Zespół w biurze (Foto. Canva Pro)

Sieci pracownicze pomagają w tworzeniu różnorodnego miejsca pracy

Wspieranie swoich pracowników, pracownic, klientów, klientek i lokalnych społeczności to cel, który wyznacza sobie NatWest Group, jedna z największych instytucji finansowych w Wielkiej Brytanii. Zespół w Polsce liczy ponad 1500 osób i zajmuje się operacjami bankowymi, finansami, technologią, bezpieczeństwem informacji, zarządzaniem projektami i danymi, dostarczaniem informacji zarządczej, analizą biznesową czy przeciwdziałaniem praniu pieniędzy (AML).

Jak to działa?

Podstawą tworzenia włączającego i różnorodnego miejsca w pracy są w NatWest sieci pracownicze, tak zwane Employee Led Networks. Sieci to grupy pracowników i pracownic, którzy organizują się wokół ważnych dla nich tematów. Obecnie w firmie funkcjonuje 8 takich sieci, które zajmują się wspieraniem kobiet, osób LGBT+, pracowników i pracownic pełniących role opiekuńcze wobec osób zależnych, promocją ekologicznych rozwiązań i wieloma innymi działaniami, które mają zwiększać komfort pracy osób zatrudnionych w NatWest, ale też budować zespół, w którym każdy i każda mogą się czuć sobą.

Dostępność

Dostosowanie miejsca pracy, tak aby służyło osobom z różnymi potrzebami i niepełnosprawnościami to jeden z podstawowych kroków odpowiedzialnej społecznie organizacji. Wdrażaniem ogólnofirmowych wytycznych i podejmowaniem lokalnych działań zajmuje się Enable Disability Network. Jak każda sieć pracownicza w NatWest, Enable to grupa wolontariuszy, którzy poza swoimi codziennymi obowiązkami w pracy, podejmują się projektów mających na celu wyrównywanie szans i zwiększanie dostępności firmy dla osób z niepełnosprawnościami i dysfunkcjami. Jak każda sieć, mają też samodzielność w podejmowaniu decyzji na temat pracy sieci, własny budżet oraz wparcie członka lub członkini zarządu firmy.

Szefowa polskiego oddziału sieci Enable Anna Majdak tak opowiada o ich głównych celach: „Najprościej mówiąc, to co robimy ma wpływać na polepszenie sytuacji i warunków pracy osób z niepełnosprawnościami lub dysfunkcjami i/lub ich opiekunów, opiekunek i osób wspierających. Cel ten staramy się osiągnąć poprzez analizę badań opinii wewnątrz firmy, działania edukacyjne, współpracę z organizacjami pozarządowymi, programy ułatwiające pracownikom i pracownicom dostęp do odpowiednich narzędzi i wparcia, udział w tematycznych spotkaniach, konferencjach, debatach i wiele innych”.

Po audycie przeprowadzonym w NatWest przez Fundację Integracja, firma dostosowała biuro do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Osoby z NatWest oprócz standardowej opieki medycznej, mają też dostęp do platformy oferującej darmowe wsparcie z zakresu zdrowia fizycznego i psychicznego przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Niedawno program został rozszerzony i teraz obejmuje również osoby z Ukrainy mieszkające w domach pracowników i pracownic NatWest.

Neuroróżnorodność

Ważnym tematem podejmowanym przez sieć jest neuroróżnorodność. Enable Network podnosi ten temat wewnątrz NatWest, np. organizując sesje edukacyjne. Niedawno Anna Majdak wzięła też udział w posiedzeniu Parlamentalnego Zespółu do Spraw Autyzmu. Spotkanie poświęcone było rozwinięciu obecnego systemu opieki i wsparcia osób w spektrum autyzmu. „W kontekście pracy zawodowej te wyzwania to np. uświadomienie pracodawców czym jest taka diagnoza, zmiana myślenia na skupienie sią na możliwościach, nie ograniczeniach osób w spektrum, dostosowanie warunków pracy i rekrutacji, itd”, mówi Anna Majdak. 

Wyrównywanie szans osób z niepełnosprawnościami w miejscach pracy to proces wymagający uważności i otwartości na zmiany. Warto jednak jest zmienić status quo i wesprzeć osoby, których potencjał mimo talentu często nie ma szans się rozwinąć.