kobieta korzystaj─ůca ze smartfona

W styczniu strajk kobiet był popularniejszy niż WOŚP

Pa┼║dziernikowy wyrok Trybuna┼éu Konstytucyjnego, orzekaj─ůcy niekonstytucyjno┼Ť─ç przepis├│w dopuszczaj─ůcych aborcj─Ö z powodu trwa┼éych i nieodwracalnych wad p┼éodu, mimo pandemii oraz zakazu zgromadze┼ä, sta┼é si─Ö powodem ogromnych protest├│w w ca┼éym kraju. Jego publikacja w styczniu tego roku w Dzienniku Ustaw nie wywo┼éa┼éa r├│wnie gwa┼étownych reakcji - jednak, jak wynika z danych internetowych zebranych przez SentiOne - zainteresowanie tematem by┼éo bardzo du┼╝e, mimo to a┼╝ o 80 proc. mniejsze ni┼╝ w pa┼║dzierniku i odnotowa┼éo 698 mln wy┼Ťwietle┼ä. M─Ö┼╝czy┼║ni anga┼╝owali si─Ö w dyskusje o strajku tak samo cz─Östo, jak kobiety.

Strajkuj─ůce miasta w sieci

Nie jest zaskoczeniem, ┼╝e najwi─Öksze zainteresowanie protestami wida─ç by┼éo w du┼╝ych miastach. Jak wynika z monitoringu Internetu przeprowadzonego przez SentiOne, w Warszawie w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych w styczniu zameldowa┼éo si─Ö 3447 os├│b, u┼╝ywaj─ůc jednocze┼Ťnie sformu┼éowa┼ä ÔÇ×protest kobietÔÇŁ, ÔÇ×strajk kobietÔÇŁ, ÔÇ×to jest wojnaÔÇŁ, ÔÇ×wypierdala─çÔÇŁ czy ÔÇ×czarny protestÔÇŁ. Na drugim miejscu znalaz┼éa si─Ö ┼ü├│d┼║, w kt├│rej zameldowa┼éo si─Ö ju┼╝ tylko 895 os├│b, na trzecim Pozna┼ä – 412 os├│b, a na czwartym Krak├│w – 357 os├│b.

Protesty to główny temat w sieci i popularniejszy niż WOŚP, Albicla i morsowanie

W pa┼║dzierniku zasi─Ög wy┼Ťwietle┼ä wzmianek powi─ůzanych z protestami osi─ůgn─ů┼é osza┼éamiaj─ůc─ů liczb─Ö 3,5 mld. W styczniu liczba ta by┼éa o 80 proc. mniejsza – jednak 698 mln wy┼Ťwietle┼ä to nadal bardzo du┼╝o. Dla por├│wnania: has┼éo ÔÇ×WO┼ÜPÔÇŁ odnotowa┼éo w styczniu 218 mln wy┼Ťwietle┼ä, ÔÇ×AlbiclaÔÇŁ (polski portal spo┼éeczno┼Ťciowy uruchomiony w styczniu 2021 r.) 26 mln wy┼Ťwietle┼ä, a ostatni hit Internetu – ÔÇ×morsowanieÔÇŁ – 22 mln wy┼Ťwietle┼ä.

Najmniej w dyskusje o strajku anga┼╝owali si─Ö u┼╝ytkownicy Instagrama

O protestach najcz─Ö┼Ťciej dyskutowano w social media. A┼╝ 43 proc. wszystkich wzmianek w pa┼║dzierniku i 46 proc. w styczniu pochodzi┼éo z Facebooka, z Twittera natomiast odpowiednio 35 proc. i 36 proc. wszystkich wzmianek. Daleko za nimi pozostawa┼éy portale internetowe, g┼é├│wnie informacyjne i kobiece – 19 proc. wzmianek w pa┼║dzierniku i 18 proc. w styczniu. Najmniej w rozmowy o strajku anga┼╝owali si─Ö u┼╝ytkownicy Instagrama – 1 proc. wszystkich wzmianek w pa┼║dzierniku i 0,27 proc. w styczniu. Uczestnicy dyskusji najcz─Ö┼Ťciej u┼╝ywali hashtag├│w #strajkkobiet, #pieklokobiet i #wyroknakobiety.

Kobiety i m─Ö┼╝czy┼║ni tak samo zaanga┼╝owani

Najwi─Öcej wzmianek odnotowano oczywi┼Ťcie w Polsce – ponad 2 mln wzmianek przez ca┼éy okres od pa┼║dziernika 2020 do ko┼äca stycznia 2021. Na drugim miejscu znalaz┼éy si─Ö Stany Zjednoczone – ponad 57 tys. wzmianek, a na trzecim Wielka Brytania – ponad 30 tys. wzmianek. Co ciekawe, m─Ö┼╝czy┼║ni anga┼╝owali si─Ö w rozmowy o protestach tak samo cz─Östo, jak kobiety. W pa┼║dzierniku stanowili 50,7 proc., a w styczniu 53 proc. uczestnik├│w dyskusji.