艢wiat, wewn臋trzny krytyk i ja – tr贸jstronny dialog, nad kt贸rym warto zapanowa膰.

Joanna Rek-Faber

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

Wewn臋trzny krytyk mieszka w ka偶dym z nas i bywa bardzo skutecznym czynnikiem hamuj膮cym. Jest bowiem g艂osem instynktu, kt贸ry dla naszego bezpiecze艅stwa ch臋tnie zamknie nas w s艂ynnej strefie komfortu. Na szcz臋艣cie, to od nas w du偶ej mierze zale偶y, na ile dopu艣cimy go do g艂osu.

Poznaj (nie)przyjaciela.

Tw贸j wewn臋trzny krytyk to ta cz臋艣膰 Twojej osobowo艣ci, kt贸ra jest w ci膮g艂ej gotowo艣ci i ka偶dego dnia ocenia Twoje dzia艂ania, a nawet my艣li. Ameryka艅ski psycholog, autor bestsellera 鈥Wolno艣膰 od wewn臋trznego krytyka鈥, Jay Earley wyliczy艂 siedem typ贸w wewn臋trznego krytyka:

    1. Krytyk-perfekcjonista – szepcze Ci do ucha by robi膰 wszystko idealnie, wytyka Ci, 偶e Twoje dzia艂ania nie osi膮gaj膮 wymaganych przez niego standard贸w. Czasami odci膮ga Ci臋 od rozpocz臋cia dzia艂a艅 przekonuj膮c, 偶e po co zaczyna膰, kiedy i tak si臋 nie uda.
    2. Krytyk-kontroler – obwinia i krytykuje: 鈥Powinna艣 si臋 wstydzi膰!鈥, 鈥Znowu zjad艂a艣 czekolad臋? Nie masz ani krzty silnej woli!鈥.
    3. Krytyk-zadaniowiec – wytyka Ci lenistwo, brak kompetencji, zmusza do ci臋偶kiej pracy.
    4. Krytyk-podkopywacz to specjalista od podcinania skrzyde艂 i ten, kt贸ry wmawia Ci, 偶e Ci si臋 nie uda.
    5. Krytyk-niszczyciel to ten, kt贸ry m贸wi Ci, 偶e 鈥jeste艣 bezwarto艣ciowa鈥.
    6. Krytyk-obwiniacz dopilnuje by艣 obwinia艂a si臋 za b艂臋dy pope艂nione, decyzje podj臋te lub te niepodj臋te, by艣 rozpami臋tywa艂a.
    7. Krytyk kszta艂tuj膮cy pilnuje by艣 pasowa艂a do norm i ram, odzywa si臋 gdy dzia艂asz poza schematem, strofuj膮c na przyk艂ad s艂owami: 鈥濩o inni sobie o Tobie pomy艣l膮?鈥.

By膰 mo偶e kt贸re艣 z tych sformu艂owa艅 s膮 Ci znajome, by膰 mo偶e nawet s艂ysza艂a艣 te s艂owa nie raz. Wewn臋trzny krytyk jest bowiem integraln膮 cz臋艣ci膮 naszego ja. Czy to czarny charakter? Pewnie Ci臋 zaskocz臋, on to robi by Ci臋 chroni膰! Jeden ma za zadanie zadba膰 o Twoje bezpiecze艅stwo, inny uchroni膰 przed odrzuceniem. I cho膰 metody krytyka nie zawsze s膮 dobre, to intencje ju偶 tak. Tobie i jemu chodzi o to samo. A zatem, zamiast walki, mo偶e dialog?

Porozmawiamy?

Wewn臋trzny krytyk jest pozosta艂o艣ci膮 naszego 鈥瀏adziego m贸zgu鈥, g艂osem instynktu, kt贸ry sk艂aniaj膮c nas do unikania ryzyka, w tym tak偶e ryzyka emocjonalnego, dba o nasze bezpiecze艅stwo. Skoro nie chce dla nas 藕le, warto go wys艂ucha膰 i 艣wiadomie wej艣膰 w dialog.

Je艣li ten g艂os instynktu wyra偶a sw膮 opini臋, ws艂uchaj si臋 w ni膮. B膮d藕 艣wiadoma, 偶e s艂yszysz swojego wewn臋trznego krytyka.

Tara Mohr, specjalistka z dziedziny przyw贸dztwa i autorka ksi膮偶ki 鈥濸odejmij Wyzwanie鈥, proponuje tak膮 odpowied藕 na wo艂anie krytyka: 鈥Wys艂ucha艂am ci臋. Rozumiem, 偶e obawiasz si臋, 偶e poniesiemy okropn膮 pora偶k臋 i staniemy si臋 po艣miewiskiem, ale zapewniam ci臋, 偶e o wszystko zadba艂am. Nie pozwol臋, 偶eby przytrafi艂o nam si臋 cokolwiek, z czym by艣my sobie nie poradzili i z czego by艣my si臋 nie podnie艣li鈥.

Gdy bywa bardzo uparty.

Czasami przekaz krytyki jest tak utrwalony, 偶e empatyczna rozmowa nie przynosi po偶膮danych efekt贸w. Warto w贸wczas troch臋 doprecyzowa膰 tre艣ci i gdy krytyk stwierdzi na przyk艂ad: Jeste艣 g艂upia i nie uda Ci si臋 zdoby膰 tej pracy, zapytaj: Dla kogo jestem g艂upia? Na podstawie czego mo偶na tak s膮dzi膰? Sk膮d pewno艣膰, 偶e nie zdob臋d臋 tej pracy? Poprzez odpowiednie pytania mo偶esz doj艣膰 do rozwi膮zania, nie przyjmuj zatem tych twierdze艅 biernie!

A ja Ci powiem, 偶e鈥

Jedn膮 z technik dialogu z krytykiem jest przeciwstawienie mu pozytywnego zdania na sw贸j temat. Tworz膮c przeciwwag臋 zdania krytycznego mo偶emy doprowadzi膰 do wyciszenia wewn臋trznego monologu. I tak, gdy Tw贸j wewn臋trzny krytyk m贸wi: 鈥濩a艂kowicie zawali艂am t臋 rozmow臋 z szefem鈥, skontruj – faktycznie tym razem nie posz艂o mo偶e najlepiej, ale przecie偶 nie raz uda艂o mi si臋 przekona膰 szefa do swoich pomys艂贸w lub rozwa偶y膰 inne mo偶liwo艣ci.

Zauwa偶enie dzia艂a艅 wewn臋trznego krytyka, wej艣cie z nim w dialog, czy zatrzymanie go, to bardzo istotny krok na drodze do wzmacniania samooceny. Pami臋taj, 偶e on chce Ci臋 chroni膰. Dlatego te偶 warto wzmacnia膰 te dialogi wewn臋trzne, kt贸re s膮 pozytywnie motywuj膮ce, a wycisza膰 te, kt贸re s膮 hamuj膮ce i nie pozwalaj膮 na rozkwit pe艂ni Twoich mo偶liwo艣ci.

Partnerem artyku艂u jest BNP Paribas.

 

 

#DOCENIAJnieoceniaj 鈥 pod takim has艂em jest prowadzona kampania Banku BG呕 BNP Paribas, kt贸rej celem jest zwr贸cenie uwagi na to, jak niezwykle istotna jest si艂a pozytywnego wp艂ywu, nasze codzienne wsparcie i docenianie innych w d膮偶eniu do realizacji ich pasji i marze艅. To kolejna kampania, w kt贸rej Bank porusza wa偶ne tematy spo艂eczne.聽Wi臋cej informacji dost臋pnych jest TUTAJ.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close