Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Szukasz ludzi do projektu? Wykorzystaj coworking

Szukasz ludzi do projektu? Wykorzystaj coworking

coworking

Biur coworkingowych jest coraz więcej, również w Polsce. Kto może skorzystać z tego rozwiązania? Nie tylko freelancerzy.


Według raportu przeprowadzonego przez Deskmag liczba biur coworkingowych na świecie w 2015 roku wynosiła 7800. Prognozuje się, że liczba ta w 2016 roku może wynieść 10 100 biur, a w 2017 roku może wzrosnąć aż do 12 700. Obserwując coraz większą popularność biur coworkingowych, można odnieść wrażenie, że lubimy tworzyć społeczności zawodowe. W końcu coworking to praca wielu niezależnych pracowników i specjalistów na wspólnej przestrzeni biurowej. Prowadzą własne firmy, są freelancerami, programistami, prawnikami, projektantami. Nie muszą się wcześniej znać, ale dzięki coworkingowi mogą połączyć swoje siły.

Skąd wziął się coworking?

Miejscami, które mogą być uważane za jedne z pierwszych modeli przestrzeni coworkingowych były tzw. hackerspaces. Pierwszym biurem w Europie było założone w Berlinie w 1995 r. C-base. W pierwszych biurach coworkingowych pracownicy często wymieniali się nie tylko pomysłami, ale i sprzętem. Dziś pomysł nieco się rozwinął, ale idea wciąż jest prosta i sprowadza się do udostępniania biur w dobrych lokalizacjach, w których można wynająć biurko, korzystając przy tym ze wszystkich udogodnień biura – sprzętu, infrastruktury, sal konferencyjnych, przestrzeni do spotkań. W Polsce działa dziś ok. 145 biur coworkingowych, najwięcej jest ich w województwie mazowieckim (34), wielkopolskim(17), małopolskim (14) i pomorskim (13).

Co to właściwie jest coworking?

Nie ma spójnej definicji tego zjawiska, m.in. dlatego, że łączy wiele pomysłów na pracę w pewnej zawodowej społeczności. Według raportu Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego coworking określa się jako: „wspólną pracę wykonywaną przez osoby należące do wolnych zawodów, freelancerów, a także telepracowników”. Zdaniem autorów opracowania coworking jest doskonałym rozwiązaniem, aby nie wykonywać swojej pracy w domu, biurze lub w kawiarni, gdzie osoby mogą być rozpraszane przez różne zewnętrzne czynniki. Kolejna definicja coworkingu przedstawia go jako innowacyjne rozwiązanie, wykorzystujące pomysł wynajmu biurka na godziny. A zatem spotykamy się w biurze, ale każdy pracuje na swój rachunek. To kiedy, nad czym i ile pracują poszczególne osoby zależy od nich samych.

Dla kogo jest coworking?

Główną zaletą coworkingu jest ograniczenie kosztów oraz możliwość poznania nowych osób, wymiany doświadczeń i wiedzy, a przy okazji pozyskanie współpracowników do kolejnych projektów. Dlatego coworking polecany jest przede wszystkim freelancerom, przedstawicielom wolnych zawodów oraz mikro- i małym przedsiębiorstwom. Z rozwiązania mogą skorzystać także ci, którzy szukają w pracy elastyczności, otwartości, współpracy i niezależności.

Różne odmiany coworkingu
Poza tradycyjnym coworkingiem, o którym wspominamy wcześniej, można spotkać się jeszcze z innymi jego formami:

  • telepraca – formą organizacji i wykonywania pracy, wykorzystującą nowe technologie w stosunkach pracy, gdzie praca która może być wykonywana u pracodawcy jest wykonywana poza siedzibą pracodawcy na zasadach formalnych.
  • networking – jest to zespół zachowań, który polega na świadomym powiększaniu liczby i intensyfikacji kontaktów z wybranymi ludźmi.
  • hot desking – tzw. gorące biurka. Pracownik przebywający w biurze, siada do tego biurka, które jest aktualnie wolne. Każde z biurek ma to samo wyposażenie.
  • 5S – w związku z tym, że osoby korzystające z coworkingu często się zmieniają, po zakończeniu swojej pracy, powinni posprzątać po sobie stanowisko pracy, tak aby nowa osoba mogła od razu przystąpić do działania.
  • jellys – to spontaniczna forma coworkingu. Organizowane ad hoc przez freelancerów, którzy umawiają się drogą mailową lub telefoniczną oraz za pomocą portali społecznościowych na wspólne pracowanie w uzgodnionym miejscu.

***

Sabina Sawulska jest specjalistką z firmy Smart MBC.

***

Pozostałe teksty stworzone w cyklu Smart MBC możesz przeczytać TUTAJ.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij