Kobiety siedzą na fotelach w biurze i rozmawiają ze sobą

Poznaj trendy w digital marketingu na 2023

Karolina Zduńczyk, Oliwia Jasińska, Daria Knapik

Poprzedni rok był dla wielu firm wyzwaniem komunikacyjnym. W dobie dynamicznych zmian gospodarczych niełatwo było nam trzymać się wyznaczonej wcześniej strategii. Co zatem przynosi rok 2023? I jak ubiegłoroczne wydarzenia wpłynęły na nowe trendy w marketingu? O tym piszą ekspertki agencji Tigers: Karolina Zduńczyk, Oliwia Jasińska i Daria Knapik.

Podejmij współpracę z influencerem

Jeśli jeszcze nie wybrałaś ambasadorów swojej marki, rok 2023 jest do tego idealnym pretekstem. Znasz już swoich odbiorców, sprawdziłaś gdzie się komunikują i być może wiesz już, jak reagują w dobie kryzysu oraz czego oczekują od Twojej marki. Przeanalizuj te dane. W kolejnym kroku poszukaj influencerów, których działania są zgodne z Twoją marką. Dlaczego?

Ponieważ ten rok odznaczy się uważnym podejmowaniem działań marek z ambasadorami. Nieistotne stają się liczby followersów, komentarzy czy lajków. Konsumencka świadomość nieustannie rośnie i przez to oczekuje się od marki wiarygodności. Jeśli więc zajmujesz się sprzedażą naturalnych kosmetyków, nie proponuj współpracy sławnej influencerce, która nie pokaże się publicznie bez filtrów czy makijażu. Zamiast tego, prześledź nawet micro influencerów, którzy edukują o bio rozwiązaniach w branży beauty i mają 200 obserwujących, aktywnie wymieniających się doświadczeniami i wiedzą pod publikacjami. Dlaczego? Bo Twój odbiorca oczekuje tego od Ciebie. Nie chce słuchać o korzyściach Twojego produktu lub usługi u przypadkowych influencerów. Chce angażującej opowieści o Twojej marce u ambasadora, który działa zgodnie z Twoją marką.

W 2023 roku influencer marketing nabiera nowego wymiaru, któremu Twoja marka sprosta jeśli przygotujesz się już teraz. W trendach zauważam niestandardowość akcji, bezpośredni komunikat do odbiorcy (i to bardzo bliski jego sercu) oraz jasne oznaczanie współprac. W tym roku czekają na Ciebie także wyzwania techniczne. Wzrastająca popularność TikToka powinna być zapalnikiem do odpalenia komunikacji również na tym medium (jeśli jeszcze nie zaczęłaś). Pamiętaj, że ten rosnący trend nie świadczy o rezygnacji z działań na innych platformach. Szczególnie, jeśli Twoi odbiorcy są tam aktywni. Analizuj zachowania klientów, sprawdzaj gdzie się komunikują, i w których miejscach szukają informacji. 

We współpracy z influencerami pomogą Ci także narzędzia, takie jak Hype Auditor, Influtool, Sentione. Inwestując w te rozwiązania sprawdzisz realność odbiorców influencera, zasięgi profilu, generowane zaangażowanie. Co więcej, będziesz miała dostęp do analizy poprzednich współprac potencjalnego ambasadora, w szczególności zainteresowań jego grupy odbiorców czy opinii na jego temat w internecie.

Podsumowując, ten rok to czas wartościowych współprac, budowania relacji z influencerami i społecznością oraz wzmacniania wizerunku Twojej marki, która jest blisko klientów. Zaplanuj długofalowe akcje z influencerami, wyznacz jasne cele i działania w oparciu o analizę marki i jej odbiorców, postaw na kreatywność i nieszablonowość. Rok 2023 należy do Ciebie i ambasadorów Twojej marki!

Karolina Zduńczyk, Influencer Marketing Expert Tigers

Zadbaj o klienta w komunikacji B2B

W tegorocznej komunikacji wybija się trend dbałości o customer experience. To właśnie działania H2H (Human to Human) powinny stanowić kluczowy składnik strategii Twojej marki. Mimo, że marketing B2B koncentruje się na kliencie firmowym, a sam proces zakupowy wydłuża się do kilku tygodni czy miesięcy, ostateczną decyzję zakupową zawsze podejmuje człowiek. Jak więc zadbać o klienta, by równocześnie spełnić swoje cele biznesowe?

Proponuję postawić na budowanie i zacieśnianie relacji. W działaniach H2H możesz uwzględnić: spotkania networkingowe, udział w eventach branżowych, organizację dedykowanych atrakcji dla klientów. Spróbuj od zaproszenia klienta na lunch, porozmawiaj o jego wyzwaniach biznesowych, wykaż szczególne zainteresowanie jego działalnością. Miej na uwadze swoją wiarygodność. Jeśli nie czujesz się na siłach, by poprowadzić spotkanie – odpuść. Co w zamian?

W strategii komunikacji wykorzystaj potencjał mediów społecznościowych. Tu sprawdzi się doskonale platforma Linkedin, z której w Polsce obecnie korzysta już ponad 5,3 mln ludzi. Potraktuj to medium jak największe na świecie targi branżowe, na których nie może Cię zabraknąć. Korzystając z rosnącej popularności LinkedIna, nie zapomnij, by dopasować formy i charakteru komunikacji do swoich odbiorców. To istotne, by mówić językiem swojego klienta, na przykład podczas webinaru czy sesji Q&A. Jeśli Twoi odbiorcy to generacja Z postaw na luźniejszy ton, angażujący i nawiązujący do aktualnych wydarzeń społecznych. W przypadku, gdy komunikujesz do grona biznesmenów, stawiaj na konkretne dane, liczby i fakty. 

Trend na content Vertical Video – wykorzystaj ten format, by wyeksponować nowy produkt, opowiedzieć o swoich usługach, czy przedstawić swój zespół. Pamiętaj o materiałach wysokiej jakości. Postaw na profesjonalny sprzęt do nagrań obrazu i dźwięku, odbiorcy digitalowych treści są coraz bardziej wymagający! Chociaż, od czasu do czasu możesz opublikować zdjęcie zza kulis, np. przygotowań do wystąpienia na konferencji, które niekoniecznie wybrzmiewa najlepszą jakością obrazu. Autentyczność też jest w modzie!

Trend na unikalność formy – to nie mistyczny głos social media ekspertów. To już zauważalne zjawisko marek, świadomych potencjału digital marketingu. Zamiast dopełniać kalendarz niepotrzebnym contentem, publikuj materiał, który wskaże na korzyści ze współpracy z Tobą w niestandardowym formacie. Możesz skorzystać z potencjału storytellingu, by opowiedzieć o historii jednego z Twoich produktów. Lub napisać ekspercki artykuł, zamiast kilku drobnych postów. 

Trend na social selling – niech wybrzmi w komunikacji H2H! W duchu tego trendu, proponuję stworzyć program ambasadorski, dzięki któremu nie stracimy strategicznego celu z widoku. Możesz uwzględnić w nim warsztaty z komunikacji, zaproponować gotowe szablony publikacji czy zaprosić na sesję wizerunkową. Inwestując w program ambasadorski edukujesz zarówno swoich pracowników, czyli wewnętrzny marketing, ale także zewnętrzną identyfikację Twojej marki.

Oliwia Jasińska, Social Media Specialist Tigers

Digital marketing a branża fashion

Jeśli działasz w branży fashion, wiesz, że trendy należy śledzić nie tylko w modzie. W tym roku na szczególną uwagę zasługują rozwiązania technologiczne, jak na przykład skandynawska aplikacja Styles (na razie dostępna tylko w App Store). Moim zdaniem to przestrzeń, która staje się modowym Instagramem, dlatego należy uwzględnić ją w tegorocznej strategii. Dzięki platformie Styles możesz rozwijać modowe imperium marki nie tylko publikując zdjęcia stylizacji, ale także budować świadomość brandu, inspirować i angażować społeczność. Ponadto, aplikacja zachęca także do nawiązywania współprac z influencerami. Brzmi kusząco? 

Warto podjąć działania w aplikacji jak najwcześniej. Mimo stosunkowo niewielu pobrań w Polsce, platforma ma ogromny potencjał dla Twojego brandu. Póki nie została zdominowana przez wielkie marki, to Twój moment, by wyznaczać na niej trendy i czerpać z reklamowego potencjału.

Nie przegap także trendu na live commerce. Zakupy na żywo podczas transmisji, głównie na Facebooku i Instagramie, nie tracą na popularności. Co więcej, polskie marki modowe podchodzą do tego rozwiązania naprawdę kreatywnie. W mediach społecznościowych sprzedażowe transmisje prowadzili już znani influencerzy, celebryci czy stand-uperzy. 

Live commerce to sposób, by zaprezentować produkt wychodząc ze schematu zdjęć i opisów na stronie. Ponadto, zyskujemy na bezpośrednim kontakcie z klientem, który w komfortowych warunkach poznaje naszą ofertę i ma możliwość upolowania unikalnego produktu. 

Zaznaczam, że sprzedaż live na platformach społecznościowych wymaga odpowiednich przygotowań. Od zbadania potrzeb i oczekiwań odbiorców, po dopasowanie stylu komunikacji, timingu i zarysu przebiegu wydarzenia, uwzględnienia atrakcji, promocji czy niespodzianek. Niestety, nie mam uniwersalnej recepty na sukces sprzedażowego live. Ale zapewniam Cię, że strategia jego realizacji i powodzenie wybrzmi z analizy Twoich klientów. Wsłuchaj się w ich potrzeby, zobacz, na których platformach są najbardziej aktywni, jakiego języka używają i czy w ogóle są zainteresowani sprzedażą live. Masz wątpliwości? Użyj naklejek ankiet i quizów na stories lub zadaj te pytania pod postem. 

Co poza tym? W trendach digital marketingu dla branży fashion zauważam także potencjał wirtualnych przestrzeni, w których klienci mogą wymieniać się lub odsprzedawać używane ubrania. W myśli idei zrównoważonej mody Twoja marka powinna wdrożyć te rozwiązania w życie i zainspirować się choćby micro-influencerami. Zobacz jak to robią użytkownicy aplikacji Vinted. Miłośnicy second-handów promują swoje szafy na grupach facebookowych czy dedykowanych kontach na Instagramie. Dzięki temu budują zaangażowaną społeczność, są w stałym kontakcie, udzielają porad modowych, odpowiadają na wątpliwości odbiorców i dają jasny sygnał: jestem aktywny, kliencie, jestem dla ciebie. Poza tym, kontrolowany proces odsprzedaży daje Twojej marce eco wydźwięk oraz mnóstwo insightów o zapotrzebowaniu na Twoje produkty. Win-win!

Wierzę, że ten rok będzie rewolucją dla branży fashion, w tym i Twojej marki. Analizuj trendy, bądź na bieżąco, inspiruj się i wyznaczaj własne style. A przy tym dbaj o potrzeby klientów. Rok 2023 to najlepszy runway Twojego biznesu. 

Daria Knapik, Team Leader & Senior Social Media Specialist Tigers

Karolina Zduńczyk
Karolina Zduńczyk
Oliwia Jasińska
Daria Knapik

Agencja Tigers powstała w 2015 roku. W portfolio klientów agencji, która świadczy usługi z zakresu szeroko rozumianej komunikacji i promocji w digitalu, są m.in. takie marki jak Medicover Sport, mLeasing, Dyson, Runmageddon, Oriflame, Milwaukee, BeActive czy Motorola.