CV jest jak wizytówka
Pamiętaj, że to CV jako pierwsze trafia do rąk rekrutera i od razu jest z Tobą utożsamiane. Jeżeli aplikujesz na stanowisko dziennikarza czy korektora ewentualne literówki w Twoim CV mogą działać mocno na Twoją niekorzyść. Jeżeli starasz się o posadę grafika, a Twoje dokumenty aplikacyjne wyglądają jak sprzed 15 lat, a tekst w CV jest rozsypany to możesz zostać uznana za mało wiarygodną. Jeżeli bierzesz udział w rekrutacji na specjalistę ds. social mediów, a sama nie posiadasz kont w mediach społecznościowych może się to wydać podejrzane.
Popatrz na swoje CV i zastanów się, jakie sprawia ono wrażenie na pierwszy rzut oka. CV to przecież Twoja oferta współpracy i świadczonych przez Ciebie usług, którą składasz potencjalnemu pracodawcy. Zastanów się, czy odzwierciedla to, kogo poszukuje on na to konkretne stanowisko. Jeżeli nie, to zastanów się, czy to stanowisko jest dla Ciebie albo jak możesz zmienić swoje CV, aby bardziej pasowało do ogłoszenia o pracę, na które odpowiadasz.
CV jest jak klocki
Oczywiście, każde CV składa się ze standardowych pól: dane kandydata, wykształcenie, doświadczenie zawodowe, umiejętności czy zainteresowania. Ważne jest, że możesz je za każdym razem ułożyć w innej kolejności, tak jak klocki.
„Zanim dojdziesz do tego, jak Twoje CV powinno być skonstruowane, musisz zdecydować, które wymogi z konkretnego ogłoszenia o pracę spełniasz i które z nich są Twoją najsilniejszą stroną. To od nich właśnie powinieneś zacząć tworzyć swoje CV. To jest jak z książką: zaczynamy od najciekawszego.”
– opowiadała Olga Legosz podczas jednego z warsztatów online prowadzonych w ramach Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką
Jeżeli uwielbiasz robić make-up i aplikujesz na stanowisko w branży beauty, ale doświadczenie masz przede wszystkim w branży księgowej to wyeksponuj mocno fakt, że makijaż jest Twoją pasją od wielu lat, że przeszłaś odpowiednie kursy, masz certyfikaty, a po godzinach prowadzisz beauty vloga. Nie upieraj się, aby zaczynać swoje CV od wykształcenia, którego w tym kierunku nie posiadasz. Na początek pokaż swoje najmocniejsze strony.
,,Pisząc CV, warto pamiętać, że ta opowieść ma konkretny cel, czyli otrzymanie pracy dostosowanej do naszych potrzeb, kwalifikacji, talentów i wymagań pracodawcy. Nie istnieje uniwersalne CV, ponieważ ono powinno być dostosowane do ogłoszenia, na które aplikujemy. Badania Pracuj.pl pokazują, że prawie 70% respondentów stara się zmieniać treść życiorysu, dopasowując go do konkretnej oferty. Jednak personalizacja CV nie wyklucza jego klarownej konstrukcji i czytelności, które powinny być stałymi elementami dokumentu. Odpowiednią konstrukcję CV zapewniają gotowe szablony i kreatory dostępne w internecie, choćby ten udostępniany przez serwis Pracuj.pl. Pozwalają stworzyć CV dostosowane do osobowości kandydatki lub kandydata, a przy okazji zachować uporządkowaną kolejność informacji. Pamiętajmy o kluczowych danych kontaktowych, czytelnym i profesjonalnym zdjęciu, możliwie zwięzłym przedstawieniu naszego doświadczenia zawodowego. Ten ostatni punkt jest szczególnie ważny. Rekruterzy przeglądają nieraz dziesiątki czy nawet setki CV. Pomyślmy, jakie mogą być ważne dla nich słowa kluczowe, jakich kompetencji będą poszukiwać na dane stanowisko, co z naszego doświadczenia będzie dla nich szczególnie ważne."
– podkreśla Konstancja Zyzik, menedżerka ds. pozyskiwania talentów i rozwoju pracowników w Grupie Pracuj.
Najlepszy wzór na CV to twój własny
Najlepsze CV to takie, które będzie odzwierciedleniem oferty o pracę oraz Ciebie samej. Bez sensu kogoś udawać, i tak prędzej czy później prawda wyjdzie na jaw. Najlepiej stworzyć dokument w oparciu o to, jakie masz doświadczenie, wykształcenie czy profil zawodowy, ale także o to, co znajduje się w ogłoszeniu rekrutacyjnym. Nie wiesz od czego zacząć? Pomożemy Ci! Obejrzyj nagranie z naszego webinaru!