strategie szukania pracy

Jak szukać pracy w kryzysie? 4 główne strategie szukania pracy

Ewa Kawecka i Katarzyna Kopeć-Ziemczyk

Przyszedł COVID-19. Zagrożenie, które wywróciło do góry nogami rynek pracy. Wielu z nas straciło pracę, wielu dopiero ją straci. Największe bezrobocie, z jakim mieliśmy do czynienia miało miejsce w 2003 roku. Dziś znowu musimy być gotowi na trudną sytuację. Dlatego już teraz warto wdrożyć cztery strategie, które pomogą nam odnaleźć się na rynku pracy.  

Krok „zero”

Czy wiedziałaś, że na rynku pracy istnieje „profilaktyka”? Tak – dokładnie taka sama, jak w medycynie. W profilaktyce na rynku pracy chodzi dokładnie o to samo: by zapobiegać a nie leczyć skutki traumatycznych doznań w momencie utraty pracy. I to jest krok „zero”. Krok ważny. Krok powtarzalny. Wykonywany przynajmniej raz do roku. Polega on na tym, że sprawdzasz rynek. Szukasz ofert pracy, które cię interesują. Chodzisz na rozmowy rekrutacyjne. Sprawdzasz jak zmieniają się oczekiwania pracodawców, ale i weryfikujesz swoje. Poznajesz ludzi, zachowania rekruterów, analizujesz błędy. Oswajasz się z sytuacją rozmowy kwalifikacyjnej. Taka profilaktyka ma zdecydowanie więcej plusów. Właściwie ma same plusy.

Krok „jeden”

Można go nazwać „telefonem do przyjaciela”. A tak już na serio to nic innego jak odświeżenie relacji z ludźmi z branży. Jeśli budowałaś wcześniej swoją sieć kontaktów: spotykając się na różnego rodzaju eventach, galach, spotkaniach, szkoleniach – w Twoim telefonie znajdą się osoby, które mogą Ci pomóc w znalezieniu nowej pracy. Pracodawca najpierw szuka kandydatów u siebie w firmie (rekrutuje wewnętrznie), a następnie wśród kontaktów swoich pracowników.  Kiedy już na starcie nie jesteśmy „no name” będzie nam o wiele łatwiej dostać się na rozmowę kwalifikacyjną, a w konsekwencji być  może dostać pracę.

Krok „dwa”

Bądź offline ale także online. Jeśli jesteś specjalistą, ekspertem, menadżerem warto byś miała swój profil na LinkedIn. Drugim sposobem na pojawienie się w sieci są portale rekrutacyjne. Na takich portalach nasze CV często bierze udział w różnego rodzaju rekrutacjach. Udzielając potrzebnych zgód – pozwalamy na to, by portal szukał pracy, w pewnym sensie, „za nas”.  Kluczowe jest napisanie mądrego CV, takiego które odpowiada temu czego szukamy (a także wymaganiom jakie stawiają firmy na podobnych stanowiskach).

PRZECZYTAJ TAKŻE: POLACY KŁAMIĄ W CV NA POTĘGĘ. ZOBACZ WYNIKI NAJNOWSZYH BADAŃ!

Krok „trzy”

Idź do urzędu pracy. Te złą sławą owiane miejsca mogą Cię naprawdę mocno zaskoczyć. Tam również spotkasz wykwalifikowanych doradców. Znajdziesz możliwości rozwoju – jak choćby szkolenia. A także otrzymasz inną wymierną pomoc, która pomoże przetrwać Ci naprawdę krytyczny moment.

I pamiętaj: nie szukaj „byle jakiej pracy”. Musisz dokładnie wiedzieć kim jesteś, co potrafisz i co chcesz robić – nawet w kryzysie.

Jeśli masz pytania, wątpliwości albo trochę ciekawości w sobie…
Chcesz się dowiedzieć czegoś nowego albo jeszcze raz usłyszeć to, co już wiesz…
Zapraszamy Cię tutaj:
https://www.facebook.com/kopec.ziemczyk/videos/255443872444244/

Doradztwo zawodowe u nas kosztuje tylko Twój czas.
Odcinki w każdą środę o 16.30:
https://www.facebook.com/kopec.ziemczyk/live_videos/

***

AUTORKI

Ewa Kawecka – ekspert HR. Międzynarodowy coach ICC, certyfikowany doradca zawodowy, wcześniej kierownik działu HR w międzynarodowej korporacji. Specjalistka w coachingu menedżerskim, coachingu kariery oraz doradztwie zawodowym.  Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej oraz Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Od 9 lat doradza menadżerom w korporacjach oraz osobom prywatnym. Wśród klientów są pracownicy takich marek jak: IKEA, PGNIG, BASF, AEGON, GENERALI, UNILEVER czy BOŚ BANK.  Zajmuje się również psychoterapią w nurcie psychodynamicznym pacjenta indywidualnego.

Ewa Kawecka
Ewa Kawecka

Katarzyna Kopeć-Ziemczyk – ekspert komunikacji. Rzecznik prasowy. Menadżer PR i sportu. Doświadczony mówca, trenerka wystąpień przed kamerą i publicznych. Dziennikarka telewizyjna. Wykładowca i szkoleniowiec z zakresu komunikacji. W firmach odpowiedzialna za komunikację zewnętrzną, w tym media relations, budowę wizerunku i strategie komunikacyjne. Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego oraz Wyższej Szkoły Komunikacji Społecznej. Doktorantka Uniwersytetu Warszawskiego.

Katarzyna Kopeć-Ziemczyk
Katarzyna Kopeć-Ziemczyk