jak zadba膰 o energi臋 偶yciow膮?

Tak szkoleni s膮 prezydenci, medali艣ci olimpijscy i mistrzowie sportu. Sprawd藕 strategi臋, kt贸ra pozwala wygrywa膰.

Krystyna Marcinkowska

To, co jednym dodaje energii i zwi臋ksza ich zaanga偶owanie, innych mo偶e zniech臋ci膰 do aktywno艣ci. Dzieje si臋 tak dlatego, 偶e ka偶dy z nas posiada indywidualne motywacyjne DNA. Okre艣la ono, co zach臋ca nas do dzia艂ania 鈥 zupe艂nie tak, jak genetyczne DNA wyznacza nasze niepowtarzalne cechy fizyczne. Na czym polega koncepcja, wed艂ug kt贸rej szkoleni s膮 prezydenci USA, medali艣ci olimpijscy i wybitni trenerzy sportu?

Nie mierz innych swoj膮 miark膮

Motywacja to energia popychaj膮ca nas do dzia艂ania. Bez niej nawet posiadaj膮c m膮dro艣膰, talenty i mo偶liwo艣ci, nie b臋dziemy w stanie wykorzysta膰 w pe艂ni ich potencja艂u. Odnosi si臋 to r贸wnie偶 do zespo艂贸w. 鈥 Musimy pami臋ta膰 o tym, 偶e ka偶dego pobudzaj膮 do dzia艂ania inne czynniki. Mened偶erowie, kt贸rzy nie wiedz膮, co zach臋ca do aktywno艣ci ich poszczeg贸lnych pracownik贸w i wobec wszystkich stosuj膮 te same, skuteczne w ich ocenie motywatory, mog膮 mie膰 trudno艣ci z zaanga偶owaniem zespo艂u. Ka偶dy posiada bowiem sw贸j indywidualny, niepowtarzalny kod motywacyjny, czyli anga偶uje go co innego. Nasza zdolno艣膰 do inspirowania innych zale偶y m.in. od umiej臋tno艣ci odkodowania ich typ贸w motywacyjnych. Wybitni liderzy intuicyjnie potrafi膮 rozpozna膰 i elastycznie reagowa膰 na style motywacyjne otaczaj膮cych ich os贸b 鈥 zauwa偶a Sylwia Szyma艅ska, trener biznesu z firmy szkoleniowo-doradczej Integra Consulting Poland.

Mowa tu o motywacyjnym DNA (z ang. Drives 鈥 d膮偶enia, Needs 鈥 potrzeby i Awards 鈥 nagrody) 鈥 koncepcji Tamary Lowe, kt贸ra przez wiele lat bada艂a kluczowe czynniki motywuj膮ce i wsp贸艂pracowa艂a z lud藕mi sukcesu, takimi jak prezydenci USA, dyrektorzy korporacji, medali艣ci olimpijscy czy wybitni trenerzy sportu. Zaobserwowa艂a, 偶e osoby zmotywowane pn膮 si臋 wy偶ej i szybciej na szczyt, wi臋cej zarabiaj膮, s膮 bardziej produktywne i 偶yj膮 w szcz臋艣liwszych zwi膮zkach, s膮 pogodniejsze od otaczaj膮cych ich mniej zmotywowanych koleg贸w. Warto wi臋c pozna膰 kilka pyta艅, kt贸re pomog膮 ci w rozszyfrowaniu motywacyjnego DNA 鈥 zar贸wno twojego, jak i poszczeg贸lnych cz艂onk贸w zespo艂u.

PRZECZYTAJ TAK呕E: 8 sposob贸w na stres w obliczu trudnych sytuacji

Rywalizacja czy wsp贸艂praca?

Lubisz rywalizacj臋 czy wolisz wsp贸艂pracowa膰? Odpowied藕 na to pytanie pomaga okre艣li膰 nasze d膮偶enia (ang. Drives), czyli wewn臋trzne si艂y, kt贸re mobilizuj膮 do dzia艂ania. Osoby, kt贸re wybieraj膮 rywalizacj臋, s膮 bardziej nakierowane na wydajno艣膰. Zwykle koncentruj膮 si臋 na osi膮gni臋ciu zamierzonego celu i wynikach. Najcz臋艣ciej opracowuj膮 strategie i lubi膮 rozwi膮zywa膰 problemy. S膮 zazwyczaj wytrwa艂e, pe艂ne energii i pewne siebie. Maj膮 predyspozycje do kierowania innymi i zarz膮dzania z艂o偶onymi projektami. Mog膮 jednak przejawia膰 nadmiern膮 ambicj臋 i d膮偶enie do celu za wszelk膮 cen臋, kosztem relacji z lud藕mi. Wsp贸艂pracuj膮c z osob膮 nakierowan膮 na wydajno艣膰, miej na uwadze, 偶e motywuje j膮 m.in. niezale偶no艣膰, swoboda zg艂aszania i wprowadzania w 偶ycie pomys艂贸w, ustalone terminy, ale i sytuacje kryzysowe czy problemy do rozwi膮zania. Zapewniaj jej wyzwania, bo lubi osi膮ganie 鈥瀝zeczy niemo偶liwych鈥 i prac臋 nad kilkoma projektami naraz.

Przeciwny biegun 鈥 wsp贸艂praca 鈥 oznacza d膮偶enie do kontakt贸w z innymi. 鈥 Takie osoby ceni膮 sobie przynale偶no艣膰 do grupy, zwykle s膮 bardzo lubiane, przyjazne i darzone zaufaniem. S膮 empatyczne, opieku艅cze, lojalne i oddane, potrafi膮 udziela膰 trafnych rad innym. Promuj膮 prac臋 zespo艂ow膮, zgod臋 i ide臋 wsp贸lnoty. Szczerze ciesz膮 si臋 z sukces贸w innych. Mog膮 jednak 艂atwo ulega膰 wp艂ywom i akceptowa膰 nie swoje pomys艂y, a tak偶e unika膰 zdrowych konflikt贸w 鈥 m贸wi Sylwia Szyma艅ska z Integra Consulting Poland. Je艣li chcesz zmotywowa膰 takiego pracownika, zapewnij mu atmosfer臋 zgody, 艣rodowisko pozwalaj膮ce na kontakty towarzyskie, dzia艂anie w grupie i zespo艂owe podejmowanie decyzji, ale i czas na rozmow臋 i zacie艣nianie wi臋zi. Pami臋taj te偶, 偶e chce on czu膰 si臋 akceptowany i potrzebny. Preferuje spokojne tempo i otwarte ramy czasowe.

Stabilizacja czy zmiany?

Wolisz stabilizacj臋 czy zmiany? Odpowied藕 na to pytanie pomaga u艣wiadomi膰 sobie nasze potrzeby (ang. Needs), czyli podstawowe wymagania, kt贸re musz膮 zosta膰 spe艂nione, aby艣my mogli si臋 realizowa膰. Osoby wskazuj膮ce na stabilizacj臋 lubi膮 ustalony porz膮dek i kolejno艣膰 w dzia艂aniu, a tak偶e procedury i zasady. S膮 praktyczne, metodyczne i odpowiedzialne. Przewidywalno艣膰 daje im poczucie bezpiecze艅stwa. Maj膮 zdolno艣ci wykonawcze, dopracowuj膮 pomys艂y i usprawniaj膮 procesy. Mog膮 jednak mie膰 trudno艣ci z podejmowaniem decyzji bez dokonania szczeg贸艂owej analizy sytuacji, by膰 nieelastyczne lub sprzeciwia膰 si臋 innowacjom. Je艣li cz艂onek twojego zespo艂u ma potrzeb臋 stabilizacji, w relacjach z nim zadbaj o ustalony porz膮dek, jasno okre艣lone cele i terminy, konsekwencj臋 i przewidywalno艣膰. Daj mu czas na zastanowienie si臋 i przetwarzanie informacji. Wa偶ne b臋dzie te偶 dla niego rozumienie ca艂okszta艂tu i przyczyn, dla kt贸rych co艣 robi.

Osoby wybieraj膮ce zmiany zwykle s膮 energiczne, elokwentne i spontaniczne. Pragn膮 ci膮gle nowych wyzwa艅 i prze偶y膰, cechuje je 偶膮dza przyg贸d. Szybko przyswajaj膮 sobie nowe umiej臋tno艣ci. Czasem mo偶na zaobserwowa膰 u nich jednak tak偶e lekcewa偶enie ryzyka, trudno艣ci w tolerowaniu rutynowych zada艅 i d膮偶enie do natychmiastowych zmian bez wzgl臋du na potencjalne konsekwencje. Pracownika nakierowanego na zmian臋 zainspirujesz nowymi do艣wiadczeniami. Daj mu mo偶liwo艣膰 rozwoju osobistego oraz wyboru i zr贸偶nicuj jego obowi膮zki. Doceni te偶 tw贸rcze 艣rodowisko pracy, lu藕ny grafik i elastyczne terminy oraz otwarto艣膰 na wprowadzanie nowych pomys艂贸w.

Pochwa艂a czy premia?

Co da艂oby ci wi臋ksze poczucie w艂asnej warto艣ci w pracy 鈥 szczere uznanie bez nagr贸d finansowych czy same pieni膮dze bez pochwa艂? Tym razem odpowied藕 nakieruje nas na to, w jaki spos贸b chcemy by膰 wynagradzani (ang. Awards 鈥 nagrody) za osi膮gni臋cia. Ci, kt贸rzy wskazuj膮 na uznanie, prawdopodobnie posiadaj膮 wewn臋trzny system nagr贸d. Takie osoby czuj膮 si臋 docenione i szanowane, je艣li okazuje im si臋 szczer膮 wdzi臋czno艣膰. Chc膮 realizowa膰 misj臋, wprowadza膰 pozytywne zmiany. Konstruktywna praca daje im satysfakcj臋. Musz膮 czu膰 si臋 dobrze z tym, co robi膮. Je艣li masz w swoim zespole osob臋 nakierowan膮 na nagrody wewn臋trzne, pozw贸l jej na znajdowanie pozytywnych rozwi膮za艅 i realizacj臋 cel贸w, kt贸re w jej odczuciu maj膮 sens i s膮 osi膮galne. B臋dzie w贸wczas mia艂a 艣wiadomo艣膰 znaczenia wykonywanej pracy oraz w艂asnego wk艂adu w pasjonuj膮ce przedsi臋wzi臋cia firmy. Pami臋taj, 偶e dla niej motywuj膮ca jest wizja przysz艂o艣ci, przyjazne 艣rodowisko, mo偶liwo艣膰 rozwoju zawodowego i pozytywna ocena ze strony prze艂o偶onych oraz osobiste i szczere uznanie.

A je艣li kto艣 wybra艂 premi臋 pieni臋偶n膮 zamiast pochwa艂? Najprawdopodobniej sk艂ania si臋 ku systemowi nagr贸d zewn臋trznych. Mo偶e to oznacza膰, 偶e ceni sobie ci臋偶ka prac臋, warto艣膰 stanowi dla niego uczciwa p艂aca, kt贸ra powinna odzwierciedla膰 wysi艂ek i zaanga偶owanie. Dla takich os贸b wa偶ne jest te偶 publiczne uznanie i wolno艣膰 od kontroli. Cz艂onka zespo艂u preferuj膮cego nagrody zewn臋trze zmotywujesz poprzez wynagrodzenie pieni臋偶ne, dodatki, pochwa艂y przy innych, zmniejszenie nadzoru, szczeg贸lne przywileje, np. prywatne biuro. Doceni te偶 program wynagrodze艅 zwi臋kszaj膮cy wydajno艣膰, awans albo poczucie rozwoju, nagrody, dyplomy czy trofea upami臋tniaj膮ce szczeg贸lne osi膮gni臋cia.

Pami臋tajmy, 偶e ka偶dego zach臋ca do dzia艂ania co艣 innego, dlatego nie mo偶emy por贸wnywa膰 i warto艣ciowa膰 poszczeg贸lnych typ贸w motywacji. Podobnie jak nie ma np. najlepszej grupy krwi, tak samo jedno motywacyjne DNA nie jest lepsze od drugiego. W sytuacji transfuzji nale偶y poda膰 tak膮 sam膮 grup臋 krwi, gdy偶 inna mo偶e chorego nawet zabi膰. Podobnie jest ze stosowaniem strategii motywacyjnych. Metody niedostosowane do poszczeg贸lnych os贸b mog膮 sprawi膰, 偶e zamykaj膮 si臋 one w sobie i staj膮 si臋 coraz bardziej zdemotywowane. Dlatego tak wa偶ne dla prze艂o偶onych jest zrozumienie i nabycie umiej臋tno艣ci rozszyfrowania motywacyjnego DNA cz艂onk贸w zespo艂u 鈥 m贸wi Sylwia Szyma艅ska z Integra Consulting Poland.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close