Kobiety siedz膮 na fotelach w biurze i rozmawiaj膮 ze sob膮

Poznaj trendy w digital marketingu na 2023

Karolina Zdu艅czyk, Oliwia Jasi艅ska, Daria Knapik

Poprzedni rok by艂 dla wielu firm wyzwaniem komunikacyjnym. W dobie dynamicznych zmian gospodarczych nie艂atwo by艂o nam trzyma膰 si臋 wyznaczonej wcze艣niej strategii. Co zatem przynosi rok 2023? I jak ubieg艂oroczne wydarzenia wp艂yn臋艂y na nowe trendy w marketingu? O tym pisz膮 ekspertki agencji Tigers: Karolina Zdu艅czyk, Oliwia Jasi艅ska i Daria Knapik.

Podejmij wsp贸艂prac臋 z influencerem

Je艣li jeszcze nie wybra艂a艣 ambasador贸w swojej marki, rok 2023 jest do tego idealnym pretekstem. Znasz ju偶 swoich odbiorc贸w, sprawdzi艂a艣 gdzie si臋 komunikuj膮 i by膰 mo偶e wiesz ju偶, jak reaguj膮 w dobie kryzysu oraz czego oczekuj膮 od Twojej marki. Przeanalizuj te dane. W kolejnym kroku poszukaj influencer贸w, kt贸rych dzia艂ania s膮 zgodne z Twoj膮 mark膮. Dlaczego?

Poniewa偶 ten rok odznaczy si臋 uwa偶nym podejmowaniem dzia艂a艅 marek z ambasadorami. Nieistotne staj膮 si臋 liczby followers贸w, komentarzy czy lajk贸w. Konsumencka 艣wiadomo艣膰 nieustannie ro艣nie i przez to oczekuje si臋 od marki wiarygodno艣ci. Je艣li wi臋c zajmujesz si臋 sprzeda偶膮 naturalnych kosmetyk贸w, nie proponuj wsp贸艂pracy s艂awnej influencerce, kt贸ra nie poka偶e si臋 publicznie bez filtr贸w czy makija偶u. Zamiast tego, prze艣led藕 nawet micro influencer贸w, kt贸rzy edukuj膮 o bio rozwi膮zaniach w bran偶y beauty i maj膮 200 obserwuj膮cych, aktywnie wymieniaj膮cych si臋 do艣wiadczeniami i wiedz膮 pod publikacjami. Dlaczego? Bo Tw贸j odbiorca oczekuje tego od Ciebie. Nie chce s艂ucha膰 o korzy艣ciach Twojego produktu lub us艂ugi u przypadkowych influencer贸w. Chce anga偶uj膮cej opowie艣ci o Twojej marce u ambasadora, kt贸ry dzia艂a zgodnie z Twoj膮 mark膮.

W 2023 roku influencer marketing nabiera nowego wymiaru, kt贸remu Twoja marka sprosta je艣li przygotujesz si臋 ju偶 teraz. W trendach zauwa偶am niestandardowo艣膰 akcji, bezpo艣redni komunikat do odbiorcy (i to bardzo bliski jego sercu) oraz jasne oznaczanie wsp贸艂prac. W tym roku czekaj膮 na Ciebie tak偶e wyzwania techniczne. Wzrastaj膮ca popularno艣膰 TikToka powinna by膰 zapalnikiem do odpalenia komunikacji r贸wnie偶 na tym medium (je艣li jeszcze nie zacz臋艂a艣). Pami臋taj, 偶e ten rosn膮cy trend nie 艣wiadczy o rezygnacji z dzia艂a艅 na innych platformach. Szczeg贸lnie, je艣li Twoi odbiorcy s膮 tam aktywni. Analizuj zachowania klient贸w, sprawdzaj gdzie si臋 komunikuj膮, i w kt贸rych miejscach szukaj膮 informacji.聽

We wsp贸艂pracy z influencerami pomog膮 Ci tak偶e narz臋dzia, takie jak Hype Auditor, Influtool, Sentione. Inwestuj膮c w te rozwi膮zania sprawdzisz realno艣膰 odbiorc贸w influencera, zasi臋gi profilu, generowane zaanga偶owanie. Co wi臋cej, b臋dziesz mia艂a dost臋p do analizy poprzednich wsp贸艂prac potencjalnego ambasadora, w szczeg贸lno艣ci zainteresowa艅 jego grupy odbiorc贸w czy opinii na jego temat w internecie.

Podsumowuj膮c, ten rok to czas warto艣ciowych wsp贸艂prac, budowania relacji z influencerami i spo艂eczno艣ci膮 oraz wzmacniania wizerunku Twojej marki, kt贸ra jest blisko klient贸w. Zaplanuj d艂ugofalowe akcje z influencerami, wyznacz jasne cele i dzia艂ania w oparciu o analiz臋 marki i jej odbiorc贸w, postaw na kreatywno艣膰 i nieszablonowo艣膰. Rok 2023 nale偶y do Ciebie i ambasador贸w Twojej marki!

Karolina Zdu艅czyk, Influencer Marketing Expert Tigers

Zadbaj o klienta w komunikacji B2B

W tegorocznej komunikacji wybija si臋 trend dba艂o艣ci o customer experience. To w艂a艣nie dzia艂ania H2H (Human to Human) powinny stanowi膰 kluczowy sk艂adnik strategii Twojej marki. Mimo, 偶e marketing B2B koncentruje si臋 na kliencie firmowym, a sam proces zakupowy wyd艂u偶a si臋 do kilku tygodni czy miesi臋cy, ostateczn膮 decyzj臋 zakupow膮 zawsze podejmuje cz艂owiek. Jak wi臋c zadba膰 o klienta, by r贸wnocze艣nie spe艂ni膰 swoje cele biznesowe?

Proponuj臋 postawi膰 na budowanie i zacie艣nianie relacji. W dzia艂aniach H2H mo偶esz uwzgl臋dni膰: spotkania networkingowe, udzia艂 w eventach bran偶owych, organizacj臋 dedykowanych atrakcji dla klient贸w. Spr贸buj od zaproszenia klienta na lunch, porozmawiaj o jego wyzwaniach biznesowych, wyka偶 szczeg贸lne zainteresowanie jego dzia艂alno艣ci膮. Miej na uwadze swoj膮 wiarygodno艣膰. Je艣li nie czujesz si臋 na si艂ach, by poprowadzi膰 spotkanie – odpu艣膰. Co w zamian?

W strategii komunikacji wykorzystaj potencja艂 medi贸w spo艂eczno艣ciowych. Tu sprawdzi si臋 doskonale platforma Linkedin, z kt贸rej w Polsce obecnie korzysta ju偶 ponad 5,3 mln ludzi. Potraktuj to medium jak najwi臋ksze na 艣wiecie targi bran偶owe, na kt贸rych nie mo偶e Ci臋 zabrakn膮膰. Korzystaj膮c z rosn膮cej popularno艣ci LinkedIna, nie zapomnij, by dopasowa膰 formy i charakteru komunikacji do swoich odbiorc贸w. To istotne, by m贸wi膰 j臋zykiem swojego klienta, na przyk艂ad podczas webinaru czy sesji Q&A. Je艣li Twoi odbiorcy to generacja Z postaw na lu藕niejszy ton, anga偶uj膮cy i nawi膮zuj膮cy do aktualnych wydarze艅 spo艂ecznych. W przypadku, gdy komunikujesz do grona biznesmen贸w, stawiaj na konkretne dane, liczby i fakty.聽

Trend na content Vertical Video 鈥 wykorzystaj ten format, by wyeksponowa膰 nowy produkt, opowiedzie膰 o swoich us艂ugach, czy przedstawi膰 sw贸j zesp贸艂. Pami臋taj o materia艂ach wysokiej jako艣ci. Postaw na profesjonalny sprz臋t do nagra艅 obrazu i d藕wi臋ku, odbiorcy digitalowych tre艣ci s膮 coraz bardziej wymagaj膮cy! Chocia偶, od czasu do czasu mo偶esz opublikowa膰 zdj臋cie zza kulis, np. przygotowa艅 do wyst膮pienia na konferencji, kt贸re niekoniecznie wybrzmiewa najlepsz膮 jako艣ci膮 obrazu. Autentyczno艣膰 te偶 jest w modzie!

Trend na unikalno艣膰 formy 鈥 to nie mistyczny g艂os social media ekspert贸w. To ju偶 zauwa偶alne zjawisko marek, 艣wiadomych potencja艂u digital marketingu. Zamiast dope艂nia膰 kalendarz niepotrzebnym contentem, publikuj materia艂, kt贸ry wska偶e na korzy艣ci ze wsp贸艂pracy z Tob膮 w niestandardowym formacie. Mo偶esz skorzysta膰 z potencja艂u storytellingu, by opowiedzie膰 o historii jednego z Twoich produkt贸w. Lub napisa膰 ekspercki artyku艂, zamiast kilku drobnych post贸w.聽

Trend na social selling 鈥 niech wybrzmi w komunikacji H2H! W duchu tego trendu, proponuj臋 stworzy膰 program ambasadorski, dzi臋ki kt贸remu nie stracimy strategicznego celu z widoku. Mo偶esz uwzgl臋dni膰 w nim warsztaty z komunikacji, zaproponowa膰 gotowe szablony publikacji czy zaprosi膰 na sesj臋 wizerunkow膮. Inwestuj膮c w program ambasadorski edukujesz zar贸wno swoich pracownik贸w, czyli wewn臋trzny marketing, ale tak偶e zewn臋trzn膮 identyfikacj臋 Twojej marki.

Oliwia Jasi艅ska, Social Media Specialist Tigers

Digital marketing a bran偶a fashion

Je艣li dzia艂asz w bran偶y fashion, wiesz, 偶e trendy nale偶y 艣ledzi膰 nie tylko w modzie. W tym roku na szczeg贸ln膮 uwag臋 zas艂uguj膮 rozwi膮zania technologiczne, jak na przyk艂ad skandynawska aplikacja Styles (na razie dost臋pna tylko w App Store). Moim zdaniem to przestrze艅, kt贸ra staje si臋 modowym Instagramem, dlatego nale偶y uwzgl臋dni膰 j膮 w tegorocznej strategii. Dzi臋ki platformie Styles mo偶esz rozwija膰 modowe imperium marki nie tylko publikuj膮c zdj臋cia stylizacji, ale tak偶e budowa膰 艣wiadomo艣膰 brandu, inspirowa膰 i anga偶owa膰 spo艂eczno艣膰. Ponadto, aplikacja zach臋ca tak偶e do nawi膮zywania wsp贸艂prac z influencerami. Brzmi kusz膮co?聽

Warto podj膮膰 dzia艂ania w aplikacji jak najwcze艣niej. Mimo stosunkowo niewielu pobra艅 w聽Polsce, platforma ma ogromny potencja艂 dla Twojego brandu. P贸ki nie zosta艂a zdominowana przez wielkie marki, to Tw贸j moment, by wyznacza膰 na niej trendy i czerpa膰 z reklamowego potencja艂u.

Nie przegap tak偶e trendu na live commerce. Zakupy na 偶ywo podczas transmisji, g艂贸wnie na Facebooku i Instagramie, nie trac膮 na popularno艣ci. Co wi臋cej, polskie marki modowe podchodz膮 do tego rozwi膮zania naprawd臋 kreatywnie. W mediach spo艂eczno艣ciowych sprzeda偶owe transmisje prowadzili ju偶 znani influencerzy, celebryci czy stand-uperzy.聽

Live commerce to spos贸b, by zaprezentowa膰 produkt wychodz膮c ze schematu zdj臋膰 i聽opis贸w na stronie. Ponadto, zyskujemy na bezpo艣rednim kontakcie z klientem, kt贸ry w komfortowych warunkach poznaje nasz膮 ofert臋 i ma mo偶liwo艣膰 upolowania unikalnego produktu.聽

Zaznaczam, 偶e sprzeda偶 live na platformach spo艂eczno艣ciowych wymaga odpowiednich przygotowa艅. Od zbadania potrzeb i oczekiwa艅 odbiorc贸w, po dopasowanie stylu komunikacji, timingu i zarysu przebiegu wydarzenia, uwzgl臋dnienia atrakcji, promocji czy niespodzianek. Niestety, nie mam uniwersalnej recepty na sukces sprzeda偶owego live. Ale zapewniam Ci臋, 偶e strategia jego realizacji i powodzenie wybrzmi z analizy Twoich klient贸w. Ws艂uchaj si臋 w ich potrzeby, zobacz, na kt贸rych platformach s膮 najbardziej aktywni, jakiego j臋zyka u偶ywaj膮 i czy w og贸le s膮 zainteresowani sprzeda偶膮 live. Masz w膮tpliwo艣ci? U偶yj naklejek ankiet i quiz贸w na stories lub zadaj te pytania pod postem.聽

Co poza tym? W trendach digital marketingu dla bran偶y fashion zauwa偶am tak偶e potencja艂 wirtualnych przestrzeni, w kt贸rych klienci mog膮 wymienia膰 si臋 lub odsprzedawa膰 u偶ywane ubrania. W my艣li idei zr贸wnowa偶onej mody Twoja marka powinna wdro偶y膰 te rozwi膮zania w 偶ycie i zainspirowa膰 si臋 cho膰by micro-influencerami. Zobacz jak to robi膮 u偶ytkownicy aplikacji Vinted. Mi艂o艣nicy second-hand贸w promuj膮 swoje szafy na grupach facebookowych czy dedykowanych kontach na Instagramie. Dzi臋ki temu buduj膮 zaanga偶owan膮 spo艂eczno艣膰, s膮 w sta艂ym kontakcie, udzielaj膮 porad modowych, odpowiadaj膮 na w膮tpliwo艣ci odbiorc贸w i daj膮 jasny sygna艂: jestem aktywny, kliencie, jestem dla ciebie. Poza tym, kontrolowany proces odsprzeda偶y daje Twojej marce eco wyd藕wi臋k oraz mn贸stwo insight贸w o zapotrzebowaniu na Twoje produkty. Win-win!

Wierz臋, 偶e ten rok b臋dzie rewolucj膮 dla bran偶y fashion, w tym i Twojej marki. Analizuj trendy, b膮d藕 na bie偶膮co, inspiruj si臋 i wyznaczaj w艂asne style. A przy tym dbaj o potrzeby klient贸w. Rok 2023 to najlepszy runway Twojego biznesu.聽

Daria Knapik, Team Leader & Senior Social Media Specialist Tigers

Karolina Zdu艅czyk
Karolina Zdu艅czyk
Oliwia Jasi艅ska
Daria Knapik

Agencja Tigers powsta艂a w 2015 roku. W portfolio klient贸w agencji, kt贸ra 艣wiadczy us艂ugi z zakresu szeroko rozumianej komunikacji i promocji w digitalu, s膮 m.in. takie marki jak Medicover Sport, mLeasing, Dyson, Runmageddon, Oriflame, Milwaukee, BeActive czy Motorola.