Natalia Bogdan

Jak sprzeda┼╝ wp┼éywa na pewno┼Ť─ç siebie i pozwala kobietom rozwin─ů─ç skrzyd┼éa?

Zuzanna Garwacka

ÔÇ×My kobiety posiadamy wiele cech skutecznych handlowc├│w. Kobiety s─ů z natury relacyjne, wi─Öc ┼éatwo im nawi─ůza─ç i utrzyma─ç pozytywne stosunki z klientami.ÔÇŁ ÔÇô wyznaje Natalia Bogdan, jedna z prelegentek Kongresu Manager├│w National Sales Congress ÔÇô Mistrzowskie Strategie Sprzeda┼╝y, kt├│ry odb─Ödzie si─Ö ju┼╝ 26 wrze┼Ťnia w Warszawie.

Wydaje si─Ö, ┼╝e panuje powszechne przekonanie, ┼╝e ┼Ťwiatem sprzeda┼╝y rz─ůdz─ů m─Ö┼╝czy┼║ni. A jak jest w rzeczywisto┼Ťci?

Rzeczywi┼Ťcie nadal wi─Ökszo┼Ť─ç os├│b pracuj─ůcych w sprzeda┼╝y to m─Ö┼╝czy┼║ni. Powoli jednak zaczyna przybywa─ç kobiet w tej bran┼╝y. My kobiety posiadamy wiele cech skutecznych handlowc├│w. Kobiety s─ů z natury relacyjne, wi─Öc ┼éatwo im nawi─ůza─ç i utrzyma─ç pozytywne stosunki z klientami. Charakteryzuje nas tak┼╝e empatia, kt├│ra umo┼╝liwia wczucie si─Ö w potrzeby klient├│w oraz odczytywanie ich reakcji na przedstawiane argumenty. Pomocna jest tak┼╝e dobra organizacja czasu pracy. Kobiety ze wzgl─Ödu na konieczno┼Ť─ç pogodzenia wielu ┼╝yciowych r├│l, ┼Ťwietnie zarz─ůdzaj─ů swoim czasem, planuj─ů i dzi─Öki temu konsekwentnie realizuj─ů zadania.

Czy do pracy w sprzeda┼╝y ÔÇ×trzeba by─ç stworzonymÔÇŁ czy mo┼╝na si─Ö tego nauczy─ç?

Jestem najlepszym przyk┼éadem na to, ┼╝e skutecznym sprzedawc─ů mo┼╝na si─Ö sta─ç. Jako dziecko by┼éam bardzo nie┼Ťmia┼éa, co wydaje si─Ö by─ç dyskwalifikuj─ůce w sprzeda┼╝y. Do┼Ť─ç szybko jednak zauwa┼╝y┼éam, ┼╝e introwertyzm i zwi─ůzana z nim umiej─Ötno┼Ť─ç s┼éuchania bardzo pomagaj─ů mi w pozyskiwaniu klient├│w. Skuteczno┼Ť─ç sprzeda┼╝owa mocno zwi─ůzana jest tak┼╝e z wewn─Ötrzn─ů motywacj─ů handlowca. Ja osobi┼Ťcie sta┼éam si─Ö skuteczna sprzeda┼╝owo dopiero gdy otworzy┼éam swoj─ů firm─Ö – po prostu musia┼éam pozyskiwa─ç klient├│w, ┼╝eby moja firma przetrwa┼éa. I tak w pierwszym roku jej prowadzenia zdoby┼éam wi─Öcej kontrakt├│w ni┼╝ podczas ca┼éej mojej wcze┼Ťniejszej kariery zawodowej. Oczywi┼Ťcie pomog┼éy te┼╝ szkolenia, w kt├│rych ch─Ötnie uczestniczy┼éam, na przyk┼éad z negocjacji czy psychologii sprzeda┼╝y oraz obserwowanie innych handlowc├│w w akcji.

W jakich bran┼╝ach rekruterzy cz─Ö┼Ťciej wybieraj─ů kobiety na stanowiska handlowe, ni┼╝ m─Ö┼╝czyzn? Od czego to zale┼╝y?

Wi─Öcej kobiet ni┼╝ m─Ö┼╝czyzn, bo a┼╝ 86% pracuje w sprzeda┼╝y bezpo┼Ťredniej. Wi─ů┼╝e si─Ö to zar├│wno z rodzajem sprzedawanych w ten spos├│b produkt├│w ÔÇô zwykle kosmetyk├│w czy artyku┼é├│w gospodarstwa domowego, jak i z elastyczno┼Ťci─ů, jak─ů daje ten rodzaj pracy ÔÇô mo┼╝na j─ů ┼éatwo pogodzi─ç z obowi─ůzkami rodzinnymi. Zdecydowanie rzadziej mo┼╝na spotka─ç kobiety w bran┼╝ach technicznych, chocia┼╝ mam klienta w bran┼╝y stoczniowej, kt├│ry ch─Ötniej zatrudnia kobiety, poniewa┼╝ uwa┼╝a, ┼╝e dzi─Öki temu w tej zdominowanej przez m─Ö┼╝czyzn bran┼╝y jego firma si─Ö wyr├│┼╝nia.

Dlaczego kobiety decyduj─ů si─Ö na prac─Ö w sprzeda┼╝y?

Praca w sprzeda┼╝y jest zwi─ůzana z prac─ů z lud┼║mi, a nawi─ůzywanie i utrzymywanie kontakt├│w to nasza domena. Sprzeda┼╝ daje tez mo┼╝liwo┼Ť─ç zarobienia dobrych pieni─Ödzy i zazwyczaj do┼Ť─ç du┼╝─ů swobod─Ö dzia┼éania. Oczywi┼Ťcie zwykle w sprzeda┼╝y s─ů wyznaczane targety i KPI, ale ju┼╝ spos├│b ich realizacji jest zwykle dowolny i mo┼╝emy sobie wyrobi─ç indywidualny styl dzia┼éania.

PRZECZYTAJ TAKŻE: 4 złote zasady networkingu, czyli jak skutecznie budować relacje biznesowe!

Czy sprzeda┼╝ pozwala kobietom ÔÇ×rozwin─ů─ç skrzyd┼éaÔÇŁ?

Oczywi┼Ťcie! Sukcesy sprzeda┼╝owe zwi─Ökszaj─ů nasz─ů pewno┼Ť─ç siebie, a pozytywne relacje ze wsp├│┼épracownikami i klientami sprawiaj─ů, ┼╝e czujemy si─Ö szcz─Ö┼Ťliwsze. Ka┼╝dy klient jest tak┼╝e wyzwaniem i okazj─ů do nauki oraz szlifowania ju┼╝ nabytych umiej─Ötno┼Ťci. Z kolei zarobione przez nas pieni─ůdze daj─ů poczucie niezale┼╝no┼Ťci.

Skoro kobiety posiadaj─ů wiele idealnych cech na stanowiska handlowe, dlaczego wci─ů┼╝ s─ů gorzej wynagradzane ni┼╝ m─Ö┼╝czy┼║ni?

Cz─Östo wynika to niestety z naszego braku pewno┼Ťci siebie. Zwykle zani┼╝amy nasze oczekiwania finansowe lub odpuszczamy podczas negocjacji w obawie przed utrat─ů szans na zatrudnienie. Widz─Ö to bardzo cz─Östo podczas rozm├│w kwalifikacyjnych, ┼╝e m─Ö┼╝czy┼║ni potrafi─ů chwali─ç si─Ö swoimi sukcesami i walczy─ç o jak najwy┼╝sze uposa┼╝enie. U kobiet cz─Östo zauwa┼╝am niepewno┼Ť─ç w g┼éosie i niepotrzebn─ů skromno┼Ť─ç, kt├│r─ů niekt├│rzy pracodawcy wykorzystuj─ů.

Praca w sprzeda┼╝y to jeden z niewielu zawod├│w, kt├│ry da si─Ö zmierzy─ç konkretnymi wynikami. Wynikami, kt├│re s─ů generowane przez ca┼éy czas. Co w przypadku kobiet, kt├│re generuj─ů bardzo wysokie przychody dla firmy, ale w ko┼äcu decyduj─ů si─Ö na macierzy┼ästwo? Czy obecnie pracodawcy s─ů gotowi, aby zachowa─ç etat do czasu, a┼╝ powr├│ci z urlopu?

Macierzy┼ästwo jest naturalnie wpisane w nasze ┼╝ycie i zwykle rok przerwy nie sprawia, ┼╝e wypadamy z rynku. Oczywi┼Ťcie warto zadba─ç o to, ┼╝eby┼Ťmy po powrocie by┼éy nadal mile widziane w firmie. Przed urlopem macierzy┼äskim polecam ustali─ç z szefem, kiedy zamierzamy wr├│ci─ç do pracy, aby m├│g┼é si─Ö przygotowa─ç na nasz─ů nieobecno┼Ť─ç. Najlepiej tak┼╝e w jej trakcie pozosta─ç w kontakcie z prze┼éo┼╝onym i wsp├│┼épracownikami. Postarajmy si─Ö tak┼╝e by─ç na bie┼╝─ůco z tym, co dzieje si─Ö w firmie oraz utrzymujmy relacje z klientami, nawet je┼Ťli b─Öd─ů to tylko ┼╝yczenia na ┼Ťwi─Öta. Je┼╝eli nie zostawimy pracy z dnia na dzie┼ä, wdro┼╝ymy osob─Ö, kt├│ra b─Ödzie nas zast─Öpowa─ç i pozostaniemy w kontakcie z kolegami z pracy, jest wysoce prawdopodobne, ┼╝e etat nadal b─Ödzie na nas czeka┼é. Jako m┼éoda mama uwa┼╝am, ┼╝e rola rodzica zwi─Öksza nasz─ů efektywno┼Ť─ç i polepsza organizacj─Ö czasu pracy, dlatego pracodawcy powinni postrzega─ç bycie mam─ů jako plus, a nie ryzyko.

Jakie s─ů mo┼╝liwo┼Ťci rozwoju dla kobiet, kt├│re decyduj─ů si─Ö na prac─Ö w sprzeda┼╝y?

Sprzeda┼╝ daje du┼╝e mo┼╝liwo┼Ťci rozwoju, zar├│wno je┼Ťli chodzi o pozyskiwanie nowych umiej─Ötno┼Ťci, szkolenia mi─Ökkie i produktowe, poznawanie ciekawych firm i os├│b, jak i sam─ů ┼Ťcie┼╝k─Ö kariery. Dla os├│b, kt├│re zaczynaj─ů od zera, na pocz─ůtek czekaj─ů zwykle stanowiska asystenckie. W miar─Ö zdobywania do┼Ťwiadczenia mo┼╝na liczy─ç na awans na stanowiska specjalistyczne, a potem managerskie, a docelowo nawet dyrektorskie.

Natalia Bogdan ju┼╝ 26 wrze┼Ťnia wyst─ůpi na scenie Kongresu Manager├│w National Sales Congress ÔÇô Mistrzowskie Strategie Sprzeda┼╝y na PGE Narodowym.

***

Natalia Bogdan – za┼éo┼╝ycielka mi─Ödzynarodowej firmy rekrutacyjnej Jobhouse. Absolwentka Zarz─ůdzania Zasobami Ludzkimi i Prawa Pracy na Uniwersytecie Gda┼äskim oraz Human Resources Management w Instituto Politecnico do Porto. Od kilkunastu lat zwi─ůzana z bran┼╝─ů HR. Zarz─ůdza sp├│┼ék─ů, kt├│ra zatrudnia ponad 3 tysi─ůce pracownik├│w rocznie. Ekspert rynku pracy. Wyk┼éadowca Akademii Leona Ko┼║mi┼äskiego. Bizneswoman Roku 2016. Pasjonatka zdrowego stylu ┼╝ycia. Zdobywczyni Kilim