wiedza nie ma płci debata

Rok 2020 przede wszystkim nauczył nas pokory

Covid niczym terapia szokowa zmieniła nasze życia prywatne i zawodowe z dnia na dzień. Niektórzy porównują to z przełomem i zmianami spowodowanymi wynalezieniem maszyny parowej oraz rewolucją przemysłową. Jak poradziliśmy sobie z wyzwaniami współczesności? Czy firmy stanęły na wysokości zadania? Czym w pandemicznym świecie jest sukces? O tym opowiadają ekspertki i top menedżerki Anna Kowalska (Philip Morris), Kamila Kaliszyk (Mastercard) i Agnieszka Żak (NatWest) podczas pierwszej debaty z cyklu #WiedzaNieMaPłci.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Jarosław Kuźniar: Spotykamy się w ramach akcji „Wiedza nie ma płci”, bo mamy takie poczucie – poprawcie mnie, jeśli się mylę – że w różnych miejscach medialnej przestrzeni dużo jest mężczyzn, którzy sprawiają wrażenie, że wiedzą dużo o wszystkim, a kobiety czasem muszą poczekać na swoją kolej. Czy to jest dla was problem, wyzwanie, coś, co was irytuje? Jak czujecie?

Agnieszka Żak: Myślę, że to jest coś, co czasami – przynajmniej mnie – irytuje. Jak włączę telewizję, jest jakaś rzesza ekspertów, która wypowiada się na dany temat i są to sami panowie. I tak sobie myślę: “Kurczę, czemu sami panowie i nie ma tutaj żadnej pani?”. My mamy tyle ciekawych rzeczy do powiedzenia.

Jarosław Kuźniar: Włączasz telewizor, widzisz facetów albo otwierasz gazetę, widzisz samych mężczyzn. Czemu tak jest?  

Kamila Kaliszyk: Myślę, że jednym z powodów jest to, że tak jest po prostu wygodniej. Swego czasu miałam właśnie na ten temat rozmowę z mężczyznami dziennikarzami, którzy powiedzieli, że mają już sprawdzoną od lat listę ekspertów i tymi ekspertami są przede wszystkim panowie. Kiedy cokolwiek się dzieje, jest jakieś wydarzenie polityczne, gospodarcze, ekonomiczne to oni potrzebują szybkiego komentarza. W związku z tym co robią? Sięgają bardzo często albo do swojego telefonu albo do swojego wytartego notesika, kajecika, gdzie mają zapisane: Czesław, Andrzej, Miłosz, Marcin…

Jarosław Kuźniar: Ładnie wygląda, dobrze mówi, blisko mieszka – przyjedzie…

Kamila Kaliszyk: Biorę! Właśnie tak. Mogę polegać, ponieważ wiem, co powie, jak wygląda i czego po nim oczekiwać. Wtedy ja powiedziałam: Dobrze, panowie, ale w takim razie, jeżeli nawet same media nie będą tego promować, no to kiedy w tych mediach pojawią się wreszcie kobiety? Trzeba trochę włożyć w to wysiłku, aby te kobiety poznać, aby je odnaleźć, aby dowiedzieć się, że mają coś ekspercko do powiedzenia. A z pewnością mają.

Jarosław Kuźniar: Czy dla ciebie to jest problem, kiedy to mężczyźni w twoim imieniu czasem się wypowiadają?

Anna Kowalska: Oczywiście. Myślę, że kobiety mają tyle samo – jak czasami nie więcej – do powiedzenia, niż mężczyźni. Uważam, że absolutnie powinny się pojawiać częściej w panelach eksperckich.

Jarosław Kuźniar: Patrzę teraz w swój notes, ale mam tam – na szczęście – i mężczyzn, i kobiety.

Kamila Kaliszyk: Sprawdzimy!

Anna Kowalska: Perspektywa ekspercka nie ma płci i nie ma powodu, dla której odsetek mężczyzn ekspertów powinien się różnić od odsetka mężczyzn ogólnie w populacji, tak? Wyrównanie szans przede wszystkim.

Jarosław Kuźniar: Mamy dzisiaj studio tylko dla siebie, a właściwie wy macie je dla was. Ja postaram się nie przeszkadzać i postaram się poprowadzić naszych widzów i was także przez główny temat naszego spotkania – Czym jest sukces w świecie po pandemii? Dla mnie hasło “po pandemii” jest trudne, bo właściwie ona się nie chce skończyć. A już nam każą odnosić sukces w świecie po. Jak przeżyłyście te ostatnie miesiące?

Agnieszka Żak: Myślę, że to – szczególnie na początku – nie było łatwe doświadczenie, ponieważ była to zmiana z dnia na dzień. Szczególnie w środowisku zawodowym, gdzie jest dużo pracy codziennej w biurze, spotykania się z zespołami, z kolegami… Nagle zostaliśmy zamknięci w domach. Ja akurat mam takie szczęście, że pracuję w firmie, która już pracę zdalną promowała wcześniej, więc korzystaliśmy z niej jeden czy dwa dni w tygodniu. Byliśmy też technologicznie do tego przygotowani. Natomiast pod kątem społecznym czy pod kątem współpracy, gdzie na stałe zamknęliśmy się w domach i tak naprawdę spotykaliśmy się tylko i wyłącznie na wideokonferencjach, to było trudne i wymagało na pewno wprowadzenia wielu nowych rozwiązań. Wcześniej praca zdalna kojarzyła się z takim lekkim luzem, że to jest taki wolniejszy dzień, czasami w piżamie…

Jarosław Kuźniar: Ale to było 1-2 dni w tygodniu, prawda? A nie cały rok.

Anna Kowalska: Dokładnie. I tutaj ta sytuacja zupełnie się zmieniła, więc też trzeba było tę swoją rutynę czy ten system pracy ustawić na nowo.

Jarosław Kuźniar: Udało ci się to zrobić jakoś mądrze?

Anna Kowalska: Tak, aczkolwiek rzeczywiście brakuje mi bardzo kontaktów społecznych. Takiego po prostu bycia razem, porannej kawy i wychodzenia z domu, spotykania ludzi nie w formie online. I tutaj myślę, że ta kwestia – właśnie takiego społecznego przebywania razem i kontaktów międzyludzkich – jest najtrudniejsza do zaadresowania. Dlatego, że tak naprawdę, jeżeli chodzi o spotkania zawodowe i profesjonalne, to mamy takie technologie, które pozwalają nam pracować zdalnie oraz realizować nasze cele bez większych przeszkód. Natomiast takie codzienne porozmawianie przy dystrybutorze z wodą czy przy porannej kawie jest bardzo trudne do zastąpienia. I właśnie te kontakty międzyludzkie przez wiele osób wspominane są jako to, czego najbardziej brakuje i co najtrudniej jest też odtworzyć w przestrzeni online’owej. Oczywiście staramy się. Ja też organizuję sobię po prostu takie rozmowy nie o biznesie – takie ekwiwalenty trochę tej porannej kawy. Natomiast to cały czas jest kontakt cyfrowy.

Jarosław Kuźniar: Kamilo, czy ty żyjesz w głowie już w czasie postpandemicznym czy wciąż to jest jednak pandemiczny czas?

Kamila Kaliszyk: Myślę, że to jest model mieszany, hybrydowy, dlatego że – jak sam zauważyłeś – ta pandemia wciąż jeszcze trwa i tak naprawdę nie wiadomo, jaki przybierze obrót. Mogę powiedzieć, że rok 2020 przede wszystkim nauczył pokory. Tego, że nic nie jest dane nam na wieki i nawet tak proste rzeczy, jak spotykanie się i kontakt ludzki też nie jest nam dany tak po prostu. Coś, czego kiedyś nie docenialiśmy, bo uważaliśmy, że jest jak woda w kranie, to nagle się okazuje, że tego po prostu nie ma, ktoś nam to zabrał. Rok 2020 to taki punkt zwrotny. Niektórzy porównują go – ja się z tym zgadzam – do czasu wynalezienia maszyny parowej i rewolucji przemysłowej. To, co się zadziało od ubiegłego roku to kolosalna zmiana – zarówno w zakresie cyfryzacji, rozwoju technologii, ale przede wszystkim zmian i postaw ludzkich. Tego, w jakim tempie wszyscy musieli dojrzeć, aby zupełnie przestawić się na inne tryby zdalnego funkcjonowania zarówno w czasie pracy, jak i nauki, jak i choćby robienia zakupów. W Mastercard już od 2007 roku w ramach szerzenia kultury różnorodności elastyczności jest możliwość pracy zdalnej, są elastyczne godziny pracy i jest cała długa lista udogodnień, ale tak naprawdę dopiero od ubiegłego roku 90% firmy globalnie pracuje zdalnie. To spory wysiłek, nie tylko ludzki, ale organizacyjny i technologiczny.

Obejrzyj dalszą część dyskusji!

O akcji Wiedza Nie Ma Płci

Gdy na świecie rozgorzała pandemia, każdego dnia dziesiątki ekspertów w polskich mediach komentowało bieżące wydarzenia. Wśród nich zabrakło jednak kobiet. Czy to oznacza, że kobiety nie są ekspertkami? Wręcz przeciwnie. Właśnie to zjawisko zainspirowało Olgę Kozierowską, prezeskę Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką oraz Klub Champions of Change do stworzenia tego projektu. Wiedza Nie Ma Płci to łącznie pięć debat, w których to specjalistki i top menedżerki, zabierają głos. Jedynym mężczyzną będzie dziennikarz prowadzący wydarzenia – Jarosław Kuźniar.

Lista ekspertek

W ramach akcji powstała także lista ekspertek, kobiet biznesu, które zajmują wysokie stanowiska w międzynarodowych firmach. Każda z nich ma wiedzę. Każda z nich posiada bogate doświadczenie. Każda z nich w swojej branży jest autorytetem. Serdecznie zachęcamy wszystkich dziennikarzy i wydawców, aby zwrócili na nią uwagę przed wyborem gości do swojej kolejnej audycji albo programu.

Zarejestruj się aby otrzymać newsletter