Natalia Moskal z ksi膮偶k膮 o Ruth Bader Ginsburg

Dla niej nie ma rzeczy niemo偶liwych

Kiedy nie znalaz艂a ch臋tnych do wydania swojej muzyki - wyda艂a j膮 sama. Kiedy ambitn膮 literatur膮, kt贸r膮 przet艂umaczy艂a, nie uda艂o jej si臋 zainteresowa膰 wydawnictw - za艂o偶y艂a w艂asne. Natalia Moskal - dziewczyna, dla kt贸rej nie ma rzeczy niemo偶liwych.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Jak to si臋 sta艂o, 偶e dwudziestokilkuletnia dziewczyna zosta艂a szefow膮 wydawnictwa ksi膮偶kowego i muzycznego? Jak wygl膮da艂a Twoja droga?

Sta艂o si臋 to przez zupe艂ny przypadek, ale du偶y udzia艂 w tym mieli moi rodzice. Ani na studiach, ani przed nimi nie planowa艂am i艣膰 tak膮 drog膮. Chcia艂am wy艂膮cznie 艣piewa膰, gra膰 koncerty, nagrywa膰 p艂yty, 偶y膰 z muzyki. Nadal chc臋. W liceum zacz臋艂am nagrywa膰 swoje pierwsze autorskie piosenki, d膮偶y艂am do wydania debiutanckiego albumu, ale nie uda艂o mi si臋 dogada膰 z 偶adn膮 wytw贸rni膮. Tata powiedzia艂 – wydawaj swoj膮 muz臋 sama. Potem rodzice, mi艂o艣nicy literatury, powiedzieli mi o istnieniu Ester Kreitman, starszej siostry braci Izaaka Baszewisa i Izraela Singer贸w. Jej dzie艂a nie by艂y dost臋pne w j臋zyku polskim, cho膰 urodzi艂a si臋 i mieszka艂a w Polsce. – Przet艂umacz, przecie偶 studiujesz anglistyk臋 – zn贸w wtr膮ci艂 ojciec. Maj膮c 20 lat, ze wsparciem profesor Adamczyk-Garbowskiej, przet艂umaczy艂am 鈥淩odow贸d鈥 Kreitman. Wys艂a艂am dziesi膮tki maili do wydawnictw w ca艂ej Polsce z t膮 propozycj膮 wydawnicz膮, nie odpisa艂 nikt. Wtedy pad艂y w domu s艂owa – Wydaj sama. Wyda艂am. Bez 偶adnego know-how, z pomoc膮 rodzic贸w i Teatru NN-Bramy Grodzkiej. Zacz臋艂am wydawa膰 ksi膮偶ki nie wiedz膮c nic o rynku wydawniczym, o biznesie, o mechanizmach, finansowaniu, ksi臋gowo艣ci i prawie autorskim. Wszystko po omacku, ale z ogromnym wsparciem rodziny.聽 Rodzice sami s膮 przedsi臋biorcami i pchali nas z bratem do przodu od ma艂ego. Z domu wynios艂am lekcj臋 Wszystko si臋 da, nie ma nic, czego si臋 nie da. Dos艂ownie tak brzmi ten niegramatyczny cytat. Do tego dochodzi fakt, 偶e od dziecka ogl膮da艂am filmy o silnych kobietach, bohaterkach, bizneswomen, itd. Kocha艂am Mulan. Z tymi kobietami to mi tak w艂a艣nie zosta艂o, bo w Fame Art wydajemy ksi膮偶ki dla kobiet lub o kobietach. Moje projekty muzyczne te偶 skupiaj膮 si臋 na kobietach – ostatnia p艂yta to album z autorskimi wersjami utwor贸w Sophii Loren, kt贸ry zaskakuj膮co dobrze radzi sobie we w艂oskich mediach. Staram si臋 pomaga膰 innym kobietom tam, gdzie mog臋, czego przyk艂adem jest fakt, 偶e 15% dochodu z ebook贸w 鈥淢oimi s艂owami鈥 kupionych na fameart.pl przekazujemy na Centrum Praw Kobiet. Wspieranie dziewczyn jest dla mnie bardzo wa偶ne.

Nie tylko wydajesz, ale te偶 sama tworzysz – sk膮d bierzesz do tego motywacj臋 i si艂臋? Czy Twoja doba na pewno ma 24h?

Bardzo bym chcia艂a, 偶eby moja doba by艂a d艂u偶sza (艣miech). Jest mn贸stwo rzeczy, kt贸re chcia艂abym robi膰, a nie mam na nie przestrzeni. Tak naprawd臋 dopiero ucz臋 si臋 organizacji i budowania struktury firmy. Mamy w wydawnictwie super prezesk臋 – nota bene moj膮 Mam臋 oraz 艣wietne wsp贸艂pracownice i wsp贸艂pracownik贸w, a mimo to wiele rzeczy nadal robi臋 sama. Przez to nie mam obecnie w og贸le czasu na tworzenie muzyki, kt贸ra jest moj膮 najwi臋ksz膮 i najwa偶niejsz膮 pasj膮. Staram si臋 pami臋ta膰, 偶e nie da si臋 zwojowa膰 艣wiata w pojedynk臋, dobry zesp贸艂 to podstawa – ciesz臋 si臋, 偶e mog臋 si臋 od niego te偶 wiele nauczy膰. Nadal bardzo motywuj膮 mnie rodzice i inne kobiety, kt贸re dokona艂y niesamowitych rzeczy i kiedy ogl膮dam jaki艣 dokument, albo przeczytam biografi臋, natychmiast my艣l臋, jak to wykorzysta膰 u siebie.

Dzielisz swoje 偶ycie pomi臋dzy Lublin a Mediolan. Dlaczego? Jak udaje Ci si臋 to 艂膮czy膰?

W艂a艣ciwie to jeszcze Warszaw臋, gdzie tak naprawd臋 toczy si臋 ca艂e 偶ycie kulturalne. Na ostatnim roku studi贸w wyjecha艂am z Warszawy do Mediolanu i potem zdecydowa艂am si臋 tam zosta膰, r贸wnie偶 ze wzgl臋du na mojego partnera, kt贸ry tam mieszka. W艂ochy te偶 bardzo mi odpowiadaj膮 pod wzgl臋dem stylu i jako艣ci 偶ycia, cho膰 bywa ci臋偶ko. Wydawnictwo jest natomiast w moim rodzinnym Lublinie i dlatego ogrom czasu sp臋dzam w samolotach i na lotniskach. M臋cz膮ce. Ale inaczej si臋 nie da, bo dopiero zaczynam my艣le膰 nad tym, jak otworzy膰 fili臋 firmy we W艂oszech, co zajmie mn贸stwo czasu, planowania, szukania ludzi, badania rynku i pieni臋dzy. Ale jest to m贸j d艂ugofalowy cel.

Jeste艣 艣wie偶o po wydaniu ksi膮偶ki o legendzie – Ruth Bader Ginsburg? Co sprawi艂o, 偶e kupi艂a艣 prawa do tej ksi膮偶ki jeszcze przed tym, jak sta艂a si臋 s艂awna tak偶e w Polsce, czyli przed 艣mierci膮 s艂ynnej s臋dzi?

O Ruth przeczyta艂am wiele lat temu w ameryka艅skim Vogue, a jeszcze wcze艣niej us艂ysza艂am o niej od Elle Woods, bohaterki 鈥淟egalnej blondynki鈥. Serio, mam s艂abo艣膰 do ameryka艅skich komedii z pocz膮tku lat 2000. Czyta艂am artyku艂 o niej i z ka偶dym zdaniem coraz szerzej otwiera艂am oczy – 偶yj膮ca legenda, wr臋cz Superbohaterka walcz膮ca o wszystko to, w co sama wierz臋 – o r贸wno艣膰, tolerancj臋, wzajemn膮 akceptacj臋. Kilka lat po wydaniu dw贸ch ksi膮偶ek Ester Kreitman, przypomnia艂am sobie o Ruth, kobiecie, kt贸ra przebi艂a niejeden szklany sufit i sta艂a si臋 ikon膮 walki o prawa cz艂owieka i popkultury. Co za niesamowite po艂膮czenie! Napisa艂am wiadomo艣膰 do w艂a艣ciciela praw do ksi膮偶ki 鈥淢y own words鈥 i po negocjacjach, dwa lata temu, kupi艂am prawa do tego tytu艂u. Wyobra偶a艂am sobie jak wysy艂am jej polskie wydanie ksi膮偶ki i pisz臋 do niej list鈥 Niestety nie zd膮偶y艂am. Ruth we wrze艣niu 2020 przegra艂a d艂ug膮 i wycie艅czaj膮c膮 walk臋 z rakiem.

Na spotkaniu promocyjnym pyta艂a艣 go艣ci dyskusji o to, czego nauczyli si臋 od Ruth Bader Ginsburg. Katarzyna Kolenda Zaleska powiedzia艂a – odwagi, mec. Frankowska doda艂a rozwag臋, prof. 艁臋towska powiedzia艂a, 偶e RBG uczy艂a nas nazywa膰 rzeczy po imieniu. Czego ty nauczy艂a艣 si臋 od s艂awnej, ikonicznej wr臋cz s臋dzi?

Ruth zajmowa艂a si臋 m.in. sprawami dotycz膮cymi dyskryminacji na tle p艂ci. Kiedy stara艂a si臋 o sprawy ukazuj膮ce dyskryminacj臋 kobiet, nie traktowano jej powa偶nie, protekcjonalnie poklepywano po ramieniu. Wreszcie m膮偶 podsun膮艂 jej spraw臋, w kt贸rej dyskryminacja na tle p艂ci dotyczy艂a鈥 m臋偶czyzny. Tak si臋 zacz臋艂o. Sam cholernie trudny proces wydawniczy towarzysz膮cy tej ksi膮偶ce nauczy艂 mnie natomiast wytrwa艂o艣ci i pokaza艂, 偶e w naprawd臋 kryzysowej sytuacji umia艂am znale藕膰 w sobie si艂臋 i doko艅czy膰 projekt. W tym samym czasie dodatkowo w moim 偶yciu prywatnym nast膮pi艂o prawdziwe za艂amanie. Na szcz臋艣cie obok by艂y osoby, kt贸re pomog艂y mi dobrn膮膰 do ko艅ca. Ruth mia艂a te偶 takie wsparcie w m臋偶u i opr贸cz tego wszystkiego, co powiedzia艂a prof. 艁臋towska, mec. Frankowska, czy red. Kolenda-Zaleska, Ruth nauczy艂a mnie, 偶e mo偶na i trzeba prosi膰 o pomoc, a jednocze艣nie, 偶eby nigdy si臋 nie poddawa膰, bo prawdziwe zmiany przychodz膮 z czasem i wymagaj膮 ogromnej, cz臋sto niewidocznej dla innych pracy. S艂owa nie wyra偶膮 wdzi臋czno艣ci wobec profesor 艁臋towskiej i mec. Frankowskiej, kt贸rych pomoc i zaanga偶owanie w t臋 ksi膮偶k臋 wykracza daleko poza konsultacj臋 merytoryczn膮. Bez nich to wydanie by艂oby du偶o mniej warto艣ciowe,

Jakie s膮 Twoje plany na przysz艂o艣膰?

Wr贸c臋 do szukania kolejnych ciekawych kobiet i pozycji, kt贸re mog艂yby si臋 ukaza膰 w Polsce. Zaczn臋 te偶 pisa膰 plan na firm臋 we W艂oszech, ale najpierw musz臋 oddelegowa膰 wi臋kszo艣膰 obecnych zada艅. A przede wszystkim wracam do studia i nagrywam nowy album po w艂osku. 11 czerwca ukaza艂 si臋 m贸j nowy singiel, 鈥淕uarda la luna鈥, a praca nad nim przypomnia艂a mi, jak bardzo mi tego brakowa艂o.

Grafika Natalia Miskal o ksi膮偶ce po艣wi臋conej Ruth Bader Ginsburg

Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink膮 obj臋艂a matronatem ksi膮偶k臋 鈥淢oimi s艂owami鈥 o s艂ynnej Ruth Bader Ginsburg. 15% dochodu z ebook贸w kupionych na www.fameart.pl przekazane b臋dzie na Centrum Praw Kobiet.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close