Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Strategia marketingowa – czy jest potrzebna małym i średnim firmom?

Strategia marketingowa – czy jest potrzebna małym i średnim firmom?

Strategia to wciąż niedoceniany element marketingu i komunikacji z klientami. Jak ją stworzyć?

“Wygrywa tylko ten, kto ma jasno określony cel i nieodparte pragnienie, aby go osiągnąć”.

– Napoleon Hill

Strategia to wciąż niedoceniany element marketingu i komunikacji z Klientami. A przecież trudno dojść do konkretnego celu, jeśli się nie wie co jest tym celem.

Najwspanialsza marka niewiele zdziała, jeśli nie wypromujesz jej przed właściwymi odbiorcami i za pomocą adekwatnych do odbiorców narzędzi marketingowych. Największy budżet marketingowy nie pomoże, jeśli działania marketingowe nie są spójne, zaplanowane i realizowane w celu osiągnięcia założonych celów. Można powiedzieć, że strategia to drogowskaz dla osób odpowiedzialnych za marketing i sprzedaż.

Wielu małym czy nawet średnim firmom wydaje się, że opracowanie strategii marketingowej jest trudne i czasochłonne. I jest w tym trochę prawdy. Ale, jeśli Ty tego nie zrobisz, zrobi to Twoja konkurencja i mając ten „drogowskaz“ zawsze będzie przed Tobą. Bo wie dokąd zmierza, jaki ma cel i w jaki sposób najefektywniej go osiągnąć. W rozwoju marki, firmy nie ma miejsca na przypadek. Im dokładniej to zaplanujesz, tym większa szansa, że dotrzesz do zamierzonego celu.

Czym jest zatem strategia marketingowa?

Strategia marketingowa to dokument, który mówi o tym, jakie są nasze mocne i słabe strony, jakie mamy cele do osiągnięcia oraz jak pozyskać i w jaki sposób komunikować się z klientami, którzy będą używali naszego produktu/usługi. Strategia wskazuje kierunek takich działań marketingowych, które przyniosą najlepsze rezultaty. Można powiedzieć, że jest „przewodnik“ do większej sprzedaży, większej rozpoznawalności marki itp. Zadaniem strategii jest określenie, w jaki sposób komunikować korzyści firmy lepiej niż robi to konkurencja.
Ważną częścią strategii jest plan marketingowy, który określa kiedy i za pomocą jakich narzędzi zrealizujemy cele założone w strategii. Plan buduje się na konkretny okres, np. pół roku, rok i uwzględnia się konkretny budżet na zaplanowane działania. Aby to osiągnąć, musisz konsekwentnie, miesiąc w miesiąc realizować wszystkie założenia.

Najważniejsze elementy planu marketingowego:

  • określenie grupy docelowej – bardzo ważny element planu, bo wiedza kto jest odbiorcą determinuje sposób komunikacji i dobór właściwych narzędzi marketingowych. Musisz dobrze poznać Twoich Klientów aby dostosować produkt, usługę do ich potrzeb. Przecież to co Ty uważasz za świetne, niekoniecznie musi spełniać oczekiwania Klientów i zaspokajać ich potrzeby. Przeprowadzając szczegółową analizę grupy docelowej, dowiesz się, jakie są jej potrzeby, czego oczekuje od oferty firmy, takiej jak Twoja.
  • przeanalizowanie sytuacji rynkowej – konkurencji i Twojej pozycji na rynku. Rynek nieustannie się zmienia. Aby oferta Twojej marki wyróżniała się w branży, musisz być na bieżąco z działaniami konkurencji. Zbadaj słabe i mocne strony konkurencyjnych firm, ich ofertę, politykę cenową, monitoruj ich działania i weryfikuj na bieżąco swój plan marketingowy.
  • ustalenie celów marketingowych – co chcesz osiągnąć zaplanowanymi działaniami. Każda aktywność marketingowa powinna mieć założony konkretny cel. Umożliwia to późniejszą analizę efektywności prowadzonych działań marketingowych i eliminację tych najmniej skutecznych.
  • dobór narzędzi do realizacji celów marketingowych – z bardzo szerokiego wyboru narzędzi marketingowych, dobierz takie, z których korzysta Twoja grupa docelowa.
  • określenie kosztów działań marketingowych – raczej nikt nie ma nieograniczonego budżetu marketingowego, więc trzymanie się określonych kwot pozwala uniknąć niekontrolowanego wydawania pieniędzy czy inwestowania w mniej efektywne narzędzia marketingowe.

 

Strategia i plan to elementy stale ewoluujące, powinny być na bieżąco aktualizowane, w oparciu o pojawiające się nowe trendy rynkowe, zmiany w potrzebach klientów, nowe narzędzia komunikacji z klientem.

Jakie korzyści daje Twojej firmie posiadanie strategii marketingowej:

  • pozwala skupić się na możliwościach, które możesz wykorzystać i zauważyć zagrożenia, których możesz uniknąć
  • pokazuje przewagę Twojego produktu lub usługi nad konkurencją
  • pomaga w efektywnym komunikowaniu się z Twoimi klientami i partnerami biznesowymi
  • oszczędza czas i pieniądze, wskazując najbardziej efektywne metody promocji
  • podnosi Twoją sprzedaż i zyski

***

Izabela Wołyniec-Sobczak jest ekspertką personal brandingu i brandingu. Bazując na siedemnastoletnim doświadczeniu w marketingu i komunikacji, specjalizuje się w budowaniu wartościowych marek dla osób chcących mądrze zarządzać swoim życiem oraz zdefiniować strategię i długoterminową koncepcję kariery w oparciu o silną markę osobistą. Współpracuje również z markami firm, opracowując personalizowane strategie. Praktyk biznesu, menedżer, współtwórca kilku projektów internetowych, doradca, prowadzi warsztaty i prezentacje.

www.wolyniecsobczak.com

www.facebook.com/izabelawolyniecsobczak

www.linkedin.com/in/izabelawolyniecsobczak

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!