Sztuka przyjmowania komplement贸w – czyli jak nie pomniejsza膰 swoich zas艂ug

Joanna Rek-Faber

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

Z komplementami nigdy nie wiadomo 鈥 powiedzia艂a mi pewna znajoma 鈥 niby chcesz komu艣 sprawi膰 przyjemno艣膰, a czasami wychodzi na opak.

Bardzo zaintrygowa艂o mnie swego czasu to stwierdzenie, zapad艂o mocno w pami臋膰. I wr贸ci艂o jaki艣 czas p贸藕niej, gdy by艂am 艣wiadkiem takiej oto wymiany zda艅:
– To pi臋kna sukienka! Wygl膮dasz w niej zjawiskowo!
– Daj spok贸j, zwyk艂a taka鈥
Pewnie niejednokrotnie spotka艂a艣 si臋 z tak膮 sytuacj膮, prawda?
Wniosek nasuwa si臋 sam: zar贸wno prawienie komplement贸w, jak i ich przyjmowanie to niew膮tpliwie sztuka!

Czasami to nic mi艂ego

Bywa, 偶e sprawiaj膮, 偶e czujemy si臋 niezr臋cznie. A brak komfortu cz臋sto wynika z prostego faktu, 偶e nie wiemy jak komplementy przyjmowa膰. W efekcie czasami u偶yjemy 偶artu, czasami komplement zbagatelizujemy 鈥 wszystko po to, by nie wyda膰 si臋 osob膮 zarozumia艂膮, czy aroganck膮. Brak umiej臋tno艣ci przyj臋cia komplement贸w mo偶e by膰 efektem obni偶onego poczucia w艂asnej warto艣ci, czy braku asertywno艣ci, a czasami wynika膰 z prostego faktu, 偶e uznajemy komplement za nieszczery.

Wdzi臋czno艣膰

Gdy prawisz komu艣 komplement zazwyczaj nie oczekujesz niczego ponad 鈥瀌zi臋kuj臋鈥, prawda? I dok艂adnie tak samo jest z osob膮, kt贸ra komplementuje Ciebie. Zatem najprostsz膮 form膮 reagowania na komplement jest podzi臋kowanie. Nie musisz niczego usprawiedliwia膰, ani dodawa膰. Nie zapominajmy o elementach komunikacji niewerbalnej – dzi臋kuj膮c za komplement warto patrze膰 rozm贸wcy w oczy, gdy jest to stosowne poda膰 d艂o艅.
A je艣li komplement sprawia Ci przyjemno艣膰, powiedz to! Zobacz jak inaczej wygl膮da艂by w贸wczas cytowany wcze艣niej przeze mnie dialog:
– To pi臋kna sukienka! Wygl膮dasz w niej zjawiskowo!
– Dzi臋kuj臋, mi艂o mi, 偶e i Tobie si臋 podoba.

Tego nie r贸b!

Ani sobie, ani osobie, kt贸ra obdaruje Ci臋 komplementem nie umniejszaj, ani nie odrzucaj uznania! Fa艂szywa skromno艣膰 mo偶e prowadzi膰 do negatywnych odczu膰, a przecie偶 zupe艂nie nie o to chodzi. Wiele os贸b pochwa艂om zaprzecza (鈥炁歸ietny ten raport.鈥, 鈥濶o co艣 Ty, zupe艂nie nielogiczne s膮 te wnioski鈥). Inni maj膮 sk艂onno艣ci do obni偶ania warto艣ci swoich osi膮gni臋膰 i swojej osoby (鈥濺aporty z centrali s膮 genialne, nie to co moje鈥). Unikaj zatem sformu艂owa艅 w stylu: 鈥瀟o nic wielkiego鈥, 鈥瀗o co艣 Ty, przesta艅鈥. Umniejszaj膮c pochwa艂臋, tak naprawd臋 negujesz opini臋 rozm贸wcy 鈥 a to mo偶e prowadzi膰 do nieporozumie艅.

Drogi s膮 dwie

鈥(Tak), dzi臋kuj臋鈥 鈥 kiedy jeste艣my w zgodzie z us艂yszan膮 pochwa艂膮 lub 鈥瀗ie, tak tego nie widz臋鈥 鈥 gdy to, co s艂yszymy budzi nasz sprzeciw. Sztuka przyjmowania komplement贸w nie wymaga wyja艣nie艅, umniejszania swoich zas艂ug, czy epatowania skromno艣ci膮. Adriana Klos, psycholog, przekonuje: 鈥濧sertywna postawa <<jestem w porz膮dku>> polega na tym, 偶e mog臋 si臋 zgodzi膰 zar贸wno z krytyk膮, jak i z pochwa艂ami, i z komplementami. Zgadzam si臋, 偶e niekt贸re moje dzia艂ania mog膮 si臋 komu艣 nie podoba膰. Ale zgadzam si臋 te偶, gdy kto艣 chwali moje mocne strony, bo wiem, 偶e mam prawo je mie膰 i nie musz臋 si臋 ich wstydzi膰.鈥 I tego si臋 trzymaj!

Partnerem artyku艂u jest BNP Paribas.

#DOCENIAJnieoceniaj 鈥 pod takim has艂em jest prowadzona kampania Banku BG呕 BNP Paribas, kt贸rej celem jest zwr贸cenie uwagi na to, jak niezwykle istotna jest si艂a pozytywnego wp艂ywu, nasze codzienne wsparcie i docenianie innych w d膮偶eniu do realizacji ich pasji i marze艅. To kolejna kampania, w kt贸rej Bank porusza wa偶ne tematy spo艂eczne.聽Wi臋cej informacji dost臋pnych jest TUTAJ.

We藕 udzia艂 w warsztatach Sukces TO JA 鈥濪oceniaj. NIE Oceniaj鈥 w ca艂ej Polsce.
Zarezerwuj miejsce tutaj: https://sukcestoja.pl/konferencje-i-warsztaty/

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close