Kamila Kaliszyk, Mastercard Europe

W biznesie bardzo dobrze sprawdza si─Ö du┼╝e zr├│┼╝nicowanie ÔÇô zar├│wno p┼éci, wieku, jak i kompetencji

Magda Mikos

Bran┼╝a finansowa uwa┼╝ana jest za domen─Ö m─Ö┼╝czyzn. O roli kobiet w finansach, mo┼╝liwo┼Ťciach awansu, panuj─ůcych stereotypach, solidarno┼Ťci kobiet i motywacji z Kamil─ů Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe rozmawia┼éa Magda Mikos.

Wiedza, kompetencje czy p┼ée─ç ÔÇô co decyduje w bran┼╝y finansowej o osi─ůgni─Öciu sukcesu?

Z moich do┼Ťwiadcze┼ä wynika, ┼╝e na szcz─Ö┼Ťcie coraz cz─Ö┼Ťciej licz─ů si─Ö wiedza i kompetencje, przynajmniej w ┼Ťrodowisku, w kt├│rym si─Ö obracam. Jednak zdaj─Ö sobie spraw─Ö, ┼╝e nie wsz─Ödzie tak jest. W tegorocznym badaniu Hays Poland tylko 42% kobiet i a┼╝ 70% m─Ö┼╝czyzn uzna┼éo, ┼╝e pracownicy o podobnych kwalifikacjach maj─ů r├│wne szanse na awans, bez wzgl─Ödu na p┼ée─ç. To┬ápoczucie nier├│wnych szans pomi─Ödzy kobietami i m─Ö┼╝czyznami w du┼╝ej mierze wynika z┬áprzeszk├│d, jakich z powodu p┼éci pracownicy do┼Ťwiadczyli ju┼╝ w swojej karierze. Ponad po┼éowa uczestniczek badania zmierzy┼éa si─Ö z przejawami dyskryminacji ze wzgl─Ödu na p┼ée─ç. Kobiety obserwowa┼éy r├│wnie┼╝ krzywdz─ůce kierowanie si─Ö stereotypami w podejmowaniu decyzji o┬ázatrudnieniu lub awansie. Buduj─ůcy jest jednak fakt, ┼╝e jest coraz wi─Öcej ┼Ťwiadomych firm, kt├│re stawiaj─ů na tworzenie przyjaznego miejsca pracy i budowanie r├│┼╝norodnego, efektywnego zespo┼éu. W biznesie bardzo dobrze sprawdza si─Ö du┼╝e zr├│┼╝nicowanie ÔÇô zar├│wno p┼éci, wieku, jak i kompetencji. Dzi─Öki temu pracownicy, naturalnie r├│┼╝ni─ůcy si─Ö od siebie, mog─ů si─Ö nawzajem uzupe┼énia─ç i tworzy─ç dobrze dzia┼éaj─ůc─ů wsp├│lnot─Ö. W Mastercard r├│┼╝norodno┼Ť─ç jest elementem naszej strategii ju┼╝ od ponad dekady i traktujemy j─ů jako si┼é─Ö nap─Ödowa naszych innowacji biznesowych.

Czy wg Pani stereotypy s─ů nadal obecne w bran┼╝y finansowej i jak sobie z nimi radzi─ç?

W ┼Ťwiecie biznesu nadal niestety da si─Ö zauwa┼╝y─ç skutki stereotyp├│w. To m.in. z ich powodu mamy wi─Öcej lider├│w ni┼╝ liderek. M─Ö┼╝czy┼║ni maj─ů wi─Öksz─ů sk┼éonno┼Ť─ç by by─ç odwa┼╝ni, by nie ba─ç si─Ö walczy─ç o swoje ÔÇô takie warto┼Ťci s─ů im wpajane od najm┼éodszych lat. Kobiety stereotypowo wychowywane s─ů troch─Ö inaczej, ┼╝eby by┼éy bardziej grzeczne czy uk┼éadne. Dlatego cz─Östo brakuje im odwagi, ┼╝eby zadba─ç o w┼éasn─ů karier─Ö. M─Ö┼╝czy┼║ni zdecydowanie cz─Ö┼Ťciej walcz─ů o┬ásw├│j awans czy podwy┼╝k─Ö. Kobiety z kolei niestety zbyt cz─Östo czekaj─ů a┼╝ kto┼Ť dostrze┼╝e ich ci─Ö┼╝k─ů prac─Ö i w ko┼äcu je za ni─ů wynagrodzi. Takie rzeczy niestety zdarzaj─ů si─Ö rzadko. Oczywi┼Ťcie du┼╝e firmy coraz cz─Ö┼Ťciej mocno wspieraj─ů rozw├│j kobiet, ale sprzyjaj─ůce ┼Ťrodowisko to nie wszystko. Kobieta musi sama mie─ç na siebie plan, wiedzie─ç, co chce osi─ůgn─ů─ç w najbli┼╝szych latach i dzia┼éa─ç w tym kierunku. I przede wszystkim nie ba─ç si─Ö! Nie ba─ç si─Ö zabiera─ç g┼éosu, wyst─Öpowa─ç publicznie, zg┼éasza─ç si─Ö do nowych inicjatyw. To pozwoli by─ç nie tylko zauwa┼╝on─ů, ale pomo┼╝e te┼╝ w budowaniu ÔÇ×w┼éasnej markiÔÇŁ.┬á ┼╗eby walczy─ç ze stereotypami potrzebni s─ů te┼╝ m─ůdrzy managerowie wy┼╝szego szczebla, kt├│rzy wspieraj─ů r├│┼╝norodno┼Ť─ç w┬áswoich organizacjach i edukuj─ů pracownik├│w w tym obszarze.

Jakie s─ů najwi─Öksze zmiany dotycz─ůce roli kobiet w bran┼╝y finansowej? Jak─ů maj─ů szanse na┬áawans, bo nadal tam, gdzie jest w┼éadza, reprezentuj─ůcych kobiet jest ma┼éo, z czego to┬áwynika?

Aby doj┼Ť─ç na szczyt firmowej hierarchii, trzeba mie─ç czas – czas na dokszta┼écanie si─Ö, zdobywanie nowych umiej─Ötno┼Ťci, na rozw├│j swojej kariery. A fakty s─ů takie, ┼╝e wzorce kulturowe s─ů dla kobiet ma┼éo korzystne. Z uwagi na przypisan─ů im rol─Ö i konieczno┼Ť─ç po┼Ťwi─Öcania wi─Ökszej ilo┼Ťci czasu na opiek─Ö nad potomstwem, mog─ů przeznacza─ç mniej czasu na samodoskonalenie i podwy┼╝szanie swoich kwalifikacji. To z kolei powoduje obni┼╝enie wiary we w┼éasne si┼éy, umiej─Ötno┼Ťci negocjowania korzystnych dla siebie warunk├│w pracy, wysoko┼Ťci p┼éac czy awans├│w. I w du┼╝ej mierze, dlatego damska reprezentacja w┼Ťr├│d lider├│w jest mniejsza. I nie dotyczy to tylko bran┼╝y technologicznej czy finansowej. Potwierdza to cho─çby zesz┼éoroczne badanie Hays Poland [1] wed┼éug kt├│rego a┼╝ 84% najwy┼╝szych stanowisk w firmach zajmuj─ů m─Ö┼╝czy┼║ni. Dlatego tak wa┼╝ne s─ů rozwi─ůzania, kt├│re pomagaj─ů kobietom godzi─ç obowi─ůzki domowe i zawodowe. Chodzi tu zar├│wno o aspekty spo┼éeczne (dost─Öp do ┼╝┼éobk├│w, przedszkoli), systemowe rozwi─ůzania w organizacjach (elastyczne godziny pracy, mo┼╝liwo┼Ť─ç pracy zdalnej), jak i wsparcie partner├│w. W Mastercard mamy np. dodatkowy, ponad ten kt├│ry przys┼éuguje prawnie, pe┼énop┼éatny, 8-tygodniowy urlop rodzicielski dla m─Ö┼╝czyzn. Dzi─Öki temu matka dziecka mo┼╝e szybciej wr├│ci─ç do pracy lub zdecydowa─ç si─Ö przez ten czas zajmowa─ç si─Ö dzieckiem wsp├│lnie z ojcem.

W jednym z raport├│w bran┼╝y finansowej du┼╝y procent pytany o drog─Ö do awansu m├│wi o┬átzw. solidarno┼Ťci m─Ö┼╝czyzn ÔÇô czy wg Pani jest to istotna bariera, a co z solidarno┼Ťci─ů kobiet, jaka jest dzi┼Ť?

Tylko 13% Polek chce, by ich prze┼éo┼╝onym by┼éa kobieta, jak wynika z bada┼ä [2]. Ten fakt bardzo mnie smuci i pokazuje, ┼╝e je┼Ťli chodzi o solidarno┼Ť─ç kobiet, jest jeszcze wiele do zrobienia. Z do┼Ťwiadczenia wiem, ┼╝e wsparcie innych kobiet na naszej ┼Ťcie┼╝ce kariery jest bardzo istotne. Networking dodaje odwagi, pewno┼Ťci siebie. Spotkania z innymi kobietami, kt├│re osi─ůgn─Ö┼éy sukces i mog─ů podzieli─ç si─Ö swoimi do┼Ťwiadczeniami, udzieli─ç praktycznych wskaz├│wek s─ů bezcenne. Dlatego uwa┼╝am, ┼╝e powinny┼Ťmy mocno wspiera─ç si─Ö nawzajem i pomaga─ç naszym kole┼╝ankom. Mam okazj─Ö widzie─ç bardzo pozytywne efekty kobiecego mentoringu jako liderka oddzia┼éu Women Leadership Network obejmuj─ůcego kraje CEE. Jest to inicjatywa Mastercard, kt├│rej celem jest stworzenie mo┼╝liwo┼Ťci rozwoju kobiet na stanowiskach mened┼╝erskich, wspieranie ich karier, zainspirowanie ich do sukcesu, zach─Öcanie do przejmowania roli liderek. Na ca┼éym ┼Ťwiecie dzia┼éaj─ů 22 oddzia┼éy WLN, kt├│re oferuj─ů uczestnicz─ůcym w nim kobietom programy dostosowane do ich potrzeb. W naszym regionie szkolenia dla mened┼╝erek koncentruj─ů si─Ö na kwestiach zwi─ůzanych z pokonywaniem w┼éasnych barier i budowaniu w┼éasnej marki m.in. poprzez ─çwiczenia z autoprezentacji, wyst─ůpie┼ä publicznych i storytellingu. Dzi─Öki temu mo┼╝emy wspiera─ç pracuj─ůce w Mastercard kobiety w ich zawodowym rozwoju, aby osi─ůga┼éy jeszcze lepsze wyniki i si─Öga┼éy po funkcje przyw├│dcze. Ale i na co dzie┼ä ka┼╝da z nas mo┼╝e wspiera─ç kole┼╝anki w pracy. Czasem proste ÔÇ×dasz rad─Ö!ÔÇŁ mo┼╝e pom├│c si─Ö prze┼éama─ç, by zrobi─ç kolejny krok na ┼Ťcie┼╝ce kariery.

Kobieta ÔÇô mened┼╝er to w ┼Ťwiecie finans├│w rzadko┼Ť─ç ÔÇô co mo┼╝na zrobi─ç, jak zmotywowa─ç kobiety, aby nie ba┼éy si─Ö pi─ů─ç po szczeblach kariery w bran┼╝y finansowej?

Kobiety nie mog─ů si─Ö ba─ç bycia liderkami. Potrzebna jest zmiana na poziomie mentalnym, trzeba my┼Ťle─ç jak liderka. Nam, kobietom, nie zawsze przychodzi to naturalnie, ale na szcz─Ö┼Ťcie mo┼╝na to w sobie wytrenowa─ç. Wa┼╝ne jest, ┼╝eby pami─Öta─ç, ┼╝e moja kariera jest w moich r─Ökach i aby szuka─ç rozwi─ůza┼ä i narz─Ödzi, kt├│re pomog─ů nam osi─ůgn─ů─ç cel. Kobiety, b─Öd─ůce ju┼╝ na pocz─ůtku swojej kariery, powinny dowiedzie─ç si─Ö jakie maj─ů prawa i jak mo┼╝na im pom├│c rozwin─ů─ç ich karier─Ö zawodow─ů. Warto korzysta─ç ze szkole┼ä z zakresu budowania w┼éasnej marki, autoprezentacji, przyw├│dztwa. Chc─ůc si─Ögn─ů─ç po wy┼╝sze stanowiska, warto poszuka─ç w naszej organizacji mentora ÔÇô kogo┼Ť z top managementu, ale z innego dzia┼éu, kt├│ry pomo┼╝e nam osi─ůgn─ů─ç podobny status, podpowie, co konkretnie zrobi─ç, by awansowa─ç. Wspomniane wcze┼Ťniej networking i mentoring te┼╝ ┼Ťwietnie si─Ö sprawdzaj─ů w motywowaniu kobiet do┬ádzia┼éania i osi─ůgania sukces├│w.

Mastercard po raz kolejny jest partnerem konkursu Bizneswoman Roku. Jakie nadzieje i oczekiwania pokłada w konkursie?

W Mastercard od lat wspieramy kobiety w biznesie, a zaanga┼╝owanie w konkurs Bizneswoman Roku jest dla nas bardzo wa┼╝ne. Takie inicjatywy przyczyni─ů si─Ö do zwi─Ökszania roli kobiet w┬ábiznesie i wyr├│wnania ich szans na rynku pracy. Wszystkie dotychczasowe laureatki s─ů┬á┼Ťwietnymi wzorami, z kt├│rych mo┼╝na czerpa─ç inspiracj─Ö. Nagradzamy kobiety, kt├│re nie boj─ů si─Ö realizowa─ç odwa┼╝nych biznesowych, spo┼éecznych i kulturowych projekt├│w. Dla innych pa┼ä to jest mocny sygna┼é, ┼╝e realizacja swoich pomys┼é├│w jest mo┼╝liwa i ┼╝e one te┼╝ mog─ů to zrobi─ç. Mamy nadziej─Ö, ┼╝e nag┼éa┼Ťnianie osi─ůgni─Ö─ç naszych laureatek przyczyni si─Ö do sukces├│w kolejnych kobiet.

***

[1] ÔÇ×Kobiety na rynku pracy ÔÇô r├│wne szanse i elastyczno┼Ť─çÔÇŁ, raport Hays Poland 2018
[2] W ramach inicjatywy Women Power przeprowadzono kompleksowe badanie segmentacyjne Polek. Projekt by┼é prowadzony przez Ringer Axel Springer we wsp├│┼épracy z agencj─ů badawcz─ů IQS w okresie kwiecie┼ä-sierpie┼ä 2018 r.

***

Konkurs Sukces Pisany Szmink─ů Bizneswoman Roku od 11 lat nagradza sukcesy kobiet w biznesie, nauce i kulturze i nag┼éa┼Ťnia je na skal─Ö og├│lnopolsk─ů. Przed uczestniczkami otwiera mo┼╝liwo┼Ťci rozwoju, pozyskania partner├│w biznesowych oraz inwestor├│w. Jako pierwszy konkurs tego typu nagradza tak┼╝e m─Ö┼╝czyzn wspieraj─ůcych kobiety i polityk─Ö r├│┼╝norodno┼Ťci. Wi─Öcej na: www.bizneswomanroku.pl


Bizneswoman Roku - Jak się zgłosic

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close