case study clickmeeting

Webinar marketing: wykorzystaj pe艂ni臋 potencja艂u webinar贸w

Webinary kojarz膮 si臋 z du偶ymi wydarzeniami edukacyjnymi. Tymczasem to tylko jedno z ich zastosowa艅. Mog膮 sta膰 si臋 r贸wnie偶 wa偶nym narz臋dziem w r臋kach marketer贸w i PR-owc贸w. Umiej臋tne wykorzystanie ich w strategii marki pozwoli na osi膮gni臋cie 艣wietnych rezultat贸w.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Samo tworzenie warto艣ciowego contentu to nie wszystko. Przedstawiciele 艣wiata marketingu i PR poszukuj膮 tre艣ci, kt贸re b臋d膮 anga偶owa艂y odbiorc贸w i zach臋c膮 ich do podejmowania interakcji. W zwi膮zku z tym konieczne staje si臋 poszukiwanie nowych format贸w i kana艂贸w komunikacji. Webinary idealnie wpisuj膮 si臋 w trendy dominuj膮ce w cyfrowym 艣wiecie, a webinar marketing, czyli strategia wykorzystuj膮ca ich potencja艂 w dzia艂aniach promocyjnych i wizerunkowych, jest coraz ch臋tniej wykorzystywany zar贸wno przez wi臋ksze, jak i mniejsze marki.

Webinary w marketingu i PR

Przysz艂o艣膰 content marketingu bezspornie nale偶y do format贸w video. Odbiorcy poszukuj膮 tre艣ci, kt贸re b臋d膮 z jednej strony 艂atwe w przyswojeniu i atrakcyjne, z drugiej umo偶liwi膮 im bezpo艣redni kontakt z ekspertem. Oczywi艣cie to r贸wnie偶 idealna przestrze艅 do dzia艂ania dla os贸b zajmuj膮cych si臋 promowaniem marek, produkt贸w i us艂ug. 鈥 Sprzeda偶 i marketing to obszary, w kt贸rych wyj膮tkowo cz臋sto wykorzystuje si臋 webinary ju偶 dzisiaj 鈥 m贸wi Martyna Grzegorczyk, Communications and Outreach Manager w ClickMeeting, polskiej platformie do webinar贸w i spotka艅 online.Wed艂ug naszego raportu podsumowuj膮cego 2020 rok a偶 36,5% wydarze艅 organizowanych w ClickMeeting nosi艂o taki charakter. Obserwowane na rynku trendy wskazuj膮 przy tym, 偶e ich liczba b臋dzie sukcesywnie rosn膮膰 鈥 dodaje.

Potencja艂 webinar贸w zauwa偶aj膮 nie tylko du偶e firmy, ale r贸wnie偶 przedstawiciele sektora M艢P oraz mikrofirmy i niezale偶ni eksperci. W ka偶dym przypadku mo偶liwa jest przy tym realizacja zr贸偶nicowanych cel贸w.

Zobacz sam, jak to dzia艂a! Wypr贸buj bezp艂atny okres pr贸bny ClickMeeting

Jakie korzy艣ci przynosi webinar marketing?

Dobrze przygotowany webinar daje du偶e mo偶liwo艣ci. Co wa偶ne, w przeciwie艅stwie do wielu innych narz臋dzi pozwala na jednoczesne odniesienie kilku korzy艣ci. W艣r贸d nich mo偶na wydzieli膰 m.in.:

  • Kszta艂towanie eksperckiego wizerunku marki, konkretnej osoby czy organizacji,
  • Wsparcie kampanii employer brandingowych,
  • Generowanie lead贸w i lead nurturing,
  • Bezpo艣redni膮 sprzeda偶 za po艣rednictwem webinaru,
  • Kszta艂towanie jako艣ciowych relacji z dotychczasowymi klientami,
  • Zwi臋kszanie renomy i rozpoznawalno艣ci marki,
  • Polepszenie do艣wiadcze艅 u偶ytkownika,
  • Dywersyfikacj臋 profilu tre艣ci, uatrakcyjnienie strategii contentowej,
  • U艂atwienie zarz膮dzania tre艣ci膮, w tym wydajny recykling tre艣ci.

Dwie strony webinar marketingu

Cho膰 na polskim rynku poj臋cie webinar marketingu jest stosunkowo nowe, ju偶 teraz do dyspozycji pozostaje wiele zr贸偶nicowanych narz臋dzi, dzi臋ki kt贸rym realizacja dzia艂a艅 b臋dzie 艂atwiejsza, a efekty zdecydowanie bardziej satysfakcjonuj膮ce. Sam webinar marketing dzieli si臋 przy tym na dwa odr臋bne, cho膰 wzajemnie ze sob膮 powi膮zane bloki. 鈥 Z jednej strony obejmuje wykorzystanie webinar贸w w strategii promocyjnej. Oczywi艣cie cele mog膮 by膰 bardzo zr贸偶nicowane i skupione np. na pozyskaniu lead贸w, wsparciu dzia艂a艅 PR czy prowadzeniu bezpo艣redniej sprzeda偶y 鈥 t艂umaczy Martyna Grzegorczyk. 鈥 Drugi obszar dzia艂a艅 skupia si臋 natomiast na promocji samego webinaru. W tym celu mo偶na wykorzysta膰 rzecz jasna pe艂en zakres strategii i narz臋dzi promocyjnych, np. SEO/SEM, kampanie w mediach spo艂eczno艣ciowych, mailingi i inne kana艂y komunikacji 鈥 dodaje.

Webinar spaja obie te perspektywy. Bez efektywnej promocji wydarzenia dotarcie do grupy docelowej nie by艂oby mo偶liwe, w zwi膮zku z czym nawet najlepsza tre艣膰 nie zagwarantuje osi膮gni臋cia spodziewanych cel贸w. Z drugiej strony je偶eli w 艣lad za dobr膮 promocj膮 nie p贸jdzie jako艣ciowa tre艣膰, nie tylko nie uda si臋 osi膮gn膮膰 zak艂adanych cel贸w marketingowych, ale na szwank mo偶e zosta膰 wystawiona reputacja ca艂ej marki, co utrudni realizacj臋 strategii webinar marketingowej i mo偶e przynie艣膰 zdecydowanie powa偶niejsze szkody.

Poznaj swoich klient贸w i zadbaj o jako艣膰

Podobnie jak w innych segmentach marketingu tre艣ci r贸wnie偶 w przypadku webinar marketingu kluczow膮 rol臋 odgrywa poznanie swoich odbiorc贸w i ich oczekiwa艅. Ch臋膰 udzielenia odpowiedzi na ich pytania powinna towarzyszy膰 organizatorom na ka偶dym etapie, przede wszystkim podczas okre艣lania tematu webinaru. 鈥 Dobrze dobrana tematyka to przepustka do sukcesu. Widzimy to tak偶e na podstawie webinar贸w, kt贸re tworzymy we wsp贸艂pracy z zapraszanymi ekspertami. Jak okre艣lamy, czym s膮 zainteresowani nasi potencjalni odbiorcy? Nieustannie 艣ledzimy trendy, sprawdzamy, jakie tematy s膮 aktualne i wzbudzaj膮 w膮tpliwo艣ci. Wykorzystujemy w tym celu dost臋pne narz臋dzia, kt贸re s膮 podstaw膮 warsztatu wsp贸艂czesnych marketingowc贸w i os贸b odpowiedzialnych za PR. 鈥 m贸wi Martyna Grzegorczyk. 鈥 Na tym jednak nie ko艅czy si臋 praca analityczna. Najwarto艣ciowsze informacje pochodz膮 od naszych klient贸w i os贸b zainteresowanych poruszanymi przez nas zagadnieniami. Dobrym pomys艂em jest wi臋c przeprowadzanie ankiet i wchodzenie w dialog z odbiorcami. Ka偶de wydarzenie to okazja do zbierania warto艣ciowego feedbacku. Ka偶dy dzie艅 pracy dostarcza tak偶e wiele pomys艂贸w na kolejne webinary 鈥 dodaje.

Wykorzystaj mo偶liwo艣ci platformy

Warsztat webinar marketera skupia dwie grupy narz臋dzi 鈥 z jednej strony te doskonale znane ka偶dej osobie zajmuj膮cej si臋 digital marketingiem (wspieraj膮ce analityk臋, planowanie i tworzenie tre艣ci, zarz膮dzanie kampaniami), z drugiej natomiast narz臋dzia skupione na realizacji samego wydarzenia. Nowoczesna platforma do webinar贸w umo偶liwia przy tym automatyzacj臋 proces贸w zachodz膮cych przed, w trakcie i po samym webinarze, dzi臋ki kt贸rym uda si臋 zwi臋kszy膰 efektywno艣膰 dzia艂a艅 i tworzy膰 jeszcze lepsze tre艣ci:

  • Przed webinarem do dyspozycji pozostaje m.in. konfigurowalna strona rejestracji, w kt贸rej mo偶esz umie艣ci膰 rubryk臋 dotycz膮c膮 zg贸d marketingowych, co pozwoli na 艂atwe pozyskanie lead贸w. Poza tym mo偶esz opracowa膰 maila z zaproszeniem i przypomnieniami o webinarze oraz edytowa膰 wygl膮d poczekalni, w kt贸rej uczestnicy b臋d膮 czeka膰 na rozpocz臋cie si臋 wydarzenia.
  • W trakcie webinaru do Twojej dyspozycji pozostaje rzecz jasna kompletny zestaw narz臋dzi pozwalaj膮cych na prowadzenie interaktywnej prezentacji i anga偶owanie widz贸w (m.in. umieszczanie prezentacji, film贸w wideo, wsp贸艂tworzenie wirtualnej tablicy, dzielenie si臋 ekranem, ankiety i testy, sesje Q&A). Poza tym otrzymujesz dost臋p do funkcji u艂atwiaj膮cych prowadzenie dzia艂a艅 marketingowych, w tym mo偶liwo艣膰 wstawienia buttonu CTA przekierowuj膮cego np. na Tw贸j landing page.
  • Po zako艅czeniu wydarzenia mo偶esz przenie艣膰 u偶ytkownik贸w na w艂asn膮 stron臋 z podzi臋kowaniami. Poza tym w 艂atwy spos贸b wy艣lesz do nich maila z podsumowaniem i podzielisz si臋 np. nagraniem webinaru.

Unikaj falstartu

Nawet je艣li webinarowi przy艣wieca bezpo艣redni cel sprzeda偶owy, nale偶y pami臋ta膰 o tym, 偶e decyzja zakupowa to coraz cz臋艣ciej rozbudowany proces. Konieczne b臋dzie wobec tego wyznaczanie realnych cel贸w i spogl膮danie na swoj膮 strategi臋 w d艂u偶szej perspektywie. 鈥 Uczestnikom, kt贸rzy decyduj膮 si臋 na wzi臋cie udzia艂u w wydarzeniu, nie zawsze przy艣wieca jasno sprecyzowana decyzja zakupowa. Cz臋sto wynika to tak偶e z nieu艣wiadomienia sobie takiej potrzeby i nieznajomo艣ci dost臋pnych na rynku rozwi膮za艅 鈥 m贸wi Martyna Grzegorczyk. 鈥 Webinar jest fantastycznym narz臋dziem edukacyjnym i t臋 cech臋 warto wykorzysta膰 r贸wnie偶 w dzia艂aniach o charakterze marketingowym. Jednocze艣nie nie oznacza to, 偶e do konwersji dojdzie natychmiast 鈥 dodaje.

Pozyskane leady 艂atwo 鈥瀙rzepali膰鈥. Zbyt agresywna komunikacja z jasnym sprzeda偶owym wyd藕wi臋kiem rzadko kiedy gra na Twoj膮 korzy艣膰. Mo偶e natomiast bardzo szybko zniech臋ci膰 odbiorc臋 do marki i produktu. Lepiej b臋dzie potraktowa膰 webinar jako wa偶n膮 przestrze艅 komunikacji i atrakcyjne 藕r贸d艂o wiedzy, kt贸re uzupe艂nia inne wykorzystywane kana艂y, np. strony marketingowe, firmowego bloga, social media czy kana艂 YouTube (na kt贸rym powinny znale藕膰 si臋 rzecz jasna nagrania prowadzonych webinar贸w). 鈥 Nasza praktyka pokazuje, 偶e klienci 鈥 zw艂aszcza w sektorze B2B 鈥 przed dokonaniem zakupu analizuj膮 wiele 藕r贸de艂, skrupulatnie zapoznaj膮 si臋 z rozbudowanymi materia艂ami. Dostarczaj膮c im jako艣ciowych tre艣ci, znacznie zbli偶amy si臋 wi臋c do podj臋cia decyzji 鈥 zauwa偶a Martyna Grzegorczyk.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter