Robot przysz┼éo┼Ťci obrazuj─ůcy ┼Ťwiat nowych technologii

Korzystanie ze ┼Ťwiata nowych technologii. Wyb├│r czy konieczno┼Ť─ç?

Jak nowe technologie odpowiadaj─ů na potrzeby kobiet? Jak wp┼éywaj─ů na nasze ┼╝ycie i czy mog─ů by─ç zagro┼╝eniem? W najnowszym odcinku podcastu Sukcesu Pisanego Szmink─ů Olga Kozierowska rozmawia┼éa z ekspertami w konkursie Bizneswoman Roku - Dr Biank─ů Siwi┼äsk─ů, Dyrektork─ů Zarz─ůdzaj─ůc─ů Fundacji Edukacyjnej Perspektywy oraz Jaros┼éawem D─ůbrowskim, Dyrektor ds. Technologicznych oraz Cz┼éonkiem Zarz─ůdu w firmie IGT Poland.

Olga Kozierowska: W zesz┼éym roku spotkali┼Ťmy si─Ö mniej wi─Öcej w tym czasie i rozmawiali┼Ťmy o pozycji kobiet w technologiach, czy co┼Ť zmieni┼éo? Na dobre, mam nadziej─Ö…

Dr Bianka Siwi┼äska: My┼Ťl─Ö, ┼╝e jeste┼Ťmy od jeden rok m─ůdrzejsze i m─ůdrzejsi, ┼╝e faktycznie to przyspieszenie technologiczne nabra┼éo rumie┼äc├│w i tempo zmian jest imponuj─ůce. Wchodz─ů nowe technologie. Coraz bardziej czujemy obecno┼Ť─ç 5G. Wszystko przyspiesza i to te┼╝ wi─ů┼╝e si─Ö z tym, ┼╝e jest te┼╝ wi─Öcej miejsca dla kobiet. Kobiety uaktywni┼éy si─Ö w tym roku w rozwi─ůzaniach chmurowych. Kobiety zrozumia┼éy tak┼╝e, ┼╝e ┼Ťwiat IT to ┼Ťwiat, kt├│ry mo┼╝e im pom├│c rozwin─ů─ç skrzyd┼éa, ┼╝e mog─ů si─Ö przebran┼╝owi─ç, ┼╝e mog─ů szuka─ç tam nowej kariery. ┼╗e nie musz─ů tkwi─ç nerwowo w pracy zgodnej ze swoim wykszta┼éceniem wybranym 20-30 lat temu, ale mog─ů robi─ç wi─Öcej. Wydaje mi si─Ö, ┼╝e ten trend zdeterminowania i zorientowania na now─ů karier─Ö w informatyce i w firmach IT nabra┼é rumie┼äc├│w, przyspieszy┼é i sta┼é si─Ö takim mega trendem.

Olga Kozierowska: A czy te┼╝ wi─Öcej kobiet podejmuje studia na tych kierunkach?

Dr Bianka Siwi┼äska: Troszeczk─Ö wi─Öcej z roku na rok. Mo┼╝e to nie s─ů jakie┼Ť spektakularne skoki o tysi─ůce os├│b tak jak by┼Ťmy chcieli, natomiast faktycznie, z roku na rok ten udzia┼é kobiet jest wi─Ökszy i og├│lne zainteresowanie studiami informatycznymi jest w ca┼éym kraju wy┼╝sze. Ju┼╝ nawet nie dziel─ůc tego na p┼ée─ç. Generalnie s─ů to bardziej popularne i po┼╝─ůdane kierunki. Ka┼╝dy ju┼╝ wie, ┼╝e jest sens je studiowa─ç, jest sens robi─ç karier─Ö w tym kierunku, a tak┼╝e jest taki og├│lny rozkwit informatyki.

Olga Kozierowska: To, co powiedzia┼éa┼Ť o przebran┼╝owieniu jest bardzo ciekawe. A Ty Jarku jak patrzysz na to z perspektywy biznesu, z perspektywy Waszej firmy?

Jaros┼éaw D─ůbrowski: Dodam do tego, co powiedzia┼éa Bianka, ┼╝e widz─Ö, jak zmienia si─Ö og├│lne nastawienie – takie u podstaw, takie spojrzenie na kobiety w nowych technologii. Znalaz┼éem badania z zesz┼éego roku. Uniwersytet ┼ü├│dzki sprawdza┼é, jak kobiety i m─Ö┼╝czy┼║ni odnajduj─ů si─Ö u┼╝ywaniu nowych technologii. To jest oczywi┼Ťcie troch─Ö inna rzecz ni┼╝ jej tworzenie, ale okaza┼éo si─Ö, ┼╝e to w┼éa┼Ťnie kobiety znacznie cz─Ö┼Ťciej korzystaj─ů z bankowo┼Ťci elektronicznej, z zakup├│w przez Internet, z komunikator├│w medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych – wszystkich tych popularnych rozwi─ůza┼ä technologicznych, kt├│re nas otaczaj─ů. To pokazuje, ┼╝e kobiety s─ů ju┼╝ od podstaw zaznajomione z nowoczesnymi technologiami. Ciekawostk─ů zreszt─ů jest to, ┼╝e jedyny obszar nowych technologii u┼╝ywanych przez spo┼éecze┼ästwo, kt├│ry jest bardziej popularny w┼Ťr├│d m─Ö┼╝czyzn ni┼╝ w┼Ťr├│d kobiet to GPS.

Olga Kozierowska: Rzeczywi┼Ťcie te badania pokazuj─ů, ┼╝e dobrze si─Ö odnajdujemy w korzystaniu z podstawowych narz─Ödzi. Jeszcze dodam, ┼╝e jako Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink─ů te┼╝ bada┼éy┼Ťmy wykorzystanie w┼Ťr├│d kobiet narz─Ödzi do pracy, w takim aspekcie prowadzenia firmy, szczeg├│lnie w lockdownie i na pocz─ůtku pandemii, gdzie rzeczywi┼Ťcie kobiety bardzo szybko adaptowa┼éy si─Ö i w elastyczny spos├│b przenios┼éy sw├│j biznes lub jego cz─Ö┼Ť─ç biznesu do Internetu. Jak w takim razie jeszcze przekona─ç te osoby, kt├│re s─ů 40 czy 50+, ┼╝eby si─Öga┼éy po te nowe kierunki i troszeczk─Ö zmieni┼éy albo te┼╝ zrezygnowa┼éy z tego stereotypu, kt├│ry dzi┼Ť funkcjonuje na temat tego, jak wygl─ůda i jak dzia┼éa informatyk?

Dr Bianka Siwi┼äska: My┼Ťl─Ö, ┼╝e jak rozejrzymy si─Ö woko┼éo to zrozumiemy, ┼╝e nie ma innego wyj┼Ťcia. Mo┼╝e nie musimy wchodzi─ç g┼é─Öboko w informatyk─Ö, a musimy korzysta─ç ze ┼Ťwiata cyfrowego, musimy by─ç jego cz─Ö┼Ťci─ů, a w tym momencie wszystko w┼éa┼Ťciwie, co robimy, ma odzwierciedlenie w digitalu. Nie ma mo┼╝liwo┼Ťci, ┼╝eby robi─ç co┼Ť tylko offline’owo. Nie ma mo┼╝liwo┼Ťci, ┼╝eby prowadzi─ç biznes, by─ç aktywn─ů, tworzy─ç swoj─ů mark─Ö osobist─ů czy budowa─ç pozycj─Ö eksperck─ů pomijaj─ůc narz─Ödzia r├│┼╝nego rodzaju cyfrowe. Tutaj m├│wimy o takich prostych umiej─Ötno┼Ťciach, kt├│re po prostu musimy posiada─ç. I to ju┼╝ nie jest jaki┼Ť wyb├│r czy jaka┼Ť strategia – to jest konieczno┼Ťci. W tym momencie nie mo┼╝emy si─Ö tego ba─ç, nawet jak mamy taki pierwotny op├│r, np. ┼╝e za du┼╝o jest tego wszystkiego czy ┼╝e tego nie rozumiemy – po prostu ju┼╝ nie ma innego wyj┼Ťcia. Cho─ç to mo┼╝e zabrzmie─ç demotywuj─ůco to po prostu jeste┼Ťmy pod ┼Ťcian─ů i musimy pewne rzeczy robi─ç, bo inaczej znikniemy z rynku.

Olga Kozierowska: Ostatnie badania, jakie wpad┼éy mi w r─Öce pokazywa┼éy, ┼╝e je┼╝eli nie b─Ödzie te┼╝ wi─Öcej kobiet, kt├│re tworz─ů np. algorytmy, czyli pracuj─ů nad sztuczn─ů inteligencj─ů, to b─Ödziemy rzeczywi┼Ťcie dalej powiela─ç pewne stereotypy i oka┼╝e si─Ö, ┼╝e ta technologia nie jest przyjazna kobietom w 100%…

Jaros┼éaw D─ůbrowski: …albo wr─Öcz nie jest przyjazna ludziom w og├│le. Tutaj dotkn─Ö┼éa┼Ť bardzo ciekawego tematu sztucznej inteligencji. Przy tworzeniu sztucznej inteligencji potrzebna jest nie tylko wiedza techniczna, ale tak┼╝e wiedza humanistyczna, kt├│ra m├│wi─ůc w skr├│cie nada tej sztucznej inteligencji bardziej ludzk─ů, bardziej przyjazn─ů twarz, bardziej dzia┼éaj─ůc─ů na nasze podobie┼ästwo i dla naszych potrzeb.

W nowych technologiach s─ů takie dwa aspekty, kt├│re dla tych wszystkich, kt├│rzy nie posiadaj─ů wykszta┼écenia czysto technicznego, s─ů potencja┼éem czy te┼╝ szans─ů. Jeden aspekt to jest to, co przed chwil─ů powiedzieli┼Ťmy – w bran┼╝y technologicznej potrzebne s─ů osoby z r├│┼╝nym wykszta┼éceniem. Sztuczna inteligencja, pisanie algorytm├│w, testowanie, itd. to s─ů obszary, w kt├│rych wykszta┼écenie humanistyczne absolutnie si─Ö sprawdza, ale te┼╝ istnieje ten drugi aspekt – czyli ca┼éy obszar przebran┼╝owienia. Ku mojemu zdziwieniu ostatnio wpad┼éem te┼╝ na badania, kt├│re m├│wi─ů, ┼╝e 53% kobiet, pracuj─ůcych w nowych technologii, nie sko┼äczy┼éy studi├│w technicznych, co oznacza, ┼╝e w jaki┼Ť spos├│b si─Ö przebran┼╝owili. Widz─Ö to u siebie w firmie bardzo wyra┼║nie. Natomiast troch─Ö zaskoczy┼éo to, ┼╝e rzeczywi┼Ťcie jest to a┼╝ tak szerokie spektrum. A wracaj─ůc do twojego pytania o osoby 40 i 50+ i brak wykszta┼écenia technicznego to warto pami─Öta─ç, ┼╝e nadal mo┼╝na si─Ö przebran┼╝owi─ç albo sprawdzi─ç czy wykszta┼écenie, kt├│re mamy jest w tych nowych technologiach po prostu przydatne.

Olga Kozierowska: A jakie kompetencje – nazwijmy je „analogowe” – rzeczywi┼Ťcie mo┼╝na wykorzysta─ç, ┼╝eby si─Ö szybciej przebran┼╝owi─ç lub ch─Ötniej przebran┼╝owi─ç?

Dr Bianka Siwi┼äska: To s─ů takie uniwersalne rzeczy. Oczywi┼Ťcie je┼╝eli przebran┼╝owienie jest naszym celem to przede wszystkim musimy mie─ç pewn─ů odwag─Ö w my┼Ťleniu, tak─ů ch─Ö─ç polepszania swojej sytuacji, rozwoju, czyli powiedzia┼ébym ┼╝e chodzi tu o mindset. Chodzi o nastawienie na to, ┼╝e nie jestem ju┼╝ sko┼äczonym dzie┼éem, ale id─Ö do przodu i pr├│buje nowych rzeczy, bo wiem, ┼╝e rzeczywisto┼Ť─ç si─Ö zmienia i ona ode mnie wymaga aktywnej postawy. Czasami te┼╝ trzeba si─Ö zatrzyma─ç i w┼éo┼╝y─ç du┼╝o wysi┼éku – bo nie oszukujmy si─Ö przebran┼╝owienie wymaga du┼╝o wysi┼éku, du┼╝o czasu i te┼╝ nak┼éad├│w – ale te┼╝ wtedy mo┼╝na i┼Ť─ç dalej i startowa─ç z zupe┼énie innego poziomu. To postawa, gdzie czuj─Ö, ┼╝e mog─Ö taki zwrot w swoim ┼╝yciu wykona─ç. W takim przypadku przydaje si─Ö te┼╝ takie my┼Ťlenie krytyczne, troch─Ö taka umiej─Ötno┼Ť─ç rozwi─ůzywania problem├│w. Ja nazywam to takim og├│lnym „ogarni─Öciem”.

Olga Kozierowska: To teraz mo┼╝e przejdziemy do naszego ┼╝ycia, kt├│re w du┼╝ym stopniu ju┼╝ zaczyna by─ç kreowane przez technologie. Cyfryzacja i automatyzacja maj─ů ogromny wp┼éyw na to, jak funkcjonujemy. Jak intensywny jest ten rozw├│j, co mo┼╝e si─Ö nam przyda─ç? Na co warto uwa┼╝a─ç? Co mo┼╝e te┼╝ stanowi─ç zagro┼╝enia, a co jest mo┼╝liwo┼Ťci─ů?

Jaros┼éaw D─ůbrowski: Wszystko jest mo┼╝liwo┼Ťci─ů [┼Ťmiech], a co b─Ödzie zagro┼╝eniem to dopiero zobaczymy. Ostatnie 2 lata zarysowa┼éy dosy─ç wyra┼║nie kierunki, w kt├│rych b─Ödzie si─Ö rozwija─ç technologia. Przede wszystkim – wszystko to, co zdalne. Pandemia wymusi┼éa w nas zdalne kupowanie, zdalne komunikowanie si─Ö, zdalne pracowanie i to na pewno b─Ödzie si─Ö rozwija─ç. Drugi kierunek to jest co┼Ť, o czym ju┼╝ wspominali┼Ťmy, czyli sztuczna inteligencja i to w jaki spos├│b szeroko rozumiane maszyny – mo┼╝e nie dok┼éadnie te jak z powie┼Ťci Lema, ale troch─Ö inne – b─Öd─ů nas obs┼éugiwa─ç. Pewnie nie wszyscy wiedz─ů, ┼╝e nawet teraz dzwoni─ůc na infolini─Ö telekomu najprawdopodobniej b─Ödziemy rozmawia─ç na pocz─ůtku z maszyn─ů. To ju┼╝ istnieje, jeszcze nie dzia┼éa w 100% jak cz┼éowiek, ale to si─Ö b─Ödzie na pewno rozwija─ç.

Pos┼éuchaj ca┼éego odcinka podcastu Sukces Pisany Szmink─ů na www.sukcespisanyszminka.pl/podcasty lub poni┼╝ej na Youtube!

 

Aktywnie dzia┼éasz w nowych technologiach? Tworzysz nowe rozwi─ůzania? Masz szans─Ö zdoby─ç tytu┼é Liderki w Nowych Technologiach w XIII edycji konkursu Bizneswoman Roku, ale najpierw musisz da─ç nam si─Ö odkry─ç i wype┼éni─ç formularz zg┼éoszeniowy na www.bizneswomanroku.pl

Organizator: Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink─ů
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii:
BNP Paribas, DPD Polska, IGT Poland, Google Cloud, HUAWEI, SKANSKA, Orange, NatWest Group
Partner merytoryczny:
Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, IKEA, Mokosh, Vital Voices, embaUW, Humanites, Perspektywy Women in Tech,  Business Link
Patronat honorowy konkursu:
Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Patroni medialni: TVN Grupa Discovery, Polska Press Grupa, Rzeczpospolita, Forbes Women, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, Tw├│j Styl, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, ONA Strona Kobiet, ISB news.tv, Think Tank.

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close