Problemy z motywacj膮

Problemy z motywacj膮? Ta metoda pomaga je rozwi膮za膰

Hania B膮bik

- Niewiele os贸b zastanawia si臋 nad tym, co naprawd臋 je motywuje. Wiele za to m贸wimy dzi艣 o motywacji, nie zdaj膮c sobie sprawy, 偶e r贸偶ne osoby motywowane s膮 przez zupe艂nie r贸偶ne rzeczy, kt贸rych nawet nie s膮 艣wiadome! Poznanie w艂asnych motywator贸w, czyli obszar贸w, kt贸re bardziej ciesz膮 nas ni偶 innych, jest prze艂omowym krokiem w uk艂adaniu 偶ycia w zgodzie z samym sob膮 鈥 t艂umaczy Katarzyna Janas, wsp贸艂za艂o偶ycielka Instytutu Durkalskiego RMP Polska. I wyja艣nia, co robi膰, by skutecznie i bez b贸lu zmotywowa膰 do dzia艂ania!
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Hania B膮bik: Ka偶dy ma czasem taki dzie艅, 偶e nawet nie ma ochoty ruszy膰 si臋 z 艂贸偶ka. Wszystko jest nie tak i chce nam si臋 p艂aka膰. Gdzie le偶y r贸偶nica mi臋dzy gorszym dniem, a rzeczywistym problemem z motywacj膮?

Katarzyna Janas: Sygna艂em ostrzegawczym powinno by膰 przeci膮gaj膮ce si臋 z艂e samopoczucie, kt贸rego nie poprawiaj膮 proste, zewn臋trzne sposoby poprawienia sobie nastroju. To mo偶e by膰 na przyk艂ad obejrzenie komedii, spotkanie z przyjaci贸艂mi, pachn膮ca k膮piel czy masa偶. Mijaj膮 kolejne dni, a my nadal nie u艣miechamy si臋, ani nic nas nie cieszy. Czujemy, 偶e na naszych barkach spoczywa coraz wi臋kszy ci臋偶ar, poniewa偶 nasze cia艂o napina si臋 i w ten spos贸b reaguje na kumuluj膮cy si臋 dyskomfort. To efekt d艂ugotrwa艂ego tkwienia w sytuacji, kt贸ra jest 鈥瀗ie nasza鈥, robienia rzeczy, kt贸re nas nie ciesz膮, nie smakuj膮. Ka偶dy taki dzie艅 przybli偶a nas do momentu wybuchu frustracji. 鈥瀂wyk艂y鈥 gorszy dzie艅 po prostu przemija, a przed艂u偶aj膮ce si臋 z艂e samopoczucie mo偶e 艣wiadczy膰 o problemach z motywacj膮 i o tym, 偶e robimy co艣 wbrew sobie. Wtedy koniecznie trzeba zabra膰 si臋 za odzyskiwanie siebie.

Co powinno by膰 naszym pierwszym krokiem w takiej sytuacji? Czasem mam wra偶enie, 偶e temat motywacji jest ju偶 mocno oklepany. Ka偶dy jest teraz coachem, motywatorem, trenerem lub czym艣 pomi臋dzy. Gdzie szuka膰 pomocy, aby przynios艂o to rzeczywiste efekty?

Wiele os贸b chce zbyt szybko przechodzi膰 do dzia艂ania. Ludzie kieruj膮 swoje kroki do coach贸w, bo jest to bardzo popularne. Oczekuj膮 natychmiastowego rozwi膮zania i pobudzenia do dzia艂ania. Niejednokrotnie taka wsp贸艂praca ko艅czy si臋 rozczarowaniem, poniewa偶 po paru spotkaniach w ich 偶yciu niewiele si臋 zmienia, a motywacja nie chce rosn膮膰. Oczekuj膮c realnych efekt贸w powinni艣my zacz膮膰 od spojrzenia w g艂膮b siebie. Niewiele os贸b zastanawia si臋 nad tym, co naprawd臋 je motywuje. Czy podejmowane decyzje s膮 sp贸jne z ich potrzebami, czy te偶 pr贸buj膮 realizowa膰 jaki艣 modny scenariusz lub czyj艣 pomys艂 na 偶ycie. Tymczasem, w zasi臋gu r臋ki mamy konkretne narz臋dzie do zbadania swojej motywacji, swoich indywidualnych motywator贸w. Tak, wiele os贸b m贸wi dzisiaj o motywacji nie zdaj膮c sobie sprawy, 偶e r贸偶ne osoby motywowane s膮 przez zupe艂nie r贸偶ne rzeczy, kt贸rych nawet nie s膮 艣wiadome! Poznanie w艂asnych motywator贸w, czyli obszar贸w, kt贸re bardziej ciesz膮 nas ni偶 innych, jest prze艂omowym krokiem w uk艂adaniu 偶ycia w zgodzie z samym sob膮.

Przeczytaj tak偶e: 5 aplikacji, kt贸re pomagaj膮 zmieni膰 nawyki

Porozmawiajmy zatem chwil臋 o tych narz臋dziach. Jeste艣cie jedyn膮 organizacj膮 w Polsce, kt贸ra bazuje na technice Reiss Motivation Profile (RMP). Na czym ona dok艂adnie polega?

Reiss Motivation Profile jest efektem wieloletniej pracy naukowej prof. Stevena Reissa. Opracowa艂 on kwestionariusz online kt贸ry bada nasz膮 motywacj臋 i obrazuje j膮 w postaci czytelnego wykresu. Na wykresie widocznych jest 16 obszar贸w motywacji 鈥 s膮 one takie same dla ka偶dego doros艂ego cz艂owieka, ale u ka偶dego r贸偶ni膮 si臋 stopniem nat臋偶enia. S膮 to: w艂adza, niezale偶no艣膰, ciekawo艣膰, uznanie, porz膮dek, gromadzenie, honor, idealizm, kontakty spo艂eczne, rodzina, status, rewan偶, pi臋kno, jedzenie, aktywno艣膰 fizyczna, spok贸j. Obszary te wchodz膮 ze sob膮 w interakcje i wp艂ywaj膮 na siebie, wzmacniaj膮c swoje dzia艂anie b膮d藕 powoduj膮c w nas r贸偶ne rozterki. W艂a艣nie te kombinacje motywator贸w sk艂adaj膮 si臋 na nasz膮 indywidualno艣膰 na tle innych. Pokazuj膮, co nas wyr贸偶nia i o czym nie mo偶emy zapomnie膰 w naszym 偶yciu, aby by膰 szcz臋艣liwym i sp贸jnym.

M贸wi Pani o 16 motywatorach 偶yciowych. Czy rzeczywi艣cie jest to tak wszystko z g贸ry okre艣lone i uniwersalne dla ka偶dego?

Profesor Reiss zaj膮艂 si臋 motywacj膮 po tym, jak ci臋偶ko chory, musia艂 sp臋dzi膰 wiele miesi臋cy w szpitalu. Zainteresowa艂 si臋 tym mi臋dzy innymi dlatego, 偶e nie m贸g艂 zrozumie膰, co cieszy i motywuje personel medyczny w codziennej opiece nad schorowanymi lud藕mi. Podchodz膮c do bada艅 nie postawi艂 偶adnej tezy. Chcia艂 si臋 dowiedzie膰, jak to jest i zacz膮艂 stawia膰 tysi膮com ludzi na 艣wiecie pytania. Metodami analizy matematycznej wy艂oni艂 16 obszar贸w, kt贸re okaza艂y si臋 wa偶ne dla ludzi, ale kt贸re te偶 r贸偶nicuj膮 ich pod k膮tem ich motywacji. Oczywi艣cie, badane osoby r贸偶ni艂y si臋 sposobem realizacji poszczeg贸lnych motywator贸w, r贸wnie偶 w zale偶no艣ci od wp艂yw贸w kulturowych czy 艣rodowiskowych. Jednak tych 16 motywator贸w okaza艂o si臋 uniwersalnych dla wszystkich.

Wype艂nili艣my test. Wiemy co nas motywuje. I co dalej? Jak t臋 wiedz臋 wykorzysta膰 w codziennym 偶yciu?

Kiedy ju偶 zyskali艣my wiedz臋 o tym, co nas motywuje, pora przyjrze膰 si臋 swojemu 偶yciu i zrobi膰 mapowanie. W efekcie zauwa偶ymy zaniedbane obszary, kt贸re powinni艣my odzyska膰 dla samych siebie i w艂asnej r贸wnowagi. Niekt贸re osoby chc膮 odpowiedzi na bardzo prozaiczne pytania, np.: jak zabra膰 si臋 za odchudzanie, skoro mam nisk膮 potrzeb臋 aktywno艣ci fizycznej. Nale偶y w贸wczas przyjrze膰 si臋 innym obszarom, kt贸re mog膮 nam w tym pom贸c. Na przyk艂ad silny motywator 鈥瀔ontakty spo艂eczne鈥 podpowiada, 偶e mo偶emy umawia膰 si臋 na 膰wiczenia lub wycieczki z grup膮 znajomych. Silny motywator 鈥瀝ewan偶鈥 kieruje nas w stron臋 rywalizacji z innymi, np. zapisywania wynik贸w w aplikacji i publikowania w mediach spo艂eczno艣ciowych. Dla os贸b z silnym motywatorem 鈥瀙i臋kno鈥 wa偶ne b臋dzie estetyczne miejsce, a nawet str贸j czy buty do 膰wicze艅. Zatem brak motywacji do ruchu mo偶na skompensowa膰 innymi, wa偶nymi dla nas obszarami, o ile je sobie u艣wiadomimy.

A czy takie motywatory s膮 zmienne w naszym 偶yciu? Czy je艣li poznamy je raz, to b臋d膮 ju偶 takie same do ko艅ca naszego 偶ycia?

Motywatory s膮 wzgl臋dnie sta艂e w czasie. W du偶ej mierze s膮 one uwarunkowane genetycznie, ale cz臋艣ciowo wp艂ywa na nie otoczenie oraz nasze do艣wiadczenia. Je艣li z jakiego艣 powodu, chcemy co艣 w sobie zmieni膰, to do pewnego stopnia mo偶emy zmieni膰 jaki艣 obszar naszej motywacji. Nie b臋dzie to jednak du偶a zmiana. Im wy偶sza, b膮d藕 ni偶sza dana potrzeba, tym mniej b臋dziemy mogli wp艂yn膮膰 na jej zmian臋. Najwi臋ksze efekty mo偶emy wypracowa膰 w tzw. 艣rednim obszarze danego motywatora.

To zmienia spos贸b my艣lenia o motywacji. Przyk艂adem jest praca – wielu z nas za ni膮 nie przepada i wizja sp臋dzenia 8 godzin w biurze przyprawia nas o dreszcze. G艂贸wnym motywatorem s膮 w贸wczas pieni膮dze, bo za co艣 trzeba 偶y膰. To narz臋dzie pokazuje, 偶e mo偶na na motywacj臋 spojrze膰 znacznie szerzej.

Cz臋sto s艂ysz臋, 偶e kto艣 nie mo偶e zmieni膰 pracy, bo pensja i pieni膮dze dobre. Im d艂u偶ej rozmawiamy, tym bardziej pieni膮dze staj膮 si臋 marginalnym czynnikiem. Cz臋sto nawet godziliby艣my si臋 na ni偶sze wynagrodzenie, gdyby atmosfera w pracy by艂a lepsza, gdyby艣my awansowali, gdyby w firmie by艂a wi臋ksza elastyczno艣膰 itp. To w艂a艣nie elementy 艣ci艣le powi膮zane z motywatorami. Za ch臋ci膮 awansu stoi wysoka potrzeba w艂adzy, za elastyczno艣ci膮 鈥 ni偶sza potrzeba porz膮dku, a atmosfera wskazuje na wysok膮 potrzeb臋 kontakt贸w spo艂ecznych.

A co je艣li jeste艣my szefem? Jak sprawi膰, 偶eby nasi pracownicy dawali z siebie wszystko, ale te偶 odczuwali satysfakcj臋 ze swojej pracy?

Jako pracodawcy powinni艣my paradoksalnie zacz膮膰 od siebie i od poznania swojej motywacji, a nast臋pnie zobaczy膰 swoich ludzi przez pryzmat ich, a nie w艂asnych, potrzeb. Chc膮c by膰 dobrym szefem cz臋sto pr贸bujemy motywowa膰 innych w spos贸b, kt贸ry dla nas samych by艂by najbardziej motywuj膮cy. Warto na przyk艂ad sprawdzi膰, czy podw艂adny na pewno chce si臋 rozwija膰 si臋 i dokszta艂ca膰 na kolejnych szkoleniach (tak jak jego prze艂o偶ony z wysokim motywatorem 鈥瀋iekawo艣膰鈥), czy te偶 wola艂by dostawa膰 konkretne zadania i wraca膰 wcze艣niej do domu, do swojej rodziny (wysoki motywator 鈥瀝odzina鈥).

Jedna rada dla wszystkich, kt贸rym brak ch臋ci do dzia艂ania to…

Nie patrze膰 na innych i nie kopiowa膰 rozwi膮za艅, kt贸re funkcjonuj膮 u kole偶anki czy kolegi. Zastanowi膰 si臋 nad sob膮, po艣wi臋ci膰 sobie czas, zrozumie膰 co nas ogranicza i pozby膰 si臋 tego, aby wr贸ci膰 na w艂a艣ciwe tory. Poznanie swojego profilu motywacyjnego pomaga zrozumie膰 samego siebie i daje konkretne narz臋dzie do tego, aby dzia艂a膰 w zgodzie ze sob膮.

***

Katarzyna Janas – wsp贸艂za艂o偶ycielka Instytutu, Reiss Profile Instructor, Coach. Absolwentka Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie, Uniwersytetu Szczeci艅skiego oraz Justus-Liebig-Universit盲t w Giessen. Posiada ponad 10-letnie do艣wiadczenie jako coach i trener zarz膮dzania sprzeda偶膮. Pracowa艂a jako kierownik projekt贸w przy mi臋dzynarodowych firmach telekomunikacyjnych, IT oraz medi贸w. Wsp贸艂w艂a艣cicielka firmy informatycznej Vowos. Posiada certyfikat Reiss Profile Master (IDS Publishing, Ohio, USA).

***

Foto g艂贸wne Business image created by Creativeart – Freepik.com

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close