Styl komunikacji (Foto. Pexels.com)

Kt贸r膮 z bohaterek „Seksu w wielkim mie艣cie” jeste艣? Zbadaj sw贸j styl komunikacji!

Jowita Spychalska i Dominika Rossa

Jak ludzko艣膰 d艂uga i szeroka, temat w艂a艣ciwej komunikacji zawsze b臋dzie 偶ywy. Zastanawiamy si臋 nieustannie nad tym, co mo偶emy zrobi膰 albo powiedzie膰 lepiej, aby doj艣膰 do porozumienia lub osi膮gn膮膰 swoje cele. Zapraszamy Ci臋 wi臋c do 艣wiata naszych do艣wiadcze艅. 呕adna z nas nie jest magistrem czy doktorem filologii, najprawdopodobniej pope艂niamy wiele b艂臋d贸w j臋zykowych, prof. Bralczyk ze swoj膮 ogromn膮 wiedz膮 i wysublimowanym stylem opowie艣ci jest dla nas niedo艣cignionym wzorem, ale mamy tego 艣wiadomo艣膰. W codziennych kontaktach z lud藕mi zale偶y nam przede wszystkim na dw贸ch sprawach. Po pierwsze chcemy porozumie膰 si臋 z lud藕mi zar贸wno zawodowo jak i prywatnie, po drugie chcemy si臋 czu膰 dobrze w tych interakcjach. Bez my艣lenia o tym, czy jeste艣my odpowiednio profesjonalne, co inni pomy艣l膮 o nas albo intencjach 鈥 swoich i ludzi, kt贸rych na co dzie艅 spotykamy.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Dwie g艂贸wne zasady

Do osi膮gni臋cia tego stanu s艂u偶膮 nam dwie g艂贸wne zasady, kt贸re stosujemy. Po pierwsze zbuduj samo艣wiadomo艣膰. Zastan贸w si臋 jakim typem komunikacyjnym jeste艣, jak reagujesz w sytuacjach kryzysowych, jakie zachowania s膮 charakterystyczne dla Ciebie. Po drugie, przyjmij do wiadomo艣ci, 偶e z du偶膮 doz膮 prawdopodobie艅stwa inni ludzie maj膮 inaczej. Maj膮 inne priorytety, mog膮 si臋 inaczej zachowywa膰 i inaczej interpretowa膰 pewne rzeczy. Mog膮 zwraca膰 wi臋ksz膮 uwag臋 na szczeg贸艂 ni偶 Ty, albo w og贸le nie dostrzega膰 takich b艂ahostek. W interakcjach mog膮 by膰 bardziej emocjonalni lub prawie oschli. Mog膮 m贸wi膰 wprost i bez ogr贸dek, albo w og贸le nie m贸wi膰, tylko s艂ucha膰. A zazwyczaj s膮 gdzie艣 po艣rodku. Je艣li osi膮gniesz t臋 艣wiadomo艣膰 najprawdopodobniej stanie si臋 cud i przestaniesz my艣le膰 o tym, 偶e kto艣 chce ci zrobi膰 na z艂o艣膰. On/ona tak po prostu ma.

No to teraz pogeneralizujmy, z jakimi czterema g艂贸wnymi typami mo偶esz spotka膰 si臋 na swojej drodze 偶ycia?

Prosz臋, przypomnij sobie posta膰 Samanthy Jones z serialu 鈥濻eks w wielkim mie艣cie鈥.  Spo艣r贸d wszystkich bohaterek Samantha jest najbardziej odwa偶na i otwarta, ma w艂asn膮 firm臋. Kiedy j膮 obserwowa艂y艣my, widzia艂y艣my ogromn膮 liczb臋 talent贸w, bo to kobieta niezale偶na, pewna siebie, pragmatyczna i wydawa艂a si臋 by膰 ca艂kowicie odporna na stres. W dzia艂aniu skupia艂a si臋 na efektach i energicznie zmierza艂a do realizacji swoich cel贸w. Z drugiej strony wyra藕nie dominowa艂a nad innymi, szczeg贸lnie nad m臋偶czyznami. Bywa艂膮 niecierpliwa i niech臋tnie s艂ucha艂a rad innych, a do tego lubi艂a sobie poprzeklina膰, przez co dla niekt贸rych mog艂a si臋 wydawa膰 nieprzyjemna w kontakcie albo wr臋cz grubia艅ska.

Kolejnym podobnym przyk艂adem jest Bernadette Maryann Rostenkowski-Wolowitz, doktor mikrobiologii z serialu 鈥濼eoria Wielkiego Podrywu鈥. Z t膮 mi艂膮 i s艂odk膮 z wygl膮du kobiet膮 niewielu wchodzi w dyskusje, gdy co艣 sobie postanowi, a jej twardy charakter i ostry, bezpo艣redni j臋zyk ujawnia si臋 szczeg贸lnie w scenach z jej serialowym m臋偶em Howardem Wolowitzem. Ogl膮daj膮c ten serial czasem si臋 pod艣miewa艂y艣my, 偶e zamieni艂 stryjek siekierk臋 na kijek, bowiem Howard mia艂 w serialu podobn膮 mam臋. To podobie艅stwo by艂o zauwa偶alne pomimo tego, 偶e nigdy nie uda艂o nam si臋 mamy Howarda zobaczy膰, bowiem odtw贸rczyni tej roli gra艂a tylko g艂osem!

Nie znasz tych seriali? To mo偶e ogl膮dasz z dzie膰mi 鈥濸ingwiny z Madagaskaru鈥, w kt贸rych jedn膮 z postaci jest Skipper wydaj膮cy rozkazy pozosta艂ym cz艂onkom dru偶yny i buduj膮cy strategie dzia艂ania. W jednym z odcink贸w t艂umaczy on innemu pingwinowi, 偶e dow贸dca zawsze ma racj臋, nawet gdy jej nie ma. On po prostu wie lepiej i nie waha si臋 tobie tego powiedzie膰!

Jak radzi膰 sobie w kontaktach z tak silnym rozm贸wc膮?

Przede wszystkim zapomnij o okazywaniu emocji w tej interakcji. Twojego rozm贸wc臋 interesuj膮 fakty i jego cele oraz logiczne i racjonalne argumenty. Ale uwaga! Na poziomie og贸lnym, bez wi臋kszej ilo艣ci szczeg贸艂贸w: wa偶ne jest, aby rozmowa by艂a rzeczowa i konkretna. Je艣li jeste艣 sprzedawc膮, przygotuj si臋 dobrze do tego spotkania, poka偶 艣wietn膮 organizacj臋 i nie stosuj tzw. small talku. Tutaj najlepszym has艂em b臋dzie 鈥瀔r贸tko, zwi臋藕le i na temat鈥. A co, gdy Ty masz podobny styl komunikacyjny? Je艣li nie b臋dziesz walczy膰 o udowodnienie, kto z was ma racj臋, a skupisz si臋 na argumentach i merytoryce, wasza rozmowa szybko doprowadzi was do celu.

Tymczasem spotykasz w pracy zupe艂nie kogo艣 innego, tak膮 Carrie Bradshaw, emocjonaln膮, spontaniczn膮 i elokwentn膮. Albo dzia艂aj膮c膮 intuicyjnie 鈥濸enny z Teorii Wielkiego Podrywu鈥, kt贸rej ekstrawersja i zami艂owanie do og贸艂u doprowadzaj膮 czasem do szewskiej pasji innego bohatera tego serialu, czyli Sheldona, uwielbiaj膮cego przygotowywa膰 regulaminy post臋powania na ka偶d膮 sytuacj臋. Albo wybuchowego Rico z 鈥濸ingwin贸w z Madagaskaru鈥, po kt贸rym nigdy nie wiadomo, czego mo偶na si臋 spodziewa膰, a na wezwanie Skippera jest w stanie dostarczy膰 ka偶dy potrzebny przedmiot鈥 To jest w艂a艣nie jedna z mocnych stron takich os贸b, bowiem dzi臋ki swojej potrzebie nowo艣ci, poznawania du偶ej ilo艣ci ludzi, utrzymywania kontakt贸w i ekstrawersji, zawsze wiedz膮, gdzie znale藕膰 to co b臋dzie nam potrzebne. Ch臋tnie interesuj膮 si臋 nowinkami, uwielbiaj膮 rozmawia膰, cho膰 najbardziej oczywi艣cie o sobie. Niestety, maj膮 tendencj臋 do przesady i dramatyzmu. Nie za bardzo zajmuje ich kontrola czasu, co oznacza, 偶e mog膮 si臋 np. sp贸藕nia膰 na spotkania albo o nich zapomina膰, bo w艂a艣nie wpad艂 im do g艂owy nowy, innowacyjny plan na 偶ycie albo produkt. I bez przerwy m贸wi膮, czasami naprawd臋 bez przerwy鈥

Przeczytaj tak偶e: Czy jeste艣 asetywna w pracy?

I co tu zrobi膰 z klientem, kt贸ry jest tak膮 dyskotek膮 pomys艂贸w?

S艂uchaj i uzbr贸j si臋 w cierpliwo艣膰! S艂uchaj i pozw贸l swojemu rozm贸wcy m贸wi膰, ile potrzebuje. Wchod藕 w interakcj臋, z t膮 osob膮 mo偶esz porozmawia膰 na ka偶dy temat, a im bardziej emocjonalna i sympatyczna rozmowa tym lepiej. Komplementuj i doceniaj. Nie denerwuj si臋, 偶e klient znowu czego艣 zapomnia艂, 偶e musisz o czym艣 przypomina膰 kilkana艣cie razy. Po prostu wpisz sobie w notatnik, 偶e tu wsp贸艂praca b臋dzie wygl膮da艂a w taki spos贸b i odpowiednio j膮 zaplanuj. On nie robi tobie tego na z艂o艣膰. On tak ma. A przy okazji, je艣li si臋 na Ciebie obrazi, to i tak najprawdopodobniej tylko na pi臋膰 minut. No, chyba 偶e masz przed sob膮 po艂膮czenie Rico ze Skipperem. To mo偶e by膰 mieszanka wybuchowa!

Najlepsz膮 przyjaci贸艂k膮 Carrie by艂a Miranda. Pami臋tasz t臋 superkonkretn膮 prawniczk臋? Jej si臋 musia艂o wszystko zgadza膰, nawet 艣lub skalkulowa艂a. Nie znaczy to, 偶e by艂a pozbawiona uczu膰, wprost przeciwnie. Na ni膮 mo偶na by艂o liczy膰, bo style komunikacyjne to nie system warto艣ci. Ale Miranda by艂a typem porz膮dkowym: analityczna, opieraj膮ca ka偶d膮 argumentacj臋 na faktach, skupiona na szczeg贸le, zdyscyplinowana, z jasno okre艣lonymi priorytetami i d膮偶膮ca do celu krok po kroku, oczywi艣cie okre艣lonymi wcze艣niej. Powiedzia艂yby艣my pouk艂adana i racjonalna. Podobnie jak Joe Fox, grany przez Toma Hanksa w 鈥淢asz wiadomo艣膰鈥. Wiemy, 偶e to staro膰, ale kochamy klasyki z Meg Ryan, zw艂aszcza przed 艣wi臋tami. Zatem co si臋 dzieje, kiedy cz艂owiek cyferka spotka cz艂owieka literk臋? Ot贸偶 to jest idealne miejsce na emotk臋 z eksploduj膮cym m贸zgiem. Kiedy jednak oba typy zaakceptuj膮 ju偶 swoje odmienno艣ci, w贸wczas 偶yj膮 d艂ugo i szcz臋艣liwie. Jak osi膮gn膮膰 skuteczn膮 komunikacj臋 z takim poszukiwaczem spokoju? Na dzie艅 dobry nie skracaj dystansu. Przygotuj si臋 do rozmowy, wyposa偶ona w fakty i spokojny ton g艂osu rozpocznij argumentacj臋. B膮d藕 metodyczna, od og贸艂u do szczeg贸艂u zadzia艂a tylko wtedy, je艣li na og贸艂 po艣wi臋cisz jedno zdanie. I tak z tabelami, wykresami, wynikami rzetelnych bada艅 (zwyk艂e 鈥渨g bada艅 ameryka艅skich naukowc贸w鈥 tutaj nie zadzia艂a) rusz za艂atwi膰 temat. Je艣li naprawd臋 chcesz by膰 mi艂a to komplementuj sumienno艣膰, systematyczno艣膰 i atencj臋 na detal, a nie wygl膮d.

Na koniec zostawi艂y艣my Charlotte.

Nie prze偶y艂aby tego! Przecie偶 dba o relacje ze wszystkimi, zawsze mi艂a i ch臋tna do pomocy, dbaj膮ca o dobr膮 atmosfer臋. Taki mi贸d p艂yn膮cy na wszystkich, jednoro偶ec z t臋cz膮. Jak to mo偶liwe, 偶e jest ostatnia? Na ko艅cu? Czy to znaczy, 偶e jej nie lubimy? A mo偶e nie smakowa艂y nam bu艂eczki cynamonowe, kt贸re upiek艂a na ostatnie spotkanie? Przecie偶 tak si臋 stara艂a, nawet ten cynamon sama star艂a, na tarce, bo aromat lepszy ni偶 sypany w proszku. A mo偶e to dlatego, 偶e 鈥 i tutaj dopisz najbardziej absurdalny dla Ciebie pow贸d. Co艣 Ci to przypomina, poznajesz? To typ harmonijny. Zrobi wiele, by wszystkim by艂o mi艂o, zadba o cudze emocje, ale niezauwa偶ona b臋dzie w g艂owie 鈥渒r臋ci膰 filmy鈥 i ostatecznie wybuchnie. Dlatego cz臋sto takie osoby maj膮 przypi臋t膮 艂atk臋 鈥渉isteryczki鈥. Takie osoby s膮 jednak bardzo cierpliwe, oddane i maj膮 mn贸stwo ciep艂a, zawsze mo偶esz liczy膰 na ich dobre s艂owo i nade wszystko zawsze Ci臋 wys艂uchaj膮. Zawsze, nawet wtedy, kiedy zupa kipi, maj膮 jeszcze sto maili, na kt贸re trzeba niezw艂ocznie odpisa膰 i str贸j na balik do uszycia. Wi臋c nie 艣pi膮 po nocach, bo maj膮c tak nisk膮 asertywno艣膰 bior膮 na siebie wi臋cej ni偶 mo偶na ud藕wign膮膰. W 鈥淭o w艂a艣nie mi艂o艣膰鈥 podobne cechy ma Karen, grana przez Emm臋 Thompson, nawet gdy cierpi, to w ciszy, po czym nak艂ada u艣miech, by dzieci mia艂y dobre 艣wi臋ta. Iris, w tej roli Kate Winslet, w filmie 鈥淗oliday鈥 jest tak mi艂a i nieasertywna, 偶e nawet uciekaj膮c na 艣wi臋ta od codziennej rzeczywisto艣ci, bierze na siebie cudze obowi膮zki.  Je艣li trafisz na takiego klienta zadbaj o jego emocje, daj czas na ich prze偶ywanie i upewnij si臋, 偶e rozumiesz jego potrzeby. Nie ponaglaj rozmowy. Od razu zarezerwuj sobie wi臋cej czasu i utrzymuj tempo rozm贸wcy. Zadbaj o atmosfer臋, skomplementuj, spraw, by Charlotte, z kt贸r膮 w艂a艣nie rozmawiasz poczu艂a si臋 zaopiekowana.

Mo偶e pomy艣lisz, 偶e to przepis na manipulacj臋. Naszym zdaniem to przepis na skuteczn膮 komunikacj臋, a reszta siedzi w Twojej g艂owie i Twoim sercu. Nie zach臋camy bowiem do dzia艂ania kosztem naszych rozm贸wc贸w. Nie chcemy im szkodzi膰, wprost przeciwnie, chcemy uszanowa膰 ich odmienno艣膰, indywidualne cechy i potrzeby. W my艣l zasady, 偶e odpowiedzialno艣膰 za przekaz le偶y po stronie nadawcy, proponujemy taki spos贸b komunikacji, kt贸ry zwi臋ksza nasz膮 skuteczno艣膰 przy jednoczesnym poszanowaniu naszych rozm贸wc贸w. Nie rezygnujemy tym samym z siebie i naszych cech osobniczych. Tylko robimy krok w stron臋 kompromisu.

Pi臋knie si臋 r贸偶nimy i chocia偶 ta r贸偶norodno艣膰 bywa wyzwaniem warto mie膰 zesp贸艂, sk艂adaj膮cy si臋 ze wszystkich typ贸w, o kt贸rych wspomnia艂y艣my. Zar贸wno w pracy, jak i w 偶yciu. Cechy nasze i naszych przyjaci贸艂 mog膮 si臋 uzupe艂nia膰, mo偶emy by膰 dla siebie wsparciem i 艂atwiej razem przej艣膰 przez obecny czas zmian. A 艣wiadomo艣膰 jakim typem jest ciocia Basia, a jakim te艣膰 pozwoli na unikni臋cie nieprzyjemnych temat贸w przy 艣wi膮tecznym stole. Nawet je艣li b臋dzie on w tym roku wirtualnie. #Jeste艣myWTymRazem


WYKONAJ TEST OSOBOWO艢CI TUTAJ!


***

O autorkach:

Jowita Spychalska – Ambasadorka programu Sukces TO JA Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮, przedsi臋biorczyni, mi臋dzynarodowa konsultantka Belbin 鈥 Role Zespo艂owe, mened偶erka projekt贸w w metodologii PRINCE2庐, wyk艂adowczyni na studiach podyplomowych w WSAiB w Gdyni oraz trenerka i mened偶erka z wieloletnim do艣wiadczeniem w mi臋dzynarodowej korporacji General Electric w obszarach Operacji, Call Center, Sprzeda偶y i Talent Management, wsp贸艂w艂a艣cicielka Training Designers.

Dominika Rossa – przedsi臋biorczyni, doktorantka psychologii USWPS, wyk艂adowczyni Uniwersytetu Gda艅skiego, mentorka w mi臋dzynarodowych programach akceleracyjnych, mened偶erka i ekspertka komunikacji interpersonalnej z ponad 18 letnim do艣wiadczeniem, trenerka emisji g艂osu m贸wionego, wzmacnia kobiece biznesy jako szefowa O4 Flow – pierwszego coworkingu dedykowanego kobietom, w艂a艣cicielka studia komunikacji Mystoria.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close