Kobieta z banknotami w r臋ku (Foto. Canva Pro)

Skarbniczka, buntowniczka a mo偶e gwiazda? Sprawd藕, jaki jest tw贸j archetyp finansowy

Anna St臋pie艅-Kraska

Biegniemy, miotamy si臋, szukamy swojej drogi do spe艂nienia marze艅, cel贸w, wymaga艅. Pr贸bujemy wszystkiego. Mamy swoje idea艂y. Obserwujemy autorytety. Powtarzamy schematy, kt贸re maj膮 by膰 z艂ot膮 recept膮 na nasz sukces. Wi臋c jak to jest, 偶e tylko nielicznym udaje si臋 zrealizowa膰 marzenia, doj艣膰 na szczyt, zbudowa膰 bogactwo i co wa偶niejsze tam zosta膰? Czy oni s膮鈥 jacy艣 wyj膮tkowi?

Prawda jest taka, 偶e s膮. Dok艂adnie w takim stopniu jak Ty, czy ja. R贸偶nica polega g艂贸wnie na tym, 偶e mniej lub bardziej 艣wiadomie postawili w 偶yciu na to co jest ich naturalnym talentem. Nie oznacza to, 偶e ich droga do sukcesu od razu by艂a us艂ana r贸偶ami, a z czo艂a nie sp艂yn臋艂a ani jedna kropla potu. Jednak, gdy robisz to co jest dla Ciebie naturalne wszelkie trudy i przeciwno艣ci staj膮 si臋 tylko wybojem na drodze. Bo ich determinacja, aby je pokona膰 i znale藕膰 rozwi膮zania jest dalece wi臋ksza, ni偶 gdyby by艂o to w sytuacji, gdy robi膮 co艣 co nie sprawia im przyjemno艣ci.

Powiesz: 鈥濷k. Wiem co jest moj膮 pasj膮. Wiem co przychodzi mi 艂atwo i z przyjemno艣ci膮. Nadal jednak nie osi膮gam sukcesu. To po co mi ten talent?鈥 Odpowiem Ci, 偶e po pierwsze jeste艣 ju偶 w uprzywilejowanym po艂o偶eniu, bo to wiesz. Po drugie potrzebujesz jeszcze zrozumie膰, jak powinna wygl膮da膰 Twoja droga na szczyt, aby nie b艂膮dzi膰.

Wiele lat biega艂am ze szkolenia na szkolenie znanych i cenionych ekspert贸w jednak zastosowanie tej wiedzy, albo dawa艂o efekt na chwil臋 albo wcale. Nie potrafi艂am zrozumie膰 w czym jest problem. Dlaczego to nie dzia艂a u mnie? Czy to wszystko co m贸wi膮 jest k艂amstwem? B艂膮dzi艂am w艣r贸d rad, metod, mentor贸w. Wiedzia艂am co uwielbiam robi膰. Co wywo艂uje u艣miech na mojej twarzy. Co pomimo ogromnego zm臋czenia nadal chc臋 i mam ochot臋 robi膰. Jednak to nie by艂o to. Moje marzenia nadal wydawa艂y si臋 nieosi膮galne.

Pewnego dnia trafi艂am na narz臋dzie Wealth Dynamics, kt贸re zmieni艂o wszystko. Od biznesu po relacje. Wp艂yn臋艂o na ka偶dy obszar mojego 偶ycia. Jest niesamowicie proste i oczywiste, tak jak oczywiste s膮 zmieniaj膮ce si臋 pory roku. Ba, stanowi podstaw臋 wi臋kszo艣ci dost臋pnych obecnie test贸w psychometrycznych. Jest ich korzeniami, rodowodem, kt贸re Karol Gustav Jung wykorzysta艂 i opisa艂 jako archetypy osobowo艣ci. Jednak, mimo 偶e robi艂am ju偶 wcze艣niej wiele test贸w osobowo艣ciowych, 偶adne nie zmieni艂o mojego postrzegania rzeczywisto艣ci tak jak to. Zawiera w sobie wiedz臋 i badania zebrane przez chi艅skich naukowc贸w przez ponad 5000 lat. To bardzo d艂ugi okres badawczy. Jung w swojej pracy pomin膮艂 wiele oryginalnych element贸w. Jednak Roger Hamilton, kt贸ry ze wzgl臋du na swoje pochodzenie, 艂膮czy oryginalne chi艅skie tradycje z zachodnimi wr贸ci艂 do tych pomini臋tych aspekt贸w. Stworzy艂 rodzin臋 narz臋dzi Wealth Dynamics w przyst臋pnej wsp贸艂czesnemu odbiorcy formie. Podbi艂y one serca wielu ludzi, kt贸rych dzi艣 mo偶na zobaczy膰 na szczytach list najbogatszych i odnosz膮cych najwi臋ksze sukcesy. Bo kto nie kojarzy Warrena Buffeta czy Elona Muska.

Obaj panowie odnie艣li bezsprzecznie ogromne sukcesy. Droga ka偶dego z nich wygl膮da艂a jednak zupe艂nie inaczej. Jeden poszed艂 drog膮 innowacji i kreacji, drugi mocno st膮paj膮c po ziemi i analizuj膮c zasoby, kt贸re istniej膮 budowa艂 swoje bogactwo. Jeden kroczy艂 drog膮 Creatora, drugi Accumulatora. S膮 to dwa z o艣miu profili, kt贸re opisuje Wealth Dynamics. Ka偶dy z nich potrzebowa艂 innych ludzi, narz臋dzi i sposob贸w, aby doj艣膰 tam, gdzie jest. To co dzia艂a艂o u jednego u drugiego by艂o nieprzydatne, a wr臋cz mog艂o prowadzi膰 do pora偶ki.

Wealth Dynamics r贸wnie偶 mnie pozwoli艂o odkry膰 swoj膮 drog膮. Pocz膮tek nie by艂 艂atwy. Zatrz膮sn膮艂 moim 艣wiatem, przekonaniami, nawet warto艣ciami. U艣wiadomi艂, 偶e mimo znajomo艣ci swoich pasji, 藕le wykorzystuje w艂asne zasoby i dzia艂am w schematach, kt贸re po prostu nie b臋d膮 dla mnie dzia艂a膰. Uporz膮dkowa艂am Siebie od 艣rodka i nast臋pnie zacz臋艂am uk艂ada膰 moj膮 rzeczywisto艣膰. W ci膮gu kilku lat z jednej s艂abo dochodowej dzia艂alno艣ci rozbudowa艂am swoje dzia艂ania na trzy odr臋bne marki oraz liczne ga艂臋zie inwestycji. Widz臋 realne post臋py, kt贸re maj膮 sta艂膮 tendencj臋 wzrostow膮. Mam bezcenn膮 wiedz臋 czemu i komu powiedzie膰 tak. Jacy ludzie mog膮 by膰 dla mnie realn膮 inspiracj膮 i ich sposoby mog膮 by膰 r贸wnie偶 moimi. Potrafi臋 precyzyjnie okre艣li膰 jakie szkolenia, tre艣ci i ksi膮偶ki s膮 odpowiednie dla mojej drogi i etapu, na kt贸rym si臋 znajduje. Wiem jakich ludzi szuka膰 do wsp贸艂pracy.

W Wealth Dynamics jest osiem dr贸g:

Droga Creatora 鈥 droga innowacji, kreacji, abstrakcyjnego my艣lenia, szeroko-perspektywicznych strategii i idei, zapalania i rozpoczynania proces贸w, inspirowania

Droga Star 鈥 reklamy, show, przyci膮gania t艂um贸w, blasku fleszy, scenicznych desek, bycia w centrum uwagi i zwracania uwagi na innych ludzi, idee, produkty,

Droga Supportera 鈥 motywowania, wsparcia, emocji, poci膮gania za sob膮 zespo艂贸w, tworzenia atmosfery i dobrej zabawy, imprezy, marketingu

Droga Deal Makera 鈥 艂膮czenia ludzi, promocji, olbrzymich sieci networkingowych, wyczucia, kiedy i kto kogo potrzebuje

Droga Tradera 鈥 doskona艂ego rozeznania w zasobach, wyczucia czasu do transakcji, zarz膮dzania zasobami, wsparcia i obrony, znajdowania rozwi膮za艅 tu i teraz

Droga Accumulatora 鈥 gromadzenia i zarz膮dzania zasobami, zarz膮dzania projektami, skupienia na szczeg贸艂ach, dotrzymywania termin贸w

Droga Lorda 鈥 analizy, budowy procedur, dostrzegania niuans贸w, szczeg贸艂贸w, schemat贸w i wyszukiwania u艂atwie艅, badawczego, ch艂odnego spojrzenia na sytuacje,

Droga Mechanica 鈥 ulepszania i usprawniania produkt贸w, proces贸w, znajdywania rozwi膮za艅, budowania system贸w

Dla ka偶dej z nich zasady gry s膮 inne. Inne metody i tre艣ci b臋d膮 si臋 sprawdza膰. To nie tak, 偶e na rynku jest masa z艂ych ksi膮偶ek, poradnik贸w czy szkole艅 po kt贸rych Tobie si臋 nie uda艂o. Po prostu nie wiesz kt贸re s膮 dla Ciebie, a kt贸re dla kogo艣 innego lub jak je wykorzysta膰 w Twoim przypadku. Wealth Dynamics jest jak kr臋gos艂up, wok贸艂 kt贸rego budujesz ca艂y organizm. W zale偶no艣ci od innych Twoich zami艂owa艅, predyspozycji, talent贸w, do艣wiadczenia i warto艣ci budujesz sw贸j unikalny, indywidualny 艣wiat, karier臋 czy firm臋.

Jakie s膮 archetypy finansowe?

Testy i badania s膮 jak szyfry do zakodowanych element贸w wielkiej uk艂adanki, kt贸re odkrywaj膮c poznajesz pe艂ny obraz swoich mo偶liwo艣ci. Dlatego tak bardzo poch艂on膮艂 mnie ten temat. Testowa艂am wiele r贸偶nych narz臋dzi stosuj膮c na sobie. Obserwowa艂am co przede mn膮 odkryj膮. Co dzi臋ki nim mog臋 zrobi膰 lepiej. Takim narz臋dziem jest r贸wnie偶 CliftonStrength, czyli popularne talenty Gallupa. Da艂y mi wgl膮d w moje osobiste zdolno艣ci i umiej臋tno艣ci wyra藕niej kre艣l膮c form臋 mojej drogi. Archetypy Marki pozwoli艂y 艣wiadomiej budowa膰 swoj膮 mark臋. Natomiast Archetypy Finansowe, czyli Sacred Money Archetypes庐 pomog艂y mi zrozumie膰 spos贸b w jaki zarz膮dzam pieni臋dzmi, jakie mam na ich temat schematy my艣lowe i jakie wyzwania mam w temacie relacji z pieni臋dzmi i zarabianiem. Umiej臋tno艣膰 艣wiadomego zarz膮dzania t膮 wiedz膮 i wykorzystywania wynikaj膮cych z tego niuans贸w by艂y kolejnym krokiem milowym. Archetyp贸w Finansowych podobnie jak dr贸g dynamiki jest osiem i ka偶dy ma sw贸j wyj膮tkowy potencja艂 do generowania pieni臋dzy jak r贸wnie偶 wyzwania, kt贸re blokuj膮 ich przep艂yw.

Archetypowa W艁ADCZYNI jest perfekcjonistk膮, kt贸ra zawsze i wszystko chce mie膰 pod kontrol膮, mierzy wysoko i nie ustaje w d膮偶eniu do idea艂u przez co mo偶e popada膰 w zgorzknienie i pracoholizm. Jednocze艣nie jest naturaln膮 liderk膮, kt贸ra mo偶e zbudowa膰 silne, trwa艂e imperia o bardzo wysokich standardach i jako艣ciach.

SKARBNICZKA liczy ka偶dy grosz i ogl膮da go z dw贸ch stron. Zakupy robi tylko, gdy musi i z pewno艣ci膮 nie b臋d膮 to ekstrawaganckie stroje, droga bi偶uteria i sportowe samochody. Nawet je偶eli j膮 na to sta膰, woli gromadzi膰 pieni膮dze, kt贸rymi doskonale potrafi zarz膮dza膰. Jest praktyczna do b贸lu.

BUNTOWNICZKA jak mo偶na si臋 spodziewa膰 potrafi zaryzykowa膰 wszystko, je偶eli stawka jest wysoka co mo偶e prowadzi膰 do problem贸w z hazardem. Jednocze艣nie nie boi si臋 wyzwa艅, skomplikowanych transakcji, kruczk贸w w umowach i zawsze szuka rozwi膮za艅 na kt贸rych wyjdzie korzystnie.

ALCHEMICZKA jest wewn臋trznie rozdarta pomi臋dzy wznios艂ymi ideami i pr贸b膮 robienia rzeczy wielkich i znacz膮cych dla 艣wiata, a rzeczywisto艣ci膮, w kt贸rej te idee bez pieni臋dzy nie mog膮 si臋 zrealizowa膰. Poniewa偶 raz kocha raz nienawidzi pieni膮dze jest 艣wietna w wynajdywaniu alternatywnych sposob贸w na zdobycie tego do czego d膮偶y lub na czym jej zale偶y.

艁膭CZNICZKA stawia w pierwszej kolejno艣ci na relacje z lud藕mi, uk艂ady, znajomo艣ci. Ma rozbudowane sieci networkingowe i zazwyczaj jest t膮 osob膮, do kt贸rej si臋 dzwoni, gdy potrzebuje si臋 znale藕膰 kogo艣 odpowiedniego do jakiego艣 zadania. Wyzwaniem dla niej jest umiej臋tno艣膰 zmonetyzowania tej wyj膮tkowej umiej臋tno艣ci.

ROMANTYCZKA ze swoim hedonistycznym podej艣ciem do 偶ycia woli nie my艣le膰 o tak przyziemnej kwestii jak pieni膮dze i mo偶e wr臋cz si臋 nimi brzydzi膰, ale to co za nie mo偶e sobie sprawi膰 to ju偶 zupe艂nie inna historia. Gdy prze艂amie swoje wewn臋trzne blokady w relacji z pieni臋dzmi potrafi p艂awi膰 si臋 w luksusach bez uzale偶nienia finansowego od kogo艣 innego.

GWIAZDA kocha by膰 dostrzegan膮, by膰 w centrum uwagi, wzbudza膰 zainteresowanie. Tanie rzeczy wzbudzaj膮 w niej odraz臋. Ona potrzebuje topowych marek, najlepszych samochod贸w, najdro偶szego szampana, luksusowych przestrzeni. Niestety cz臋sto przez sw贸j wystawny styl 偶ycia tonie w d艂ugach lub jest uzale偶niona od osoby, kt贸ra jej taki poziom 偶ycia jest w stanie zasponsorowa膰.

KARMICIELKA ma tendencj臋 bycia bankomatem dla wszystkich potrzebuj膮cych wok贸艂 bez wzgl臋du na to czy jest proszona o pomoc czy nie. Cz臋sto udr臋czona 偶yciem w poczuciu obowi膮zku i odpowiedzialno艣ci za innych nie potrafi wyznaczy膰 granic. Tak jak nie potrafi dostrzec jak niezwyk艂膮 ma umiej臋tno艣膰 w generowaniu przychod贸w, kt贸rymi utrzymuje wiele os贸b.

W przypadku Archetyp贸w Finansowych, aby nie by艂o za 艂atwo to nie tylko jeden z nich okre艣la nasz stosunek do pieni臋dzy. W zale偶no艣ci od tego jakie jest nasilenie ka偶dego z nich tworz膮 si臋 zupe艂nie inne zachowania. Inaczej b臋dzie wygl膮da膰 zachowanie W艂adczyni, za kt贸r膮 zaraz stoi Gwiazda, a inaczej, gdy jest tam Skarbniczka. Dalsze pozycje te偶 nie pozostaj膮 bez znaczenia. Dlatego w przypadku jednych os贸b o do艣膰 sp贸jnych archetypach pojawia nam si臋 silne ukierunkowanie w kwestii pieni臋dzy, a u innych wr臋cz wewn臋trzne rozdarcie.

Ka偶dy niuans ca艂kowicie zmienia algorytm, kt贸ry tworzy nasze 偶ycie. A ja uwielbiam niuanse. Kocham obserwowa膰 jak z pozoru dwie osoby o wydawa艂oby si臋 tych samych profilach s膮 jak ogie艅 i woda. Podobnie jak przy gotowaniu mo偶emy mie膰 dok艂adnie te same sk艂adniki, ale w zale偶no艣ci od ich proporcji i sposobu przygotowania uzyskujemy zupe艂nie inne potrawy. Albo w muzyce, gdy na okre艣lonej liczbie dost臋pnych nut mo偶emy tworzy膰 niewiarygodnie zr贸偶nicowan膮 muzyk臋.

Anna St臋pie艅 Kraska

O autorce

ASANKA Anna St臋pie艅-Kraska

Edukatorka finansowa, konsultantka talent贸w, coach, przedsi臋biorczyni, inwestorka, szkoleniowiec. Jest jedn膮 z nielicznych w Polsce certyfikowan膮 coachk膮 metody Sacred Money Archetypes庐 by Kendall SummerHawk, Flow Consultantk膮 metodologii Talent i Wealth Dynamics by Roger Hamilton oraz certyfikowan膮 coachk膮 Instytutu Gallupa. Prowadzi szkolenia, sesje coachingowe i mentoringowe. Autorka ksi膮偶ki 鈥濱slandia Stopem鈥 oraz autorskiego szkolenia FINANSOWE FUNDAMENTY, kt贸re w kompleksowy i praktyczny spos贸b uczy, jak zarz膮dza膰 swoim bud偶etem i 艣wiadomie przej艣膰 na etap inwestycji.

www.asanka.pl

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close