Rozwiń swój biznes w 5 krokach!

Rozwiń swój biznes w 5 krokach!

Aleksandra Moskal

Prowadzenie firmy nie należy do najłatwiejszych przedsięwzięć. Nie jest to też sposób na życie dla każdego, bo wymaga ogromnego nakładu czasu i pracy, wielu poświęceń i determinacji. Nie wystarczy mieć w ręku dobrego produktu. Często nie wystarczy nawet atrakcyjna cena. Poznaj 5 sposobów na to, by twoja firma weszła na wyższy poziom!

1. Postaraj się jeszcze lepiej zrozumieć swojego obecnego Klienta

Dokładne poznanie rynku i zrozumienie realnych potrzeb oraz preferencji dotychczasowych klientów to naprawdę klucz do sukcesu. Warto mieć bowiem na uwadze, że ludzie się zmieniają – w końcu i Ty jesteś w zupełnie innym miejscu niż jeszcze 3 lata temu i masz inne potrzeby niż wtedy, prawda?

Zbierz feedback. Możesz to zrobić za pomocą:

  • Ankiet online i offline. Te pierwsze są często łatwiejsze do dystrybucji i analizy, ale ankiety w formie papierowej sprawdzą się w sklepach, restauracjach czy podczas lokalnych wydarzeń.
  • Mediów społecznościowych: Monitoruj reakcje i komentarze na swoich profilach. Sprawdź, jakie zadają najczęściej pytania, które produkty czy usługi zbierają najwięcej pochlebnych komentarzy. Nie bój się też negatywnych recenzji – one są niezwykle cenną informacją o tym, w co warto włożyć jeszcze więcej wysiłku. Twoje media społecznościowe to doskonałe miejsce, by zrozumieć potrzeby, obawy i preferencje Twoich odbiorców.
  • Spotkań i rozmów twarzą w twarz: Osobiście rozmawiaj z istniejącymi klientami, aby uzyskać feedback na temat produktów i/lub usług. Zapytaj o ich doświadczenia i oczekiwania. To nic nie kosztuje, a pokazuje też Twoim klientom, że ich zdanie jest dla Ciebie ważne!
  • Analizy danych transakcyjnych: Jeśli prowadzisz np. sklep internetowy, analizuj dane transakcyjne, aby zrozumieć, co kupują Twoi klienci, po co wracają, czego praktycznie w ogóle nie zamawiają. Taka analiza może Ci pomóc w identyfikacji popularnych produktów, trendów zakupowych i preferencji klientów.
  • Forów branżowych: Uczestnictwo w branżowych forumach internetowych może dostarczyć wglądu w problemy, z którymi borykają się przedsiębiorcy w danej branży, a także pomóc zidentyfikować trendy i nadchodzące zmiany.

2. Dotrzyj do nowych Klientów. Ale najpierw dowiedz się, kim są!

Często nam się wydaje, że dobrze wiemy, kogo może zainteresować nasz produkt czy usługa. Ale „wydaje się” bardzo często ma mało wspólnego z rzeczywistością. Warto więc poświęcić czas i energię na stworzenie persony klienta. Przejście tego procesu pomoże Ci zdefiniować przedstawiciela Twojej grupy docelowej.

Oto 7 kroków, które poprowadzą cię do stworzenia profilu twojego potencjalnego klienta:

KROK 1: Zbierz dane demograficzne.

  • Ile ma lat?
  • Czy jest mężczyzną czy kobietą?
  • Gdzie mieszka i pracuje?
  • Jakie ma wykształcenie?
  • Jaki ma stan cywilny?
  • Czym się zajmuje?

KROK 2: Zrozum cele i motywacje.

  • Jakie cele są dla niej/ dla niego najbardziej istotne? Co chce osiągnąć?
  • Jakie są jej/ jego motywacje w życiu?
  • Czego potrzebuje?

KROK 3: Przeanalizuj wyzwań i problemów.

  • Jakie napotyka trudności?
  • Jakie problemy chce rozwiązać poprzez korzystanie z Twoich produktów/usług?

KROK 4: Określ zachowania zakupowe.

  • Jakie kanały informacyjne wybiera? Korzysta z mediów społeczościowych, stron www, TV, wybiera media lokalne?
  • Jakie czynniki mogą wpływać na jej/ jego decyzje zakupowe?
  • Czy podejmuje impulsywne decyzje zakupowe czy najpierw analizuje dostępne opcje?

KROK 5. Stwórz scenariusze życia produktu.

  • Jak klient korzysta z tych produktów/usług w codziennym życiu?
  • Gdzie i kiedy używa produktów/usług?
  • Czy stanowią niezbędny element życia czy są raczej miłym dodatkiem?

KROK 6. Poznaj go jeszcze bliżej.

  • Zastanów się, czym może się interesować, jakie ma hobby.
  • Pomyśl, w jaki sposób spędza swój wolny czas.
  • Wyobraź sobie, jakim jest człowiekiem, co go otacza.

KROK 7. Aktualizuj!

Persony nie są statyczne – one wraz z upływem czasu się zmieniają, ich wymagania i potrzeby również. Dlatego to ważne, by regularnie aktualizować sylwetkę swojego potencjalnego klienta, by rzeczywiście odzwierciedlała ewolucję rynku.

Stworzenie sylwetki potencjalnego klienta pomoże Ci w jego zrozumieniu, ale też ułatwi Ci dostosowanie strategii marketingowej oraz oferty. Co istotne – możesz mieć więcej niż jedną personę, jeśli Twoja oferta jest skierowana do różnych segmentów rynku!

3. Bądź na bieżąco z trendami.

To, że coś działa dzisiaj, wcale nie musi oznaczać, że zadziała też jutro. Dlatego jak to powiedziała w ostatnim wywiadzie Olga Kozierowska: „Pandemia, kryzys gospodarczy, wojna – to nie są łatwe warunki dla całego biznesu, w tym i startupów, dlatego, aby pozostać konkurencyjnymi, muszą one nadążać za ciągle ewoluującym krajobrazem technologicznym, umieć identyfikować szanse i wykorzystywać je bardzo szybko. Adaptacyjność i elastyczność to dziś słowa klucze.”

Monitorowanie trendów w biznesie jest kluczowe dla utrzymania konkurencyjności i dostosowywania strategii do zmieniającego się otoczenia rynkowego. W jaki sposób robić to skutecznie?

  • Czytaj branżowe czasopisma, blogi i raporty. Sięgaj po dostępne analizy instytutów badawczych, agencji rządowych oraz branżowych organizacji.
  • Obserwuj w mediach społecznościowych profile firm, które są liderami branży oraz influencerów działających w danej branży.
  • Bierz udział w konferencjach, targach branżowych czy meetupach. Zdobywaj wiedzę bezpośrednio od ekspertów.
  • Analizuj konkurencję – sprawdź, co robią w Internecie, jakie mają nowe produkty i usługi, z jakich rozwiązań marketingowych korzystają, jak działa ich obsługa klienta.
  • Korzystaj z narzędzi do analizy rynku, takich jakich Google Trends, SEMrush czy SimilarWeb.
  • Zapisz się do branżowych newsletterów, a także do newsletterów swojej konkurencji.
  • Uczestnicz w szkoleniach, kursach czy branżowych webinarach.


Monitorowanie trendów wymaga systematyczności i elastyczności, ponieważ otoczenie biznesowe może się szybko zmieniać. Regularna analiza różnych źródeł informacji pozwala utrzymać świadomość i dostosować strategię do nowych wyzwań i możliwości.

4. Efektywne zarządzaj finansami firmy.

Efektywne zarządzanie finansami wymaga świadomego podejścia do pieniędzy, regularnej analizy finansów i reagowania na zmieniające się warunki rynkowe. Jest to niezbędne, by firma przynosiła zyski i była stabilna finansowo. Tylko w takiej sytuacji będziesz mieć przestrzeń i komfort, by myśleć o inwestycjach i skalowaniu biznesu.

FINANSOWA CHECKLISTA

  • Sporządź dokładny budżet – kontroluj wydatki i przychody na bieżąco. Sprawdzaj też wskaźniki rentowności, płynności czy zadłużenia.
  • Monitoruj przepływ pieniędzy – byś wiedziała/ wiedział, kiedy twoje przychody są niskie bądź się opóźniają.
  • Negocjuj z dostawcami – bądź aktywny/ aktywna w relacjach z dostawcami, tylko w ten sposób uzyskasz bardziej korzystane warunki.
  • Zarządzaj zobowiązaniami – monitoruj zobowiązania finansowe i terminy spłat. Stosuj się do umów i unikaj zaległości, aby utrzymać dobrą reputację finansową.
  • Inwestuj w edukację finansową – zarówno swoją, jak i swojego zespołu. Im bardziej zrozumieją finanse firmy, tym skuteczniej będą w stanie przyczynić się do osiągnięcia celów.
  • Dywersyfikuj źródła przychodów – staraj się zdobyć przychody z różnych źródeł, by zminimalizować ryzyko związane z np. utratą jednego głównego klienta.
  • Zwiększaj efektywność kosztów – przeglądaj koszty operacyjne i poszukuj oszczędności tam, gdzie to możliwe, jednocześnie dbając o utrzymanie jakości usług czy produktów.
  • Zabezpiecz firmę przed różnymi ryzykami i korzystaj z usług profesjonalnych księgowych, by mieć pewność, że wszystkie aspekty finansowe są prawidłowo zaopiekowane.

5. Weź udział w XV edycji Konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku

Zgłoszenie się do konkursu to doskonała okazja, by się przełamać i zacząć mówić o tym, co robimy dobrze. A mówić warto – po to, by inspirować innych, budować swoją markę, promować swoje projekty. Zgłoszenie to także szansa na spotkanie doświadczonych ludzi biznesu, wartościowe rozmowy, nowe kontakty. Udział w konkursie możesz więc potraktować jako inwestycję w siebie i swoją firmę.

Udział w konkursie to szansa dla Ciebie i Twojej firmy na:

  • promocję i nagłośnienie Twoich działań oraz usług,
  • nawiązanie nowych relacji biznesowych oraz pozyskanie inwestorów,
  • rozwój i dotarcie do nowych klientów oraz potencjalnych pracowników,
  • dołączenie do społeczności liderek i liderów, którzy wymieniają się doświadczeniami, nawiązują nowe współprace i wzajemnie inspirują!

Możesz zgłosić się w jednej z kategorii otwartych:

  • Biznes Roku: przychód poniżej 10 milionów złotych,
  • Biznes Roku: przychód powyżej 10 milionów złotych,
  • Mikrobiznes,
  • Startup Roku,
  • Liderka w Nowych Technologiach,
  • Organizacja Przyjazna Rodzicom,
  • Pracodawca Równych Szans.


A jeśli zastanawiasz się czy naprawdę warto, to zachęcamy Cię do przeczytania rozmowy z naszymi Laureatkami: Martą Dahlig-Orłowską, Kasią Nejman, Magdaleną Kozłowską czy Elżbietą Zajezierską.

Powodzenia!