Jaros┼éaw D─ůbrowski

W informatyce i bran┼╝y high-tech jest z roku na rok coraz wi─Öcej kobiet, ale tempo tej zmiany pozostawia wiele do ┼╝yczenia

Magda Mikos

Wed┼éug jednego z raport├│w wynika, ┼╝e w informatyce i bran┼╝y high-tech jest z roku na rok coraz wi─Öcej kobiet. Wzrost ten jest jednak bardzo powolny. Eksperci nazywaj─ů go ÔÇ×pe┼ézaj─ůc─ů rewolucj─ůÔÇŁ ÔÇô czyli co┼Ť si─Ö zmienia, ale tempo tej zmiany pozostawia wiele do ┼╝yczenia. Na temat roli kobiet w bran┼╝y IT z Jaros┼éawem D─ůbrowskim, Cz┼éonkiem Zarz─ůdu IGT Poland rozmawia┼éa Magda Mikos.

Dlaczego wg Pana tempo wzrostu kobiet w bran┼╝y IT jest tak powolne i z czego to wynika?

M├│wi─ůc o tempie wzrostu liczby kobiet w IT nale┼╝y t─Ö kwesti─Ö rozpatrywa─ç w co najmniej dw├│ch aspektach. Pierwszy to demografia i fakt, ┼╝e z roku na rok og├│lnie maleje liczba student├│w w Polsce, tak┼╝e tych na kierunkach technicznych i informatycznych. W tym kontek┼Ťcie nale┼╝y si─Ö cieszy─ç, ┼╝e ten wzrost liczby kobiet nast─Öpuje, nawet je┼Ťli jest na niezadowalaj─ůcym poziomie.

Drugi aspekt, to wci─ů┼╝ panuj─ůcy stereotyp, ┼╝e bran┼╝a IT nie jest dobrym kierunkiem kariery zawodowej kobiety. Maj─ůc do┼Ť─ç cz─Östy kontakt ze studentkami kierunk├│w informatycznych, nadal spotykam si─Ö z historiami, jak ci─Ö┼╝ko by┼éo niekt├│rym z nich przekona─ç rodzin─Ö, ┼╝e dokonuj─ů w┼éa┼Ťciwego wyboru kierunku swoich studi├│w i przysz┼éych miejsc pracy. To bardzo dzielne dziewczyny, bo nie do┼Ť─ç, ┼╝e zmagaj─ů si─Ö z trudnymi studiami, to dodatkowo musz─ů przekona─ç swoje ┼Ťrodowisko, ┼╝e dadz─ů rad─Ö. Wsparcie najbli┼╝szych lub jego brak, niestety nadal mocno determinuj─ů wybory m┼éodych ludzi.

Jakie dzia┼éania wspieraj─ůce powinny wprowadza─ç firmy, aby zwi─Ökszy─ç liczb─Ö kobiet w bran┼╝y IT?

Kluczem do sukcesu na pewno jest wczesna edukacja i kszta┼étowanie odpowiednich postaw od jak najm┼éodszych lat oraz wszelkiego rodzaju inicjatywy spo┼éeczne pokazuj─ůce, ┼╝e bran┼╝a IT jest dla wszystkich, bez wzgl─Ödu na p┼ée─ç.

Wa┼╝ne jest przy tym by┼Ťmy anga┼╝owali do nich jak najwi─Öcej firm zwi─ůzanych z bran┼╝─ů IT i nie skupiali si─Ö wy┼é─ůcznie na du┼╝ych o┼Ťrodkach miejskich, ale przede wszystkim docierali z naszym przekazem do jak najmniejszych miast i wsi. Tam brzmi ogromny, niewykorzystany potencja┼é.

Czy wa┼╝ne jest promowanie kobiet w bran┼╝y IT?

W swoim zespole mam bardzo du┼╝o kobiet – wspania┼éych project managerek, programistek, testerek. Jedn─ů z cenniejszych rzeczy jakich nauczy┼éem si─Ö od nich by┼éo to, ┼╝e one nie chc─ů promowania, specjalnego traktowania czy przywilej├│w. Jedyne czego oczekuj─ů, to r├│wne traktowanie.

Dlatego zawsze powtarzam, nie promujmy kobiet w bran┼╝y IT, ale promujmy r├│┼╝norodno┼Ť─ç, bo ona jest kluczem do sukcesu. Je┼Ťli zesp├│┼é jest z┼éo┼╝ony tylko z jednej p┼éci, w dodatku o podobnych cechach osobowo┼Ťci, to trudno m├│wi─ç o jego kreatywno┼Ťci i przysz┼éych sukcesach. Wspieramy inicjatywy s┼éu┼╝─ůce promowaniu karier kobiet w naszej bran┼╝y, nie po to by zmniejszy─ç liczb─Ö pracuj─ůcych w niej m─Ö┼╝czyzn, ale by wyr├│wna─ç proporcje.

PRZECZYTAJ TAK┼╗E WYWIAD: ÔÇ×W BIZNESIE BARDZO DOBRZE SPRAWDZA SI─ś DU┼╗E ZR├ô┼╗NICOWANIE ÔÇô ZAR├ôWNO P┼üCI, WIEKU, JAK I KOMPETENCJIÔÇŁ ÔÇô PRZEKONUJE KAMILA KALISZYK

Jak zmienia si─Ö pozycja kobiet w rynku IT?

Z przyjemno┼Ťci─ů obserwuj─Ö coraz wi─Öcej pa┼ä, kt├│re odnosz─ů sukcesy w naszej bran┼╝y. Dzisiaj ju┼╝ dla nikogo nie jest zaskoczeniem (albo dla coraz mniejszej liczby os├│b) kobieta na czele firmy zwi─ůzanej z nowymi technologami, czy te┼╝ realizuj─ůca wysokobud┼╝etowe projekty.

Du┼╝y wp┼éyw na to ma na pewno tak┼╝e og├│lna sytuacja na rynku pracy. Bran┼╝a IT zmaga si─Ö z ogromnym niedoborem kadr, dlatego nie mo┼╝e sobie pozwoli─ç na niewykorzystywanie tak ogromnego potencja┼éu, jakim s─ů kobiety. Zauwa┼╝yli to ju┼╝ potentaci w naszym sektorze, a w ┼Ťlad za nimi id─ů coraz mniejsze firmy. To bardzo cieszy.

Jakie zagro┼╝enia czekaj─ů na kobiety w bran┼╝y IT?

Na pewno s─ů to ci─ůgle funkcjonuj─ůce w naszym spo┼éecze┼ästwie stereotypy, o kt├│rych ju┼╝ wspomina┼éem. Ale czasem, to kobiety same dla siebie s─ů wrogami i zagra┼╝aj─ů swojej karierze, nie doceniaj─ůc siebie. Kobiety ┼Ťwietnie radz─ů sobie w bran┼╝y IT. Zar├│wno prowadz─ůc w┼éasne biznesy, jak i pracuj─ůc w korporacjach czy mniejszych firmach. Obok doskona┼éego przygotowania merytorycznego, charakteryzuj─ů je: odpowiedzialno┼Ť─ç, dok┼éadno┼Ť─ç i naturalne umiej─Ötno┼Ťci interpersonalne. Jest jednak obszar, w kt├│rym kobiety mocno si─Ö r├│┼╝ni─ů od m─Ö┼╝czyzn. Mam na my┼Ťli zani┼╝an─ů samoocen─Ö i wszystko co si─Ö z tym wi─ů┼╝e: brak wiary w siebie i swoje kompetencje czy niech─Ö─ç do promowania siebie samej jako warto┼Ťciowej marki na rynku pracy. Kobiety bardzo cz─Östo unikaj─ů wyzwa┼ä zawodowych, je┼Ťli nie s─ů w stanie spe┼éni─ç na starcie 100% oczekiwa┼ä pracodawcy czy klient├│w. M─Ö┼╝czy┼║ni nie maj─ů z tym problemu, co jest widoczne np. przy odpowiadaniu na og┼éoszenia o prac─Ö. Zmiana takich postaw wymaga lat i zmian pokoleniowych dlatego dobrze, ┼╝e jest ju┼╝ wiele inicjatyw, pomagaj─ůcym kobietom uwierzy─ç w siebie i prze┼éamywa─ç stereotypy, ┼╝e to nie p┼ée─ç powinna determinowa─ç ich wybory.

Przyk┼éady m┼éodych kobiet, kt├│re mog─ů stanowi─ç inspiracj─Ö dla innych.

To jedno z pyta┼ä, kt├│re sprawi┼éo mi najwi─Öksz─ů przyjemno┼Ť─ç, bo w┼éa┼Ťnie zda┼éem sobie spraw─Ö, ┼╝e bez przygotowania mog─Ö poda─ç wiele takich przyk┼éad├│w! Na pewno jest to Edyta Kocyk wsp├│┼éza┼éo┼╝ycielka i CEO SiDLY, sp├│┼éki technologicznej i producenta innowacyjnego systemu do teleopieki; Bizneswoman Roku 2014 w dw├│ch kategoriach: Kobieta w Nowych Technologiach oraz Debiut Roku.

Inny przyk┼éad, to Joanna Maraszek absolwentka AGH, inicjatorka i kierowniczka projektu ÔÇ×Tad┼╝ykistan ÔÇô Energia dla EdukacjiÔÇŁ.

Bardzo chcia┼ébym tak┼╝e wspomnie─ç o kobiecie, z kt├│r─ů pracuj─Ö od wielu lat w IGT ÔÇô Barbarze Klein (r├│wnie┼╝ Laureatce Konkursu Bizneswoman Roku). Basia jako pierwsza kobieta na ┼Ťwiecie stworzy┼éa procedury i procesy testowania system├│w IT dla loterii.

Przed nami kolejna edycja konkursu Bizneswoman Roku. Z roku na rok obserwujemy, ┼╝e liczba zg┼éosze┼ä do kategorii Nowe technologie ro┼Ťnie. Co wg Pan mo┼╝e da─ç im udzia┼é w konkursie?

Bardzo mnie cieszy, ┼╝e coraz wi─Öcej Pa┼ä zg┼éasza si─Ö do konkursu w tej kategorii. To pokazuje, ┼╝e bran┼╝a IT jest dla ka┼╝dego i ka┼╝dy, bez wzgl─Ödu na p┼ée─ç, mo┼╝e odnosi─ç w niej sukcesy.┬áUdzia┼é w konkursie to niepowtarzalna okazja mi─Ödzy innymi do nawi─ůzania nowych kontakt├│w i poszerzenia swoich mo┼╝liwo┼Ťci biznesowych. Najlepiej wida─ç to po dotychczasowych Laureatkach i tym, jak energicznie rozwijaj─ů si─Ö ich kariery po otrzymaniu nagrody.

***

Konkurs Sukces Pisany Szmink─ů Bizneswoman Roku od 11 lat nagradza sukcesy kobiet w biznesie, nauce i kulturze i nag┼éa┼Ťnia je na skal─Ö og├│lnopolsk─ů. Przed uczestniczkami otwiera mo┼╝liwo┼Ťci rozwoju, pozyskania partner├│w biznesowych oraz inwestor├│w. Jako pierwszy konkurs tego typu nagradza tak┼╝e m─Ö┼╝czyzn wspieraj─ůcych kobiety i polityk─Ö r├│┼╝norodno┼Ťci. Wi─Öcej na: www.bizneswomanroku.pl


Bizneswoman Roku - Jak się zgłosic