Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Czy stres może nam pomóc w pokonaniu wyzwania?

Czy stres może nam pomóc w pokonaniu wyzwania?

stres

Nie lubimy się stresować. Ale czasem stres może nam pomóc. Zależy, jak go potraktujemy – pisze psycholog, dr Ewa Jarczewska-Gerc.

Matura, egzaminy, prezentacja ustna i mnóstwo materiału do przyswojenia. Czy stres paradoksalnie może pomóc w takiej sytuacji? W trudnych momentach pojawiają się dwa rodzaje stresu, a z każdym z nich należy inaczej działać.

Pierwszy przykład to sytuacja, w której stres jest wyzwaniem, a posiadane przez nas kompetencje i umiejętności mogą pomóc nam go pokonać. Stres będący wyzwaniem motywuje do działania. Zupełnie innym przykładem są okoliczności, w którym widzimy stresogenne warunki jako zagrożenie. Stres pojawia się wtedy, jeśli zadanie jest trudne, wymagające i przewyższa nasze możliwości. Okazuje się, że to jak postrzegamy stres – jako wyzwanie czy zagrożenie – diametralnie zmienia nasze reakcje.

Kiedy sytuacja jest dla nas wyzwaniem, wówczas motywuje nas do działania, a my stajemy się bardziej efektywni. Postrzeganie okoliczności jako zagrożenia powoduje, że jesteśmy bez energii i ochoty do pracy, a przez to mniej skuteczni. Co wpływa na nasze podejście do danej sytuacji? Wpływ mają perspektywa czasowa i sposób przekazywanej informacji.

Badania pokazują, że sposób mówienia o zadaniu wpływa na sposób jego postrzegania. W efekcie oddziałuje to bezpośrednio na rodzaj wywołanego stresu u uczniów. W tym duża rola pedagogów, aby w odpowiedni sposób utwierdzili uczniów w przekonaniu, że sprostają maturze. Krytyka, zła opinia czy obniżenie wartości ucznia może spowodować, że wywołany maturą stres będzie działał in minus na efektywność jego pracy.

Podobnie jak pedagodzy powinni podkreślać, że egzamin maturalny to wyzwanie do pokonania, tak rodzice nie mogą bagatelizować problemu ani wątpić w zasoby intelektualne dziecka. Nie należy straszyć syna czy córki karami za niezdany test czy mydlić oczu małą wartością matury. Warto, aby rodzice kibicowali swoim dzieciom w nauce do egzaminów i w samym momencie ich zdawania, wierzyli w ich wiedzę i umiejętności oraz podkreślali, że to przeszkoda możliwa do pokonania dla każdego.

dr Ewa Jarczewska-Gerc – psycholog. Zajmuje się psychologią motywacji, efektywnością i wytrwałością w działaniu oraz symulacjami mentalnymi. Interesuje się związkami między różnymi formami myślenia i wyobrażania sobie a efektywnością i wytrwałością w działaniu oraz stresem i jego korelatami.

Więcej dobrych tekstów psychologicznych znajdziecie na blogu Strefy Psyche Uniwersytetu SWPS.

Sukces Pisany Szminką jest patronem medialnym Strefy Psyche.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!