Robot przysz艂o艣ci obrazuj膮cy 艣wiat nowych technologii

Korzystanie ze 艣wiata nowych technologii. Wyb贸r czy konieczno艣膰?

Jak nowe technologie odpowiadaj膮 na potrzeby kobiet? Jak wp艂ywaj膮 na nasze 偶ycie i czy mog膮 by膰 zagro偶eniem? W najnowszym odcinku podcastu Sukcesu Pisanego Szmink膮 Olga Kozierowska rozmawia艂a z ekspertami w konkursie Bizneswoman Roku - Dr Biank膮 Siwi艅sk膮, Dyrektork膮 Zarz膮dzaj膮c膮 Fundacji Edukacyjnej Perspektywy oraz Jaros艂awem D膮browskim, Dyrektor ds. Technologicznych oraz Cz艂onkiem Zarz膮du w firmie IGT Poland.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Olga Kozierowska: W zesz艂ym roku spotkali艣my si臋 mniej wi臋cej w tym czasie i rozmawiali艣my o pozycji kobiet w technologiach, czy co艣 zmieni艂o? Na dobre, mam nadziej臋…

Dr Bianka Siwi艅ska: My艣l臋, 偶e jeste艣my od jeden rok m膮drzejsze i m膮drzejsi, 偶e faktycznie to przyspieszenie technologiczne nabra艂o rumie艅c贸w i tempo zmian jest imponuj膮ce. Wchodz膮 nowe technologie. Coraz bardziej czujemy obecno艣膰 5G. Wszystko przyspiesza i to te偶 wi膮偶e si臋 z tym, 偶e jest te偶 wi臋cej miejsca dla kobiet. Kobiety uaktywni艂y si臋 w tym roku w rozwi膮zaniach chmurowych. Kobiety zrozumia艂y tak偶e, 偶e 艣wiat IT to 艣wiat, kt贸ry mo偶e im pom贸c rozwin膮膰 skrzyd艂a, 偶e mog膮 si臋 przebran偶owi膰, 偶e mog膮 szuka膰 tam nowej kariery. 呕e nie musz膮 tkwi膰 nerwowo w pracy zgodnej ze swoim wykszta艂ceniem wybranym 20-30 lat temu, ale mog膮 robi膰 wi臋cej. Wydaje mi si臋, 偶e ten trend zdeterminowania i zorientowania na now膮 karier臋 w informatyce i w firmach IT nabra艂 rumie艅c贸w, przyspieszy艂 i sta艂 si臋 takim mega trendem.

Olga Kozierowska: A czy te偶 wi臋cej kobiet podejmuje studia na tych kierunkach?

Dr Bianka Siwi艅ska: Troszeczk臋 wi臋cej z roku na rok. Mo偶e to nie s膮 jakie艣 spektakularne skoki o tysi膮ce os贸b tak jak by艣my chcieli, natomiast faktycznie, z roku na rok ten udzia艂 kobiet jest wi臋kszy i og贸lne zainteresowanie studiami informatycznymi jest w ca艂ym kraju wy偶sze. Ju偶 nawet nie dziel膮c tego na p艂e膰. Generalnie s膮 to bardziej popularne i po偶膮dane kierunki. Ka偶dy ju偶 wie, 偶e jest sens je studiowa膰, jest sens robi膰 karier臋 w tym kierunku, a tak偶e jest taki og贸lny rozkwit informatyki.

Olga Kozierowska: To, co powiedzia艂a艣 o przebran偶owieniu jest bardzo ciekawe. A Ty Jarku jak patrzysz na to z perspektywy biznesu, z perspektywy Waszej firmy?

Jaros艂aw D膮browski: Dodam do tego, co powiedzia艂a Bianka, 偶e widz臋, jak zmienia si臋 og贸lne nastawienie – takie u podstaw, takie spojrzenie na kobiety w nowych technologii. Znalaz艂em badania z zesz艂ego roku. Uniwersytet 艁贸dzki sprawdza艂, jak kobiety i m臋偶czy藕ni odnajduj膮 si臋 u偶ywaniu nowych technologii. To jest oczywi艣cie troch臋 inna rzecz ni偶 jej tworzenie, ale okaza艂o si臋, 偶e to w艂a艣nie kobiety znacznie cz臋艣ciej korzystaj膮 z bankowo艣ci elektronicznej, z zakup贸w przez Internet, z komunikator贸w medi贸w spo艂eczno艣ciowych – wszystkich tych popularnych rozwi膮za艅 technologicznych, kt贸re nas otaczaj膮. To pokazuje, 偶e kobiety s膮 ju偶 od podstaw zaznajomione z nowoczesnymi technologiami. Ciekawostk膮 zreszt膮 jest to, 偶e jedyny obszar nowych technologii u偶ywanych przez spo艂ecze艅stwo, kt贸ry jest bardziej popularny w艣r贸d m臋偶czyzn ni偶 w艣r贸d kobiet to GPS.

Olga Kozierowska: Rzeczywi艣cie te badania pokazuj膮, 偶e dobrze si臋 odnajdujemy w korzystaniu z podstawowych narz臋dzi. Jeszcze dodam, 偶e jako Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink膮 te偶 bada艂y艣my wykorzystanie w艣r贸d kobiet narz臋dzi do pracy, w takim aspekcie prowadzenia firmy, szczeg贸lnie w lockdownie i na pocz膮tku pandemii, gdzie rzeczywi艣cie kobiety bardzo szybko adaptowa艂y si臋 i w elastyczny spos贸b przenios艂y sw贸j biznes lub jego cz臋艣膰 biznesu do Internetu. Jak w takim razie jeszcze przekona膰 te osoby, kt贸re s膮 40 czy 50+, 偶eby si臋ga艂y po te nowe kierunki i troszeczk臋 zmieni艂y albo te偶 zrezygnowa艂y z tego stereotypu, kt贸ry dzi艣 funkcjonuje na temat tego, jak wygl膮da i jak dzia艂a informatyk?

Dr Bianka Siwi艅ska: My艣l臋, 偶e jak rozejrzymy si臋 woko艂o to zrozumiemy, 偶e nie ma innego wyj艣cia. Mo偶e nie musimy wchodzi膰 g艂臋boko w informatyk臋, a musimy korzysta膰 ze 艣wiata cyfrowego, musimy by膰 jego cz臋艣ci膮, a w tym momencie wszystko w艂a艣ciwie, co robimy, ma odzwierciedlenie w digitalu. Nie ma mo偶liwo艣ci, 偶eby robi膰 co艣 tylko offline’owo. Nie ma mo偶liwo艣ci, 偶eby prowadzi膰 biznes, by膰 aktywn膮, tworzy膰 swoj膮 mark臋 osobist膮 czy budowa膰 pozycj臋 eksperck膮 pomijaj膮c narz臋dzia r贸偶nego rodzaju cyfrowe. Tutaj m贸wimy o takich prostych umiej臋tno艣ciach, kt贸re po prostu musimy posiada膰. I to ju偶 nie jest jaki艣 wyb贸r czy jaka艣 strategia – to jest konieczno艣ci. W tym momencie nie mo偶emy si臋 tego ba膰, nawet jak mamy taki pierwotny op贸r, np. 偶e za du偶o jest tego wszystkiego czy 偶e tego nie rozumiemy – po prostu ju偶 nie ma innego wyj艣cia. Cho膰 to mo偶e zabrzmie膰 demotywuj膮co to po prostu jeste艣my pod 艣cian膮 i musimy pewne rzeczy robi膰, bo inaczej znikniemy z rynku.

Olga Kozierowska: Ostatnie badania, jakie wpad艂y mi w r臋ce pokazywa艂y, 偶e je偶eli nie b臋dzie te偶 wi臋cej kobiet, kt贸re tworz膮 np. algorytmy, czyli pracuj膮 nad sztuczn膮 inteligencj膮, to b臋dziemy rzeczywi艣cie dalej powiela膰 pewne stereotypy i oka偶e si臋, 偶e ta technologia nie jest przyjazna kobietom w 100%…

Jaros艂aw D膮browski: …albo wr臋cz nie jest przyjazna ludziom w og贸le. Tutaj dotkn臋艂a艣 bardzo ciekawego tematu sztucznej inteligencji. Przy tworzeniu sztucznej inteligencji potrzebna jest nie tylko wiedza techniczna, ale tak偶e wiedza humanistyczna, kt贸ra m贸wi膮c w skr贸cie nada tej sztucznej inteligencji bardziej ludzk膮, bardziej przyjazn膮 twarz, bardziej dzia艂aj膮c膮 na nasze podobie艅stwo i dla naszych potrzeb.

W nowych technologiach s膮 takie dwa aspekty, kt贸re dla tych wszystkich, kt贸rzy nie posiadaj膮 wykszta艂cenia czysto technicznego, s膮 potencja艂em czy te偶 szans膮. Jeden aspekt to jest to, co przed chwil膮 powiedzieli艣my – w bran偶y technologicznej potrzebne s膮 osoby z r贸偶nym wykszta艂ceniem. Sztuczna inteligencja, pisanie algorytm贸w, testowanie, itd. to s膮 obszary, w kt贸rych wykszta艂cenie humanistyczne absolutnie si臋 sprawdza, ale te偶 istnieje ten drugi aspekt – czyli ca艂y obszar przebran偶owienia. Ku mojemu zdziwieniu ostatnio wpad艂em te偶 na badania, kt贸re m贸wi膮, 偶e 53% kobiet, pracuj膮cych w nowych technologii, nie sko艅czy艂y studi贸w technicznych, co oznacza, 偶e w jaki艣 spos贸b si臋 przebran偶owili. Widz臋 to u siebie w firmie bardzo wyra藕nie. Natomiast troch臋 zaskoczy艂o to, 偶e rzeczywi艣cie jest to a偶 tak szerokie spektrum. A wracaj膮c do twojego pytania o osoby 40 i 50+ i brak wykszta艂cenia technicznego to warto pami臋ta膰, 偶e nadal mo偶na si臋 przebran偶owi膰 albo sprawdzi膰 czy wykszta艂cenie, kt贸re mamy jest w tych nowych technologiach po prostu przydatne.

Olga Kozierowska: A jakie kompetencje – nazwijmy je „analogowe” – rzeczywi艣cie mo偶na wykorzysta膰, 偶eby si臋 szybciej przebran偶owi膰 lub ch臋tniej przebran偶owi膰?

Dr Bianka Siwi艅ska: To s膮 takie uniwersalne rzeczy. Oczywi艣cie je偶eli przebran偶owienie jest naszym celem to przede wszystkim musimy mie膰 pewn膮 odwag臋 w my艣leniu, tak膮 ch臋膰 polepszania swojej sytuacji, rozwoju, czyli powiedzia艂bym 偶e chodzi tu o mindset. Chodzi o nastawienie na to, 偶e nie jestem ju偶 sko艅czonym dzie艂em, ale id臋 do przodu i pr贸buje nowych rzeczy, bo wiem, 偶e rzeczywisto艣膰 si臋 zmienia i ona ode mnie wymaga aktywnej postawy. Czasami te偶 trzeba si臋 zatrzyma膰 i w艂o偶y膰 du偶o wysi艂ku – bo nie oszukujmy si臋 przebran偶owienie wymaga du偶o wysi艂ku, du偶o czasu i te偶 nak艂ad贸w – ale te偶 wtedy mo偶na i艣膰 dalej i startowa膰 z zupe艂nie innego poziomu. To postawa, gdzie czuj臋, 偶e mog臋 taki zwrot w swoim 偶yciu wykona膰. W takim przypadku przydaje si臋 te偶 takie my艣lenie krytyczne, troch臋 taka umiej臋tno艣膰 rozwi膮zywania problem贸w. Ja nazywam to takim og贸lnym „ogarni臋ciem”.

Olga Kozierowska: To teraz mo偶e przejdziemy do naszego 偶ycia, kt贸re w du偶ym stopniu ju偶 zaczyna by膰 kreowane przez technologie. Cyfryzacja i automatyzacja maj膮 ogromny wp艂yw na to, jak funkcjonujemy. Jak intensywny jest ten rozw贸j, co mo偶e si臋 nam przyda膰? Na co warto uwa偶a膰? Co mo偶e te偶 stanowi膰 zagro偶enia, a co jest mo偶liwo艣ci膮?

Jaros艂aw D膮browski: Wszystko jest mo偶liwo艣ci膮 [艣miech], a co b臋dzie zagro偶eniem to dopiero zobaczymy. Ostatnie 2 lata zarysowa艂y dosy膰 wyra藕nie kierunki, w kt贸rych b臋dzie si臋 rozwija膰 technologia. Przede wszystkim – wszystko to, co zdalne. Pandemia wymusi艂a w nas zdalne kupowanie, zdalne komunikowanie si臋, zdalne pracowanie i to na pewno b臋dzie si臋 rozwija膰. Drugi kierunek to jest co艣, o czym ju偶 wspominali艣my, czyli sztuczna inteligencja i to w jaki spos贸b szeroko rozumiane maszyny – mo偶e nie dok艂adnie te jak z powie艣ci Lema, ale troch臋 inne – b臋d膮 nas obs艂ugiwa膰. Pewnie nie wszyscy wiedz膮, 偶e nawet teraz dzwoni膮c na infolini臋 telekomu najprawdopodobniej b臋dziemy rozmawia膰 na pocz膮tku z maszyn膮. To ju偶 istnieje, jeszcze nie dzia艂a w 100% jak cz艂owiek, ale to si臋 b臋dzie na pewno rozwija膰.

Pos艂uchaj ca艂ego odcinka podcastu Sukces Pisany Szmink膮 na www.sukcespisanyszminka.pl/podcasty lub poni偶ej na Youtube!

Aktywnie dzia艂asz w nowych technologiach? Tworzysz nowe rozwi膮zania? Masz szans臋 zdoby膰 tytu艂 Liderki w Nowych Technologiach w XIII edycji konkursu Bizneswoman Roku, ale najpierw musisz da膰 nam si臋 odkry膰 i wype艂ni膰 formularz zg艂oszeniowy na www.bizneswomanroku.pl

Organizator: Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink膮
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii:
BNP Paribas, DPD Polska, IGT Poland, Google Cloud, HUAWEI, SKANSKA, Orange, NatWest Group
Partner merytoryczny:
Accenture
Partnerzy konkursu:聽CCC, IKEA, Mokosh, Vital Voices, embaUW, Humanites, Perspektywy Women in Tech,聽 Business Link
Patronat honorowy konkursu:
Prezydent Miasta Sto艂ecznego Warszawy
Patroni medialni: TVN Grupa Discovery, Polska Press Grupa, Rzeczpospolita, Forbes Women, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, Tw贸j Styl, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, ONA Strona Kobiet, ISB news.tv, Think Tank.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter