konsumenci poczuli sprawczo艣膰

Konsumenci poczuli sprawczo艣膰 i to oni zdecyduj膮, kt贸ra firma przetrwa pandemi臋

O tym, dlaczego debata publiczna traci, gdy brakuje w niej g艂osu ekspertek, jak zmienia si臋 portfel konsumenta w pandemii i jak firmy powinny na to odpowiedzie膰 w debacie z cyklu Wiedza Nie Ma P艂ci z Jaros艂awem Ku藕niarem rozmawiaj膮: Izabela Jamka (Shell), Katarzyna Zawodzi艅ska (Unilever) i Katarzyna Gawlik (Deloitte).
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Jaros艂aw Ku藕niar: Jestem ciekaw, jak reagujecie, kiedy w r贸偶nych rodzajach mediw pojawiaj膮 si臋 m臋偶czy藕ni, ktrzy by膰 mo偶e maj膮 swoj膮 wiedz臋 鈥 nikt im tej wiedzy nie odbiera 鈥 natomiast cz臋sto wida膰, 偶e cho膰by nie wiem, jak cz艂owiek zerka艂 w ten ekran albo patrzy艂 w gazet臋, brakuje kobiet. Czy to dla nas jest jaki艣 problem?

Katarzyna Gawlik: Tak, zdecydowanie. Ja si臋 nie zgadzam z tym, 偶e wiedza nie ma p艂ci. Wiedza ma p艂e膰, poniewa偶 to s膮 r贸偶ne perspektywy i to jest widoczne, nawet kiedy patrzymy na to, jakie badania naukowe prowadz膮 naukowcy i naukowczynie w tych samych obszarach. Stawiamy inne pytania badawcze, od innej strony patrzymy na te same problemy i po prostu to s膮 dwie komplementarne perspektywy, kt贸re musz膮 ze sob膮 rozmawia膰. Zatem brak kobiet w przestrzeni dyskusji na jakikolwiek temat powoduje, 偶e ta dyskusja jest po prostu niepe艂na.

Jaros艂aw Ku藕niar: Podoba mi si臋 rozmowa, ktra zaczyna si臋 od zupe艂nie przewrotnego zaprzeczenia temu, o czym powiedzia艂 prowadz膮cy. Nie zgadzam si臋 z tym, 偶e wiedza nie ma p艂ci. Podoba mi si臋 to, 偶e rzeczywi艣cie ona j膮 ma, natomiast nie jest dowa偶ona ta druga strona. Chcemy Wam pokaza膰, 偶e jest w Polsce i na 艣wiecie sporo kobiet, ktre potrafi膮 stawia膰 m膮dre pytania, potrafi膮 szuka膰 odpowiedzi i potrafi膮 o tym ciekawie opowiedzie膰. A wy jak czujecie? Brakuje wam obecno艣ci kobiet w takich miejscach, ktre s膮 – si艂膮 rzeczy – debat膮 publiczn膮?

Izabela Jamka: Absolutnie zgadzam si臋 z tym, co powiedzia艂a Kasia i musz臋 przyzna膰, 偶e to jest pierwszy raz od dawna, kiedy spotykamy si臋 w gronie, kiedy s膮 a偶 3 kobiety i s膮 w wi臋kszo艣ci.

Jaros艂aw Ku藕niar: We mnie te偶 podobno jest sporo pierwiastka kobiecego.

Izabela Jamka: Cieszy mnie to, ale uwa偶am, 偶e po prostu stwarzanie mo偶liwo艣ci do osi膮gni臋cia synergii w tym, w jaki spos贸b jest prezentowane stanowisko 偶e艅skie, i te偶 dawanie platformy kobietom na wypowiadanie si臋 sprawia, 偶e jest to pe艂na dyskusja, a nie tylko jednostronna. Tak偶e jak najbardziej uwa偶am, 偶e za ma艂o tego typu okazji i bardzo si臋 ciesz臋, 偶e tutaj jestem w gronie 3 kole偶anek i jeste艣my w wi臋kszo艣ci.

Jaros艂aw Ku藕niar: Dopowiem jedn膮 rzecz. Iza jest z firmy Shell, ktra鈥 Te偶 nie chc臋 upraszcza膰 tego wszystkiego, ale – powiedzmy – przetwrstwo ropy naftowej w du偶ym skrcie, jest bardzo m臋skim zawodem. Za du偶o kobiet w Shellu – podejrzewam – nie ma.

Izabela Jamka: To si臋 zmienia, zdecydowanie te偶 stawiamy na rozw贸j i wspieranie kariery kobiet i m臋偶czyzn. Ale musz臋 przyzna膰, 偶e tak 鈥 to jest typowo m臋ska bran偶a, ale z roku na rok mam coraz wi臋cej kole偶anek. Obecnie moja szefowa jest kobiet膮, tak偶e widz臋 zmian臋. Widz臋, 偶e si艂a jest w kobietach. Niewa偶ne, dla jakiej bran偶y pracujemy, jeste艣my bardzo siln膮 konkurencj膮 dla m臋偶czyzn lub te偶 partnerami w tym, 偶eby rozwija膰 dalej biznes i realizowa膰 cele, kt贸re s膮 stawiane nam w pracy w korporacji.

Jaros艂aw Ku藕niar: W艂a艣nie tego chcia艂bym unikn膮膰. Ca艂a akcja Wiedza Nie Ma, seria debat i ta rozmowa nie ma pokazywa膰 jakiej艣 rywalizacji mi臋dzy p艂ciami, tylko zwrci膰 uwag臋 na problem i sprbowa膰 sobie z nim jako艣 poradzi膰. Kasia, pracujesz w du偶ej organizacji. Jak to u was wygl膮da, je艣li chodzi o p艂e膰, je艣li chodzi o zajmowanie stanowiska, je艣li chodzi o g艂os kobiet i m臋偶czyzn?

Katarzyna Zawodzi艅ska: U nas faktycznie ta proporcja mi臋dzy kobietami m臋偶czyznami jest w miar臋 zachowana. Jak patrzymy na statystyki, to mo偶na powiedzie膰, 偶e jest 50:50 pracownik贸w. Jest czasami zachwiane w r贸偶nych dzia艂ach. S膮 dzia艂y takie jak marketing, gdzie jest zdecydowanie wi臋cej kobiet, a s膮 dzia艂y np. supply chain, gdzie jest wi臋cej m臋偶czyzn, wi臋c tutaj pewnie jeszcze jest do popracowania. Natomiast troch臋 w kontrze do tego, co by艂o tutaj powiedziane, 偶eby nie by艂o tak nudno – moim zdaniem wiedza nie ma p艂ci. Oczywi艣cie perspektywa mo偶e by膰 r贸偶na kobiet i m臋偶czyzn, natomiast je偶eli we藕miemy eksperta i ekspertk臋, dla mnie bardzo cz臋sto te osoby maj膮 bardzo podobne do艣wiadczenia albo podobne zdania albo podobne opinie. Natomiast to, 偶e nie s艂yszymy ekspertek, to nie wynika z tego, 偶e ich nie ma, tylko moim zdaniem z tego, 偶e kobiety jednak mimo wszystko maj膮 鈥 tak bardzo kolokwialnie m贸wi膮 -mniejsze parcie na szk艂o. Albo ni偶sz膮 pewno艣膰 siebie albo maj膮 tak du偶o obowi膮zk贸w 鈥 to te偶 gdzie艣 wynika z naszych rozm贸w w firmie, r贸wnie偶 pozapracowych – czyli obowi膮zki domowe, przez kt贸re ju偶 maj膮 mniej czasu, 偶eby p贸j艣膰 na wywiad do telewizji czy p贸j艣膰 na wywiad z Jarkiem Ku藕niarem. Mi si臋 wydaje, 偶e z tego te偶 du偶o wynika, natomiast ekspercko艣膰 i wiedza – przynajmniej dla mnie – jest dosy膰 subiektywna pod wzgl臋dem, 偶e jednak mimo wszystko nie zale偶y w艂a艣nie od p艂ci, tylko od innych aspekt贸w.

Jaros艂aw Ku藕niar: Fajne by艂o to, co Kasia powiedzia艂a na samym pocz膮tku, 偶e kiedy bierzemy pod lup臋 badania, a badania bior膮 si臋 z szukania odpowiedzi na pewne pytania, to kobieta postawi naturalnie inne pytania ni偶 m臋偶czyzna. Wtedy te odpowiedzi mog膮 by膰 inne. Chcia艂bym, 偶eby艣my teraz poszukali kilku odpowiedzi na pytanie, jak wygl膮da dzisiaj postpandemiczny przedsi臋biorca. Mwi臋 ten 鈥減ostpandemicznym鈥 i staram si臋 zaznaczy膰, 偶e otwieram cudzys艂贸w, bo tak naprawd臋 jeszcze nie mam poczucia, 偶eby ta pandemia si臋 sko艅czy艂a. Chocia偶 w g艂owach ju偶 bardzo by艣my chcieli, 偶eby by艂o po albo post. Jak ten 艣wiat b臋dzie wygl膮da艂, skoro wiemy, 偶e musimy si臋 jako艣 otworzy膰 na co艣 po, czymkolwiek to b臋dzie. Jak czujecie?

Katarzyna Zawodzi艅ska: My艣l臋, 偶e troch臋 jeszcze nie wiemy. To jednak ca艂y czas jeszcze si臋 tworzy i nawet wchodz膮c dzisiaj do tego miejsca, gdzie jeste艣my, dla mnie by艂o szokiem zobaczy膰 ludzi bez masek, co jeszcze do niedawna wydawa艂o si臋 czym艣 normalnym. Tak, ale to, co m贸wisz: my ju偶 chcemy, 偶eby to si臋 sko艅czy艂o.

Jaros艂aw Ku藕niar: Chcemy, ale jest te偶 du偶o takich sytuacji, zauwa偶y艂em ostatnio, 偶e nawet przywitanie w ten sposb, ale kto艣 wyjmuje do ciebie ca艂膮 r臋k臋. Masz od roku takie do艣wiadczenie, 偶e ju偶 nie wyjmujesz tej ca艂ej r臋ki, przecie偶 przyzwyczaili艣my si臋 do tego. Po drugiej stronie coraz cz臋艣ciej zdziwienie. I kto艣 mwi: Ja ju偶 jestem po. Albo: Jestem zaszczepiony. Dla wielu ludzi to ju偶 jest taka ogromna potrzeba 偶ycia w 艣wiecie po tym wszystkim.

Katarzyna Gawlik: Pytanie, co znaczy po 鈥瀟ym鈥 wszystkim. I po 鈥瀋zym鈥 wszystkim tak naprawd臋? Ja my艣l臋, 偶e do艣wiadczamy w tej chwili od roku pot臋偶nej zmiany w bardzo wielu obszarach. Nie dotyczy to tylko tego, czy nosimy mask臋 czy podajemy r臋k臋. Ale mn贸stwa r贸偶nych naszych wzorc贸w, funkcjonowania mn贸stwa obszar贸w, to dotyczy naszego sposobu funkcjonowania w pracy. W og贸le pomys艂u, czym jest praca, jak ona jest organizowana, praca versus 偶ycie prywatne, otwarcie – nieotwarcie, korzystanie z przer贸偶nych us艂ug z przer贸偶nych produkt贸w. To si臋 wszystko bardzo mocno zmienia. Zmieni艂o si臋 w ostatnich miesi膮cach i b臋dzie jeszcze zmienia膰. Ja nie wiem, czy je偶eli nawet kiedykolwiek dojdziemy do momentu, kiedy powiemy: Choroba zosta艂a opanowana, masek nie musimy nosi膰, to nie b臋dzie 偶adnego post. W sensie: powrotu do wy艂膮czenia stanu, kt贸ry si臋 wydarzy艂. Jeste艣my w trakcie pewnej zmiany i te偶 nie ma sensu czeka膰 na to, a偶 ta zmiana si臋 dokona, bo ona dokonuje si臋 teraz. My teraz po prostu jeste艣my w trakcie adoptowania si臋 do niej. To jest proces ci膮g艂y i on b臋dzie dalej tak trwa艂. My艣l臋, 偶e nie ma co si臋 艂udzi膰, 偶e nast膮pi jaki艣 dzie艅, w kt贸rym powiemy ju偶 jeste艣my po.

Jaros艂aw Ku藕niar: Gdyby艣my mieli popatrze膰 w kontek艣cie przedsi臋biorcy na relacje jednej i drugiej strony. Czyli kto艣 co艣 produkuje, wytwarza, a kto艣 od niego to powinien kupi膰. Czy widzicie, 偶e w tej relacji nast膮pi艂o sporo zmian?

Izabela Jamka: Zdecydowanie zmieni艂y si臋 preferencje konsument贸w, zacz臋li艣my si臋 martwi膰 g艂贸wnie o swoje bezpiecze艅stwo, je偶eli chodzi o kwestie zdrowia, te偶 o przysz艂o艣膰 finansow膮. Martwimy si臋 nie tylko o nasze zdrowie, ale naszych najbli偶szych. Konsumenci stali si臋 te偶 o wiele bardziej wymagaj膮cy. Oczekuj膮 od firm, 偶eby zajmowa艂y jasne stanowisko, je偶eli chodzi o wa偶ne kwestie spo艂eczne typu zr贸wnowa偶ony rozw贸j, tolerancja czy te偶 r贸wnouprawnienie. Tak, 偶e to zmienia troch臋 dynamik臋 tej konwersacji i tego, w jaki spos贸b firmy podejmuj膮 dzia艂ania, tak, aby sprosta膰 nowym oczekiwaniom konsument贸w. Tutaj mog臋 poda膰 przyk艂ad z akurat mojej bran偶y, gdzie w Shellu wprowadzili艣my w tym roku zupe艂nie now膮 mark臋 napoj贸w Flawsome!. Jest to marka, kt贸ra w bardzo ciekawy spos贸b podesz艂a do sposobu zminimalizowania marnotrawstwa 偶ywno艣ci. W Polsce oko艂o 9聽mln ton 偶ywno艣ci marnujemy co roku, a 57 proc. z tego to warzywa owoce. Marka Flawsome! wpad艂a na genialny pomys艂, aby te nieperfekcyjne warzywa i owoce przerabia膰 na soki, gdy偶 one nie spe艂niaj膮 wymaga艅 konsument贸w. Zamiast p贸j艣膰 – 偶e tak powiem – do utylizacji, s膮 przerabiane na co艣, co 艣wiadomy konsument mo偶e kupi膰. Uwa偶am, 偶e takie 艣wiadome kszta艂towanie decyzji przez konsument贸w, czyli wybieranie marki, kt贸ra w pozytywny spos贸b wp艂ywa na nasze 艣rodowisko b膮d藕 te偶 neutralizuje negatywne skutki, to jest wiod膮cy trend. A nawet bym powiedzia艂a, 偶e to nie jest trend. To jest realne wyzwanie przed ka偶d膮 z firm i przedsi臋biorstw. Dlatego ta relacja si臋 zmienia, gdzie konsument zaczyna te偶 ceni膰 pewne warto艣ci, kt贸rymi chce si臋 te偶 kierowa膰 w podejmowaniu swoich decyzji.

Kim jest przedsi臋biorca postpandemiczny

Jaros艂aw Ku藕niar: Jak rozumiem, kiedy艣 to by膰 mo偶e firma co艣 proponowa艂a i mwi艂a: 鈥淪艂uchajcie, dzisiaj b臋dziemy robili to w ten sposb, kupujcie od nas te rzeczy鈥. Dzisiaj to raczej klient pewne rzeczy sugeruje, nawet du偶ym firmom.

Katarzyna Zawodzi艅ska: Zgadzam si臋 z tym, 偶e to si臋 zmienia i ten ostatni rok鈥 Widz臋 takie dwie, a mo偶e nawet wi臋cej fal. Na pocz膮tku by艂a taka fala, 偶e troch臋 nie wiedzieli艣my, co si臋 b臋dzie dzia艂o. To poczucie bezpiecze艅stwa by艂o bardzo mocno zaburzone. Na przyk艂ad to, co u nas wida膰 w bran偶y d贸br konsumenckich, czyli takiej najszybciej kupowanej, to by艂 bardzo du偶y powr贸t do podstawowych produkt贸w, kt贸re najlepiej znamy. Czujemy si臋 z nimi najbezpieczniej i nie ryzykujemy za bardzo jakich艣 finansowych wydatk贸w. Teraz troch臋 si臋 to zmienia i faktycznie konsument chyba jest jeszcze bardziej 艣wiadomy, czego chce. Powiedzia艂am, 偶e jeste艣my w trakcie tej zmiany, wi臋c te偶 zobaczymy, w kt贸rym kierunku to p贸jdzie, ale obserwuj臋 taki taki trend minimalistyczny, czyli 偶eby wydawa膰 mniej, a nawet je偶eli tyle samo, to na rzeczy np. bardziej jako艣ciowe. Nie ma takiej szybkiej konsumpcji – to mi si臋 wydaje, 偶e si臋 mocno zmienia.

Jaros艂aw Ku藕niar: Tylko – z drugiej strony – te lepsze jako艣ciowo rzeczy kosztuj膮 dro偶ej. Rozumiem, 偶e troch臋 inaczej sobie zarz膮dzamy bud偶etem i dochodzimy do wniosku: 鈥淜upi臋 raz w roku, ale to ze mn膮 zostanie na d艂u偶ej鈥 i nawet je偶eli kto艣 mi powie: 鈥淓j, wjecha艂a nowa kolekcja鈥 to ja odpowiem: 鈥淪pokojnie wiosenna wci膮偶 na mnie pasuje鈥. Szczeglnie, 偶e w 2020 roku pr roku nikt nie pami臋ta艂.

Katarzyna Gawlik: W tej chwili w og贸le zmieni艂a si臋 struktura wydatk贸w. Cz臋艣膰 wydatk贸w, kt贸re by艂y w takim typowym portfelu, po prostu znikn臋艂a z powodu zmiany trybu 偶ycia i nie ma mn贸stwa okazji do ponoszenia wydatk贸w, kt贸re by艂y zwi膮zane z byciem poza domem i uczestniczeniem w sytuacjach spo艂ecznych. Ale ja s艂ucham tej rozmowy to my艣l臋, 偶e wiele rzeczy, o kt贸rych teraz m贸wimy, to s膮 rzeczy, kt贸re nie s膮 efektem stricte pandemii czy jakiegokolwiek jej aspektu. Bo to, 偶e konsumenci s膮 coraz bardziej aktywn膮 stron膮 dialogu z markami, 偶e wywieraj膮 wp艂yw na kszta艂t decyzji, kt贸re marki podejmuj膮, i kszta艂t samych marek, to jest co艣, co si臋 dzieje teraz w wi臋kszym stopniu przez ostatnie kilkana艣cie lat. My艣l臋, 偶e pandemia z ca艂膮 pewno艣ci膮 przyspieszy艂a te procesy, ale sta艂y si臋 te偶 chyba dwie rzeczy takie szczeg贸lne przez ostatni rok. Po pierwsze, my艣l臋, 偶e bardzo mocno konsumenci poczuli sprawczo艣膰 – tak膮 bezpo艣redni膮. To znaczy, 偶e nagle okaza艂o si臋, 偶e to naprawd臋 jest w naszych konsumenckich r臋kach i naszych konsumenckich portfelach, czy dana firma przetrwa, czy nie przetrwa, czy poradzi sobie, czy sobie nie poradzi.

Dalsz膮 cz臋艣膰 debaty mo偶esz obejrze膰 poni偶ej!

Debata zosta艂a zrealizowana w ramach akcji Wiedza Nie Ma P艂ci, kt贸r膮 zainicjowa艂a Olga Kozierowska, Prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 wraz z Klubem Champions of Change dzia艂aj膮cym na rzecz r贸wno艣ci, r贸偶norodno艣ci i w艂膮czania. Wiedza Nie Ma P艂ci to 艂膮cznie pi臋膰 debat, w kt贸rych to specjalistki i top mened偶erki, zabieraj膮 g艂os. Jedynym m臋偶czyzn膮 b臋dzie dziennikarz prowadz膮cy wydarzenia 鈥 Jaros艂aw Ku藕niar. W ramach akcji Wiedza Nie Ma P艂ci zosta艂a stworzona tak偶e lista ekspertek, kobiet biznesu zajmuj膮cych wysokie stanowiska w mi臋dzynarodowych firmach. Ka偶da z nich ma wiedz臋. Ka偶da z nich posiada bogate do艣wiadczenie. Ka偶da z nich w swojej bran偶y jest autorytetem. Serdecznie zach臋cam wszystkich dziennikarzy i wydawc贸w, aby zwr贸cili uwag臋 na list臋 przed wyborem go艣ci do swojej kolejnej audycji b膮d藕 programu.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close