Co drug膮 Polk臋 ogranicza brak pewno艣ci siebie. Kampania #Sta膰MnieNaSukces ma to zmieni膰!

Czy dajemy sobie prawo do sukcesu? Badanie Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮, w kt贸rym wzi臋艂o blisko 700 kobiet pokazuje, 偶e wci膮偶 borykamy si臋 z krytycznym szeptem w naszej g艂owie. A ten podpowiada nam 鈥 鈥濶ie nadajesz si臋!鈥, 鈥濪aj sobie spok贸j, to nie dla ciebie鈥, 鈥濿ci膮偶 za ma艂o potrafisz鈥, 鈥濲e艣li to zrobisz, b臋dziesz z艂膮 matk膮鈥.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Wewn臋trzny krytyk

Wyrzuty sumienia, kiedy chcemy zrobi膰 co艣 tylko dla siebie, brak pewno艣ci siebie, kiedy stajemy przed now膮 szans膮 lub wyzwaniem, poczucie, 偶e jeste艣my wci膮偶 nie takie jak trzeba. W naszych g艂owach jest mn贸stwo my艣li i przekona艅, kt贸re zamiast nas wspiera膰, konsekwentnie podstawiaj膮 nam nog臋. I kiedy podchodzimy do szeroko otwartych drzwi z napisem 鈥濻zansa鈥, stajemy przed nimi i same je sobie zamykamy przed nosem. A nic tak nie cieszy naszego wewn臋trznego krytyka jak kolejna zmarnowana mo偶liwo艣膰.

W naszym badaniu zebra艂y艣my te wszystkie 鈥瀔rytyczne szepty鈥, kt贸re wybrzmiewaj膮 w g艂owach kobiet, z kt贸rymi si臋 spotyka艂y艣my i rozmawia艂y艣my. Zapyta艂y艣my wi臋c jak cz臋sto pojawiaj膮 si臋 one w g艂owach kobiet w og贸le 鈥 Nigdy? Rzadko? Cz臋sto? Oto wyniki.

Ciekawe by艂y tak偶e g艂osy kobiet, gdy zapyta艂y艣my w pytaniu otwartym, jakie stereotypy i w jaki spos贸b utrudniaj膮 im 偶ycie. Oto kilka najciekawszych cytat贸w:

鈥濩zegokolwiek kobieta nie zrobi, zawsze co艣 jest nie tak – je艣li wpisuje si臋 w stereotyp, p艂aci za to du偶膮 cen臋 (rezygnuje z wielu ciekawych obszar贸w), je艣li go przekracza – dostaje po g艂owie. W zwi膮zku z tym, skoro i tak obrywam, to ju偶 lepiej robi膰 swoje. Ale to nie fair, 偶e musz臋 si臋 mierzy膰 z backlashem, domniemaniem, 偶e ka偶da kobieta chce mie膰 dzieci, uznawaniem mnie za „zimn膮” tylko dlatego, 偶e zale偶y mi w 偶yciu na czym艣 innym ni偶 rodzina, z seksizmem, molestowaniem w przestrzeni publicznej… Nie b臋d臋 wylicza膰 dalej, 偶ycie czeka. :)鈥

鈥濵am dzieci, a nie chc臋 m臋偶a. Ludziom nie mie艣ci si臋 to w g艂owie. Uwa偶aj膮, 偶e krzywdz臋 dzieci.鈥

鈥濭艂贸wnie przeszkadza mi przekonanie o tym, 偶e kobieta maj膮ca rodzin臋 (m臋偶a i dzieci) musi wszystko wok贸艂 nich ogarnia膰 i nie powinna mie膰 „czasu tylko dla siebie” (chyba, 偶e dzieci 艣pi膮 i ma ju偶 posprz膮tane), a m臋偶czyzn w og贸le to nie dotyczy. Kiedy m臋偶czyzna jest zm臋czony, to k艂adzie si臋 na kanapie. Kobieta jak jest zm臋czona to tyra dalej dop贸ki nie zacznie widzie膰 podw贸jnie.鈥

鈥濵am dzieci. M臋偶a nigdy nikt nie pyta, jak sobie radzi z wyjazdami, maj膮c rodzin臋. Mnie tak.鈥

鈥(Stereotypy i przekonania) Mam je wpojone i chocia偶 staram si臋 z tym walczy膰, zwykle si臋 dopasowuje, np. do gotowania, robienia zakup贸w po pracy, opieki nad domem chocia偶 mam ochot臋 poczyta膰. Uwa偶am, 偶e nie powinnam, bo to ode mnie zale偶y ciep艂o domowego ogniska.鈥

鈥濿 pracy jestem oceniana jako matka, w domu ocenia si臋, jak radz臋 sobie z prac膮鈥

鈥濿 sferze zawodowej nie jestem awansowana (pracuj臋 w tzw. m臋skiej bran偶y), a spo艂ecznie cz臋sto jestem uwa偶ana za dziwol膮ga, bo intensywnie rozwijam moje pasje, pomimo tego, 偶e podobno jestem na to za stara i powinnam ju偶 u艂o偶y膰 sobie 偶ycie.鈥

Czy kampania #Sta膰MnieNaSukces jest potrzebna kobietom?

Wyniki bada艅 i g艂osy kobiet najlepiej pokazuj膮, 偶e tak. Naszym celem jest wi臋c u艣wiadomienie jak bardzo ten krytyczny szept nam przeszkadza i podcina skrzyd艂a oraz pokazanie, co mo偶na zrobi膰, 偶eby powiedzie膰 swojemu wewn臋trznemu krytykowi – Bujaj si臋!

W ramach kampanii #Sta膰MnieNaSukces b臋dziemy realizowa艂y dzia艂ania edukacyjne. G艂贸wnym ich celem jest umacnianie pewno艣ci siebie oraz u艣wiadamianie kobietom, 偶e wystarczy zmiana sposobu my艣lenia, aby pozby膰 si臋 ogranicze艅 i zacz膮膰 dzia艂a膰. Ju偶 teraz mo偶na zapisywa膰 si臋 na bezp艂atne kursy on-line, m.in. 鈥濲ak pokona膰 pu艂apki nawyk贸w鈥 Ma艂gorzaty Marczewskiej. Wszystkie kursy oraz informacje o bezp艂atnych warsztatach i konferencjach dost臋pne s膮 na platformie www.sukcestoja.pl

O komentarze poprosi艂y艣my psycholog贸w i ekspert贸w.

Julia Izma艂kowa, psycholog, za艂o偶ycielka Izma艂kowa Consulting

Przeczyta艂am wyniki bada艅 oraz wypowiedzi kobiet i pierwsze co si臋 rzuca w oczu, to co艣, co od lat jest niezmienne: kobieta jest istota winn膮. Cokolwiek by si臋 nie dzia艂o – kobieta zawsze czuje si臋 winna, za wszystko czuje si臋 odpowiedzialna. Nie ma istoty, kt贸ra jest wi臋kszym wrogiem kobiety ni偶 jej w艂asne oczekiwania i wyobra偶enie na sw贸j temat.

Wydaje si臋, 偶e musimy wreszcie uwewn臋trzni膰 za艂o偶enia feministyczne, kt贸re g艂osimy – pozwoli膰 sobie na oddychanie. Pozwoli膰 sobie na bycie cz艂owiekiem, a nie w艂asn膮 fantazj膮 na temat doskona艂o艣ci
Widzimy to cz臋sto tak偶e w badaniach Izma艂kowa – to, 偶e kobieta nie potrafi si臋 zdecydowa膰, po kt贸rej stronie sta膰 – bycia niezale偶n膮 i hej do przodu, czy bycia poprawn膮 i grzeczn膮. Nie umie znale藕膰 balansu. A jako 偶e nie mo偶e si臋 zdecydowa膰, jest skazana na wieczne poczucie nieszcz臋艣liwo艣ci – 偶e nie jest ani taka jak chce by膰, ani taka jak powinna by膰.

Najlepiej sobie radz膮 kobiety, kt贸re maja wspieraj膮cych m臋偶贸w – ale鈥 wspieraj膮cych nie na poziomie deklaracji, lecz aktywnie zach臋caj膮cych partnerki do realizowania swojej kariery, swoich pasji i odci膮偶aj膮cy je od obowi膮zk贸w.
My nie spotykamy za cz臋sto takich rodzin w naszych badaniach – a liczby w badaniach Sukcesu Pisanego Szmink膮 potwierdzaj膮, 偶e nie ma takich par za du偶o.

Tak – to kobiety musz膮 zmienia膰 swoje nastawnie, ale wszystko si臋 stanie szybciej i bardziej bezbole艣nie, je偶eli b臋dziemy mieli m臋偶czyzn, kt贸rzy b臋d膮 wspiera膰 te zmiany.
呕eby co艣 si臋 zmieni艂o, musi si臋 zmieni膰 ca艂y system. System funkcjonowania i zawodowego, i rodzinnego. To bardzo pomo偶e kobiecie zmieni膰 jej w艂asne DNA – wiecznie winnej i wiecznie niezadowolonej z siebie istoty.

Tatiana Mindewicz-Puacz, psychoterapeutka i certyfikowany coach

Si艂a i znaczenie tego typu akcji s膮 nie do przecenienia. Dzi臋ki nim kobiety mog膮 realnie zmieni膰 swoje 偶ycie, przede wszystkim uwierzy膰, 偶e to one same, a nie ich przesz艂o艣膰, czy warunki zewn臋trzne maj膮 wp艂yw na podejmowane decyzje. M贸wienie o przekonaniach, kt贸re nas blokuj膮 jest bardzo wa偶ne. Pomaga si臋 dystansowa膰 do tego, co nam nie s艂u偶y, u艣wiadomi膰 sobie, 偶e przekonania to nie aksjomaty, tylko spos贸b my艣lenia. Zazwyczaj to nie my jeste艣my autorami tych my艣li, 鈥瀦abieramy鈥 je ze sob膮 z okresu dzieci艅stwa, lub czasu dojrzewania. W doros艂ym 偶yciu warto zrobi膰 porz膮dki z tym, co my艣limy i u偶ywa膰 takich przekona艅, kt贸re nas wspieraj膮 a nie ograniczaj膮.

Zmiana zaczyna si臋 w g艂owie. Im wi臋ksze jest nasze poczucie w艂asnej warto艣ci, tym jeste艣my silniejsze – nie tylko w odnoszeniu sukces贸w, ale tak偶e w radzenie sobie z b艂臋dami. A im wi臋cej silnych i stanowczych kobiet tym lepiej – nie tylko dla samych kobiet, ale tak偶e dla spo艂ecze艅stwa.鈥

Mi艂osz Brzezi艅ski, autor, konsultant w zakresie efektywno艣ci osobistej i spo艂ecznego rozumienia zjawisk psychologicznych.

Nazwanie kobiety 鈥瀉mbitn膮鈥 wci膮偶 postrzegane jest jako dyskredytacja. Kobiety powinny by膰 mi艂e, ale nie za mi艂e (偶eby nie by艂y popychad艂ami), opieku艅cze, ale nie matkuj膮ce (bo nie b臋d膮 zaanga偶owane w prac臋), pewne siebie, 偶eby wyg艂asza膰 opinie, ale nie zbyt pewne siebie, bo nie lubimy 鈥瀟wardych bab鈥. Kobiety musz膮 pracowa膰 dwa razy wi臋cej, 偶eby udowodni膰, 偶e s膮 w biznesie tak samo skuteczne jak m臋偶czy藕ni, a trzy, cztery, pi臋膰 razy wi臋cej, je艣li s膮 kobietami o innym odcieniu sk贸ry ni偶 bia艂y. Z drugiej strony kobiety stanowi膮 wi臋ksz膮 si艂臋 nabywcz膮, ni偶 m臋偶czy藕ni, a w roku 2018 zaczn膮 ju偶 zarabia膰 w USA wi臋cej ni偶 m臋偶czy藕ni. S膮 艣rednio lepsze ze wszystkich przedmiot贸w w szkole (z Wfu te偶!), a zebrania biznesowe w m臋skim gronie przynosz膮 gorsze decyzje, ni偶 wtedy, kiedy jest tam przynajmniej jedna kobieta.

#Sta膰MnieNaSukces to nie 偶adna nowa s艂ita艣na kampania, albo 偶ebranie o lito艣膰. To s膮 fakty. Powstrzymanie tego trendu przypomina wychodzenie na tory i pr贸b臋 zatrzymania poci膮gu. Ten poci膮g nie tylko si臋 nie zatrzyma, ale pojedzie na pewno o wiele dalej.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close