case study clickmeeting

Webinar marketing: wykorzystaj pełnię potencjału webinarów

Webinary kojarzą się z dużymi wydarzeniami edukacyjnymi. Tymczasem to tylko jedno z ich zastosowań. Mogą stać się również ważnym narzędziem w rękach marketerów i PR-owców. Umiejętne wykorzystanie ich w strategii marki pozwoli na osiągnięcie świetnych rezultatów.

Samo tworzenie wartościowego contentu to nie wszystko. Przedstawiciele świata marketingu i PR poszukują treści, które będą angażowały odbiorców i zachęcą ich do podejmowania interakcji. W związku z tym konieczne staje się poszukiwanie nowych formatów i kanałów komunikacji. Webinary idealnie wpisują się w trendy dominujące w cyfrowym świecie, a webinar marketing, czyli strategia wykorzystująca ich potencjał w działaniach promocyjnych i wizerunkowych, jest coraz chętniej wykorzystywany zarówno przez większe, jak i mniejsze marki.

Webinary w marketingu i PR

Przyszłość content marketingu bezspornie należy do formatów video. Odbiorcy poszukują treści, które będą z jednej strony łatwe w przyswojeniu i atrakcyjne, z drugiej umożliwią im bezpośredni kontakt z ekspertem. Oczywiście to również idealna przestrzeń do działania dla osób zajmujących się promowaniem marek, produktów i usług. – Sprzedaż i marketing to obszary, w których wyjątkowo często wykorzystuje się webinary już dzisiaj – mówi Martyna Grzegorczyk, Communications and Outreach Manager w ClickMeeting, polskiej platformie do webinarów i spotkań online.Według naszego raportu podsumowującego 2020 rok aż 36,5% wydarzeń organizowanych w ClickMeeting nosiło taki charakter. Obserwowane na rynku trendy wskazują przy tym, że ich liczba będzie sukcesywnie rosnąć – dodaje.

Potencjał webinarów zauważają nie tylko duże firmy, ale również przedstawiciele sektora MŚP oraz mikrofirmy i niezależni eksperci. W każdym przypadku możliwa jest przy tym realizacja zróżnicowanych celów.

Zobacz sam, jak to działa! Wypróbuj bezpłatny okres próbny ClickMeeting

Jakie korzyści przynosi webinar marketing?

Dobrze przygotowany webinar daje duże możliwości. Co ważne, w przeciwieństwie do wielu innych narzędzi pozwala na jednoczesne odniesienie kilku korzyści. Wśród nich można wydzielić m.in.:

  • Kształtowanie eksperckiego wizerunku marki, konkretnej osoby czy organizacji,
  • Wsparcie kampanii employer brandingowych,
  • Generowanie leadów i lead nurturing,
  • Bezpośrednią sprzedaż za pośrednictwem webinaru,
  • Kształtowanie jakościowych relacji z dotychczasowymi klientami,
  • Zwiększanie renomy i rozpoznawalności marki,
  • Polepszenie doświadczeń użytkownika,
  • Dywersyfikację profilu treści, uatrakcyjnienie strategii contentowej,
  • Ułatwienie zarządzania treścią, w tym wydajny recykling treści.

Dwie strony webinar marketingu

Choć na polskim rynku pojęcie webinar marketingu jest stosunkowo nowe, już teraz do dyspozycji pozostaje wiele zróżnicowanych narzędzi, dzięki którym realizacja działań będzie łatwiejsza, a efekty zdecydowanie bardziej satysfakcjonujące. Sam webinar marketing dzieli się przy tym na dwa odrębne, choć wzajemnie ze sobą powiązane bloki. – Z jednej strony obejmuje wykorzystanie webinarów w strategii promocyjnej. Oczywiście cele mogą być bardzo zróżnicowane i skupione np. na pozyskaniu leadów, wsparciu działań PR czy prowadzeniu bezpośredniej sprzedaży – tłumaczy Martyna Grzegorczyk. – Drugi obszar działań skupia się natomiast na promocji samego webinaru. W tym celu można wykorzystać rzecz jasna pełen zakres strategii i narzędzi promocyjnych, np. SEO/SEM, kampanie w mediach społecznościowych, mailingi i inne kanały komunikacji – dodaje.

Webinar spaja obie te perspektywy. Bez efektywnej promocji wydarzenia dotarcie do grupy docelowej nie byłoby możliwe, w związku z czym nawet najlepsza treść nie zagwarantuje osiągnięcia spodziewanych celów. Z drugiej strony jeżeli w ślad za dobrą promocją nie pójdzie jakościowa treść, nie tylko nie uda się osiągnąć zakładanych celów marketingowych, ale na szwank może zostać wystawiona reputacja całej marki, co utrudni realizację strategii webinar marketingowej i może przynieść zdecydowanie poważniejsze szkody.

Poznaj swoich klientów i zadbaj o jakość

Podobnie jak w innych segmentach marketingu treści również w przypadku webinar marketingu kluczową rolę odgrywa poznanie swoich odbiorców i ich oczekiwań. Chęć udzielenia odpowiedzi na ich pytania powinna towarzyszyć organizatorom na każdym etapie, przede wszystkim podczas określania tematu webinaru. – Dobrze dobrana tematyka to przepustka do sukcesu. Widzimy to także na podstawie webinarów, które tworzymy we współpracy z zapraszanymi ekspertami. Jak określamy, czym są zainteresowani nasi potencjalni odbiorcy? Nieustannie śledzimy trendy, sprawdzamy, jakie tematy są aktualne i wzbudzają wątpliwości. Wykorzystujemy w tym celu dostępne narzędzia, które są podstawą warsztatu współczesnych marketingowców i osób odpowiedzialnych za PR. – mówi Martyna Grzegorczyk. – Na tym jednak nie kończy się praca analityczna. Najwartościowsze informacje pochodzą od naszych klientów i osób zainteresowanych poruszanymi przez nas zagadnieniami. Dobrym pomysłem jest więc przeprowadzanie ankiet i wchodzenie w dialog z odbiorcami. Każde wydarzenie to okazja do zbierania wartościowego feedbacku. Każdy dzień pracy dostarcza także wiele pomysłów na kolejne webinary – dodaje.

Wykorzystaj możliwości platformy

Warsztat webinar marketera skupia dwie grupy narzędzi – z jednej strony te doskonale znane każdej osobie zajmującej się digital marketingiem (wspierające analitykę, planowanie i tworzenie treści, zarządzanie kampaniami), z drugiej natomiast narzędzia skupione na realizacji samego wydarzenia. Nowoczesna platforma do webinarów umożliwia przy tym automatyzację procesów zachodzących przed, w trakcie i po samym webinarze, dzięki którym uda się zwiększyć efektywność działań i tworzyć jeszcze lepsze treści:

  • Przed webinarem do dyspozycji pozostaje m.in. konfigurowalna strona rejestracji, w której możesz umieścić rubrykę dotyczącą zgód marketingowych, co pozwoli na łatwe pozyskanie leadów. Poza tym możesz opracować maila z zaproszeniem i przypomnieniami o webinarze oraz edytować wygląd poczekalni, w której uczestnicy będą czekać na rozpoczęcie się wydarzenia.
  • W trakcie webinaru do Twojej dyspozycji pozostaje rzecz jasna kompletny zestaw narzędzi pozwalających na prowadzenie interaktywnej prezentacji i angażowanie widzów (m.in. umieszczanie prezentacji, filmów wideo, współtworzenie wirtualnej tablicy, dzielenie się ekranem, ankiety i testy, sesje Q&A). Poza tym otrzymujesz dostęp do funkcji ułatwiających prowadzenie działań marketingowych, w tym możliwość wstawienia buttonu CTA przekierowującego np. na Twój landing page.
  • Po zakończeniu wydarzenia możesz przenieść użytkowników na własną stronę z podziękowaniami. Poza tym w łatwy sposób wyślesz do nich maila z podsumowaniem i podzielisz się np. nagraniem webinaru.

 

Unikaj falstartu

Nawet jeśli webinarowi przyświeca bezpośredni cel sprzedażowy, należy pamiętać o tym, że decyzja zakupowa to coraz częściej rozbudowany proces. Konieczne będzie wobec tego wyznaczanie realnych celów i spoglądanie na swoją strategię w dłuższej perspektywie. – Uczestnikom, którzy decydują się na wzięcie udziału w wydarzeniu, nie zawsze przyświeca jasno sprecyzowana decyzja zakupowa. Często wynika to także z nieuświadomienia sobie takiej potrzeby i nieznajomości dostępnych na rynku rozwiązań – mówi Martyna Grzegorczyk. – Webinar jest fantastycznym narzędziem edukacyjnym i tę cechę warto wykorzystać również w działaniach o charakterze marketingowym. Jednocześnie nie oznacza to, że do konwersji dojdzie natychmiast – dodaje.

Pozyskane leady łatwo „przepalić”. Zbyt agresywna komunikacja z jasnym sprzedażowym wydźwiękiem rzadko kiedy gra na Twoją korzyść. Może natomiast bardzo szybko zniechęcić odbiorcę do marki i produktu. Lepiej będzie potraktować webinar jako ważną przestrzeń komunikacji i atrakcyjne źródło wiedzy, które uzupełnia inne wykorzystywane kanały, np. strony marketingowe, firmowego bloga, social media czy kanał YouTube (na którym powinny znaleźć się rzecz jasna nagrania prowadzonych webinarów). – Nasza praktyka pokazuje, że klienci – zwłaszcza w sektorze B2B – przed dokonaniem zakupu analizują wiele źródeł, skrupulatnie zapoznają się z rozbudowanymi materiałami. Dostarczając im jakościowych treści, znacznie zbliżamy się więc do podjęcia decyzji – zauważa Martyna Grzegorczyk.