praca za darmo

STORYTELLING, czyli jak dzia艂a膰 na emocjach i trafi膰 do odbiorcy ze swoim przekazem

Marta Sosnowska

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

Czy w dobie wszechobecnej reklamy jest jaki艣 spos贸b, aby wyrwa膰 si臋 z banalnej formy przekazywania tre艣ci? Czy jest droga inna ni偶 nachalne wr臋czanie dziesi膮tek ulotek przechodniom, czy spogl膮daj膮ce na nas z ka偶dego zakamarka powierzchni publicznej wielkie billboardy? Czy jest spos贸b, aby ponownie stara膰 si臋 zainteresowa膰 odbiorc臋 komunikatu tre艣ci膮, a nie form膮 wysy艂anej do niego wiadomo艣ci? Czy obecnie ktokolwiek przywi膮zuje znaczenie do tego, co stara przekaza膰 mu si臋 nadawca?

Nat艂ok informacji trafiaj膮cych do ludzi ze wszelkich stron spowodowa艂, 偶e coraz mniej zale偶y im na zrozumieniu komunikatu, kt贸ry zosta艂 do nich skierowany. Jak wi臋c sprawi膰, aby potencjalny konsument otrz膮sn膮艂 si臋 z apatii i wyrwa艂 z monotonii, kt贸ra otacza go z ka偶dej strony?

Remedium

Odpowied藕 jest prosta. Trzeba sk艂oni膰 go do refleksji, to emocje rz膮dz膮 艣wiatem i nale偶y wykorzysta膰 odpowiednio ich si艂臋. Ale jak mo偶na stworzy膰 t臋 nieomal mistyczn膮 wi臋藕 pomi臋dzy zwyk艂ymi lud藕mi 鈥 sprzedaj膮cymi a kupuj膮cymi? Z pewno艣ci膮 nie istnieje tylko jedna 艣cie偶ka prowadz膮ca do tego celu, ale jest droga, kt贸ra zdecydowanie u艂atwia zrealizowanie tego planu. Mowa o storytellingu, o sztuce 艣wiadomego opowiadania historii, kt贸ra dzi臋ki oddzia艂ywaniu na wyobra藕ni臋 i emocje s艂uchacza jest w stanie zbudowa膰 z nim d艂ugotrwa艂膮 relacj臋.

Opowie艣膰

Opowie艣膰 w rzeczywisto艣ci jest schematem, jest czym艣, co dobrze znamy. Od ma艂ego jeste艣my otaczani przez bajki, historie rodzic贸w czy ponadczasowe filmy. Jednak czy wszystkie one nie s膮 t膮 sam膮 tre艣ci膮 opowiedzian膮 w inny spos贸b? Jednostka – nagle i niespodziewanie zosta艂a wystawiona na pr贸b臋, ci臋偶k膮 pr贸b臋. W tym momencie mo偶e pojawi膰 si臋 gro藕ny i niebezpieczny oponent, ale r贸wnie dobrze przeciwnikiem mo偶emy by膰 my sami, nasze s艂abo艣ci w walce w zrealizowaniu naszych ambicji i marze艅.聽 Dalej nast臋puje moment dezorientacji oraz braku wiary we w艂asne mo偶liwo艣ci i w艂a艣nie wtedy, w chwili najwi臋kszego za艂amania pojawia si臋 On, nasz mentor, i wyci膮ga do nas pomocn膮 d艂o艅, rozwiewa wiele z naszych w膮tpliwo艣ci. To w艂a艣nie ten moment, kiedy jeste艣my gotowi, aby rozstrzygn膮膰 pr贸b臋, przed kt贸r膮 nas postawiono. I istniej膮 tylko dwa wyj艣cia z tej sytuacji: triumf lub upadek.

PRZECZYTAJ TAK呕E: JAK ODKRY膯 W SOBIE GEN STORYTELLINGU?

Analogia

Czy przedstawiona wy偶ej historia nie brzmi znajomo? Czy nie spotka艂e艣 si臋 ju偶 z ni膮 wiele razy w ci膮gu swojego 偶ycia, lecz jedynie w zmienionej formie? Jednak przecie偶 za ka偶dym razem, gdy ogl膮dasz nowy film, czy s艂uchasz historii swojego przyjaciela, sprawia Ci to przyjemno艣膰. I to dok艂adnie te mechanizmy wykorzystuje storytelling. Szablon, kt贸ry mo偶na dopasowa膰 niemal do ka偶dej okoliczno艣ci. Rozwi膮zanie bliskie idea艂u dla wielu marketingowc贸w. Pytaniem jest tylko, jakie emocje wywo艂a膰 u konsumenta. Nostalgi臋 za czasami, kt贸re dawno przemin臋艂y? Wzruszenie, gdy ogl膮damy zwyci臋sk膮 walk臋 zwyk艂ego cz艂owieka, z kt贸rym mo偶emy si臋 uto偶sami膰? A mo偶e wol臋 walki, pokazuj膮c us艂an膮 przeszkodami drog臋, kt贸r膮 musia艂 pokona膰 kto艣 inny, aby osi膮gn膮膰 sw贸j cel. Ka偶dy z tych obraz贸w wywo艂uje u potencjalnego klienta okre艣lone reakcje, kt贸re pomagaj膮 w stworzeniu wi臋zi pomi臋dzy mark膮 a konsumentem. Nawet je偶eli danego dnia potencjalny nabywca nie zdecyduje si臋 na zakup reklamowanego produktu to nieustannie powracaj膮ce echo przekazanych informacji, nie pozwala mu zapomnie膰 o danej us艂udze czy towarze.

Emocja

Czy mo偶liwym jest zawrze膰 autentycznie poruszaj膮c膮 histori臋 w formie reklamy? Wydaje si臋 to by膰 dla wielu nieosi膮galnym celem, ale praktyka pokazuje, 偶e storytelling ju偶 dawno zago艣ci艂 w mediach.聽 Dokona艂o si臋 to jednak w tak nienachlany spos贸b, 偶e nie postrzegamy tej formy komunikacji jako reklamy. Czy pami臋tacie 艣wi膮teczne spoty reklamowe Allegro zamieszczane na YouTubie? By艂y to wycinki z 偶ycia zwyk艂ych ludzi, ka偶dy z nas m贸g艂 si臋 uto偶sami膰 z bohaterem danej opowie艣ci. Przed ka偶d膮 z postaci pojawi艂o si臋 wyzwanie, ale czy ka偶dy wyszed艂 z postawionej przed nim pr贸by zwyci臋sko? Dowiedzcie si臋 o tym sami zagl膮daj膮c na wymienione wy偶ej spoty!

PRZECZYTAJ TAK呕E: LIFE’S A PITCH, CZYLI JAK SI臉 KOMUNIKOWA膯, 呕EBY OSI膭GN膭膯 CEL

M膮dro艣膰 pokole艅

Storytelling jest sztuk膮 wkomponowania w ciekaw膮 opowie艣膰 tre艣ci, kt贸rych istnienie jest niezb臋dne z punku widzenia nadawcy. Poza tym pozwala on na co艣 jeszcze, pozwala zapomnie膰 o tym, co powinni艣my zobaczy膰, a poczu膰 to, o czym dawno zapomnieli艣my, 偶e mo偶emy odczuwa膰. Stortelling jest narz臋dziem, kt贸re za pomoc膮 prostych obraz贸w, przekazuje nam g艂臋bok膮 tre艣膰. Ale przede wszystkim przekazuje niezapomniane historie.

***

Autor:
Marta Sosnowska, Junior Consultant w firmie ConQuest Consulting

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close