Tradycją stało się już to, że co roku w konkursie Bizneswoman Roku Bank BNP Paribas obejmuje patronatem kategorię Female Champion of Change. Kategoria ta promuje liderki na wysokich stanowiskach w korporacjach, które w swoich organizacjach wdrażają i realizują działania wspierające kobiety oraz rozwój różnorodności. Czy takie działania wpisują się w misję Waszego banku?
Misją Banku BNP Paribas jest przede wszystkim wspieranie gospodarki i rozwoju gospodarczego kraju. Z tym się utożsamiamy, ale to nie jedyny aspekt postrzegania naszej misyjności. Staramy się by nasze działania wspierały także rozwój społeczny, który nie skupia się tylko na wzroście gospodarczym, lecz dba również o równowagę i różnorodność, która buduje dobrostan społeczeństwa. Jako część międzynarodowej Grupy BNP Paribas podejmujemy działania spójne z globalnym promowaniem różnorodności.
Siłą działań wspierających kobiety oraz promujących różnorodność w Banku BNP Paribas jest to, że umiejętnie łączymy oddolne działania lokalnych liderek z zaangażowaniem z poziomu Grupy BNP Paribas. Kluczowi menadżerowie z Polski zostali sygnatariuszami karty #JamaisSansElles – „Nigdy bez niej”. Stowarzyszenie to działa na rzecz promocji równych szans i widoczności kobiet. Zobowiązali się oni nie uczestniczyć w żadnych wydarzeniach publicznych powyżej trzech osób – debatach, panelach eksperckich, dyskusjach przy okrągłym stole – bez udziału kobiety. Przykładem działań oddolnych jest powołana przez Kobiety szeroko zakrojona inicjatywa „Kobiety zmieniające BNP Paribas”.
Czy warto i trzeba budować kapitał społeczny w oparciu o politykę różnorodności i politykę włączania?
Bardzo ważne jest dla nas promowanie różnorodności postrzeganej jako bogactwo, z którego każdy może czerpać. Dobrze rozumiane daje możliwość uczenia się od siebie nawzajem i wymiany doświadczeń. Nie chodzi tu jedynie o różnorodność genderową, ale również dostrzeganie potencjału zawodowego różnych grup wiekowych pracowników i czerpanie zarówno z innowacyjności młodych, jak i docenianie doświadczenia. Każdy rodzaj wymiany i otwarcia na współpracę jest twórczy i przynosi korzyści obu stronom. Bank BNP Paribas angażuje się w liczne inicjatywy społeczne, ponieważ jesteśmy świadomi, że budowa kapitału społecznego opartego na różnorodności jest procesem długofalowym i jak każdy proces społeczny wymaga czasu.
Niestety miejsc, gdzie kobiety są nadal niewidoczne i niesłyszalne, jest wiele. Problem równowagi płci nie jest tylko wyzwaniem sektora finansowego, obserwujemy go również w życiu politycznym i gospodarczym, jak również w mediach. Według raportu Instytutu Zamenhofa „Media bez kobiet” z 2021 liczba mężczyzn komentujących wydarzenia w mediach jest z reguły znacząco wyższa niż kobiet. Często zdarza się, że kobiety stanowią mniej niż 10% całej liczby zapraszanych do programu gości. Nadal więc jest dużo pracy przed nami.
Jak o różnorodność w szerokim pojęciu w swojej strukturze troszczy się bank?
Bardzo dobrym przykładem jest powstanie wspomnianej oddolnej inicjatywy „Kobiety zmieniające BNP Paribas”, która pojawiła się w odpowiedzi na potrzebę systemowego wsparcia awansu kobiet, programów rozwojowych, mentoringowych, coachingowych, kwestii zmierzenia luki płacowej i odważne mówienie o niej oraz pokazywanie proporcji kobiet i mężczyzn na poszczególnych szczeblach organizacji. Za inicjatywą stoją kluczowe liderki, menadżerki wysokiego szczebla, które są aktywne w różnych obszarach, mówią o dyskryminacji i luce płacowej. Podejmują szerokie działania zmierzające do zapewnienie większej różnorodności z myślą, że to jednak długoterminowy projekt i proces.
Zależy nam na pokazywaniu wypracowanych w organizacji dobrych wzorców, ponieważ dzięki temu dokonujemy realnej zmiany. Takie działania mobilizują kobiety do wyjścia ze strefy komfortu, uczenia się zabierania przez nie głosu i wzajemnego wspierania się. Wspólne działanie i mówienie przez kobiety jednym głosem ma moc oraz zwiększa siłę przekazu i widzimy, że przynosi efekty. Nie chcemy być postrzegane jako feministki czy waleczne emancypantki. I co dla nas ważne, stawiamy na dialogiczność, zachowanie równowagi oraz mądre czerpanie z potencjału energii zarówno żeńskiej jak i męskiej, gdyż z założenia zmiana ta ma generować nową jakość i dynamizm.
Jak działacie w ramach tej inicjatywy?
W ramach inicjatywy „Kobiet zmieniających BNP Paribas” powstał autorski program rozwojowy WomenUp. Hasłem przewodnim jest to, by każda uczestniczka miała odwagę iść do przodu i przekraczać własne granice na różnych polach. W ramach programu sto kobiet przez rok odkrywa swoje mocne strony i uczy się sięgania po więcej. Program jest oparty wokół odwagi i buduje w dziewczynach poczucie sprawczości oraz pewności siebie. Widzimy, że kobiety, które w naszej organizacji stanowią 65 proc. wszystkich zatrudnionych, cały czas potrzebują tego, by dodawać im „wiatru w żagle” i wiary w siebie. Ten program ma je zachęcić do sięgania po więcej, rozwijania się i śmiałego podejmowania nowych wyzwań.
Chcemy uświadomić wszystkim, że w banku jest przestrzeń, którą kobiety mogą wypełnić. Tworzymy miejsce jeszcze bardziej przyjazne kobietom, odpowiadamy na potrzeby organizacji zarówno kobiet, jak i mężczyzn – dzięki wzmacnianiu kobiet stajemy się mądrzejszą i lepszą organizacją, bardziej sprawczą, empatyczną, ucząca się i po prostu lepszą.
Czy promocja różnorodności to wspieranie tylko kobiet?
Promocja różnorodności to dla nas nie tylko wspieranie kobiet. Zaangażowaliśmy się również w promowanie idei równości rodzicielskiej oraz mówimy głośno o roli mężczyzn w wychowywaniu dzieci. W 2020 r. bank jako partner Fundacji Share The Care, współtworzył „Przewodnik dla pracodawców 50/50 to się wszystkim opłaca. Rola pracodawców w zachęcaniu mężczyzn do korzystania z urlopów rodzicielskich”. Zaangażowaliśmy się także w cykl premierowych debat online na temat wyrównywania prawa obojga rodziców do opieki nad dzieckiem.
Budowa kapitału społecznego opartego na różnorodności to proces długofalowy, ale wierzymy, że trzeba i warto zacząć nad nim pracować. My „Kobiety zmieniające BNP Paribas” już działamy i odważnie wyruszyłyśmy w tę podróż.
Organizator: Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii: BNP Paribas, DPD Polska, Google Cloud, Henkel Polska, HUAWEI, IGT Poland, Skanska
Partner merytoryczny: Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, emba@UW, Vital Voices, Humanites, Perspektywy, Humanites, Perspektywy Women in Tech, ABSL
Patronat Honorowy Konkursu: Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Patroni medialni: TVN Grupa Discovery, Polska Press Grupa, Onet, Forbes Women, Uroda Życia, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, Polska Times
Więcej na www.bizneswomanroku.pl
