wiedza nie ma p艂ci debata

Rok 2020 przede wszystkim nauczy艂 nas pokory

Covid niczym terapia szokowa zmieni艂a nasze 偶ycia prywatne i zawodowe z dnia na dzie艅. Niekt贸rzy por贸wnuj膮 to z prze艂omem i zmianami spowodowanymi wynalezieniem maszyny parowej oraz rewolucj膮 przemys艂ow膮. Jak poradzili艣my sobie z wyzwaniami wsp贸艂czesno艣ci? Czy firmy stan臋艂y na wysoko艣ci zadania? Czym w pandemicznym 艣wiecie jest sukces? O tym opowiadaj膮 ekspertki i top mened偶erki Anna Kowalska (Philip Morris), Kamila Kaliszyk (Mastercard) i Agnieszka 呕ak (NatWest) podczas pierwszej debaty z cyklu #WiedzaNieMaP艂ci.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Jaros艂aw Ku藕niar: Spotykamy si臋 w ramach akcji 鈥濿iedza nie ma p艂ci鈥, bo mamy takie poczucie – poprawcie mnie, je艣li si臋 myl臋 – 偶e w r贸偶nych miejscach medialnej przestrzeni du偶o jest m臋偶czyzn, kt贸rzy sprawiaj膮 wra偶enie, 偶e wiedz膮 du偶o o wszystkim, a kobiety czasem musz膮 poczeka膰 na swoj膮 kolej. Czy to jest dla was problem, wyzwanie, co艣, co was irytuje? Jak czujecie?

Agnieszka 呕ak: My艣l臋, 偶e to jest co艣, co czasami 鈥 przynajmniej mnie – irytuje. Jak w艂膮cz臋 telewizj臋, jest jaka艣 rzesza ekspert贸w, kt贸ra wypowiada si臋 na dany temat i s膮 to sami panowie. I tak sobie my艣l臋: “Kurcz臋, czemu sami panowie i nie ma tutaj 偶adnej pani?”. My mamy tyle ciekawych rzeczy do powiedzenia.

Jaros艂aw Ku藕niar: W艂膮czasz telewizor, widzisz facet贸w albo otwierasz gazet臋, widzisz samych m臋偶czyzn. Czemu tak jest?聽聽

Kamila Kaliszyk: My艣l臋, 偶e jednym z powod贸w jest to, 偶e tak jest po prostu wygodniej. Swego czasu mia艂am w艂a艣nie na ten temat rozmow臋 z m臋偶czyznami dziennikarzami, kt贸rzy powiedzieli, 偶e maj膮 ju偶 sprawdzon膮 od lat list臋 ekspert贸w i tymi ekspertami s膮 przede wszystkim panowie. Kiedy cokolwiek si臋 dzieje, jest jakie艣 wydarzenie polityczne, gospodarcze, ekonomiczne to oni potrzebuj膮 szybkiego komentarza. W zwi膮zku z tym co robi膮? Si臋gaj膮 bardzo cz臋sto albo do swojego telefonu albo do swojego wytartego notesika, kajecika, gdzie maj膮 zapisane: Czes艂aw, Andrzej, Mi艂osz, Marcin…

Jaros艂aw Ku藕niar: 艁adnie wygl膮da, dobrze m贸wi, blisko mieszka – przyjedzie鈥

Kamila Kaliszyk: Bior臋! W艂a艣nie tak. Mog臋 polega膰, poniewa偶 wiem, co powie, jak wygl膮da i czego po nim oczekiwa膰. Wtedy ja powiedzia艂am: Dobrze, panowie, ale w takim razie, je偶eli nawet same media nie b臋d膮 tego promowa膰, no to kiedy w tych mediach pojawi膮 si臋 wreszcie kobiety? Trzeba troch臋 w艂o偶y膰 w to wysi艂ku, aby te kobiety pozna膰, aby je odnale藕膰, aby dowiedzie膰 si臋, 偶e maj膮 co艣 ekspercko do powiedzenia. A z pewno艣ci膮 maj膮.

Jaros艂aw Ku藕niar: Czy dla ciebie to jest problem, kiedy to m臋偶czy藕ni w twoim imieniu czasem si臋 wypowiadaj膮?

Anna Kowalska: Oczywi艣cie. My艣l臋, 偶e kobiety maj膮 tyle samo 鈥 jak czasami nie wi臋cej – do powiedzenia, ni偶 m臋偶czy藕ni. Uwa偶am, 偶e absolutnie powinny si臋 pojawia膰 cz臋艣ciej w panelach eksperckich.

Jaros艂aw Ku藕niar: Patrz臋 teraz w sw贸j notes, ale mam tam – na szcz臋艣cie – i m臋偶czyzn, i kobiety.

Kamila Kaliszyk: Sprawdzimy!

Anna Kowalska: Perspektywa ekspercka nie ma p艂ci i nie ma powodu, dla kt贸rej odsetek m臋偶czyzn ekspert贸w powinien si臋 r贸偶ni膰 od odsetka m臋偶czyzn og贸lnie w populacji, tak? Wyr贸wnanie szans przede wszystkim.

Jaros艂aw Ku藕niar: Mamy dzisiaj studio tylko dla siebie, a w艂a艣ciwie wy macie je dla was. Ja postaram si臋 nie przeszkadza膰 i postaram si臋 poprowadzi膰 naszych widz贸w i was tak偶e przez g艂贸wny temat naszego spotkania – Czym jest sukces w 艣wiecie po pandemii? Dla mnie has艂o “po pandemii” jest trudne, bo w艂a艣ciwie ona si臋 nie chce sko艅czy膰. A ju偶 nam ka偶膮 odnosi膰 sukces w 艣wiecie po. Jak prze偶y艂y艣cie te ostatnie miesi膮ce?

Agnieszka 呕ak: My艣l臋, 偶e to – szczeg贸lnie na pocz膮tku – nie by艂o 艂atwe do艣wiadczenie, poniewa偶 by艂a to zmiana z dnia na dzie艅. Szczeg贸lnie w 艣rodowisku zawodowym, gdzie jest du偶o pracy codziennej w biurze, spotykania si臋 z zespo艂ami, z kolegami鈥 Nagle zostali艣my zamkni臋ci w domach. Ja akurat mam takie szcz臋艣cie, 偶e pracuj臋 w firmie, kt贸ra ju偶 prac臋 zdaln膮 promowa艂a wcze艣niej, wi臋c korzystali艣my z niej jeden czy dwa dni w tygodniu. Byli艣my te偶 technologicznie do tego przygotowani. Natomiast pod k膮tem spo艂ecznym czy pod k膮tem wsp贸艂pracy, gdzie na sta艂e zamkn臋li艣my si臋 w domach i tak naprawd臋 spotykali艣my si臋 tylko i wy艂膮cznie na wideokonferencjach, to by艂o trudne i wymaga艂o na pewno wprowadzenia wielu nowych rozwi膮za艅. Wcze艣niej praca zdalna kojarzy艂a si臋 z takim lekkim luzem, 偶e to jest taki wolniejszy dzie艅, czasami w pi偶amie…

Jaros艂aw Ku藕niar: Ale to by艂o 1-2 dni w tygodniu, prawda? A nie ca艂y rok.

Anna Kowalska: Dok艂adnie. I tutaj ta sytuacja zupe艂nie si臋 zmieni艂a, wi臋c te偶 trzeba by艂o t臋 swoj膮 rutyn臋 czy ten system pracy ustawi膰 na nowo.

Jaros艂aw Ku藕niar: Uda艂o ci si臋 to zrobi膰 jako艣 m膮drze?

Anna Kowalska: Tak, aczkolwiek rzeczywi艣cie brakuje mi bardzo kontakt贸w spo艂ecznych. Takiego po prostu bycia razem, porannej kawy i wychodzenia z domu, spotykania ludzi nie w formie online. I tutaj my艣l臋, 偶e ta kwestia – w艂a艣nie takiego spo艂ecznego przebywania razem i kontakt贸w mi臋dzyludzkich – jest najtrudniejsza do zaadresowania. Dlatego, 偶e tak naprawd臋, je偶eli chodzi o spotkania zawodowe i profesjonalne, to mamy takie technologie, kt贸re pozwalaj膮 nam pracowa膰 zdalnie oraz realizowa膰 nasze cele bez wi臋kszych przeszk贸d. Natomiast takie codzienne porozmawianie przy dystrybutorze z wod膮 czy przy porannej kawie jest bardzo trudne do zast膮pienia. I w艂a艣nie te kontakty mi臋dzyludzkie przez wiele os贸b wspominane s膮 jako to, czego najbardziej brakuje i co najtrudniej jest te偶 odtworzy膰 w przestrzeni online鈥檕wej. Oczywi艣cie staramy si臋. Ja te偶 organizuj臋 sobi臋 po prostu takie rozmowy nie o biznesie – takie ekwiwalenty troch臋 tej porannej kawy. Natomiast to ca艂y czas jest kontakt cyfrowy.

Jaros艂aw Ku藕niar: Kamilo, czy ty 偶yjesz w g艂owie ju偶 w czasie postpandemicznym czy wci膮偶 to jest jednak pandemiczny czas?

Kamila Kaliszyk: My艣l臋, 偶e to jest model mieszany, hybrydowy, dlatego 偶e – jak sam zauwa偶y艂e艣 – ta pandemia wci膮偶 jeszcze trwa i tak naprawd臋 nie wiadomo, jaki przybierze obr贸t. Mog臋 powiedzie膰, 偶e rok 2020 przede wszystkim nauczy艂 pokory. Tego, 偶e nic nie jest dane nam na wieki i nawet tak proste rzeczy, jak spotykanie si臋 i kontakt ludzki te偶 nie jest nam dany tak po prostu. Co艣, czego kiedy艣 nie doceniali艣my, bo uwa偶ali艣my, 偶e jest jak woda w kranie, to nagle si臋 okazuje, 偶e tego po prostu nie ma, kto艣 nam to zabra艂. Rok 2020 to taki punkt zwrotny. Niekt贸rzy por贸wnuj膮 go – ja si臋 z tym zgadzam – do czasu wynalezienia maszyny parowej i rewolucji przemys艂owej. To, co si臋 zadzia艂o od ubieg艂ego roku to kolosalna zmiana – zar贸wno w zakresie cyfryzacji, rozwoju technologii, ale przede wszystkim zmian i postaw ludzkich. Tego, w jakim tempie wszyscy musieli dojrze膰, aby zupe艂nie przestawi膰 si臋 na inne tryby zdalnego funkcjonowania zar贸wno w czasie pracy, jak i nauki, jak i cho膰by robienia zakup贸w. W Mastercard ju偶 od 2007 roku w ramach szerzenia kultury r贸偶norodno艣ci elastyczno艣ci jest mo偶liwo艣膰 pracy zdalnej, s膮 elastyczne godziny pracy i jest ca艂a d艂uga lista udogodnie艅, ale tak naprawd臋 dopiero od ubieg艂ego roku 90% firmy globalnie pracuje zdalnie. To spory wysi艂ek, nie tylko ludzki, ale organizacyjny i technologiczny.

Obejrzyj dalsz膮 cz臋艣膰 dyskusji!

O akcji Wiedza Nie Ma P艂ci

Gdy na 艣wiecie rozgorza艂a pandemia, ka偶dego dnia dziesi膮tki ekspertw w polskich mediach komentowa艂o bie偶膮ce wydarzenia. W艣rd nich zabrak艂o jednak kobiet. Czy to oznacza, 偶e kobiety nie s膮 ekspertkami? Wr臋cz przeciwnie.聽W艂a艣nie to zjawisko zainspirowa艂o Olg臋 Kozierowsk膮, prezesk臋 Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 oraz Klub Champions of Change do stworzenia tego projektu.聽Wiedza Nie Ma P艂ci聽to聽艂膮cznie pi臋膰 debat, w ktrych to specjalistki i top mened偶erki, zabieraj膮 g艂os. Jedynym m臋偶czyzn膮 b臋dzie dziennikarz prowadz膮cy wydarzenia 鈥 Jaros艂aw Ku藕niar.

Lista ekspertek

W ramach akcji powsta艂a tak偶e lista ekspertek, kobiet biznesu, kt贸re zajmuj膮 wysokie stanowiska w mi臋dzynarodowych firmach. Ka偶da z nich ma wiedz臋. Ka偶da z nich posiada bogate do艣wiadczenie. Ka偶da z nich w swojej bran偶y jest autorytetem. Serdecznie zach臋camy wszystkich dziennikarzy i wydawc贸w, aby zwr贸cili na ni膮 uwag臋 przed wyborem go艣ci do swojej kolejnej audycji albo programu.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close