wiara w siebie

Widzimy, 偶e kobiety potrzebuj膮 by dodawa膰 im wiary w siebie

Magda Mikos

O tym, jak wspiera膰 kobiety wewn膮trz swoich organizacji, jak dodawa膰 im pewno艣ci siebie i zadba膰 o r贸偶norodno艣膰 w miejscu pracy opowiada Aleksadnra Zouner, Dyrektor Zarz膮dzaj膮ca Pionu Rachunkowo艣ci Zarz膮dczej i Relacji Inwestorskich w Banku BNP Paribas.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Tradycj膮 sta艂o si臋 ju偶 to, 偶e co roku w konkursie Bizneswoman Roku Bank BNP Paribas obejmuje patronatem kategori臋 Female Champion of Change. Kategoria ta promuje liderki na wysokich stanowiskach w korporacjach, kt贸re w swoich organizacjach wdra偶aj膮 i realizuj膮 dzia艂ania wspieraj膮ce kobiety oraz rozw贸j r贸偶norodno艣ci.聽Czy takie dzia艂ania wpisuj膮 si臋 w misj臋 Waszego banku?

Misj膮 Banku BNP Paribas jest przede wszystkim wspieranie gospodarki i rozwoju gospodarczego kraju. Z tym si臋 uto偶samiamy, ale to nie jedyny aspekt postrzegania naszej misyjno艣ci. Staramy si臋 by nasze dzia艂ania wspiera艂y tak偶e rozw贸j spo艂eczny, kt贸ry nie skupia si臋 tylko na wzro艣cie gospodarczym, lecz dba r贸wnie偶 o r贸wnowag臋 i r贸偶norodno艣膰, kt贸ra buduje dobrostan spo艂ecze艅stwa. Jako cz臋艣膰 mi臋dzynarodowej Grupy BNP Paribas podejmujemy dzia艂ania sp贸jne z globalnym promowaniem r贸偶norodno艣ci.

Si艂膮 dzia艂a艅 wspieraj膮cych kobiety oraz promuj膮cych r贸偶norodno艣膰 w Banku BNP Paribas jest to, 偶e umiej臋tnie 艂膮czymy oddolne dzia艂ania lokalnych liderek z zaanga偶owaniem z poziomu Grupy BNP Paribas. Kluczowi menad偶erowie z Polski zostali sygnatariuszami karty #JamaisSansElles – 鈥濶igdy bez niej鈥. Stowarzyszenie to dzia艂a na rzecz promocji r贸wnych szans i widoczno艣ci kobiet. Zobowi膮zali si臋 oni nie uczestniczy膰 w 偶adnych wydarzeniach publicznych powy偶ej trzech os贸b 鈥 debatach, panelach eksperckich, dyskusjach przy okr膮g艂ym stole 鈥 bez udzia艂u kobiety. Przyk艂adem dzia艂a艅 oddolnych jest powo艂ana przez Kobiety szeroko zakrojona inicjatywa 鈥濳obiety zmieniaj膮ce BNP Paribas鈥.

Czy warto i trzeba budowa膰 kapita艂 spo艂eczny w oparciu o polityk臋 r贸偶norodno艣ci i polityk臋 w艂膮czania?

Bardzo wa偶ne jest dla nas promowanie r贸偶norodno艣ci postrzeganej jako bogactwo, z kt贸rego ka偶dy mo偶e czerpa膰. Dobrze rozumiane daje mo偶liwo艣膰 uczenia si臋 od siebie nawzajem i wymiany do艣wiadcze艅. Nie chodzi tu jedynie o r贸偶norodno艣膰 genderow膮, ale r贸wnie偶 dostrzeganie potencja艂u zawodowego r贸偶nych grup wiekowych pracownik贸w i czerpanie zar贸wno z innowacyjno艣ci m艂odych, jak i docenianie do艣wiadczenia. Ka偶dy rodzaj wymiany i otwarcia na wsp贸艂prac臋 jest tw贸rczy i przynosi korzy艣ci obu stronom. Bank BNP Paribas anga偶uje si臋 w liczne inicjatywy spo艂eczne, poniewa偶 jeste艣my 艣wiadomi, 偶e budowa kapita艂u spo艂ecznego opartego na r贸偶norodno艣ci jest procesem d艂ugofalowym i jak ka偶dy proces spo艂eczny wymaga czasu.

Niestety miejsc, gdzie kobiety s膮 nadal niewidoczne i nies艂yszalne, jest wiele. Problem r贸wnowagi p艂ci nie jest tylko wyzwaniem sektora finansowego, obserwujemy go r贸wnie偶 w 偶yciu politycznym i gospodarczym, jak r贸wnie偶 w mediach. Wed艂ug raportu Instytutu Zamenhofa 鈥濵edia bez kobiet鈥 z 2021 liczba m臋偶czyzn komentuj膮cych wydarzenia w mediach jest z regu艂y znacz膮co wy偶sza ni偶 kobiet. Cz臋sto zdarza si臋, 偶e kobiety stanowi膮 mniej ni偶 10% ca艂ej liczby zapraszanych do programu go艣ci. Nadal wi臋c jest du偶o pracy przed nami.

Jak o r贸偶norodno艣膰 w szerokim poj臋ciu w swojej strukturze troszczy si臋 bank?

Bardzo dobrym przyk艂adem jest powstanie wspomnianej oddolnej inicjatywy 鈥濳obiety zmieniaj膮ce BNP Paribas鈥, kt贸ra pojawi艂a si臋 w odpowiedzi na potrzeb臋 systemowego wsparcia awansu kobiet, program贸w rozwojowych, mentoringowych, coachingowych, kwestii zmierzenia luki p艂acowej i odwa偶ne m贸wienie o niej oraz pokazywanie proporcji kobiet i m臋偶czyzn na poszczeg贸lnych szczeblach organizacji. Za inicjatyw膮 stoj膮 kluczowe liderki, menad偶erki wysokiego szczebla, kt贸re s膮 aktywne w r贸偶nych obszarach, m贸wi膮 o dyskryminacji i luce p艂acowej. Podejmuj膮 szerokie dzia艂ania zmierzaj膮ce do zapewnienie wi臋kszej r贸偶norodno艣ci z my艣l膮, 偶e to jednak d艂ugoterminowy projekt i proces.

Zale偶y nam na pokazywaniu wypracowanych w organizacji dobrych wzorc贸w, poniewa偶 dzi臋ki temu dokonujemy realnej zmiany. Takie dzia艂ania mobilizuj膮 kobiety do wyj艣cia ze strefy komfortu, uczenia si臋 zabierania przez nie g艂osu i wzajemnego wspierania si臋. Wsp贸lne dzia艂anie i m贸wienie przez kobiety jednym g艂osem ma moc oraz zwi臋ksza si艂臋 przekazu i widzimy, 偶e przynosi efekty. Nie chcemy by膰 postrzegane jako feministki czy waleczne emancypantki. I co dla nas wa偶ne, stawiamy na dialogiczno艣膰, zachowanie r贸wnowagi oraz m膮dre czerpanie z potencja艂u energii zar贸wno 偶e艅skiej jak i m臋skiej, gdy偶 z za艂o偶enia zmiana ta ma generowa膰 now膮 jako艣膰 i dynamizm.

Jak dzia艂acie w ramach tej inicjatywy?

W ramach inicjatywy 鈥濳obiet zmieniaj膮cych BNP Paribas鈥 powsta艂 autorski program rozwojowy WomenUp. Has艂em przewodnim jest to, by ka偶da uczestniczka mia艂a odwag臋 i艣膰 do przodu i przekracza膰 w艂asne granice na r贸偶nych polach. W ramach programu sto kobiet przez rok odkrywa swoje mocne strony i uczy si臋 si臋gania po wi臋cej. Program jest oparty wok贸艂 odwagi i buduje w dziewczynach poczucie sprawczo艣ci oraz pewno艣ci siebie. Widzimy, 偶e kobiety, kt贸re w naszej organizacji stanowi膮 65 proc. wszystkich zatrudnionych, ca艂y czas potrzebuj膮 tego, by dodawa膰 im 鈥瀢iatru w 偶agle鈥 i wiary w siebie. Ten program ma je zach臋ci膰 do si臋gania po wi臋cej, rozwijania si臋 i 艣mia艂ego podejmowania nowych wyzwa艅.

Chcemy u艣wiadomi膰 wszystkim, 偶e w banku jest przestrze艅, kt贸r膮 kobiety mog膮 wype艂ni膰. Tworzymy miejsce jeszcze bardziej przyjazne kobietom, odpowiadamy na potrzeby organizacji zar贸wno kobiet, jak i m臋偶czyzn – dzi臋ki wzmacnianiu kobiet stajemy si臋 m膮drzejsz膮 i lepsz膮 organizacj膮, bardziej sprawcz膮, empatyczn膮, ucz膮ca si臋 i po prostu lepsz膮.

Czy promocja r贸偶norodno艣ci to wspieranie tylko kobiet?

Promocja r贸偶norodno艣ci to dla nas nie tylko wspieranie kobiet. Zaanga偶owali艣my si臋 r贸wnie偶 w promowanie idei r贸wno艣ci rodzicielskiej oraz m贸wimy g艂o艣no o roli m臋偶czyzn w wychowywaniu dzieci. W 2020 r. bank jako partner Fundacji Share The Care, wsp贸艂tworzy艂 鈥濸rzewodnik dla pracodawc贸w 50/50 to si臋 wszystkim op艂aca. Rola pracodawc贸w w zach臋caniu m臋偶czyzn do korzystania z urlop贸w rodzicielskich鈥. Zaanga偶owali艣my si臋 tak偶e w cykl premierowych debat online na temat wyr贸wnywania prawa obojga rodzic贸w do opieki nad dzieckiem.

Budowa kapita艂u spo艂ecznego opartego na r贸偶norodno艣ci to proces d艂ugofalowy, ale wierzymy, 偶e trzeba i warto zacz膮膰 nad nim pracowa膰. My 鈥濳obiety zmieniaj膮ce BNP Paribas鈥 ju偶 dzia艂amy i odwa偶nie wyruszy艂y艣my w t臋 podr贸偶.

Organizator:聽Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink膮
Partner strategiczny:聽Mastercard
Partner edukacyjny:聽Microsoft
Partnerzy kategorii:聽BNP Paribas, DPD Polska, Google Cloud, Henkel Polska, HUAWEI, IGT Poland, Skanska
Partner merytoryczny:聽Accenture
Partnerzy konkursu:聽CCC, emba@UW, Vital Voices, Humanites, Perspektywy, Humanites,聽Perspektywy Women in Tech, ABSL
Patronat Honorowy Konkursu:聽Prezydent Miasta Sto艂ecznego Warszawy
Patroni medialni:聽TVN Grupa Discovery, Polska Press Grupa, Onet, Forbes Women, Uroda 呕ycia, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, Polska Times

Wi臋cej na www.bizneswomanroku.pl

Joanna Rek-Faber 鈥 coach, trenerka, mentorka, przedsi臋biorczyni. Absolwentka studi贸w podyplomowych z life coachingu, pedagogiki oraz metodyki nauczania j臋zyk贸w obcych. Obecnie zg艂臋bia tajniki psychologii pozytywnej na SWPS. Certyfikowany trener metody Points of You庐. Ambasadorka programu Sukces TO JA Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 i wsp贸艂prowadz膮ca podcast 鈥濻ukces Talks鈥. Blogerka i autorka e-booka 鈥濳ropka mocy鈥.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close