Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Sukces nie ma płci

Sukces nie ma płci

pomysł na biznes

Traktowanie biznesu z pozycji płci nie ma sensu. Są tylko wygrani i przegrani – pisze Paweł Zielewski, zastępca redaktora naczelnego miesięcznika „Forbes”.

Traktowanie biznesu z pozycji płci nie ma najmniejszego sensu. Są tylko wygrani i przegrani. Chociaż warunki przedsiębiorczości w ostatnim ćwierćwieczu dyktowali mężczyźni, to stworzyli grunt, na którym – użyjmy tego okropnego terminu – kobiece biznesy mogą startować z pozycji, która zwiększa szanse powodzenia

Kobieta, której nazwisko kwalifikuje się do umieszczenia na Liście Najbogatszych Polaków to wciąż ewenement. Jeśli już, zwykle występuje tam obok męża. Pojedyncze przypadki są jedynie potwierdzeniem dyktatu mężczyzn. Dotychczasowego, gwoli ścisłości.

Z tego punktu widzenia kobiety mogą być uważane za ofiary systemu. Nie tylko gospodarczego. Można ubolewać, że społeczeństwo samo zepchnęło je w cień fortun, ale jest to usprawiedliwione tak historycznie, jak i strukturą społeczną.

I znów – takie myślenie z założenia jest błędne. Tak zwane kobiece biznesy istniały obok słynnych „męskich” od początku transformacji, chociaż dopiero w ostatnich latach widać, jak przebijają się cierpliwie przez stereotyp twardego gracza na konkurencyjnym rynku. O wiele atrakcyjniej wygląda to w sferze np. inwestycyjnej. Niewiele osób zdaje sobie sprawę np. z tego, że ponad 39 procent najzamożniejszych klientów bankowości prywatnej to właśnie panie. A 99 procent z nich to przedsiębiorczynie, właścicielki firm, które osiągnęły sukces pozwalający na budowę indywidualnych portfeli inwestycyjnych wartości przynajmniej miliona złotych. Co, jeśli nie umiejętność – a przede wszystkim możliwość – odłożenia takiej kwoty z własnej pracy, jest dowodem na to, że kobiety są równorzędnym partnerem w biznesie.

Mało tego, specjaliści twierdzą, że posiadają znacznie większą odporność na stres, również stres inwestycyjny,
Portfele, w których widać kobiecą rękę są zdecydowanie bardziej zrównoważone, domieszka produktów agresywnych jest niewielka, ale z drugiej strony nie ma mowy o wybieraniu rozwiązań najprostszych – kobiety chcą uzyskać naprawdę kompleksową informację na temat inwestycji – twierdzi Małgorzata Anczewska, dyrektor mWealth Management. – Z perspektywy osoby, która zarządza ofertą dla najzamożniejszych klientów mogę stwierdzić, że prawdziwy wysyp nastąpił mniej więcej pięć-sześć lat temu. Analizując strukturę klientów i źródła ich aktywów widzę, że coraz więcej kobiet zajmuje stanowiska menedżerskie, coraz więcej też buduje portfele ze środków zarobionych we własnych firmach, chociaż wciąż mamy do czynienia bardziej z firmami małymi i średniej wielkości, niż dużymi organizacjami z tradycjami – dodaje.

Przedsiębiorcze kobiety mają swoje własne bohaterki.

Solange Olszewska, współtwórczyni potęgi Solarisa wspomina, jak to we własnej firmie musiała walczyć o pozycję. I to nie z mężem, a ze współpracownikami-podwładnymi.
Nie chcieli mnie słuchać. Pamiętam, jak wymyśliłam logo firmy – jamnika, żeby się marka dobrze kojarzyła. Kiedy tylko wyjechałam, szef produkcji kazał je zerwać, bo „nie jesteśmy jakąś fabryka zabawek, a porządnym producentem autobusów” – mówiła w rozmowie z Forbesem.
Dziś najwięksi kontrahenci Solarisa nie siadają do rozmów, jeśli nie maja pewności, że po drugiej stronie stołu nie zobaczą Olszewskiej.
Izabella Wałkowska, prezes Plastwilu, producenta… mocować do szyn z ponad 100-milionowymi obrotami – każdą umowę, bez względu na jej wartość negocjuje osobiście, ale najpierw zawsze „uczy się” rynku, na który chce wejść.
Albo Marzena Gradecka, kiedyś twórczyni sieci sklepów Eko, dziś rozwijająca sieć drogerii Jasmin. Na pytanie, dlaczego tak mało kobiet buduje naprawdę duże biznesy odpowiada:
Jest im trudniej i nie tylko z tego powodu, że mają dzieci, ale również z powodu facetów, z którymi są. Wydaje się, że większość rezygnuje ze swoich ambicji po to, by lepiej funkcjonować w związkach. Żeby zbudować dużą firmę, kobieta nie tylko musi być silna, ale przede wszystkim musi mieć właściwego partnera, który nie ma kompleksów i nie dość, że potrafi swoja partnerkę docenić, to jeszcze umie i chce ją długofalowo wspierać. Znalezienie takiego mężczyzny nie jest łatwe. Trzeba mieć szczęście. Mnie się udało.
I chyba właśnie w tym fragmencie zawarte została nieoczywista, a jedyna prawda o budowaniu biznesu przez kobiety: nie upór, nie naturalna empatia, nie sama umiejętność wyszukiwania kreatywnych pomysłów (choć bez tego wszystkiego się nie obejdzie), lecz odpowiednie najbliższe otoczenie pozwala spełnić się na rynku. Można o tym dywagować do upadłego, lecz najważniejsze jest, by traktować kobiecą przedsiębiorczość w takich samych kategoriach, jak na biznesy „męskie”. Ulgowe traktowanie to najgorsze, co może je spotkać. I jeszcze jedno – nie wymagajmy od kobiet budowania fortun i pretendowania do wchodzenia na listy najbogatszych. Bo nie wielkie pojedyncze biznesy, lecz tysiące małych i średnich firm decydują o sile gospodarki i odpowiadają za polskie PKB.

***

Paweł Zielewski – Zastępca redaktora naczelnego miesięcznika „Forbes” i redaktor naczelny „Pierwszego Miliona”. Z ,,Forbesem” związany od 2007 roku. Wcześniej pracował m.in. jako dziennikarz i redaktor prowadzący dziennika ,,Puls Biznesu”, dziennikarz ,,Gazety Wyborczej” czy ,,Życia Gospodarczego”. Specjalizuje się w tematyce finansowej (fundusze inwestycyjne, inwestycje alternatywne), bankowej (pasjonat bankowości prywatnej) oraz wspieraniu przedsiębiorczości we wszystkich jej przejawach. Jest także jurorem w Konkursie Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku.

***

Jeszcze do 24 lutego można głosować na Bizneswoman Publiczności w VII edycji Konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku 2016. Bizneswoman Publiczności zostanie wybrana spośród finalistek w trzech kategoriach: Debiut Roku, Moja Firma i Korporacja. Na swoją faworytkę można głosować na stronie www.forbes.pl/bizneswomanroku.

***

Bizneswoman Roku to pierwszy ogólnopolski i jedyny stricte biznesowy konkurs dla przedsiębiorczych kobiet, w którym od sześciu lat honorowane i doceniane są kobiety realizujące ambitne projekty zawodowe. Wyróżnienie, poza prestiżem i satysfakcją, jest także okazją do nagłośnienia ich sukcesów. Kobiety coraz odważniej zdobywają różne obszary świata biznesu. Rozwijają firmy na skalę międzynarodową, sięgają po najwyższe stanowiska w korporacjach, angażują się w prospołeczne inicjatywy. W dalszym ciągu jednak, nie są widoczne w mediach. Inicjatywa Bizneswoman Roku powstała, by to zmienić.

Plakat Bizneswoman Roku

 

Organizatorzy: Sukces Pisany Szminką
Partner strategiczny: GTECH (Grupa IGT), PZU
Partnerzy: Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, PwC, Giza Polish Ventures, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, Teraz Polska, Klub Polska Rada Biznesu, Instytut Monitorowania Mediów, Program Executive MBA@UW, Kancelaria OKW
Patroni medialni: Dziennik Gazeta Prawna, Polsat Cafe, Forbes.pl, Pierwszy Milion, Grupa Wirtualna Polska, Radio ZET Chilli, ITWIZ

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

[newsletter_form type="minimal"]

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close