Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Jak umiejętnie delegować zadania?

Jak umiejętnie delegować zadania?

jak delegować zadania

Oddelegować zadanie jest łatwo. W domyśle: zlecić i pozbyć się go jak najszybciej. Jak delegować zadania z głową, efektywnie i właściwym osobom radzi Ewelina Stachowiak z HR Tools.

Oddelegować zadanie jest łatwo. W domyśle: zlecić i pozbyć się go jak najszybciej. A potem tylko egzekwować. Ale nie o to w tym przecież chodzi. Delegowanie zadań to tak naprawdę dzielenie się odpowiedzialnością. W praktyce powinno być zatem tak: deleguję zadanie konkretnemu pracownikowi, bo wiem, że odpowiada ono jego kompetencjom i należy do jego obowiązków. Deleguję zadanie właśnie jemu, okazując jednocześnie pełne zaufanie i wiarę w to, że dobrze sobie z nim poradzi. Taka wiara możliwa jest wyłącznie wtedy, jeśli zadanie rzeczywiście przypisane jest odpowiedniej osobie.

Team liderem lub managerem można zostać z mianowania, natomiast liderem czynią wyzwania, którym trzeba sprostać – pisze Adam Olejnik z HR Tools.

Nie byle komu. Każdemu według miary.

Rzeczywistość, jak wiemy, bywa jednak inna. W rzeczywistości tej często okazuje się, że delegowanie zadań odbywa się spontanicznie. Ta spontaniczność z reguły sprawia, że pracownik nie angażuje się tak, jak powinien, a manager nie otrzymuje wyników takich, jakich oczekiwał. Nieumiejętne delegowanie zadań prowadzi nie tylko do wszechogarniającego chaosu, ale przede wszystkim do spadku motywacji i efektywności zespołu.

Asertywność nie sprowadza się jedynie do mówienia „nie”. O asertywności należy mówić w kontekście całej postawy. A tej można się nauczyć, choć nauka bywa trudna – pisze Ewelina Stachowiak.

Delegowanie zadań to jedno z najważniejszych i najtrudniejszych zarazem narzędzi kierowania ludźmi. Wymaga pewnych umiejętności, ale też dojrzałości i doświadczenia w zarządzaniu. W delegowaniu zadań nie chodzi tylko o to, aby zadanie powierzyć. Tu ważne jest przede wszystkim utrzymywanie motywacji na odpowiednim poziomie i budowanie zaangażowania. Jak delegować zadania, aby zapewnić pracownikowi rozwój i nie tracić autorytetu w jego oczach?

Dziel obowiązki, jak należy – adekwatnie do zdolności i możliwości pracowników

Nigdy nie jest tak, że jeśli delegujesz zadanie swojemu pracownikowi, całkowicie się od niego odcinasz. A przynajmniej tak być nie powinno. Odpowiedzialność za to zadanie również leży w Twoich rękach. To pierwsza rzecz, którą powinieneś kierować się przy wyborze danej osoby. Rzecz druga to dbałość o rozwój pracownika, jego motywację i zaangażowanie. Jeżeli powierzysz zadanie osobie, która nie posiada do niego wystarczających kompetencji, nici z zaangażowania i nici z efektów. A trzecia, równie ważna rzecz, to samodzielność. Deleguj zadanie z myślą o samodzielności Twojego pracownika. Jeżeli powierzysz mu zadanie, któremu będzie umiał sprostać, szybko nauczy się samodzielności. Nie zapominaj jednak o konsultacji! Zapytaj pracownika, jakie ma pomysły na wykonanie zadania i czy widzi jakieś komplikacje. Dzięki temu zwiększysz jego zaangażowanie i kreatywność.

Możliwie jak najwcześniej!

Są tacy, którym nie przeszkadza zadanie z dopiskiem “na wczoraj”. Są też tacy, których ogarnia panika na samą myśl o zadaniu “na teraz”. Tak, czy inaczej, jeśli chcesz mieć pewność, że zadanie zostanie wykonane ze szczególną starannością, poinformuj pracownika tak szybko, jak to możliwe. Zarządzanie czasem jest bardzo ważne. Jeżeli chcesz uniknąć niepotrzebnych sytuacji kryzysowych, wyznacz termin na kilka dni przed faktycznym deadlinem.

Monitoruj i wspieraj

W delegowaniu zadań najważniejsze jest to, jak pracownik je odbiera. Każdy ma inny styl komunikacji i przekazywane przez nas informacje nie dla wszystkich mogą być w pełni zrozumiałe. Jeżeli chcesz mieć pewność, że pracownik dobrze zrozumiał delegowane zadanie, poproś, aby dokładnie opowiedział ci, jak widzi wykonanie zadania. Dzięki temu oboje unikniecie ewentualnego niezrozumienia, a co za tym idzie: niepotrzebnych błędów. Pamiętaj, że nie możesz utracić kontroli – ani nad terminem, ani nad jakością wykonywanego zadania. Monitoruj i wspieraj jednocześnie – dzięki temu utrzymasz motywację pracownika na odpowiednim poziomie. Jeżeli pojawią się jakieś trudności w wykonaniu zadania, Twoje wsparcie okaże się nieocenione. Już na samym początku pokaż pracownikowi, że może na Ciebie liczyć i w razie ewentualnych problemów, nie pozostawisz go samego sobie.

Na pochwały też trzeba znaleźć czas

Każde wykonane przez pracownika zadanie powinno kończyć się podziękowaniem i informacją zwrotną. Jeżeli zadanie zostało wykonane prawidłowo, należy się pochwała. To doskonały sposób, by docenić jego wkład w pracę i zmotywować do dalszego działania. Poczucie dumy sprawi, że do kolejnego zadania podejdzie ze zdecydowanie większym entuzjazmem.

Ewelina Stachowiak jest specjalistką w HR Tools.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!