Skromno艣ci膮 jeszcze nigdy nikt nie wygra艂!

Magda Mikos

鈥濨膮d藕 otwarta i odwa偶na, ale wyznaczaj sobie konkretne cele, kt贸re niekoniecznie musz膮 by膰 r贸wnoznaczne z marzeniami, za to krok po kroku poprowadz膮 ci臋 do sukcesu鈥 Kto nie ryzykuje ten nie pije szampana.鈥 鈥 m贸wi Dorota Haller, dyrektorka marketingu, komunikacji i digitalu w Huawei CBG Polska, ekspertka w konkursie Bizneswoman Roku, w rozmowie z Magd膮 Mikos.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Czy r贸wno艣膰 zaczyna si臋 w domu? Nadal mamy 鈥瀙racuj膮c膮 mam臋鈥 konkuruj膮c膮 z 鈥瀙anem menad偶erem鈥?

Zdecydowanie, r贸wno艣膰 zaczyna si臋 w domu. Zaczyna si臋 na bardzo wczesnym etapie wychowania, edukacji i na poziomie j臋zykowym, kiedy to dziecko zaczyna m贸wi膰. Od samego pocz膮tku powinni艣my uczy膰 dzieci nie ba膰 si臋, a wr臋cz zach臋ca膰 je do odr贸偶niania ko艅c贸wek 偶e艅skich w odniesieniu do zawod贸w i nie tylko. 鈥濸ani dyrektorka鈥 nadal kojarzy si臋 z dyrektork膮 szko艂y, a 鈥濸an dyrektor鈥, z osob膮 kieruj膮c膮 firm膮. R贸偶nice wida膰 nie tylko na poziomie j臋zyka 鈥 od ma艂ych dziewczynek wymaga si臋, by by艂y grzeczne, kulturalne i uprzejmie, bo 鈥瀌ziewczynkom nie wypada鈥. Ch艂opcom wybacza si臋 znacznie wi臋cej, mog膮 w bardziej otwarty spos贸b wyra偶a膰 swoj膮 opini臋 i t艂umaczy si臋 ich bycie 鈥瀗iegrzecznymi鈥, co niestety p贸藕niej przek艂ada si臋 na zachowania w doros艂ym 偶yciu, a nast臋pnie na prac臋 i biznes. Kobieta, kt贸ra jest ekspresywna i pewna siebie, uwa偶ana jest za aroganck膮 lub wr臋cz agresywn膮, m臋偶czyzna o tych samych cechach – za dynamicznego i pewnego siebie. R贸wnouprawnienie p艂ci jest dla mnie niezwykle wa偶ne, dlatego uwa偶am, 偶e warto, aby obydwoje rodzic贸w, w r贸wnym stopniu, dba艂o o prze艂amywanie stereotyp贸w w domu, zaczynaj膮c od r贸wnego podzia艂u codziennych obowi膮zk贸w.

Na szcz臋艣cie to si臋 zmienia, g艂贸wnie dzi臋ki samym kobietom, kt贸re zwracaj膮 na to coraz wi臋ksz膮 uwag臋, edukuj膮 i g艂o艣no o tym m贸wi膮. Nadal jednak tylko 21% kobiet deklaruje, 偶e s膮 w pe艂ni szcz臋艣liwe 鈥 spe艂nione prywatnie i zawodowo. To niezbyt optymistyczny obraz. Tym bardziej potrzeba nam inicjatyw wspieraj膮cych kobiety, jak na przyk艂ad Konkurs Bizneswoman Roku Fundacji Sukcesu Pisanego Szminka, kt贸ry daje 鈥瀍mpowerment鈥 kobietom mniejszego i wi臋kszego biznesu czy akcja zorganizowana przez Joann臋 Przetakiewicz i ruch 鈥濫ra Nowych Kobiet鈥 – #niebojesie 鈥 kt贸ra zach臋ca kobiety do dzielenia si臋 swoimi prze偶yciami, emocjami oraz przede wszystkim inspiruje, aby cz臋艣ciej i mocniej wyra偶a艂y siebie. 聽

Jakie zmiany w ostatnim czasie obserwuje Pani w bran偶y technologicznej dotycz膮ce roli i pozycji/wp艂ywu kobiet?

To oczywi艣cie jest zale偶ne od firmy nie tylko bran偶y – w Huawei mamy szereg inicjatyw r贸wno艣ciowych – pod koniec listopada, w ramach Innovation Day, mia艂am zaszczyt i przyjemno艣膰 prowadzi膰 panel 鈥濫mpowering Women鈥 w ramach naszej inicjatywy #Huawei4Her. Kobiety w technologiach s膮 odwa偶ne i coraz pewniejsze siebie w tej nadal zdominowanej przez m臋偶czyzn bran偶y.

Buduj膮ce jest jednak to, 偶e kobiety czuj膮 potrzeb臋 jednoczenia si臋 i wspierania. Powstaj膮 fantastyczne wydarzenia, jak na przyk艂ad Perspektywy Women in Tech 鈥 najwi臋kszy kongres prowadzony przez kobiety i skierowany do kobiet zajmuj膮cych si臋 technologi膮 鈥 in偶ynierek, studentek informatyki, za艂o偶ycielek start-up贸w czy przedstawicielek bran偶y technologicznej. Istnieje te偶 spo艂eczno艣膰 kobiet skupionych wok贸艂 IT i nowych technologii 鈥 Women in Technology 鈥 kt贸ra daje im przestrze艅 do wymiany wiedzy i wsparcie w rozwoju. Takich inicjatyw jest wiele. 艢wiadomo艣膰 potrzeby r贸wnouprawnienia p艂ci w ka偶dym aspekcie jest coraz wi臋ksza, dotyczy 偶ycia spo艂ecznego, politycznego, kulturalnego czy biznesu.

W jaki spos贸b mo偶na by zainteresowa膰 m艂ode pokolenie dziewcz膮t kierunkami technologicznymi? Gdzie nadal s膮 bariery?

Naszym wyzwaniem jest brak wiary w siebie, kt贸ry niestety bardzo cz臋sto wynosimy z domu. Skromno艣膰 jest postrzegana jako cecha po偶膮dana u dziewczynek, za艣 dynamizm u ch艂opc贸w. I tak od najm艂odszych lat kobiety s膮 marginalizowane oraz wytwarza si臋 mechanizm 鈥瀞tania w k膮cie鈥. Skromno艣ci膮 jeszcze nigdy nikt nie wygra艂 鈥 m贸wi臋 o tym szczeg贸lnie mocno w listopadowym numerze magazynu Forbes Women, gdzie opublikowano pot臋偶ny raport o pay gap 鈥 r贸偶nicach p艂acowych, kt贸re nadal istniej膮.

Kobiety powinny uwierzy膰, 偶e wszystko jest mo偶liwe, trzeba chcie膰 i w艂o偶y膰 w to ogromn膮 prac臋 i determinacj臋, a zatem przyj膮膰 te偶 waleczn膮 postaw臋. Motto Huawei brzmi 鈥濵ake It Possible鈥, kt贸re zdecydowanie jest uniwersalne dla wszystkich. Bariery istniej膮 wy艂膮cznie w g艂owie 鈥 dziewczyny wybieraj膮ce kierunek studi贸w musz膮 otworzy膰 si臋 na tak膮 decyzj臋, uwierzy膰 w siebie i przebojem d膮偶y膰 do celu. Technologie to przysz艂o艣膰 艣wiata, a kobiety to po艂owa spo艂ecze艅stwa, dlatego powinny by膰 r贸wnie偶 cz臋艣ci膮 technologicznego 艣wiata.

Droga do celu, sukcesu jest cz臋sto wyboista. Jak z niej nie schodzi膰 i wytrwa膰 pomimo trudno艣ci? Jak nie podda膰 si臋?

Wielokrotnie w rozmowach z m艂odymi kobietami czy w czasie wyg艂aszania tak zwanych 鈥瀙ower speech鈥, czyli wyk艂ad贸w motywacyjnych, mi臋dzy innymi dla fundacji Vital Voices, gdzie jestem mentork膮, powtarzam, 偶e trzeba mie膰 cel, strategi臋 i plan. Je艣li wiesz, do czego d膮偶ysz, postawisz sobie jasny cel, 艂atwiej jest ci go osi膮gn膮膰. Najlepiej zacz膮膰 z wysokiego 鈥濩鈥, podej艣膰 do sukcesu ambitnie 鈥 chcesz by膰 artystk膮, in偶ynierk膮 czy informatyczk膮? Za艂贸偶 sobie, 偶e to zrobisz w okre艣lonych ramach czasowych i konsekwentnie pracuj na ten sukces 鈥 jutro, pojutrze, za miesi膮c. Konsekwencja jest trudna, bo cele na przestrzeni czasu mog膮 si臋 zmienia膰. Bez celu dryfujemy. Je艣li trudno jest nam okre艣li膰 sobie cel dalekosi臋偶ny, wyznaczajmy ma艂e i budujmy poczucie w艂asnej warto艣ci osi膮gaj膮c je po kolei.

Co by Pani powiedzia艂a sobie 18-letniej?

艢wietne pytanie. Zaskakuj膮ce. Powiedzia艂aby 鈥瀊膮d藕 otwarta i odwa偶na, ale wyznaczaj sobie konkretne cele, kt贸re niekoniecznie musz膮 by膰 r贸wnoznaczne z marzeniami, za to krok po kroku poprowadz膮 ci臋 do sukcesu. Pracuj ci臋偶ko, ci臋偶ej ni偶 ludzie z Twojego otoczenia鈥. Wiem, 偶e brzmi to do艣膰 zadaniowo, ale bez konkret贸w i, jak zwykle mawiam, okre艣lenia sobie 鈥瀋o, gdzie, kiedy鈥, cz艂owiek dryfuje, zamiast porusza膰 si臋 naprz贸d. Watro te偶 podejmowa膰 ryzykowne decyzje pod膮偶aj膮c za g艂osem serca.聽 Kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana.

Wykorzystaj okazje i poka偶 艣wiatu co robisz! We藕 udzia艂 w tegorocznej edycji Konkursu Sukces Pisany Szmink膮 Bizneswoman Roku. To szansa na nag艂o艣nienie i promocj臋 swojej firmy lub projektu. To tak偶e szansa na rozw贸j firmy, oraz pozyskanie nowych inwestor贸w i partner贸w biznesowych.

Bizneswoman Roku 2020

Organizator: Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink膮
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii: BNP Paribas, DPD Polska, Google Cloud, Henkel Polska, HUAWEI, IGT Poland, Skanska
Partner merytoryczny: Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, emba@UW, Vital Voices, Humanites, Perspektywy, Humanites,聽Perspektywy Women in Tech, ABSL
Patronat Honorowy Konkursu: Prezydent Miasta Sto艂ecznego Warszawy
Patroni medialni: TVN Grupa Discovery, Polska Press Grupa, Onet, Forbes Women, Uroda 呕ycia, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, Polska Times

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close