Zbyt zm─Öczona, ┼╝eby odpocz─ů─ç? O trudnej sztuce odpuszczania i odpoczynku pisze Karolina Cwalina-St─Öpniak.

Karolina Cwalina-St─Öpniak

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

ÔÇ×Jestem zbyt zm─Öczona, ┼╝eby odpoczywa─çÔÇŁ powiedzia┼éa mi ostatnio klientka. Takie zdanie mo┼╝e brzmie─ç zabawnie, ale dobrze obrazuje trudn─ů kwesti─Ö, jak─ů jest odpoczynek. Wbrew pozorom jest to umiej─Ötno┼Ť─ç jak ka┼╝da inna, kt├│r─ů trzeba ─çwiczy─ç i z kt├│r─ů mo┼╝na sobie nie radzi─ç. Moja codzienna praca pokazuje mi, ┼╝e rzeczywi┼Ťcie mamy z tym gigantyczny problem.

Odpoczywaj w pracy

Sk─ůd bierze si─Ö problem ze stanem, kt├│ry powinien by─ç dla nas naturalny? ┼Üwiat jest w p─Ödzie. Biegamy mi─Ödzy prac─ů, projektami, partnerami, dzie─çmi, znajomymi. Znajdujemy si─Ö w stanie ci─ůg┼éego czuwania. Tryb pracy, pe┼éna mobilizacja, wype┼énione po brzegi ÔÇ×to do listÔÇŁ sprawiaj─ů, ┼╝e nie potrafimy wprowadzi─ç si─Ö w stan u┼Ťpienia, zmniejszenia czujno┼Ťci. Na dodatek przymus ci─ůg┼éej produktywno┼Ťci nie pozwalaj─ů nam ÔÇ×marnowa─çÔÇŁ czasu na spadek czy wr─Öcz brak aktywno┼Ťci. Tymczasem regularny odpoczynek jest konieczny do tego, aby jak najlepiej wykorzystywa─ç czas pracy. Dlatego zawsze przekonuje o konieczno┼Ťci robienia sobie kr├│tkich przerw w pracy. To jedno z ─çwicze┼ä, kt├│re ─çwiczy te┼╝ naszego naturalnego prze┼é─ůcznika mi─Ödzy trybami dzia┼éania i odpoczynku.

Eksperymenty i badania pokaza┼éy, ┼╝e co oko┼éo 90 minut nast─Öpuje du┼╝y spadek efektywno┼Ťci pracy. Dlatego staraj si─Ö robi─ç regularne przerwy. Oczywi┼Ťcie najlepiej wtedy, kiedy zako┼äczysz kolejne zadanie. Daj wtedy swoim my┼Ťlom odpocz─ů─ç od pracy. Przejd┼║ si─Ö, porozmawiaj ze znajomymi, ale nie rozpraszaj si─Ö za bardzo. Ponowne wprowadzenie si─Ö w stan skupienia mo┼╝e by─ç wtedy problemem. Najlepiej wyjd┼║ na dw├│r i zr├│b sobie 10-minutowy spacer. Nic nie dzia┼éa tak dobrze jak dotlenienie m├│zgu. Znacznie wzrasta wtedy szybko┼Ť─ç i efektywno┼Ť─ç pracy.

Wakacje

Przed nami jednak najwi─Ökszy test naszych umiej─Ötno┼Ťci odpoczywania czyli wakacje. Znam wiele os├│b, kt├│re urlop maj─ů zaplanowany co do minuty. 1 tydzie┼ä, 4 kraje, 12 muze├│wÔÇŽ Cele wyznaczone, plan obmy┼Ťlony. Mimo ┼╝e planowanie i zarz─ůdzanie czasem to najwa┼╝niejsze i najbli┼╝sze mi tematy, zdecydowanie namawiam zw┼éaszcza w okresie wakacji, ┼╝eby w┼éa┼Ťnie na urlopie pozwoli─ç sobie na luz, brak planu, spontaniczno┼Ť─ç, podr├│┼╝e bez celu i zegarka. Plany oczywi┼Ťcie s─ů wa┼╝ne – warto wiedzie─ç, co chcemy zobaczy─ç, kt├│re miejsca odwiedzi─ç. Jednak p─Ödzenie na z┼éamanie karku, ┼╝eby zd─ů┼╝y─ç do kolejnej atrakcji, generuje stres i, paradoksalnie, sprawia, ┼╝e cz─Östo z wakacji wracamy jeszcze bardziej zm─Öczeni!


CZYTAJ TAK┼╗E:┬áJAK PRACOWA─ć, ┼╗EBY SI─ś NIE PRZEPRACOWA─ć? KAROLINA CWALINA-ST─śPNIAK PROPONUJE 6 PROSTYCH KROK├ôW, DZI─śKI KT├ôRYM ZAWSZE B─śDZIESZ MIE─ć CZAS.


Urlop to trudny okres, o czym rzadko si─Ö m├│wi. Przystosowanie si─Ö do nowej sytuacji po miesi─ůcach sp─Ödzonych w trybie praca-dom, jest naprawd─Ö trudne i emocjonalny urlop zaczynamy cz─Östo dopiero, kiedy ju┼╝ musimy z niego wraca─ç. Dlatego specjali┼Ťci polecaj─ů wyjazdy d┼éu┼╝sze ni┼╝ tydzie┼ä, bo pierwszych kilka dni zajmuje nam zwykle przystosowanie si─Ö do nowej sytuacji. Podobnie jest z powrotem do pracy – pierwsze dni bywaj─ů trudne i wymagaj─ů ponownej aklimatyzacji. Dlatego tak wa┼╝ne jest, aby na urlopie pozwoli─ç sobie na prawdziwy odpoczynek, troch─Ö lenistwa i przede wszystkim brak planu. To nie wysi┼éek fizyczny jest najbardziej obci─ů┼╝aj─ůcy, ale w┼éa┼Ťnie ┼Ťwiadomo┼Ť─ç obowi─ůzk├│w do zrealizowania. Dlatego tym, kt├│rzy marz─ů o prawdziwym ÔÇ×resecieÔÇŁ, polecam od┼éo┼╝enie na czas urlopu kalendarza.

Jako coach i osoba uzale┼╝niona od planowania i organizacji czasu, musz─Ö r├│wnie ci─Ö┼╝ko pracowa─ç nad sob─ů, ┼╝eby naprawd─Ö odpocz─ů─ç. Dlatego czas wakacji do wyzwanie tak┼╝e dla mnie. Ja wyrobi┼éam w sobie ju┼╝ mechanizm, dzi─Öki kt├│remu potrafi─Ö szybko i skutecznie wej┼Ť─ç w tryb regeneracji si┼é. Warto wi─Öc ju┼╝ dzi┼Ť zacz─ů─ç si─Ö przygotowywa─ç, ┼╝eby jak najlepiej wykorzysta─ç urlop. ─ćwiczmy sw├│j naturalny prze┼é─ůcznik, ┼╝eby p├│┼║niej nie zacina┼é si─Ö tak, jak mojej rozm├│wczyni.

***

Je┼Ťli chcesz dowiedzie─ç si─Ö wi─Öcej, jak stawia─ç sobie cele, przekuwa─ç pomys┼éy w dzia┼éania i znale┼║─ç w sobie odwag─Ö do realizowania swoich marze┼ä, si─Ögnij po┬áksi─ů┼╝k─Ö Karoliny Cwaliny ÔÇťWszystko zaczyna si─Ö w g┼éowieÔÇŁ.┬áSukces Pisany Szmink─ů jest patronem medialnym.

***
Karolina Cwalina-St─Öpniak ÔÇô PCC ICF, life&business coach

Professional Certified Coach w ICF ÔÇô PCC ICF oraz Family Coach. Przepracowa┼éa ju┼╝ ponad 2300 godzin z Klientami. Posiada certyfikat potwierdzaja─ůcy uko┼äczenie treningu ÔÇ× Coaching ProwokatywnyÔÇŁ, prowadzonego przez Jaapa Hollandera, akredytowanego przez Instytut Komunikacji Prowokatywnej PROVOCARE. Absolwentka Wydzia┼éu Prawa oraz Studi├│w Podyplomowych ÔÇ×Coaching ProfesjonalnyÔÇŁ na Akademii Leona Ko┼║mi┼äskiego a tak┼╝e ÔÇ×The Art and Science of CoachingÔÇŁ na Erickson International College akredytowanego w Polsce przez Wszechnic─Ö Uniwersytetu Jagiello┼äskiego. Cz┼éonek International Coach Federation (ICF). Specjalista w o┼Ťrodku psychoterapii i coachingu Inner Garden w Warszawie.

Specjalizuje si─Ö w obszarach zarz─ůdzania czasem, budowania relacji zespo┼éowych, motywacji oraz organizacji pracy.
Za┼éo┼╝ycielka firmy szkoleniowo ÔÇô coachingowej oraz autorka programu dla kobiet ÔÇ×Sexy zaczyna si─Ö w g┼éowieÔÇŁ, kt├│ry oferuje szeroki program warsztatowo ÔÇô szkoleniowy. Wyst─Öpuje cz─Östo w mediach jako specjalista z zakresu rozwoju osobistego oraz pisze na r├│┼╝norodnych portalach biznesowych oraz lifestylowych swoje felietony eksperckie.
Autorka ksi─ů┼╝ki: ÔÇťWszystko zaczyna si─Ö w g┼éowie. Planuj/ Dzia┼éaj/ Nie marud┼║ÔÇŁ.

Więcej na www.karolinacwalina.pl

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close