Kamila Kaliszyk, Mastercard Europe

W biznesie bardzo dobrze sprawdza si─Ö du┼╝e zr├│┼╝nicowanie ÔÇô zar├│wno p┼éci, wieku, jak i kompetencji

Magda Mikos

Bran┼╝a finansowa uwa┼╝ana jest za domen─Ö m─Ö┼╝czyzn. O roli kobiet w finansach, mo┼╝liwo┼Ťciach awansu, panuj─ůcych stereotypach, solidarno┼Ťci kobiet i motywacji z Kamil─ů Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe rozmawia┼éa Magda Mikos.

Wiedza, kompetencje czy p┼ée─ç ÔÇô co decyduje w bran┼╝y finansowej o osi─ůgni─Öciu sukcesu?

Z moich do┼Ťwiadcze┼ä wynika, ┼╝e na szcz─Ö┼Ťcie coraz cz─Ö┼Ťciej licz─ů si─Ö wiedza i kompetencje, przynajmniej w ┼Ťrodowisku, w kt├│rym si─Ö obracam. Jednak zdaj─Ö sobie spraw─Ö, ┼╝e nie wsz─Ödzie tak jest. W tegorocznym badaniu Hays Poland tylko 42% kobiet i a┼╝ 70% m─Ö┼╝czyzn uzna┼éo, ┼╝e pracownicy o podobnych kwalifikacjach maj─ů r├│wne szanse na awans, bez wzgl─Ödu na p┼ée─ç. To poczucie nier├│wnych szans pomi─Ödzy kobietami i m─Ö┼╝czyznami w du┼╝ej mierze wynika z przeszk├│d, jakich z powodu p┼éci pracownicy do┼Ťwiadczyli ju┼╝ w swojej karierze. Ponad po┼éowa uczestniczek badania zmierzy┼éa si─Ö z przejawami dyskryminacji ze wzgl─Ödu na p┼ée─ç. Kobiety obserwowa┼éy r├│wnie┼╝ krzywdz─ůce kierowanie si─Ö stereotypami w podejmowaniu decyzji o zatrudnieniu lub awansie. Buduj─ůcy jest jednak fakt, ┼╝e jest coraz wi─Öcej ┼Ťwiadomych firm, kt├│re stawiaj─ů na tworzenie przyjaznego miejsca pracy i budowanie r├│┼╝norodnego, efektywnego zespo┼éu. W biznesie bardzo dobrze sprawdza si─Ö du┼╝e zr├│┼╝nicowanie ÔÇô zar├│wno p┼éci, wieku, jak i kompetencji. Dzi─Öki temu pracownicy, naturalnie r├│┼╝ni─ůcy si─Ö od siebie, mog─ů si─Ö nawzajem uzupe┼énia─ç i tworzy─ç dobrze dzia┼éaj─ůc─ů wsp├│lnot─Ö. W Mastercard r├│┼╝norodno┼Ť─ç jest elementem naszej strategii ju┼╝ od ponad dekady i traktujemy j─ů jako si┼é─Ö nap─Ödowa naszych innowacji biznesowych.

Czy wg Pani stereotypy s─ů nadal obecne w bran┼╝y finansowej i jak sobie z nimi radzi─ç?

W ┼Ťwiecie biznesu nadal niestety da si─Ö zauwa┼╝y─ç skutki stereotyp├│w. To m.in. z ich powodu mamy wi─Öcej lider├│w ni┼╝ liderek. M─Ö┼╝czy┼║ni maj─ů wi─Öksz─ů sk┼éonno┼Ť─ç by by─ç odwa┼╝ni, by nie ba─ç si─Ö walczy─ç o swoje ÔÇô takie warto┼Ťci s─ů im wpajane od najm┼éodszych lat. Kobiety stereotypowo wychowywane s─ů troch─Ö inaczej, ┼╝eby by┼éy bardziej grzeczne czy uk┼éadne. Dlatego cz─Östo brakuje im odwagi, ┼╝eby zadba─ç o w┼éasn─ů karier─Ö. M─Ö┼╝czy┼║ni zdecydowanie cz─Ö┼Ťciej walcz─ů o sw├│j awans czy podwy┼╝k─Ö. Kobiety z kolei niestety zbyt cz─Östo czekaj─ů a┼╝ kto┼Ť dostrze┼╝e ich ci─Ö┼╝k─ů prac─Ö i w ko┼äcu je za ni─ů wynagrodzi. Takie rzeczy niestety zdarzaj─ů si─Ö rzadko. Oczywi┼Ťcie du┼╝e firmy coraz cz─Ö┼Ťciej mocno wspieraj─ů rozw├│j kobiet, ale sprzyjaj─ůce ┼Ťrodowisko to nie wszystko. Kobieta musi sama mie─ç na siebie plan, wiedzie─ç, co chce osi─ůgn─ů─ç w najbli┼╝szych latach i dzia┼éa─ç w tym kierunku. I przede wszystkim nie ba─ç si─Ö! Nie ba─ç si─Ö zabiera─ç g┼éosu, wyst─Öpowa─ç publicznie, zg┼éasza─ç si─Ö do nowych inicjatyw. To pozwoli by─ç nie tylko zauwa┼╝on─ů, ale pomo┼╝e te┼╝ w budowaniu ÔÇ×w┼éasnej markiÔÇŁ.  ┼╗eby walczy─ç ze stereotypami potrzebni s─ů te┼╝ m─ůdrzy managerowie wy┼╝szego szczebla, kt├│rzy wspieraj─ů r├│┼╝norodno┼Ť─ç w swoich organizacjach i edukuj─ů pracownik├│w w tym obszarze.

Jakie s─ů najwi─Öksze zmiany dotycz─ůce roli kobiet w bran┼╝y finansowej? Jak─ů maj─ů szanse na awans, bo nadal tam, gdzie jest w┼éadza, reprezentuj─ůcych kobiet jest ma┼éo, z czego to wynika?

Aby doj┼Ť─ç na szczyt firmowej hierarchii, trzeba mie─ç czas – czas na dokszta┼écanie si─Ö, zdobywanie nowych umiej─Ötno┼Ťci, na rozw├│j swojej kariery. A fakty s─ů takie, ┼╝e wzorce kulturowe s─ů dla kobiet ma┼éo korzystne. Z uwagi na przypisan─ů im rol─Ö i konieczno┼Ť─ç po┼Ťwi─Öcania wi─Ökszej ilo┼Ťci czasu na opiek─Ö nad potomstwem, mog─ů przeznacza─ç mniej czasu na samodoskonalenie i podwy┼╝szanie swoich kwalifikacji. To z kolei powoduje obni┼╝enie wiary we w┼éasne si┼éy, umiej─Ötno┼Ťci negocjowania korzystnych dla siebie warunk├│w pracy, wysoko┼Ťci p┼éac czy awans├│w. I w du┼╝ej mierze, dlatego damska reprezentacja w┼Ťr├│d lider├│w jest mniejsza. I nie dotyczy to tylko bran┼╝y technologicznej czy finansowej. Potwierdza to cho─çby zesz┼éoroczne badanie Hays Poland [1] wed┼éug kt├│rego a┼╝ 84% najwy┼╝szych stanowisk w firmach zajmuj─ů m─Ö┼╝czy┼║ni. Dlatego tak wa┼╝ne s─ů rozwi─ůzania, kt├│re pomagaj─ů kobietom godzi─ç obowi─ůzki domowe i zawodowe. Chodzi tu zar├│wno o aspekty spo┼éeczne (dost─Öp do ┼╝┼éobk├│w, przedszkoli), systemowe rozwi─ůzania w organizacjach (elastyczne godziny pracy, mo┼╝liwo┼Ť─ç pracy zdalnej), jak i wsparcie partner├│w. W Mastercard mamy np. dodatkowy, ponad ten kt├│ry przys┼éuguje prawnie, pe┼énop┼éatny, 8-tygodniowy urlop rodzicielski dla m─Ö┼╝czyzn. Dzi─Öki temu matka dziecka mo┼╝e szybciej wr├│ci─ç do pracy lub zdecydowa─ç si─Ö przez ten czas zajmowa─ç si─Ö dzieckiem wsp├│lnie z ojcem.

W jednym z raport├│w bran┼╝y finansowej du┼╝y procent pytany o drog─Ö do awansu m├│wi o tzw. solidarno┼Ťci m─Ö┼╝czyzn ÔÇô czy wg Pani jest to istotna bariera, a co z solidarno┼Ťci─ů kobiet, jaka jest dzi┼Ť?

Tylko 13% Polek chce, by ich prze┼éo┼╝onym by┼éa kobieta, jak wynika z bada┼ä [2]. Ten fakt bardzo mnie smuci i pokazuje, ┼╝e je┼Ťli chodzi o solidarno┼Ť─ç kobiet, jest jeszcze wiele do zrobienia. Z do┼Ťwiadczenia wiem, ┼╝e wsparcie innych kobiet na naszej ┼Ťcie┼╝ce kariery jest bardzo istotne. Networking dodaje odwagi, pewno┼Ťci siebie. Spotkania z innymi kobietami, kt├│re osi─ůgn─Ö┼éy sukces i mog─ů podzieli─ç si─Ö swoimi do┼Ťwiadczeniami, udzieli─ç praktycznych wskaz├│wek s─ů bezcenne. Dlatego uwa┼╝am, ┼╝e powinny┼Ťmy mocno wspiera─ç si─Ö nawzajem i pomaga─ç naszym kole┼╝ankom. Mam okazj─Ö widzie─ç bardzo pozytywne efekty kobiecego mentoringu jako liderka oddzia┼éu Women Leadership Network obejmuj─ůcego kraje CEE. Jest to inicjatywa Mastercard, kt├│rej celem jest stworzenie mo┼╝liwo┼Ťci rozwoju kobiet na stanowiskach mened┼╝erskich, wspieranie ich karier, zainspirowanie ich do sukcesu, zach─Öcanie do przejmowania roli liderek. Na ca┼éym ┼Ťwiecie dzia┼éaj─ů 22 oddzia┼éy WLN, kt├│re oferuj─ů uczestnicz─ůcym w nim kobietom programy dostosowane do ich potrzeb. W naszym regionie szkolenia dla mened┼╝erek koncentruj─ů si─Ö na kwestiach zwi─ůzanych z pokonywaniem w┼éasnych barier i budowaniu w┼éasnej marki m.in. poprzez ─çwiczenia z autoprezentacji, wyst─ůpie┼ä publicznych i storytellingu. Dzi─Öki temu mo┼╝emy wspiera─ç pracuj─ůce w Mastercard kobiety w ich zawodowym rozwoju, aby osi─ůga┼éy jeszcze lepsze wyniki i si─Öga┼éy po funkcje przyw├│dcze. Ale i na co dzie┼ä ka┼╝da z nas mo┼╝e wspiera─ç kole┼╝anki w pracy. Czasem proste ÔÇ×dasz rad─Ö!ÔÇŁ mo┼╝e pom├│c si─Ö prze┼éama─ç, by zrobi─ç kolejny krok na ┼Ťcie┼╝ce kariery.

Kobieta ÔÇô mened┼╝er to w ┼Ťwiecie finans├│w rzadko┼Ť─ç ÔÇô co mo┼╝na zrobi─ç, jak zmotywowa─ç kobiety, aby nie ba┼éy si─Ö pi─ů─ç po szczeblach kariery w bran┼╝y finansowej?

Kobiety nie mog─ů si─Ö ba─ç bycia liderkami. Potrzebna jest zmiana na poziomie mentalnym, trzeba my┼Ťle─ç jak liderka. Nam, kobietom, nie zawsze przychodzi to naturalnie, ale na szcz─Ö┼Ťcie mo┼╝na to w sobie wytrenowa─ç. Wa┼╝ne jest, ┼╝eby pami─Öta─ç, ┼╝e moja kariera jest w moich r─Ökach i aby szuka─ç rozwi─ůza┼ä i narz─Ödzi, kt├│re pomog─ů nam osi─ůgn─ů─ç cel. Kobiety, b─Öd─ůce ju┼╝ na pocz─ůtku swojej kariery, powinny dowiedzie─ç si─Ö jakie maj─ů prawa i jak mo┼╝na im pom├│c rozwin─ů─ç ich karier─Ö zawodow─ů. Warto korzysta─ç ze szkole┼ä z zakresu budowania w┼éasnej marki, autoprezentacji, przyw├│dztwa. Chc─ůc si─Ögn─ů─ç po wy┼╝sze stanowiska, warto poszuka─ç w naszej organizacji mentora ÔÇô kogo┼Ť z top managementu, ale z innego dzia┼éu, kt├│ry pomo┼╝e nam osi─ůgn─ů─ç podobny status, podpowie, co konkretnie zrobi─ç, by awansowa─ç. Wspomniane wcze┼Ťniej networking i mentoring te┼╝ ┼Ťwietnie si─Ö sprawdzaj─ů w motywowaniu kobiet do dzia┼éania i osi─ůgania sukces├│w.

Mastercard po raz kolejny jest partnerem konkursu Bizneswoman Roku. Jakie nadzieje i oczekiwania pok┼éada w konkursie?

W Mastercard od lat wspieramy kobiety w biznesie, a zaanga┼╝owanie w konkurs Bizneswoman Roku jest dla nas bardzo wa┼╝ne. Takie inicjatywy przyczyni─ů si─Ö do zwi─Ökszania roli kobiet w biznesie i wyr├│wnania ich szans na rynku pracy. Wszystkie dotychczasowe laureatki s─ů ┼Ťwietnymi wzorami, z kt├│rych mo┼╝na czerpa─ç inspiracj─Ö. Nagradzamy kobiety, kt├│re nie boj─ů si─Ö realizowa─ç odwa┼╝nych biznesowych, spo┼éecznych i kulturowych projekt├│w. Dla innych pa┼ä to jest mocny sygna┼é, ┼╝e realizacja swoich pomys┼é├│w jest mo┼╝liwa i ┼╝e one te┼╝ mog─ů to zrobi─ç. Mamy nadziej─Ö, ┼╝e nag┼éa┼Ťnianie osi─ůgni─Ö─ç naszych laureatek przyczyni si─Ö do sukces├│w kolejnych kobiet.

***

[1] ÔÇ×Kobiety na rynku pracy ÔÇô r├│wne szanse i elastyczno┼Ť─çÔÇŁ, raport Hays Poland 2018
[2] W ramach inicjatywy Women Power przeprowadzono kompleksowe badanie segmentacyjne Polek. Projekt by┼é prowadzony przez Ringer Axel Springer we wsp├│┼épracy z agencj─ů badawcz─ů IQS w okresie kwiecie┼ä-sierpie┼ä 2018 r.

***

Konkurs Sukces Pisany Szmink─ů Bizneswoman Roku od 11 lat nagradza sukcesy kobiet w biznesie, nauce i kulturze i nag┼éa┼Ťnia je na skal─Ö og├│lnopolsk─ů. Przed uczestniczkami otwiera mo┼╝liwo┼Ťci rozwoju, pozyskania partner├│w biznesowych oraz inwestor├│w. Jako pierwszy konkurs tego typu nagradza tak┼╝e m─Ö┼╝czyzn wspieraj─ůcych kobiety i polityk─Ö r├│┼╝norodno┼Ťci. Wi─Öcej na: www.bizneswomanroku.pl


Bizneswoman Roku - Jak się zgłosic