Jaros┼éaw D─ůbrowski

W informatyce i bran┼╝y high-tech jest z roku na rok coraz wi─Öcej kobiet, ale tempo tej zmiany pozostawia wiele do ┼╝yczenia

Magda Mikos

Wed┼éug jednego z raport├│w wynika, ┼╝e w informatyce i bran┼╝y high-tech jest z roku na rok coraz wi─Öcej kobiet. Wzrost ten jest jednak bardzo powolny. Eksperci nazywaj─ů go ÔÇ×pe┼ézaj─ůc─ů rewolucj─ůÔÇŁ ÔÇô czyli co┼Ť si─Ö zmienia, ale tempo tej zmiany pozostawia wiele do ┼╝yczenia. Na temat roli kobiet w bran┼╝y IT z Jaros┼éawem D─ůbrowskim, Cz┼éonkiem Zarz─ůdu IGT Poland rozmawia┼éa Magda Mikos.

Dlaczego wg Pana tempo wzrostu kobiet w bran┼╝y IT jest tak powolne i z czego to wynika?

M├│wi─ůc o tempie wzrostu liczby kobiet w IT nale┼╝y t─Ö kwesti─Ö rozpatrywa─ç w co najmniej dw├│ch aspektach. Pierwszy to demografia i fakt, ┼╝e z roku na rok og├│lnie maleje liczba student├│w w Polsce, tak┼╝e tych na kierunkach technicznych i informatycznych. W tym kontek┼Ťcie nale┼╝y si─Ö cieszy─ç, ┼╝e ten wzrost liczby kobiet nast─Öpuje, nawet je┼Ťli jest na niezadowalaj─ůcym poziomie.

Drugi aspekt, to wci─ů┼╝ panuj─ůcy stereotyp, ┼╝e bran┼╝a IT nie jest dobrym kierunkiem kariery zawodowej kobiety. Maj─ůc do┼Ť─ç cz─Östy kontakt ze studentkami kierunk├│w informatycznych, nadal spotykam si─Ö z historiami, jak ci─Ö┼╝ko by┼éo niekt├│rym z nich przekona─ç rodzin─Ö, ┼╝e dokonuj─ů w┼éa┼Ťciwego wyboru kierunku swoich studi├│w i przysz┼éych miejsc pracy. To bardzo dzielne dziewczyny, bo nie do┼Ť─ç, ┼╝e zmagaj─ů si─Ö z trudnymi studiami, to dodatkowo musz─ů przekona─ç swoje ┼Ťrodowisko, ┼╝e dadz─ů rad─Ö. Wsparcie najbli┼╝szych lub jego brak, niestety nadal mocno determinuj─ů wybory m┼éodych ludzi.

Jakie dzia┼éania wspieraj─ůce powinny wprowadza─ç firmy, aby zwi─Ökszy─ç liczb─Ö kobiet w bran┼╝y IT?

Kluczem do sukcesu na pewno jest wczesna edukacja i kszta┼étowanie odpowiednich postaw od jak najm┼éodszych lat oraz wszelkiego rodzaju inicjatywy spo┼éeczne pokazuj─ůce, ┼╝e bran┼╝a IT jest dla wszystkich, bez wzgl─Ödu na p┼ée─ç.

Wa┼╝ne jest przy tym by┼Ťmy anga┼╝owali do nich jak najwi─Öcej firm zwi─ůzanych z bran┼╝─ů IT i nie skupiali si─Ö wy┼é─ůcznie na du┼╝ych o┼Ťrodkach miejskich, ale przede wszystkim docierali z naszym przekazem do jak najmniejszych miast i wsi. Tam brzmi ogromny, niewykorzystany potencja┼é.

Czy wa┼╝ne jest promowanie kobiet w bran┼╝y IT?

W swoim zespole mam bardzo du┼╝o kobiet – wspania┼éych project managerek, programistek, testerek. Jedn─ů z cenniejszych rzeczy jakich nauczy┼éem si─Ö od nich by┼éo to, ┼╝e one nie chc─ů promowania, specjalnego traktowania czy przywilej├│w. Jedyne czego oczekuj─ů, to r├│wne traktowanie.

Dlatego zawsze powtarzam, nie promujmy kobiet w bran┼╝y IT, ale promujmy r├│┼╝norodno┼Ť─ç, bo ona jest kluczem do sukcesu. Je┼Ťli zesp├│┼é jest z┼éo┼╝ony tylko z jednej p┼éci, w dodatku o podobnych cechach osobowo┼Ťci, to trudno m├│wi─ç o jego kreatywno┼Ťci i przysz┼éych sukcesach. Wspieramy inicjatywy s┼éu┼╝─ůce promowaniu karier kobiet w naszej bran┼╝y, nie po to by zmniejszy─ç liczb─Ö pracuj─ůcych w niej m─Ö┼╝czyzn, ale by wyr├│wna─ç proporcje.

PRZECZYTAJ TAK┼╗E WYWIAD: ÔÇ×W BIZNESIE BARDZO DOBRZE SPRAWDZA SI─ś DU┼╗E ZR├ô┼╗NICOWANIE ÔÇô ZAR├ôWNO P┼üCI, WIEKU, JAK I KOMPETENCJIÔÇŁ ÔÇô PRZEKONUJE KAMILA KALISZYK

Jak zmienia si─Ö pozycja kobiet w rynku IT?

Z przyjemno┼Ťci─ů obserwuj─Ö coraz wi─Öcej pa┼ä, kt├│re odnosz─ů sukcesy w naszej bran┼╝y. Dzisiaj ju┼╝ dla nikogo nie jest zaskoczeniem (albo dla coraz mniejszej liczby os├│b) kobieta na czele firmy zwi─ůzanej z nowymi technologami, czy te┼╝ realizuj─ůca wysokobud┼╝etowe projekty.

Du┼╝y wp┼éyw na to ma na pewno tak┼╝e og├│lna sytuacja na rynku pracy. Bran┼╝a IT zmaga si─Ö z ogromnym niedoborem kadr, dlatego nie mo┼╝e sobie pozwoli─ç na niewykorzystywanie tak ogromnego potencja┼éu, jakim s─ů kobiety. Zauwa┼╝yli to ju┼╝ potentaci w naszym sektorze, a w ┼Ťlad za nimi id─ů coraz mniejsze firmy. To bardzo cieszy.

Jakie zagro┼╝enia czekaj─ů na kobiety w bran┼╝y IT?

Na pewno s─ů to ci─ůgle funkcjonuj─ůce w naszym spo┼éecze┼ästwie stereotypy, o kt├│rych ju┼╝ wspomina┼éem. Ale czasem, to kobiety same dla siebie s─ů wrogami i zagra┼╝aj─ů swojej karierze, nie doceniaj─ůc siebie. Kobiety ┼Ťwietnie radz─ů sobie w bran┼╝y IT. Zar├│wno prowadz─ůc w┼éasne biznesy, jak i pracuj─ůc w korporacjach czy mniejszych firmach. Obok doskona┼éego przygotowania merytorycznego, charakteryzuj─ů je: odpowiedzialno┼Ť─ç, dok┼éadno┼Ť─ç i naturalne umiej─Ötno┼Ťci interpersonalne. Jest jednak obszar, w kt├│rym kobiety mocno si─Ö r├│┼╝ni─ů od m─Ö┼╝czyzn. Mam na my┼Ťli zani┼╝an─ů samoocen─Ö i wszystko co si─Ö z tym wi─ů┼╝e: brak wiary w siebie i swoje kompetencje czy niech─Ö─ç do promowania siebie samej jako warto┼Ťciowej marki na rynku pracy. Kobiety bardzo cz─Östo unikaj─ů wyzwa┼ä zawodowych, je┼Ťli nie s─ů w stanie spe┼éni─ç na starcie 100% oczekiwa┼ä pracodawcy czy klient├│w. M─Ö┼╝czy┼║ni nie maj─ů z tym problemu, co jest widoczne np. przy odpowiadaniu na og┼éoszenia o prac─Ö. Zmiana takich postaw wymaga lat i zmian pokoleniowych dlatego dobrze, ┼╝e jest ju┼╝ wiele inicjatyw, pomagaj─ůcym kobietom uwierzy─ç w siebie i prze┼éamywa─ç stereotypy, ┼╝e to nie p┼ée─ç powinna determinowa─ç ich wybory.

Przyk┼éady m┼éodych kobiet, kt├│re mog─ů stanowi─ç inspiracj─Ö dla innych.

To jedno z pyta┼ä, kt├│re sprawi┼éo mi najwi─Öksz─ů przyjemno┼Ť─ç, bo w┼éa┼Ťnie zda┼éem sobie spraw─Ö, ┼╝e bez przygotowania mog─Ö poda─ç wiele takich przyk┼éad├│w! Na pewno jest to Edyta Kocyk wsp├│┼éza┼éo┼╝ycielka i CEO SiDLY, sp├│┼éki technologicznej i producenta innowacyjnego systemu do teleopieki; Bizneswoman Roku 2014 w dw├│ch kategoriach: Kobieta w Nowych Technologiach oraz Debiut Roku.

Inny przyk┼éad, to Joanna Maraszek absolwentka AGH, inicjatorka i kierowniczka projektu ÔÇ×Tad┼╝ykistan ÔÇô Energia dla EdukacjiÔÇŁ.

Bardzo chcia┼ébym tak┼╝e wspomnie─ç o kobiecie, z kt├│r─ů pracuj─Ö od wielu lat w IGT ÔÇô Barbarze Klein (r├│wnie┼╝ Laureatce Konkursu Bizneswoman Roku). Basia jako pierwsza kobieta na ┼Ťwiecie stworzy┼éa procedury i procesy testowania system├│w IT dla loterii.

Przed nami kolejna edycja konkursu Bizneswoman Roku. Z roku na rok obserwujemy, ┼╝e liczba zg┼éosze┼ä do kategorii Nowe technologie ro┼Ťnie. Co wg Pan mo┼╝e da─ç im udzia┼é w konkursie?

Bardzo mnie cieszy, ┼╝e coraz wi─Öcej Pa┼ä zg┼éasza si─Ö do konkursu w tej kategorii. To pokazuje, ┼╝e bran┼╝a IT jest dla ka┼╝dego i ka┼╝dy, bez wzgl─Ödu na p┼ée─ç, mo┼╝e odnosi─ç w niej sukcesy.┬áUdzia┼é w konkursie to niepowtarzalna okazja mi─Ödzy innymi do nawi─ůzania nowych kontakt├│w i poszerzenia swoich mo┼╝liwo┼Ťci biznesowych. Najlepiej wida─ç to po dotychczasowych Laureatkach i tym, jak energicznie rozwijaj─ů si─Ö ich kariery po otrzymaniu nagrody.

***

Konkurs Sukces Pisany Szmink─ů Bizneswoman Roku od 11 lat nagradza sukcesy kobiet w biznesie, nauce i kulturze i nag┼éa┼Ťnia je na skal─Ö og├│lnopolsk─ů. Przed uczestniczkami otwiera mo┼╝liwo┼Ťci rozwoju, pozyskania partner├│w biznesowych oraz inwestor├│w. Jako pierwszy konkurs tego typu nagradza tak┼╝e m─Ö┼╝czyzn wspieraj─ůcych kobiety i polityk─Ö r├│┼╝norodno┼Ťci. Wi─Öcej na: www.bizneswomanroku.pl


Bizneswoman Roku - Jak się zgłosic

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close