W dniu pięćdziesiątych urodzin Maurycy otrzymuje tajemnicze zaproszenie z Ministerstwa do Spraw Antropocenu. Musi zdać testy kwalifikujące go do przeniesienia na Planetę 5.0 – do nowego, idealnego świata, gdzie pojęcia „przemijania” i „degradacji” nie istnieją. W czasie tej dziwnej rekrutacji Maurycy poddany zostaje licznym sprawdzianom własnej osobowości. Jest odizolowany od rodziny i zdany tylko na siebie. Nad egzaminami czuwa najważniejsza osoba na Planecie 5.0. – Ministra. Czy zależy jej na prawidłowym przebiegu rekrutacji? Jakie intrygi i próby przygotowała? Co okaże się najważniejsze? Czy Maurycemu uda się uzyskać bilet do lepszego świata?
Spektakl w dwóch aktach przenosi widza w niedaleką przyszłość. Na wesoło, ale momentami całkiem poważnie można będzie przejrzeć się w zwierciadle wartości, charakteryzującej epokę Antropocenu! Czy Wy też przeszlibyście pomyślnie proces rekrutacji? I czy w ogóle chcielibyście znaleźć się na Planecie 5.0?
W scenariuszu ujął mnie subtelnie dotknięty temat ekologii, który dziś wielu z nas spędza sen z powiek. I choć nie jest to temat przewodni, jego powiązanie z akcją sztuki daje sporo do myślenia.
- Olga Bończyk
Słowo od reżysera
„KATASTROFA EKOLOGICZNA JEST KWESTIĄ CZASU!”, „GLOBALNE OCIEPLENIE RUJNUJE PLANETĘ!”, „WOJNA PODPALA ŚWIAT NA NOWO”, „PANDEMIA CORAZ GROŹNIEJSZA”, „SPOŁECZNA IZOLACJA”, „GDZIE RATUNEK?”
Tak w ostatnich latach brzmiały nagłówki największych światowych gazet, w głośny sposób komentując najważniejsze zmiany zachodzące w obecnym świecie. Kilkadziesiąt lat temu nie zdawaliśmy sobie sprawy, że my sami jesteśmy w stanie doprowadzić naszą planetę do stanu skrajnego wyczerpania. Pogoń za rozwojem cywilizacyjnym, drastyczna eksploatacja naturalnych zasobów, konflikty militarne. Żywność modyfikowana genetycznie w wielu przypadkach stała się dla nas już tylko „produktem przetrwania”, a preparaty używane do jej konserwowania znacznie przyczyniły się do rozwoju chorób cywilizacyjnych. Jednocześnie, umysł człowieka został „zaprogramowany” do misji przetrwania za wszelką cenę; ciesząc się jak najdłużej dobrym zdrowiem i wyglądem – stąd nastąpił spektakularny rozwój przemysłu farmakologicznego i branży medycyny estetycznej. Współczesny homo-sapiens ślepo podąża za wyimaginowanym ideałem, wszechobecnym kultem piękna.
W 2022 roku przekroczyliśmy zawrotną liczbę ośmiu miliardów mieszkańców Ziemi. NASA ogłosiła, że w przeciągu dziesięciu lat człowiek zamieszka na Księżycu. Od dekad trwają kosztowne badania, mające na celu stwierdzenie: czy Mars jako planeta nadaje się do zamieszkania przez ludzką cywilizację. To, co kilkadziesiąt lat temu było „małym krokiem dla człowieka, a wielkim krokiem dla ludzkości”, dziś stało się desperacką walką o przetrwanie za wszelką cenę.
Czy na naszej planecie zrobiło się za ciasno? Czy potrafimy przekreślić dorobek dwustu tysięcy lat życia i rozwoju człowieka, aby przenieść się w nieznane i po jakimś czasie znowu popełnić te same błędy? Gdzie w tym wszystkim jesteśmy my sami? Żyjąc ze sobą tak blisko, mijając się na ulicy, w pracy, w domu staliśmy się dla siebie zupełnie neutralni, niemal obcy. Przestaliśmy przejmować się drugim człowiekiem? Przestaliśmy zwracać uwagę na potrzeby, pragnienia, emocje?
Pandemia i społeczna izolacja, jaką doznaliśmy w 2020 roku, były idealną okazją do sprawdzenia czy jesteśmy w obecnych czasach w stanie spędzić ze sobą wspólnie kilka dni, nie mając realnego dostępu do świata zewnętrznego i czy po wszystkim, zauważymy na nowo nasze własne, wspólne potrzeby.
Zdaliśmy egzamin?
W czasach pogoni i lęku warto na chwilę zatrzymać się i rozejrzeć wokół. Ciągłe plany i ustalenia na przyszłość, cały ten pęd, przysłaniać nam może to co najważniejsze: czułość i miłość kogoś stojącego blisko… najbliższej.
Tomasz Schimscheiner
Bohaterowie: Ewa i Maurycy to małżeństwo z wieloletnim stażem. Ona- profesor akademicka, kobieta oddana nauce, twardo stąpająca po ziemi, miłośniczka muzyki klasycznej. On- biznesmen, człowiek kariery, żarliwie dbający o własne zdrowie i zachowanie wiecznej młodości.
Komediodramat Eweliny Kluss „Planeta 5.0.” w reżyserii Antoniusza Dietziusa, to pierwsza polska inscenizacja niniejszego tytułu z doborową obsadą, a my mamy przyjemność objąć ten spektakl patronatem.
Premiera będzie miała miejsce 21 kwietnia 2023 roku w warszawskiej Scenie Relax.

Obsada
Hanna Śleszyńska/ Ministra d.s. Antropocenu (rola multimedialna)
Olga Bończyk/ Ewa
Tomasz Schimscheiner/ Maurycy
Iga Górecka/ Xa
Maciej Radel/ Y2
Reżyseria: Antoniusz Dietzius
Scenariusz: Ewelina Kluss
Scenografia: Antoniusz Dietzius
Współpraca scenograficzna/inspicjent: Bartłomiej Szrubarek
Reżyseria oświetlenia: Michał Piskorski
Kostiumy: Paulina Skowrońska
Charakteryzacja: Barbara Kozak
Fryzury: Tomasz Piszczek
Oprawa fotograficzna: PAT MIC
Oprawa graficzna: Łukasz Sadkowski
Producent: Nemid Sp. z o.o.