Karolina Cwalina-St─Öpniak

Zbyt zm─Öczona, ┼╝eby odpocz─ů─ç? O trudnej sztuce odpuszczania i odpoczynku

Karolina Cwalina-St─Öpniak

ÔÇ×Jestem zbyt zm─Öczona, ┼╝eby odpoczywa─çÔÇŁ powiedzia┼éa mi ostatnio klientka. Takie zdanie mo┼╝e brzmie─ç zabawnie, ale dobrze obrazuje trudn─ů kwesti─Ö, jak─ů jest odpoczynek. Wbrew pozorom jest to umiej─Ötno┼Ť─ç jak ka┼╝da inna, kt├│r─ů trzeba ─çwiczy─ç i z kt├│r─ů mo┼╝na sobie nie radzi─ç. Moja codzienna praca pokazuje mi, ┼╝e rzeczywi┼Ťcie mamy z tym gigantyczny problem.

Odpoczywaj w pracy

Sk─ůd bierze si─Ö problem ze stanem, kt├│ry powinien by─ç dla nas naturalny? ┼Üwiat jest w p─Ödzie. Biegamy mi─Ödzy prac─ů, projektami, partnerami, dzie─çmi, znajomymi. Znajdujemy si─Ö w stanie ci─ůg┼éego czuwania. Tryb pracy, pe┼éna mobilizacja, wype┼énione po brzegi ÔÇ×to do listÔÇŁ sprawiaj─ů, ┼╝e nie potrafimy wprowadzi─ç si─Ö w stan u┼Ťpienia, zmniejszenia czujno┼Ťci. Na dodatek przymus ci─ůg┼éej produktywno┼Ťci nie pozwalaj─ů nam ÔÇ×marnowa─çÔÇŁ czasu na spadek czy wr─Öcz brak aktywno┼Ťci. Tymczasem regularny odpoczynek jest konieczny do tego, aby jak najlepiej wykorzystywa─ç czas pracy. Dlatego zawsze przekonuje o konieczno┼Ťci robienia sobie kr├│tkich przerw w pracy. To jedno z ─çwicze┼ä, kt├│re ─çwiczy te┼╝ naszego naturalnego prze┼é─ůcznika mi─Ödzy trybami dzia┼éania i odpoczynku.

Eksperymenty i badania pokaza┼éy, ┼╝e co oko┼éo 90 minut nast─Öpuje du┼╝y spadek efektywno┼Ťci pracy. Dlatego staraj si─Ö robi─ç regularne przerwy. Oczywi┼Ťcie najlepiej wtedy, kiedy zako┼äczysz kolejne zadanie. Daj wtedy swoim my┼Ťlom odpocz─ů─ç od pracy. Przejd┼║ si─Ö, porozmawiaj ze znajomymi, ale nie rozpraszaj si─Ö za bardzo. Ponowne wprowadzenie si─Ö w stan skupienia mo┼╝e by─ç wtedy problemem. Najlepiej wyjd┼║ na dw├│r i zr├│b sobie 10-minutowy spacer. Nic nie dzia┼éa tak dobrze jak dotlenienie m├│zgu. Znacznie wzrasta wtedy szybko┼Ť─ç i efektywno┼Ť─ç pracy.

Wakacje

Przed nami jednak najwi─Ökszy test naszych umiej─Ötno┼Ťci odpoczywania czyli wakacje. Znam wiele os├│b, kt├│re urlop maj─ů zaplanowany co do minuty. 1 tydzie┼ä, 4 kraje, 12 muze├│wÔÇŽ Cele wyznaczone, plan obmy┼Ťlony. Mimo ┼╝e planowanie i zarz─ůdzanie czasem to najwa┼╝niejsze i najbli┼╝sze mi tematy, zdecydowanie namawiam zw┼éaszcza w okresie wakacji, ┼╝eby w┼éa┼Ťnie na urlopie pozwoli─ç sobie na luz, brak planu, spontaniczno┼Ť─ç, podr├│┼╝e bez celu i zegarka. Plany oczywi┼Ťcie s─ů wa┼╝ne – warto wiedzie─ç, co chcemy zobaczy─ç, kt├│re miejsca odwiedzi─ç. Jednak p─Ödzenie na z┼éamanie karku, ┼╝eby zd─ů┼╝y─ç do kolejnej atrakcji, generuje stres i, paradoksalnie, sprawia, ┼╝e cz─Östo z wakacji wracamy jeszcze bardziej zm─Öczeni!

PRZECZYTAJ TAK┼╗E: Nie zabieraj pracy na wakacje. Te rzeczy warto zrobi─ç, ┼╝eby spokojnie jecha─ç na urlop!

Urlop to trudny okres, o czym rzadko si─Ö m├│wi. Przystosowanie si─Ö do nowej sytuacji po miesi─ůcach sp─Ödzonych w trybie praca-dom, jest naprawd─Ö trudne i emocjonalny urlop zaczynamy cz─Östo dopiero, kiedy ju┼╝ musimy z niego wraca─ç. Dlatego specjali┼Ťci polecaj─ů wyjazdy d┼éu┼╝sze ni┼╝ tydzie┼ä, bo pierwszych kilka dni zajmuje nam zwykle przystosowanie si─Ö do nowej sytuacji. Podobnie jest z powrotem do pracy – pierwsze dni bywaj─ů trudne i wymagaj─ů ponownej aklimatyzacji. Dlatego tak wa┼╝ne jest, aby na urlopie pozwoli─ç sobie na prawdziwy odpoczynek, troch─Ö lenistwa i przede wszystkim brak planu. To nie wysi┼éek fizyczny jest najbardziej obci─ů┼╝aj─ůcy, ale w┼éa┼Ťnie ┼Ťwiadomo┼Ť─ç obowi─ůzk├│w do zrealizowania. Dlatego tym, kt├│rzy marz─ů o prawdziwym ÔÇ×resecieÔÇŁ, polecam od┼éo┼╝enie na czas urlopu kalendarza.

Jako coach i osoba uzale┼╝niona od planowania i organizacji czasu, musz─Ö r├│wnie ci─Ö┼╝ko pracowa─ç nad sob─ů, ┼╝eby naprawd─Ö odpocz─ů─ç. Dlatego czas wakacji do wyzwanie tak┼╝e dla mnie. Ja wyrobi┼éam w sobie ju┼╝ mechanizm, dzi─Öki kt├│remu potrafi─Ö szybko i skutecznie wej┼Ť─ç w tryb regeneracji si┼é. Warto wi─Öc ju┼╝ dzi┼Ť zacz─ů─ç si─Ö przygotowywa─ç, ┼╝eby jak najlepiej wykorzysta─ç urlop. ─ćwiczmy sw├│j naturalny prze┼é─ůcznik, ┼╝eby p├│┼║niej nie zacina┼é si─Ö tak, jak mojej rozm├│wczyni.

***

Karolina Cwalina-St─Öpniak ÔÇô PCC ICF, life&business coach

Professional Certified Coach w ICF ÔÇô PCC ICF oraz Family Coach. Przepracowa┼éa ju┼╝ ponad 2300 godzin z Klientami. Posiada certyfikat potwierdzaja─ůcy uko┼äczenie treningu ÔÇ× Coaching ProwokatywnyÔÇŁ, prowadzonego przez Jaapa Hollandera, akredytowanego przez Instytut Komunikacji Prowokatywnej PROVOCARE. Absolwentka Wydzia┼éu Prawa oraz Studi├│w Podyplomowych ÔÇ×Coaching ProfesjonalnyÔÇŁ na Akademii Leona Ko┼║mi┼äskiego a tak┼╝e ÔÇ×The Art and Science of CoachingÔÇŁ na Erickson International College akredytowanego w Polsce przez Wszechnic─Ö Uniwersytetu Jagiello┼äskiego. Cz┼éonek International Coach Federation (ICF). Specjalista w o┼Ťrodku psychoterapii i coachingu Inner Garden w Warszawie.

Specjalizuje si─Ö w obszarach zarz─ůdzania czasem, budowania relacji zespo┼éowych, motywacji oraz organizacji pracy.
Za┼éo┼╝ycielka firmy szkoleniowo ÔÇô coachingowej oraz autorka programu dla kobiet ÔÇ×Sexy zaczyna si─Ö w g┼éowieÔÇŁ, kt├│ry oferuje szeroki program warsztatowo ÔÇô szkoleniowy. Wyst─Öpuje cz─Östo w mediach jako specjalista z zakresu rozwoju osobistego oraz pisze na r├│┼╝norodnych portalach biznesowych oraz lifestylowych swoje felietony eksperckie.
Autorka ksi─ů┼╝ki: ÔÇťWszystko zaczyna si─Ö w g┼éowie. Planuj/ Dzia┼éaj/ Nie marud┼║ÔÇŁ.

Więcej na www.karolinacwalina.pl