Radosław Kędzia

Umiejętność posługiwania się technologią cyfrową to nie przywilej, a konieczność

Dominika Jajszczak

O tym jaką misję mają korporacje w dobie transformacji cyfrowej i jak walczyć ze stereotypami w branży IT opowiada Radosław Kędzia, Wiceprezes Huawei w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i krajach nordyckich.

Według danych GUS za 2019 rok prawie 5 mln Polaków w wieku 16-74 lat wciąż nie posługuje się komputerem, a 2,5 mln mieszkańców nigdy nie korzystało z Internetu. Dlaczego w przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu powinny zaangażować się nie tylko instytucje publiczne, ale także korporacje?

W dzisiejszych czasach umiejętność posługiwania się technologią cyfrową to nie przywilej, a konieczność. Rzeczywistość, która nas otacza już jest mocno zautomatyzowana, podczas gdy poziom informatyzacji świata wzrasta niema z każdym dniem. Według prognoz, do roku 2026 aż 97% największych międzynarodowych firm wdroży rozwiązania oparte na AI, stopień rozpowszechnienia inteligentnych robotów domowych na świecie osiągnie 14%, a liczba urządzeń podłączonych do Internetu wzrośnie z 14 mld do 21,5 mld. Oczywistym jest zatem, że społeczeństwo musi zostać odpowiednio przygotowane na tą rewolucję. Instytucje publiczne robią co mogą, ale my – będąc korporacją ściśle związaną z technologią i jej rozwojem – czujemy się  współodpowiedzialni za edukację cyfrową. To niezwykle ważne, aby w procesy tak kluczowe do, mówiąc wprost, umożliwienia poruszania w świecie niedalekiej przyszłości, zaangażowane było możliwie dużo podmiotów z różnych dziedzin. Współpraca pomiędzy sferą publiczną, firmami prywatnymi i organizacjami pozarządowymi jest kluczem otwierającym drzwi społecznej inkluzji.

Zasiada Pan w Jury Głównym konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku. Czym w tym roku zaskoczyły Pana finalistki z kategorii „Przeciwdziałanie Wykluczeniu Cyfrowemu”?

Huawei od trzech lat pełni rolę partnera konkursu Bizneswoman Roku, ponieważ jedną z naszych misji, jako globalnego inwestora ICT, jest kreowanie bardziej inkluzywnego świata. Doceniamy działalność Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką za nieustanne inspirowanie kobiet, aktywizację oraz budowanie pewności siebie. Naszym wspólnym zadaniem jest sukcesywne wsparcie kobiet w samorozwoju oraz aspiracjach zawodowych. Bizneswomen Roku jest dla nas lupą, w której mamy szansę zobaczyć, jak wiele kreatywnych kobiet z powodzeniem odnajduje się na rynku, często niosąc poprzez swoje działania pomocną dłoń innym. Od dwóch lat w ramach konkursu mamy przyjemność wręczać nagrodę w kategorii „Przeciwdziałanie Wykluczeniu Cyfrowemu”. W ten sposób  promujemy najlepsze wzorce, by inspirować młode pokolenie kobiet do tworzenia innowacyjnych rozwiązań, a jednocześnie mamy możliwość docenić istniejące już projekty, które niwelują w społeczeństwie wykluczenie cyfrowe. W tym roku postanowiliśmy przyznać nagrodę Beacie Jarosz i Joannie Pruszyńskiej-Witkowskiej – współzałożycielkom firmy Future Collars, która specjalizuje się we wspieraniu kobiet chcących pracować w IT. Wyróżniliśmy też Magdalenę Biernat – twórczynię autorskiej metody szkoleń z zakresu cyfryzacji dla nauczycielek i bibliotekarek, które w obliczu pandemii zostały zmuszone do regularnego wykorzystywania technologii w swojej pracy. Patrząc na kreatywność oraz wytrwałość naszych laureatek w kwestii przeciwdziałania wykluczeniu, myślę, że to niesamowite, że istnieje tak wiele sposobów na rozwiązanie tego problemu. Nasze finalistki udowadniają, że cyfryzacja ma wiele twarzy i jest w niej miejsce dla każdej kobiety, niezależnie od aspiracji, czy stylu życia.

Beata Jarosz, Joanna Pruszyńska-Witkowska, Radosłąw Kędzia
Beata Jarosz i Joanna Pruszyńska-Witkowska (Future Collars) oraz Radosław Kędzia (Huawei) podczas gali Bizneswoman Roku

Nie tylko wspieracie kobiety, które obecnie walczą z wykluczeniem cyfrowym, ale także pragniecie kształtować kompetencje przyszłości u młodego pokolenia. Realizujecie program Seeds for the Future skierowany do studentów w całej Polsce. Na czym on polega?

Seeds For The Future to edukacyjny program Huawei, który powstał dla  studentów i studentek uczelni wyższych, którzy poważnie myślą o wkroczeniu na ścieżkę kariery w branży ICT. Wiedza jaką możemy im dać to coś więcej niż teoria, z którą mają styczność na studiach.  W naszym programie mają szansę uczestniczyć w warsztatach praktycznych pod okiem znakomitych ekspertów z Polski i ze świata, a przygoda wbrew pozorom wcale nie kończy się wraz z odebraniem certyfikatów. W Huawei pozostajemy w kontakcie z absolwentami naszych programów, oferując im co jakiś czas nowe okazje do rozwoju – projekty, debaty, staże – a od niedawna udział w globalnym konkursie Huawei Tech4Good, którego zadaniem jest opracowanie technologii pozytywnego wpływu. To właśnie nad nimi będą pracować uczestnicy IX polskiej edycji Seeds For The Future podczas zajęć grupowych. Oczywiście motywacją do aktywnego zaangażowania się w przedsięwzięcie są nagrody rzeczowe, ale jestem zdania, że wiedza i znajomości wyniesione z tego przedsięwzięcia to największa gratyfikacja. Przykładem inicjatyw dopełniających Seeds For The Future jest doroczny Huawei Talent Summit podczas którego następuje prezentacja najbardziej ambitnych i najlepiej rokujących talentów spośród uczestników wszystkich programów edukacyjnych prowadzonych przez Huawei. Wzięcie w nim udziału to szansa na bezpośrednie poznanie wielu znamienitych osobowości, a także okazja do udziału w panelach dyskusyjnych. W Polsce mamy również zupełnie nowy projekt, w postaci networkingu kobiecego. Future is Her to grupa złożona z polskich absolwentek wszystkich dotychczasowych edycji Seeds For The Future i European Leadership Academy. Networking stwarza możliwość pracy nad ciekawymi projektami, zdobywania nowych kompetencji oraz doświadczenia ułatwiającego start w karierze. Opiekunem projektu jest Marta Musidłowska – uczestniczka poprzedniej edycji EU Leadership Academy. Atmosfera i cel powstania grupy jest potwierdzeniem tego, że razem można więcej.

Czy do programu zgłasza się dużo dziewczyn? Ostatnie badania Eurostatu pokazują, że w Polsce na pięciu informatyków przypada jedna informatyczka. Polki stanowią 15,5% wszystkich zatrudnionych w polskiej branży IT. Jest to jeden z najniższych wskaźników w Unii Europejskiej.

Odsetek kobiet w ubiegłorocznej edycji Seeds For The Future wynosił 51%. Na ten moment to nasz absolutny rekord i pierwszy raz, gdy liczba kobiet zakwalifikowanych do programu przewyższyła liczbę mężczyzn. W Polsce tylko lekko ponad 13% studentów informatyki to kobiety, ale musimy pamiętać, że takiemu stanowi rzeczy winne są wyłącznie stereotypy, które poprzez takie inicjatywy jak nasze trzeba bezwzględnie łamać. Przecież nawet historycznie rzecz ujmując, informatyka nie ma tylko ojców, ale i matki –  i to działające w XIX wieku czy w latach 40. i 50. XX wieku. Kobiety od 100 lat walnie przyczyniają się do rozwoju branży technologicznej, ale nadal mało kto zna Adę Lovelace, programistki komputera ENIAC czy Margaret Heafield Hamilton, która opracowała oprogramowanie systemu pokładowego „Apollo”. Seeds For The Future oraz inne projekty, w które angażuje się Huawei na rzecz równouprawnienia i walki z wykluczeniem powoli zmieniają tę tendencję. Jest jeszcze inny ważny aspekt związany ze zwiększeniem roli kobiet w IT. Firmy, w których występuje większe zróżnicowanie płci, mają o 21% większe szanse na osiągnięcie ponadprzeciętnej rentowności, a firmy z bardziej zróżnicowanymi zespołami kierowniczymi mają o 33% większe szanse na osiągnięcie ponadprzeciętnych zysków. Zaś według raportu McKinsey’a aktywizacja kobiet w Polsce umożliwiłaby nam wzrost PKB o 270 mld PLN już w 2025 roku. Zważywszy na kontekst gospodarczy, z jakim aktualnie mamy do czynienia, każda para rąk na pokładzie jest wyjątkowo cenna.

Nie tylko aktywnie walczycie ze stereotypem, że branża nowych technologii jest zarezerwowana dla mężczyzn, ale także chcecie wydobyć przywódczy potencjał kobiet w ramach programu European Leadership Academy. Na co w programie mogą liczyć uczestniczki?

Do szkoły liderek zapraszamy po jednej reprezentantce z każdego kraju Unii Europejskiej. Wyjątkowo w tym roku skład Summer  School  for  Female  Leadership in the Digital Age powiększy się  o dwie dodatkowe studentki – z Ukrainy i Bałkanów Zachodnich. Uprzednio wyłonione przez międzynarodowe grono jury, uczestniczki mają okazję uczenia się wybitnych działaczek społecznych, europarlamentarzystek oraz badaczek, które w trakcie kursu dzielą  się nie tylko swoją wiedzą i doświadczeniem, ale również są tam po to, aby podzielić się wskazówkami na przyszłość. Poza tym jest to program wyjazdowy – nasze uczestniczki przez 5 dni stacjonują w jednym z europejskich miast, gdzie oprócz nauki mają czas na zwiedzanie i nawiązywanie nowych znajomości, również tych poza biznesowych. Inwestowanie w kwalifikacje przywódcze kobiet ma szczególne znaczenie dla rozwoju społeczeństwa oraz branży technologicznej. W Huawei również pracuję w otoczeniu kobiet i patrząc na moje koleżanki mogę potwierdzić, że kobiety wielozadaniowość oraz umiejętność podejmowania trafnych decyzji mają we krwi. Cieszy nas, że obecność na rynku takich projektów edukacyjnych jak European Leadership Academy przynosi rezultaty. Raport Grant Thornton pokazuje, że w 2021 r. osiągnęliśmy znaczący punkt zwrotny – 9 na 10 przedsiębiorstw na całym świecie ma już w swoich zespołach kierowniczych wyższego szczebla przynajmniej jedną kobietę. To jednak nie oznacza, że możemy osiąść na laurach.

Bizneswoman Roku - Grafika promocyjna

Organizator konkursu: Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii: BNP Paribas, DPD Polska, IGT Poland, Google Cloud, HUAWEI, SKANSKA, Orange, NatWest Group
Partner merytoryczny: Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, IKEA, Mokosh, Vital Voices, embaUW, Humanites, Perspektywy Women in Tech
Patronat Honorowy Konkursu: Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Patroni medialni: Grupa TVN, Polska Press Grupa, Rzeczpospolita, Forbes Women, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, Twój Styl, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, ONA Strona Kobiet, ISB news.tv, Think Tank
Partnerzy gali: Miloo Home, Peroni