Jak przygotować się na wakacje bez laptopa służbowego?

Dla 81% Polaków dobry urlop jest kluczowy by utrzymać zadowolenie z pracy

Urlop ma kluczowe znaczenie dla jakości pracy pracownika. Czas wolny jest źródłem dobrego samopoczucia i większej produktywności, pozwala uzyskać odpowiedni dystans do zawodowych trudów. 81% Polaków badanych przez Pracuj.pl deklaruje, że dobry urlop jest kluczowy, aby utrzymać zadowolenie z pracy. Jak Polacy przygotowują się w pracy do wakacyjnych wyjazdów? Czy jeszcze przed udaniem się na urlop przygotowują współpracowników, którzy będą ich zastępowali? O tym piszemy w tekście opartym na badaniu Pracuj.pl „Nowe oblicza pracy”.

Jak minął Ci urlop?

Każdy pracownik potrzebuje relaksu i oderwania się od obowiązków. Samo myślenie o planach urlopowych jest przyjemną czynnością – w szczególności, gdy nadchodzi wakacyjny okres. Taki odpoczynek jest bardzo istotny – według badań Pracuj.pl 56% Polaków uważa, że życie zawodowe jest źródłem większych napięć i stresu, niż jeszcze dekadę temu.
 
Jednak także same przygotowania do urlopu nie zawsze są łatwe, a czasem mogą okazać się stresujące. Wynika to z presji na zachowanie ciągłości wykonywanych zadań. Pracownik musi m.in. rozplanować szereg wykonywanych przez siebie obowiązków dla osób, które będą go zastępować. Często oznacza to zastosowanie wewnętrznych procedur, a także dopasowanie się do firmowego grafiku, co napędza wyścig między pracownikami o terminy.
 
Zanim rzucimy się w wir planów urlopowych i odpoczynku po trudach pracy, zachęcamy do zapoznania się z wynikami najnowszego raportu Pracuj.pl. Postanowiliśmy zbadać, jak w tym roku Polacy planują urlopy i jak się do nich przygotowują. Badanie „Nowe oblicza pracy” przeprowadzone zostało na reprezentatywnej grupie 1796 Polaków posiadających pracę.

Długie i nie zawsze dowolne urlopy

Polska jest krajem umożliwiającym spędzenie urlopu w różnorodnych warunkach. Posiadamy dostęp do morza, gór, zacisznego klimatu jezior czy agroturystyki. W szczególności w czasie stanu pandemii i lockdownu każdy ze wspomnianych kierunków cieszył się zainteresowaniem podczas urlopów. Obecnie coraz łagodniejsze obostrzenia pandemiczne w krajach europejskich pozwalają Polakom ponownie podróżować do innych państw.
 
Według opinii pracowników, większość pracodawców daje zespołom dowolność w wyborze terminu urlopu wakacyjnego. Tak deklaruje 61% Polaków. Natomiast 18% badanych wskazało, że muszą odbywać urlopy wakacyjne w konkretnych terminach określonych przez pracodawcę. Jednak dowolność daty wypoczynku ograniczana jest przez firmowy grafik czy plan. Często nasze możliwości ograniczają decyzje współpracowników. 45% badanych zadeklarowało, że muszą się dostosować do grafiku.
 
Każdy z pracowników, z powodu uwarunkowań życia prywatnego, termin urlopu wybiera w inny sposób. Na przykład, posiadanie dzieci zazwyczaj wiąże się z wyznaczaniem urlopu w okresie szkolnych wakacji. W efekcie łącznie w lipcu i sierpniu urlop ma zamiar odbyć 75% Polaków. Wrześniowy wypoczynek deklaruje 14% Polaków, natomiast tylko 8% badanych wskazuje, że urlop biorą już w czerwcu.
 

Ciekawymi miesiącami do analizy preferencji urlopowych pod względem struktury wiekowej są czerwiec i wrzesień. Są to miesiące znacznie częściej wybierane przez osoby w wieku 18-24, niż przez inne grupy. Z pewnością wpływ na decyzje o urlopach w tym okresie ma fakt, że większość osób z Generacji Z nie ma jeszcze dzieci, dzięki czemu nie muszą dostosować się do ich obowiązku szkolnego. Dodatkowo wrzesień to czas wakacji dla studentów. Oba miesiące są również nieznacznie tańsze i znajdują się poza widełkami „szczytu sezonowego” dla turystyki.

Urlopy można planować w różnych formach, np. w ramach jednego dłuższego wypoczynku, rozbite na kilka krótszych okresów lub poprzez wykorzystywanie dni ustawowo wolnych od pracy. Polacy preferują dłuższe formy (54%), czyli wykorzystanie znacznej części dni urlopowych w jednym ciągu. Zdecydowanie rzadziej rozbijają przerwę na np. dwie „tury” (31%). Mniejszym zainteresowaniem cieszy się rozłożenie urlopu tak, aby był on uzależniony od tzw. „długich weekendów” (8%). Wiele jednak zależy od modelu pracy firmy. W niektórych środowiskach dłuższe, np. dwutygodniowe urlopy mogą sprawiać trudności organizacyjne, w innych sami pracownicy preferują krótsze formy.

Wykres o tym kiedy Polacy biorą urlopy wakacyjne
Polacy nie tylko częściej wybierają dłuższe, pojedyncze terminy, ale planują w większości przynajmniej dwutygodniowy wypoczynek. W momencie przeprowadzania badania planowało go aż 51% pracowników, a 15% wskazało nawet ponad dwutygodniową przerwę. Prawie 1/3 respondentów zadeklarowała, że swój wypoczynek planuje na minimum 5 dni roboczych. Jedynie 8% pracowników bierze urlop wakacyjny na maksymalnie kilka dni i są to przeważnie (19%) osoby z grupy wiekowej 18-24 lata.

Pracodawca dba o polepszenie samopoczucia pracownika

Okres wakacyjny i w ogóle wypoczynek jest bardzo istotny dla zdrowia. Wakacje w nowych miejscach przełamują rutynę, pozwalają się oderwać od trudności zawodowych. To także dlatego dla 81% Polaków dobry urlop jest kluczowy, aby utrzymać zadowolenie z pracy.

Zarówno nasze życie prywatne, jak i zawodowe jest obciążone niewiarygodnie dużą ilością bodźców. Codziennie nasz smartfon wyświetla kolejne powiadomienia, a w aplikacjach pojawia się masa informacji. Wytwarzany jest szum informacyjny, a nasz umysł musi ciągle oddzielać informacje istotne od mniej ważnych. Wielu pracodawców zdaje sobie sprawę, że odpoczynek jest niezwykle istotnym okresem dla pracowników. Jest kluczowy do wykonywania jakościowej pracy, a pracownicy szczególnie doceniają firmy, które ten czas szanują. Benefity związane z wakacjami, takie jak dofinansowanie do wakacji, premia wakacyjna, bonusowe dni wolne czy tzw. Summer Fridays, czyli skrócenie godzin pracy w piątki, mogą budować pozytywne skojarzenia z brandem pracodawcy, niekoniecznie związane z czysto zawodowymi kwestiami

Dodatkowymi benefitami, jakie pracownicy mogą otrzymać podczas okresu wakacyjnego są między innymi bony zakupowe o określonej wartości, jednorazowy bonus półroczny czy zniżki na usługi oraz akcesoria do wybranych partnerów. To, że takie działania są podejmowane w firmach, w których są zatrudnieni deklaruje 43% Polaków. Niewiele mniej, bo 39% stwierdza, że takie działania nie mają miejsca w kulturze ich firmy.

Procedury podczas nieobecności

Przed udaniem się na urlop dobrą praktyką jest usystematyzowanie zadań, jakie będą czekać osobę zastępującą urlopowicza. Przydatne w takich sytuacjach są m.in. wszelkiego rodzaju listy, podsumowania, narzędzia do pracy grupowej i dzielenia się plikami funkcjonujące w modelu chmurowym. Eksperci podkreślają, by w takich sytuacjach zawsze spróbować spojrzeć na prowadzone zadania “zewnętrznym okiem” i wnikliwie zastanowić się, czy wszystkie nasze codzienne rutyny są zrozumiałe dla osoby, która na co dzień zajmuje się innymi kwestiami, a będzie nas zastępować.

Niektóre procedury, podejmowane w momencie, kiedy pracownik planuje urlop, są niezbędne do tego, aby zachować ciągłość działania firmy na wysokim poziomie. Ich brak może prowadzić do nieporozumień i rzutować na wizerunek firmy. Zwłaszcza, kiedy dana osoba prowadzi częstą korespondencję z zewnętrznymi partnerami. Dlatego tak ważne jest przygotowanie listy zadań, zebranie kluczowych informacji dla zespołu i stosowanie odpowiednich narzędzi chmurowych, umożliwiających dostęp do plików spoza osobistego komputera. Takie dobre praktyki mają za zadanie zapewnić płynność działań i klarowność zadań oraz budować poczucie bezpieczeństwa dla osób, które podczas urlopu danego pracownika przejmują jego obowiązki

Z badań Pracuj.pl wynika bardzo pozytywny obraz pracowników w Polsce – aż 82% respondentów stara się przekazać wszystkie ważne informacje swoim współpracownikom zanim pójdą na urlop. W badaniu respondenci wskazali w badaniu, że w 50% przypadków taka procedura jest wymagana przez pracodawcę.

Podczas urlopu mogą pojawić się różne niespodziewane sytuacje. Ze względu na pilną sytuację w firmie pracodawca może wymagać przyspieszonego powrotu pracownika z urlopu. Co piąty Polak przyznaje, że zdarzyło mu się znaleźć w takiej sytuacji. Skrócenie urlopu to jedno, a kontaktowanie się z pracownikiem podczas jego przerwy przez zespół czy przełożonego – to drugie. Jak na takie praktyki pracodawców zapatrują się badani? 49% Polaków stwierdza, że w nagłych przypadkach takie działania są uzasadnione.

Konieczność odbierania wiadomości związanych z pracą z pewnością nie jest przyjmowana z entuzjazmem przez pracownika będącego na wakacjach. Praktyki takie jak odwołanie urlopu czy wymaganie przyspieszonego powrotu do pracy mogą znacząco wpłynąć na relacje pracownika z pracodawcą. Tego typu działania powinny być ograniczane do minimum. Należy pamiętać, że odwołując pracownika z urlopu wypoczynkowego, pracodawca jest zobowiązany do pokrycia poniesionych przez niego kosztów, które są bezpośrednio związane z odwołaniem z urlopu. Takie koszty wykraczają jednak poza zwykły rachunek ekonomiczny, bo przerwanie wypoczynku zawsze jest poważnym naruszeniem tzw. work-life balance

Podczas urlopu … nie zapomnij o wypoczynku

„Ucieczka” od pracy w czasie wolnym stała się bardzo trudna. Świat cyfrowy coraz intensywniej wpływa na codzienność ludzi. Możliwość śledzenia poczty mailowej czy korzystania z telekonferencji z pozycji smartfona wpłynęła na równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, wywierając trwały wpływ na całe pokolenie.

Warto pamiętać, aby podczas urlopu jak najlepiej wykorzystać czas wolny od pracy zawodowej. Wypoczynek przynosi korzyść zarówno pracownikowi, jak i pracodawcy. Jak dowodzą badania Pracuj.pl, to aspekt, który dla wielu osób stanowi istotny aspekt miejsca zatrudnienia, decydujący o jego ocenie. Kolejny egzamin z wypoczynku czeka nas już za chwilę – w najbliższych kilku miesiącach.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close