Radosław Kędzia

Umiej─Ötno┼Ť─ç pos┼éugiwania si─Ö technologi─ů cyfrow─ů to nie przywilej, a konieczno┼Ť─ç

Dominika Jajszczak

O tym jak─ů misj─Ö maj─ů korporacje w dobie transformacji cyfrowej i jak walczy─ç ze stereotypami w bran┼╝y IT opowiada Rados┼éaw K─Ödzia, Wiceprezes Huawei w regionie Europy ┼Ürodkowo-Wschodniej i krajach nordyckich.

Wed┼éug danych GUS za 2019 rok┬áprawie 5 mln Polak├│w w wieku 16-74 lat wci─ů┼╝ nie pos┼éuguje si─Ö komputerem, a 2,5 mln mieszka┼äc├│w nigdy nie korzysta┼éo z Internetu.┬áDlaczego w przeciwdzia┼éanie wykluczeniu cyfrowemu powinny zaanga┼╝owa─ç si─Ö nie tylko instytucje publiczne, ale tak┼╝e korporacje?

W dzisiejszych czasach umiej─Ötno┼Ť─ç pos┼éugiwania si─Ö technologi─ů cyfrow─ů to nie przywilej, a konieczno┼Ť─ç. Rzeczywisto┼Ť─ç, kt├│ra nas otacza ju┼╝ jest mocno zautomatyzowana, podczas gdy poziom informatyzacji ┼Ťwiata wzrasta niema z ka┼╝dym dniem. Wed┼éug prognoz, do roku 2026 a┼╝ 97% najwi─Ökszych mi─Ödzynarodowych firm wdro┼╝y rozwi─ůzania oparte na AI, stopie┼ä rozpowszechnienia inteligentnych robot├│w domowych na ┼Ťwiecie osi─ůgnie 14%, a liczba urz─ůdze┼ä pod┼é─ůczonych do Internetu wzro┼Ťnie z 14 mld do 21,5 mld. Oczywistym jest zatem, ┼╝e spo┼éecze┼ästwo musi zosta─ç odpowiednio przygotowane na t─ů rewolucj─Ö. Instytucje publiczne robi─ů co mog─ů, ale my ÔÇô b─Öd─ůc korporacj─ů ┼Ťci┼Ťle zwi─ůzan─ů z technologi─ů i jej rozwojem ÔÇô czujemy si─Ö ┬áwsp├│┼éodpowiedzialni za edukacj─Ö cyfrow─ů. To niezwykle wa┼╝ne, aby w procesy tak kluczowe do, m├│wi─ůc wprost, umo┼╝liwienia poruszania w ┼Ťwiecie niedalekiej przysz┼éo┼Ťci, zaanga┼╝owane by┼éo mo┼╝liwie du┼╝o podmiot├│w z r├│┼╝nych dziedzin. Wsp├│┼épraca pomi─Ödzy sfer─ů publiczn─ů, firmami prywatnymi i organizacjami pozarz─ůdowymi jest kluczem otwieraj─ůcym drzwi spo┼éecznej inkluzji.

Zasiada Pan w Jury G┼é├│wnym konkursu Sukces Pisany Szmink─ů Bizneswoman Roku. Czym w tym roku zaskoczy┼éy Pana finalistki z kategorii ÔÇ×Przeciwdzia┼éanie Wykluczeniu CyfrowemuÔÇŁ?

Huawei od trzech lat pe┼éni rol─Ö partnera konkursu Bizneswoman Roku, poniewa┼╝ jedn─ů z naszych misji, jako globalnego inwestora ICT, jest kreowanie bardziej inkluzywnego ┼Ťwiata. Doceniamy dzia┼éalno┼Ť─ç Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink─ů za nieustanne inspirowanie kobiet, aktywizacj─Ö oraz budowanie pewno┼Ťci siebie. Naszym wsp├│lnym zadaniem jest sukcesywne wsparcie kobiet w samorozwoju oraz aspiracjach zawodowych. Bizneswomen Roku jest dla nas lup─ů, w kt├│rej mamy szans─Ö zobaczy─ç, jak wiele kreatywnych kobiet z powodzeniem odnajduje si─Ö na rynku, cz─Östo nios─ůc poprzez swoje dzia┼éania pomocn─ů d┼éo┼ä innym. Od dw├│ch lat w ramach konkursu mamy przyjemno┼Ť─ç wr─Öcza─ç nagrod─Ö w kategorii ÔÇ×Przeciwdzia┼éanie Wykluczeniu CyfrowemuÔÇŁ. W ten spos├│b┬á promujemy najlepsze wzorce, by inspirowa─ç m┼éode pokolenie kobiet do tworzenia innowacyjnych rozwi─ůza┼ä, a jednocze┼Ťnie mamy mo┼╝liwo┼Ť─ç doceni─ç istniej─ůce ju┼╝ projekty, kt├│re niweluj─ů w spo┼éecze┼ästwie wykluczenie cyfrowe. W tym roku postanowili┼Ťmy przyzna─ç nagrod─Ö Beacie Jarosz i Joannie Pruszy┼äskiej-Witkowskiej ÔÇô wsp├│┼éza┼éo┼╝ycielkom firmy Future Collars, kt├│ra specjalizuje si─Ö we wspieraniu kobiet chc─ůcych pracowa─ç w IT. Wyr├│┼╝nili┼Ťmy te┼╝ Magdalen─Ö Biernat ÔÇô tw├│rczyni─Ö autorskiej metody szkole┼ä z zakresu cyfryzacji dla nauczycielek i bibliotekarek, kt├│re w obliczu pandemii zosta┼éy zmuszone do regularnego wykorzystywania technologii w swojej pracy. Patrz─ůc na kreatywno┼Ť─ç oraz wytrwa┼éo┼Ť─ç naszych laureatek w kwestii przeciwdzia┼éania wykluczeniu, my┼Ťl─Ö, ┼╝e to niesamowite, ┼╝e istnieje tak wiele sposob├│w na rozwi─ůzanie tego problemu. Nasze finalistki udowadniaj─ů, ┼╝e cyfryzacja ma wiele twarzy i jest w niej miejsce dla ka┼╝dej kobiety, niezale┼╝nie od aspiracji, czy stylu ┼╝ycia.

Beata Jarosz, Joanna Pruszy┼äska-Witkowska, Rados┼é─ůw K─Ödzia
Beata Jarosz i Joanna Pruszyńska-Witkowska (Future Collars) oraz Radosław Kędzia (Huawei) podczas gali Bizneswoman Roku

Nie tylko wspieracie kobiety, kt├│re obecnie walcz─ů z wykluczeniem cyfrowym, ale tak┼╝e pragniecie kszta┼étowa─ç kompetencje przysz┼éo┼Ťci u m┼éodego pokolenia. Realizujecie program Seeds for the Future skierowany do student├│w w ca┼éej Polsce. Na czym on polega?

Seeds For The Future to edukacyjny program Huawei, kt├│ry powsta┼é dla ┬ástudent├│w i studentek uczelni wy┼╝szych, kt├│rzy powa┼╝nie my┼Ťl─ů o wkroczeniu na ┼Ťcie┼╝k─Ö kariery w bran┼╝y ICT. Wiedza jak─ů mo┼╝emy im da─ç to co┼Ť wi─Öcej ni┼╝ teoria, z kt├│r─ů maj─ů styczno┼Ť─ç na studiach. ┬áW naszym programie maj─ů szans─Ö uczestniczy─ç w warsztatach praktycznych pod okiem znakomitych ekspert├│w z Polski i ze ┼Ťwiata, a przygoda wbrew pozorom wcale nie ko┼äczy si─Ö wraz z odebraniem certyfikat├│w. W Huawei pozostajemy w kontakcie z absolwentami naszych program├│w, oferuj─ůc im co jaki┼Ť czas nowe okazje do rozwoju ÔÇô projekty, debaty, sta┼╝e ÔÇô a od niedawna udzia┼é w globalnym konkursie Huawei Tech4Good, kt├│rego zadaniem jest opracowanie technologii pozytywnego wp┼éywu. To w┼éa┼Ťnie nad nimi b─Öd─ů pracowa─ç uczestnicy IX polskiej edycji Seeds For The Future podczas zaj─Ö─ç grupowych. Oczywi┼Ťcie motywacj─ů do aktywnego zaanga┼╝owania si─Ö w przedsi─Öwzi─Öcie s─ů nagrody rzeczowe, ale jestem zdania, ┼╝e wiedza i znajomo┼Ťci wyniesione z tego przedsi─Öwzi─Öcia to najwi─Öksza gratyfikacja. Przyk┼éadem inicjatyw dope┼éniaj─ůcych Seeds For The Future jest doroczny Huawei Talent Summit podczas kt├│rego nast─Öpuje prezentacja najbardziej ambitnych i najlepiej rokuj─ůcych talent├│w spo┼Ťr├│d uczestnik├│w wszystkich program├│w edukacyjnych prowadzonych przez Huawei. Wzi─Öcie w nim udzia┼éu to szansa na bezpo┼Ťrednie poznanie wielu znamienitych osobowo┼Ťci, a tak┼╝e okazja do udzia┼éu w panelach dyskusyjnych. W Polsce mamy r├│wnie┼╝ zupe┼énie nowy projekt, w postaci networkingu kobiecego. Future is Her to grupa z┼éo┼╝ona z polskich absolwentek wszystkich dotychczasowych edycji Seeds For The Future i European Leadership Academy. Networking stwarza mo┼╝liwo┼Ť─ç pracy nad ciekawymi projektami, zdobywania nowych kompetencji oraz do┼Ťwiadczenia u┼éatwiaj─ůcego start w karierze. Opiekunem projektu jest Marta Musid┼éowska ÔÇô uczestniczka poprzedniej edycji EU Leadership Academy. Atmosfera i cel powstania grupy jest potwierdzeniem tego, ┼╝e razem mo┼╝na wi─Öcej.

Czy do programu zg┼éasza si─Ö du┼╝o dziewczyn? Ostatnie badania Eurostatu pokazuj─ů, ┼╝e w Polsce na pi─Öciu informatyk├│w przypada jedna informatyczka. Polki stanowi─ů 15,5% wszystkich zatrudnionych w polskiej bran┼╝y IT. Jest to jeden z najni┼╝szych wska┼║nik├│w w Unii Europejskiej.

Odsetek kobiet w ubieg┼éorocznej edycji Seeds For The Future wynosi┼é 51%. Na ten moment to nasz absolutny rekord i pierwszy raz, gdy liczba kobiet zakwalifikowanych do programu przewy┼╝szy┼éa liczb─Ö m─Ö┼╝czyzn. W Polsce tylko lekko ponad 13% student├│w informatyki to kobiety, ale musimy pami─Öta─ç, ┼╝e takiemu stanowi rzeczy winne s─ů wy┼é─ůcznie stereotypy, kt├│re poprzez takie inicjatywy jak nasze trzeba bezwzgl─Ödnie ┼éama─ç. Przecie┼╝ nawet historycznie rzecz ujmuj─ůc, informatyka nie ma tylko ojc├│w, ale i matki ÔÇô ┬ái to dzia┼éaj─ůce w XIX wieku czy w latach 40. i 50. XX wieku. Kobiety od 100 lat walnie przyczyniaj─ů si─Ö do rozwoju bran┼╝y technologicznej, ale nadal ma┼éo kto zna Ad─Ö Lovelace, programistki komputera ENIAC czy Margaret Heafield Hamilton, kt├│ra opracowa┼éa oprogramowanie systemu pok┼éadowego ÔÇ×ApolloÔÇŁ. Seeds For The Future oraz inne projekty, w kt├│re anga┼╝uje si─Ö Huawei na rzecz r├│wnouprawnienia i walki z wykluczeniem powoli zmieniaj─ů t─Ö tendencj─Ö. Jest jeszcze inny wa┼╝ny aspekt zwi─ůzany ze zwi─Ökszeniem roli kobiet w IT. Firmy, w kt├│rych wyst─Öpuje wi─Öksze zr├│┼╝nicowanie p┼éci, maj─ů o 21% wi─Öksze szanse na osi─ůgni─Öcie ponadprzeci─Ötnej rentowno┼Ťci, a firmy z bardziej zr├│┼╝nicowanymi zespo┼éami kierowniczymi maj─ů o 33% wi─Öksze szanse na osi─ůgni─Öcie ponadprzeci─Ötnych zysk├│w. Za┼Ť wed┼éug raportu McKinseyÔÇÖa aktywizacja kobiet w Polsce umo┼╝liwi┼éaby nam wzrost PKB o 270 mld PLN ju┼╝ w 2025 roku. Zwa┼╝ywszy na kontekst gospodarczy, z jakim aktualnie mamy do czynienia, ka┼╝da para r─ůk na pok┼éadzie jest wyj─ůtkowo cenna.

Nie tylko aktywnie walczycie ze stereotypem, ┼╝e bran┼╝a nowych technologii jest zarezerwowana dla m─Ö┼╝czyzn, ale tak┼╝e chcecie wydoby─ç przyw├│dczy potencja┼é kobiet w ramach programu European Leadership Academy. Na co w programie mog─ů liczy─ç uczestniczki?

Do szko┼éy liderek zapraszamy po jednej reprezentantce z ka┼╝dego kraju Unii Europejskiej. Wyj─ůtkowo w tym roku sk┼éad Summer┬á School┬á for┬á Female┬á Leadership in the Digital Age powi─Ökszy si─Ö ┬áo dwie dodatkowe studentki ÔÇô z Ukrainy i Ba┼ékan├│w Zachodnich. Uprzednio wy┼éonione przez mi─Ödzynarodowe grono jury, uczestniczki maj─ů okazj─Ö uczenia si─Ö wybitnych dzia┼éaczek spo┼éecznych, europarlamentarzystek oraz badaczek, kt├│re w trakcie kursu dziel─ů ┬ási─Ö nie tylko swoj─ů wiedz─ů i do┼Ťwiadczeniem, ale r├│wnie┼╝ s─ů tam po to, aby podzieli─ç si─Ö wskaz├│wkami na przysz┼éo┼Ť─ç. Poza tym jest to program wyjazdowy ÔÇô nasze uczestniczki przez 5 dni stacjonuj─ů w jednym z europejskich miast, gdzie opr├│cz nauki maj─ů czas na zwiedzanie i nawi─ůzywanie nowych znajomo┼Ťci, r├│wnie┼╝ tych poza biznesowych. Inwestowanie w kwalifikacje przyw├│dcze kobiet ma szczeg├│lne znaczenie dla rozwoju spo┼éecze┼ästwa oraz bran┼╝y technologicznej. W Huawei r├│wnie┼╝ pracuj─Ö w otoczeniu kobiet i patrz─ůc na moje kole┼╝anki mog─Ö potwierdzi─ç, ┼╝e kobiety wielozadaniowo┼Ť─ç oraz umiej─Ötno┼Ť─ç podejmowania trafnych decyzji maj─ů we krwi. Cieszy nas, ┼╝e obecno┼Ť─ç na rynku takich projekt├│w edukacyjnych jak European Leadership Academy przynosi rezultaty. Raport Grant Thornton pokazuje, ┼╝e w 2021 r. osi─ůgn─Öli┼Ťmy znacz─ůcy punkt zwrotny ÔÇô 9 na 10 przedsi─Öbiorstw na ca┼éym ┼Ťwiecie ma ju┼╝ w swoich zespo┼éach kierowniczych wy┼╝szego szczebla przynajmniej jedn─ů kobiet─Ö. To jednak nie oznacza, ┼╝e mo┼╝emy osi─ů┼Ť─ç na laurach.

Bizneswoman Roku - Grafika promocyjna

Organizator konkursu: Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink─ů
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii: BNP Paribas, DPD Polska, IGT Poland, Google Cloud, HUAWEI, SKANSKA, Orange, NatWest Group
Partner merytoryczny: Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, IKEA, Mokosh, Vital Voices, embaUW, Humanites, Perspektywy Women in Tech
Patronat Honorowy Konkursu: Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Patroni medialni: Grupa TVN, Polska Press Grupa, Rzeczpospolita, Forbes Women, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, Tw├│j Styl, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, ONA Strona Kobiet, ISB news.tv, Think Tank
Partnerzy gali: Miloo Home, Peroni