderk膮? Kto Ci臋 inspiruje?

Dwie osoby przychodz膮 mi natychmiast do g艂owy. Po pierwsze Maria Sk艂odowska Curie, kt贸rej praca i osi膮gni臋cia s膮 dla mnie niesamowit膮 inspiracj膮, zw艂aszcza gdy pracuj臋 nad czym艣 nowym, przecieramy nowe szlaki. Drug膮 tak膮 osob膮 jest Bren茅 Brown. Jej badania, ksi膮偶ki i podcasty s膮 dla mnie 藕r贸d艂em wiedzy i inspiracji w pracy liderki zarz膮dzaj膮cej zespo艂em, ale r贸wnie偶 odpowiedzialnej za nowy temat (jestem pierwsz膮 osob膮 w tej roli) w mojej organizacji.

Sandra Subel / Bizneswoman Roku

Jaka by艂aby Twoja rada dla kobiet, zmagaj膮cych si臋 z 偶yciowymi lub biznesowymi trudno艣ciami, kt贸rym brakuje nadziei i motywacji?

Ka偶da sytuacja i do艣wiadczenie s膮 inne. Trudno dawa膰 rady nie maj膮c dok艂adniejszej wiedzy na temat konkretnej sytuacji. Dawanie rad og贸lnych, moim zdaniem, mija si臋 z celem. Pr贸buj膮c odpowiedzie膰 na to pytanie podejd臋 do niego na meta poziomie. My艣l臋, 偶e ka偶dy kto si臋 z czym艣 zmaga lub potrzebuje pomocy powinien o ni膮 poprosi膰. Pomoc膮 mo偶e by膰 rozmowa z osob膮 partnersk膮, przyjaci贸艂mi, a mo偶e to by膰 si臋gni臋cie po profesjonaln膮 pomoc coacha lub terapeuty/terapeutki. Nie b贸jmy si臋 prosi膰 o pomoc! Pro艣ba o pomoc to oznaka dojrza艂o艣ci i si艂y, a nie przeciwnie!

Sandra Subel – Global Head of Diversity and Inclusion w Axel Springer. Nieustraszona liderka, kt贸ra ka偶dego dnia odwa偶nie dokonuje zmian w swojej organizacji. Swoimi pomys艂ami i inicjatywami dotycz膮cymi promowania r贸偶norodno艣ci, budowania inkluzyjno艣ci oraz r贸wnowagi p艂ci ma wp艂yw nie tylko na zarz膮d, ale r贸wnie偶 na globaln膮 kadr臋 zarz膮dzaj膮c膮 i 16 000 pracownik贸w. Dzi臋ki jej dzia艂aniom temat diversity & inclusion jest widoczny na wszystkich szczeblach firmy. Laureatka konkursu Sukces Pisany Szmink膮 Bizneswoman Roku w kategorii Female Champion of Change, kt贸rej Partnerem jest Bank BNP Paribas.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close