Natalia Bogdan

Jak sprzedaż wpływa na pewność siebie i pozwala kobietom rozwinąć skrzydła?

Zuzanna Garwacka

„My kobiety posiadamy wiele cech skutecznych handlowców. Kobiety są z natury relacyjne, więc łatwo im nawiązać i utrzymać pozytywne stosunki z klientami.” – wyznaje Natalia Bogdan, jedna z prelegentek Kongresu Managerów National Sales Congress – Mistrzowskie Strategie Sprzedaży, który odbędzie się już 26 września w Warszawie.

Wydaje się, że panuje powszechne przekonanie, że światem sprzedaży rządzą mężczyźni. A jak jest w rzeczywistości?

Rzeczywiście nadal większość osób pracujących w sprzedaży to mężczyźni. Powoli jednak zaczyna przybywać kobiet w tej branży. My kobiety posiadamy wiele cech skutecznych handlowców. Kobiety są z natury relacyjne, więc łatwo im nawiązać i utrzymać pozytywne stosunki z klientami. Charakteryzuje nas także empatia, która umożliwia wczucie się w potrzeby klientów oraz odczytywanie ich reakcji na przedstawiane argumenty. Pomocna jest także dobra organizacja czasu pracy. Kobiety ze względu na konieczność pogodzenia wielu życiowych ról, świetnie zarządzają swoim czasem, planują i dzięki temu konsekwentnie realizują zadania.

Czy do pracy w sprzedaży „trzeba być stworzonym” czy można się tego nauczyć?

Jestem najlepszym przykładem na to, że skutecznym sprzedawcą można się stać. Jako dziecko byłam bardzo nieśmiała, co wydaje się być dyskwalifikujące w sprzedaży. Dość szybko jednak zauważyłam, że introwertyzm i związana z nim umiejętność słuchania bardzo pomagają mi w pozyskiwaniu klientów. Skuteczność sprzedażowa mocno związana jest także z wewnętrzną motywacją handlowca. Ja osobiście stałam się skuteczna sprzedażowo dopiero gdy otworzyłam swoją firmę – po prostu musiałam pozyskiwać klientów, żeby moja firma przetrwała. I tak w pierwszym roku jej prowadzenia zdobyłam więcej kontraktów niż podczas całej mojej wcześniejszej kariery zawodowej. Oczywiście pomogły też szkolenia, w których chętnie uczestniczyłam, na przykład z negocjacji czy psychologii sprzedaży oraz obserwowanie innych handlowców w akcji.

W jakich branżach rekruterzy częściej wybierają kobiety na stanowiska handlowe, niż mężczyzn? Od czego to zależy?

Więcej kobiet niż mężczyzn, bo aż 86% pracuje w sprzedaży bezpośredniej. Wiąże się to zarówno z rodzajem sprzedawanych w ten sposób produktów – zwykle kosmetyków czy artykułów gospodarstwa domowego, jak i z elastycznością, jaką daje ten rodzaj pracy – można ją łatwo pogodzić z obowiązkami rodzinnymi. Zdecydowanie rzadziej można spotkać kobiety w branżach technicznych, chociaż mam klienta w branży stoczniowej, który chętniej zatrudnia kobiety, ponieważ uważa, że dzięki temu w tej zdominowanej przez mężczyzn branży jego firma się wyróżnia.

Dlaczego kobiety decydują się na pracę w sprzedaży?

Praca w sprzedaży jest związana z pracą z ludźmi, a nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów to nasza domena. Sprzedaż daje tez możliwość zarobienia dobrych pieniędzy i zazwyczaj dość dużą swobodę działania. Oczywiście zwykle w sprzedaży są wyznaczane targety i KPI, ale już sposób ich realizacji jest zwykle dowolny i możemy sobie wyrobić indywidualny styl działania.

PRZECZYTAJ TAKŻE: 4 złote zasady networkingu, czyli jak skutecznie budować relacje biznesowe!

Czy sprzedaż pozwala kobietom „rozwinąć skrzydła”?

Oczywiście! Sukcesy sprzedażowe zwiększają naszą pewność siebie, a pozytywne relacje ze współpracownikami i klientami sprawiają, że czujemy się szczęśliwsze. Każdy klient jest także wyzwaniem i okazją do nauki oraz szlifowania już nabytych umiejętności. Z kolei zarobione przez nas pieniądze dają poczucie niezależności.

Skoro kobiety posiadają wiele idealnych cech na stanowiska handlowe, dlaczego wciąż są gorzej wynagradzane niż mężczyźni?

Często wynika to niestety z naszego braku pewności siebie. Zwykle zaniżamy nasze oczekiwania finansowe lub odpuszczamy podczas negocjacji w obawie przed utratą szans na zatrudnienie. Widzę to bardzo często podczas rozmów kwalifikacyjnych, że mężczyźni potrafią chwalić się swoimi sukcesami i walczyć o jak najwyższe uposażenie. U kobiet często zauważam niepewność w głosie i niepotrzebną skromność, którą niektórzy pracodawcy wykorzystują.

Praca w sprzedaży to jeden z niewielu zawodów, który da się zmierzyć konkretnymi wynikami. Wynikami, które są generowane przez cały czas. Co w przypadku kobiet, które generują bardzo wysokie przychody dla firmy, ale w końcu decydują się na macierzyństwo? Czy obecnie pracodawcy są gotowi, aby zachować etat do czasu, aż powróci z urlopu?

Macierzyństwo jest naturalnie wpisane w nasze życie i zwykle rok przerwy nie sprawia, że wypadamy z rynku. Oczywiście warto zadbać o to, żebyśmy po powrocie były nadal mile widziane w firmie. Przed urlopem macierzyńskim polecam ustalić z szefem, kiedy zamierzamy wrócić do pracy, aby mógł się przygotować na naszą nieobecność. Najlepiej także w jej trakcie pozostać w kontakcie z przełożonym i współpracownikami. Postarajmy się także być na bieżąco z tym, co dzieje się w firmie oraz utrzymujmy relacje z klientami, nawet jeśli będą to tylko życzenia na święta. Jeżeli nie zostawimy pracy z dnia na dzień, wdrożymy osobę, która będzie nas zastępować i pozostaniemy w kontakcie z kolegami z pracy, jest wysoce prawdopodobne, że etat nadal będzie na nas czekał. Jako młoda mama uważam, że rola rodzica zwiększa naszą efektywność i polepsza organizację czasu pracy, dlatego pracodawcy powinni postrzegać bycie mamą jako plus, a nie ryzyko.

Jakie są możliwości rozwoju dla kobiet, które decydują się na pracę w sprzedaży?

Sprzedaż daje duże możliwości rozwoju, zarówno jeśli chodzi o pozyskiwanie nowych umiejętności, szkolenia miękkie i produktowe, poznawanie ciekawych firm i osób, jak i samą ścieżkę kariery. Dla osób, które zaczynają od zera, na początek czekają zwykle stanowiska asystenckie. W miarę zdobywania doświadczenia można liczyć na awans na stanowiska specjalistyczne, a potem managerskie, a docelowo nawet dyrektorskie.

Natalia Bogdan już 26 września wystąpi na scenie Kongresu Managerów National Sales Congress – Mistrzowskie Strategie Sprzedaży na PGE Narodowym.

***

Natalia Bogdan – założycielka międzynarodowej firmy rekrutacyjnej Jobhouse. Absolwentka Zarządzania Zasobami Ludzkimi i Prawa Pracy na Uniwersytecie Gdańskim oraz Human Resources Management w Instituto Politecnico do Porto. Od kilkunastu lat związana z branżą HR. Zarządza spółką, która zatrudnia ponad 3 tysiące pracowników rocznie. Ekspert rynku pracy. Wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego. Bizneswoman Roku 2016. Pasjonatka zdrowego stylu życia. Zdobywczyni Kilim

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close