Natalia Bogdan

Jak sprzeda┼╝ wp┼éywa na pewno┼Ť─ç siebie i pozwala kobietom rozwin─ů─ç skrzyd┼éa?

Zuzanna Garwacka

ÔÇ×My kobiety posiadamy wiele cech skutecznych handlowc├│w. Kobiety s─ů z natury relacyjne, wi─Öc ┼éatwo im nawi─ůza─ç i utrzyma─ç pozytywne stosunki z klientami.ÔÇŁ ÔÇô wyznaje Natalia Bogdan, jedna z prelegentek Kongresu Manager├│w National Sales Congress ÔÇô Mistrzowskie Strategie Sprzeda┼╝y, kt├│ry odb─Ödzie si─Ö ju┼╝ 26 wrze┼Ťnia w Warszawie.

Wydaje si─Ö, ┼╝e panuje powszechne przekonanie, ┼╝e ┼Ťwiatem sprzeda┼╝y rz─ůdz─ů m─Ö┼╝czy┼║ni. A jak jest w rzeczywisto┼Ťci?

Rzeczywi┼Ťcie nadal wi─Ökszo┼Ť─ç os├│b pracuj─ůcych w sprzeda┼╝y to m─Ö┼╝czy┼║ni. Powoli jednak zaczyna przybywa─ç kobiet w tej bran┼╝y. My kobiety posiadamy wiele cech skutecznych handlowc├│w. Kobiety s─ů z natury relacyjne, wi─Öc ┼éatwo im nawi─ůza─ç i utrzyma─ç pozytywne stosunki z klientami. Charakteryzuje nas tak┼╝e empatia, kt├│ra umo┼╝liwia wczucie si─Ö w potrzeby klient├│w oraz odczytywanie ich reakcji na przedstawiane argumenty. Pomocna jest tak┼╝e dobra organizacja czasu pracy. Kobiety ze wzgl─Ödu na konieczno┼Ť─ç pogodzenia wielu ┼╝yciowych r├│l, ┼Ťwietnie zarz─ůdzaj─ů swoim czasem, planuj─ů i dzi─Öki temu konsekwentnie realizuj─ů zadania.

Czy do pracy w sprzeda┼╝y ÔÇ×trzeba by─ç stworzonymÔÇŁ czy mo┼╝na si─Ö tego nauczy─ç?

Jestem najlepszym przyk┼éadem na to, ┼╝e skutecznym sprzedawc─ů mo┼╝na si─Ö sta─ç. Jako dziecko by┼éam bardzo nie┼Ťmia┼éa, co wydaje si─Ö by─ç dyskwalifikuj─ůce w sprzeda┼╝y. Do┼Ť─ç szybko jednak zauwa┼╝y┼éam, ┼╝e introwertyzm i zwi─ůzana z nim umiej─Ötno┼Ť─ç s┼éuchania bardzo pomagaj─ů mi w pozyskiwaniu klient├│w. Skuteczno┼Ť─ç sprzeda┼╝owa mocno zwi─ůzana jest tak┼╝e z wewn─Ötrzn─ů motywacj─ů handlowca. Ja osobi┼Ťcie sta┼éam si─Ö skuteczna sprzeda┼╝owo dopiero gdy otworzy┼éam swoj─ů firm─Ö – po prostu musia┼éam pozyskiwa─ç klient├│w, ┼╝eby moja firma przetrwa┼éa. I tak w pierwszym roku jej prowadzenia zdoby┼éam wi─Öcej kontrakt├│w ni┼╝ podczas ca┼éej mojej wcze┼Ťniejszej kariery zawodowej. Oczywi┼Ťcie pomog┼éy te┼╝ szkolenia, w kt├│rych ch─Ötnie uczestniczy┼éam, na przyk┼éad z negocjacji czy psychologii sprzeda┼╝y oraz obserwowanie innych handlowc├│w w akcji.

W jakich bran┼╝ach rekruterzy cz─Ö┼Ťciej wybieraj─ů kobiety na stanowiska handlowe, ni┼╝ m─Ö┼╝czyzn? Od czego to zale┼╝y?

Wi─Öcej kobiet ni┼╝ m─Ö┼╝czyzn, bo a┼╝ 86% pracuje w sprzeda┼╝y bezpo┼Ťredniej. Wi─ů┼╝e si─Ö to zar├│wno z rodzajem sprzedawanych w ten spos├│b produkt├│w ÔÇô zwykle kosmetyk├│w czy artyku┼é├│w gospodarstwa domowego, jak i z elastyczno┼Ťci─ů, jak─ů daje ten rodzaj pracy ÔÇô mo┼╝na j─ů ┼éatwo pogodzi─ç z obowi─ůzkami rodzinnymi. Zdecydowanie rzadziej mo┼╝na spotka─ç kobiety w bran┼╝ach technicznych, chocia┼╝ mam klienta w bran┼╝y stoczniowej, kt├│ry ch─Ötniej zatrudnia kobiety, poniewa┼╝ uwa┼╝a, ┼╝e dzi─Öki temu w tej zdominowanej przez m─Ö┼╝czyzn bran┼╝y jego firma si─Ö wyr├│┼╝nia.

Dlaczego kobiety decyduj─ů si─Ö na prac─Ö w sprzeda┼╝y?

Praca w sprzeda┼╝y jest zwi─ůzana z prac─ů z lud┼║mi, a nawi─ůzywanie i utrzymywanie kontakt├│w to nasza domena. Sprzeda┼╝ daje tez mo┼╝liwo┼Ť─ç zarobienia dobrych pieni─Ödzy i zazwyczaj do┼Ť─ç du┼╝─ů swobod─Ö dzia┼éania. Oczywi┼Ťcie zwykle w sprzeda┼╝y s─ů wyznaczane targety i KPI, ale ju┼╝ spos├│b ich realizacji jest zwykle dowolny i mo┼╝emy sobie wyrobi─ç indywidualny styl dzia┼éania.

PRZECZYTAJ TAKŻE: 4 złote zasady networkingu, czyli jak skutecznie budować relacje biznesowe!

Czy sprzeda┼╝ pozwala kobietom ÔÇ×rozwin─ů─ç skrzyd┼éaÔÇŁ?

Oczywi┼Ťcie! Sukcesy sprzeda┼╝owe zwi─Ökszaj─ů nasz─ů pewno┼Ť─ç siebie, a pozytywne relacje ze wsp├│┼épracownikami i klientami sprawiaj─ů, ┼╝e czujemy si─Ö szcz─Ö┼Ťliwsze. Ka┼╝dy klient jest tak┼╝e wyzwaniem i okazj─ů do nauki oraz szlifowania ju┼╝ nabytych umiej─Ötno┼Ťci. Z kolei zarobione przez nas pieni─ůdze daj─ů poczucie niezale┼╝no┼Ťci.

Skoro kobiety posiadaj─ů wiele idealnych cech na stanowiska handlowe, dlaczego wci─ů┼╝ s─ů gorzej wynagradzane ni┼╝ m─Ö┼╝czy┼║ni?

Cz─Östo wynika to niestety z naszego braku pewno┼Ťci siebie. Zwykle zani┼╝amy nasze oczekiwania finansowe lub odpuszczamy podczas negocjacji w obawie przed utrat─ů szans na zatrudnienie. Widz─Ö to bardzo cz─Östo podczas rozm├│w kwalifikacyjnych, ┼╝e m─Ö┼╝czy┼║ni potrafi─ů chwali─ç si─Ö swoimi sukcesami i walczy─ç o jak najwy┼╝sze uposa┼╝enie. U kobiet cz─Östo zauwa┼╝am niepewno┼Ť─ç w g┼éosie i niepotrzebn─ů skromno┼Ť─ç, kt├│r─ů niekt├│rzy pracodawcy wykorzystuj─ů.

Praca w sprzeda┼╝y to jeden z niewielu zawod├│w, kt├│ry da si─Ö zmierzy─ç konkretnymi wynikami. Wynikami, kt├│re s─ů generowane przez ca┼éy czas. Co w przypadku kobiet, kt├│re generuj─ů bardzo wysokie przychody dla firmy, ale w ko┼äcu decyduj─ů si─Ö na macierzy┼ästwo? Czy obecnie pracodawcy s─ů gotowi, aby zachowa─ç etat do czasu, a┼╝ powr├│ci z urlopu?

Macierzy┼ästwo jest naturalnie wpisane w nasze ┼╝ycie i zwykle rok przerwy nie sprawia, ┼╝e wypadamy z rynku. Oczywi┼Ťcie warto zadba─ç o to, ┼╝eby┼Ťmy po powrocie by┼éy nadal mile widziane w firmie. Przed urlopem macierzy┼äskim polecam ustali─ç z szefem, kiedy zamierzamy wr├│ci─ç do pracy, aby m├│g┼é si─Ö przygotowa─ç na nasz─ů nieobecno┼Ť─ç. Najlepiej tak┼╝e w jej trakcie pozosta─ç w kontakcie z prze┼éo┼╝onym i wsp├│┼épracownikami. Postarajmy si─Ö tak┼╝e by─ç na bie┼╝─ůco z tym, co dzieje si─Ö w firmie oraz utrzymujmy relacje z klientami, nawet je┼Ťli b─Öd─ů to tylko ┼╝yczenia na ┼Ťwi─Öta. Je┼╝eli nie zostawimy pracy z dnia na dzie┼ä, wdro┼╝ymy osob─Ö, kt├│ra b─Ödzie nas zast─Öpowa─ç i pozostaniemy w kontakcie z kolegami z pracy, jest wysoce prawdopodobne, ┼╝e etat nadal b─Ödzie na nas czeka┼é. Jako m┼éoda mama uwa┼╝am, ┼╝e rola rodzica zwi─Öksza nasz─ů efektywno┼Ť─ç i polepsza organizacj─Ö czasu pracy, dlatego pracodawcy powinni postrzega─ç bycie mam─ů jako plus, a nie ryzyko.

Jakie s─ů mo┼╝liwo┼Ťci rozwoju dla kobiet, kt├│re decyduj─ů si─Ö na prac─Ö w sprzeda┼╝y?

Sprzeda┼╝ daje du┼╝e mo┼╝liwo┼Ťci rozwoju, zar├│wno je┼Ťli chodzi o pozyskiwanie nowych umiej─Ötno┼Ťci, szkolenia mi─Ökkie i produktowe, poznawanie ciekawych firm i os├│b, jak i sam─ů ┼Ťcie┼╝k─Ö kariery. Dla os├│b, kt├│re zaczynaj─ů od zera, na pocz─ůtek czekaj─ů zwykle stanowiska asystenckie. W miar─Ö zdobywania do┼Ťwiadczenia mo┼╝na liczy─ç na awans na stanowiska specjalistyczne, a potem managerskie, a docelowo nawet dyrektorskie.

Natalia Bogdan ju┼╝ 26 wrze┼Ťnia wyst─ůpi na scenie Kongresu Manager├│w National Sales Congress ÔÇô Mistrzowskie Strategie Sprzeda┼╝y na PGE Narodowym.

***

Natalia Bogdan – za┼éo┼╝ycielka mi─Ödzynarodowej firmy rekrutacyjnej Jobhouse. Absolwentka Zarz─ůdzania Zasobami Ludzkimi i Prawa Pracy na Uniwersytecie Gda┼äskim oraz Human Resources Management w Instituto Politecnico do Porto. Od kilkunastu lat zwi─ůzana z bran┼╝─ů HR. Zarz─ůdza sp├│┼ék─ů, kt├│ra zatrudnia ponad 3 tysi─ůce pracownik├│w rocznie. Ekspert rynku pracy. Wyk┼éadowca Akademii Leona Ko┼║mi┼äskiego. Bizneswoman Roku 2016. Pasjonatka zdrowego stylu ┼╝ycia. Zdobywczyni Kilim

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close