Rafa艂 Naw艂oka, DPD Polska

Wielu konsument贸w sceptycznych wobec e-commerce zmieni艂o swoje nastawienie w pandemii

Magda Mikos

Wybuch pandemii koronawirusa z niespotykan膮 si艂膮 uderzy艂 w wiele bran偶. Cz臋艣膰 z nich os艂abi艂, a cz臋艣膰 oszcz臋dzi艂. Jedn膮 z tych, kt贸re zanotowa艂y wzrost zainteresowania jest bran偶a kurierska. Wszystko przez to, 偶e przez ubieg艂oroczny lockdown oraz strach zwi膮zany z COVID-19 Polacy masowo zacz臋li robi膰 zakupy w sieci. O tym, jak dostosowa膰 si臋 do trudnych czas贸w, jak zmieni艂o si臋 podej艣cie konsument贸w do kurier贸w oraz w jaki spos贸b firmie uda艂o si臋 zachowa膰 ci膮g艂o艣膰 operacji logistycznych rozmawiamy z Rafa艂em Naw艂ok膮, Prezesem Zarz膮du DPD Polska.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Czy wybuch pandemii koronawirusa znacz膮co wp艂yn膮艂 na bran偶臋, w kt贸rej dzia艂acie? Co si臋 zmieni艂o?

Pandemia zaskoczy艂a wszystkich, jednak jako do艣wiadczona firma kurierska potrafili艣my dostosowa膰 si臋 do nowych wymaga艅 i umo偶liwi膰 konsumentom korzystanie z naszych us艂ug zgodnie z niezb臋dnymi wymogami sanitarnymi. Niemal z marszu zmodyfikowali艣my procedury i upro艣cili艣my proces dor臋czenia, aby 鈥 je艣li to mo偶liwe – konsument m贸g艂 odebra膰 przesy艂k臋 bez podpisu, z zachowaniem dystansu spo艂ecznego. Ju偶 od prawie roku kurierzy w barwach DPD wykonuj膮 swoj膮 prace w rygorze epidemicznym, kt贸ry ma zminimalizowa膰 ryzyko zdrowotne wszystkim uczestnikom procesu dor臋czenia.聽

Spo艂eczna izolacja spowodowa艂a zmian臋 modelu konsumpcji. Wielu nabywc贸w, kt贸rzy dotychczas ostro偶nie podchodzili do kwestii zakup贸w w sieci, dostrzeg艂o wygod臋 i bezpiecze艅stwo tego sposobu zaopatrywania si臋 w niezb臋dne artyku艂y. Nast膮pi艂o zwi臋kszenie zainteresowania zamawianiem on-line produkt贸w, kt贸re dotychczas nabywane by艂y g艂贸wnie w zwyk艂ych sklepach, w tym artyku艂y spo偶ywcze. Wed艂ug raportu Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia „Wp艂yw COVID-19 na rynek FMCG鈥 w pocz膮tkowych trzech miesi膮cach tego roku z 15% do 24% wzr贸s艂 odsetek gospodarstw domowych, kt贸re cho膰 raz kupi艂y dobra szybko zbywalne przez Internet. Strategia DPD Polska obejmuje wi臋c rozw贸j oferty alternatywnej dostosowanej do aktualnych potrzeb rynku, czego dobrym przyk艂adem jest wprowadzona w minionym roku us艂uga DPD Food umo偶liwiaj膮ca dostarczanie 偶ywno艣ci w kontrolowanej temperaturze.

Pandemia zmieni艂a tak偶e nieco nastawienie do kurier贸w. Konsumenci lepiej rozumiej膮 t臋 prac臋 i doceniaj膮 codzienny wysi艂ek os贸b, od kt贸rych w du偶ym stopniu zale偶y zaopatrzenie w niezb臋dne do 偶ycia artyku艂y.

Wi臋cej przesy艂ek w sieci to zdecydowanie bardziej wyra藕na obecno艣膰 marki DPD w 偶yciu konsument贸w. To by艂o du偶e wyzwanie?

W czasie pandemii firmy kurierskie wyst臋puj膮 w szczeg贸lnej roli 鈥 zapewniaj膮 艂膮czno艣膰 mi臋dzy konsumentami a dostawcami d贸br i us艂ug. Niemal z dnia na dzie艅 stan臋li艣my聽w obliczu wyzwa艅 zwi膮zanych z konieczno艣ci膮 zapewnienie bezpiecze艅stwa wszystkim uczestnikom聽procesu dor臋czenia i utrzymania p艂ynno艣ci operacji mimo zwi臋kszonej liczby przesy艂ek w naszej sieci. Wiosn膮 konsumenci intensywnie zaopatrywali si臋 w konieczne do 偶ycia produkty oraz w sprz臋t IT nieodzowny w pracy i nauce na odleg艂o艣膰.

Jak uda艂o si臋 Wam usprawni膰 wewn臋trzne procesy operacyjne? 聽

Nowa sytuacja wymaga艂a od nas szybkich dzia艂a艅. Mobilizacj臋 operacyjn膮 stosujemy co roku w ostatnim kwartale, przygotowuj膮c si臋 do szczytu 艣wi膮tecznego. W tym roku weszli艣my w nadzwyczajne procedury ju偶 w marcu i w艂a艣ciwie utrzymywali艣my je do ko艅ca grudnia. Jako mi臋dzynarodowa grupa logistyczna pierwsze procedury bezpiecze艅stwa wprowadzili艣my wraz z pierwszymi przypadkami koronawirusa w Europie, czyli w Polsce ju偶 w po艂owie lutego. W marcu upro艣cili艣my procedury, aby dor臋czenia odbywa艂y si臋 w miar臋 mo偶liwo艣ci bez podpisu pod drzwi lub w przypadku przesy艂ek 鈥瀌o r膮k w艂asnych鈥, z wykorzystaniem jednorazowego kodu PIN. Te rozwi膮zania nie tylko wzmocni艂y bezpiecze艅stwo dor臋czenia, ale tak偶e pozwoli艂y zoptymalizowa膰 tzw. 鈥瀘statni膮 mil臋鈥.

Sprawno艣膰 obs艂ugi paczek to przede wszystkim efekt d艂ugofalowej strategii rozwoju firmy. DPD Polska na bie偶膮co modernizuje infrastruktur臋 i zwi臋ksza flot臋 pojazd贸w. Stawia na decentralizacje proces贸w przez otwieranie kolejnych obiekt贸w, co pozwala skr贸ci膰 trasy przejazd贸w LNH. Istotnym elementem tego modelu logistycznego jest otwarta tej jesieni sortownia w Rudzie 艢l膮skiej, kt贸ra docelowo b臋dzie obs艂ugiwa艂a do 300聽tys. paczek na dob臋, optymalizuj膮c procesy obs艂ugi przesy艂ek z po艂udniowej cz臋艣ci Polski.

Dzi臋ki umiej臋tno艣ci szybkiego reagowania na kryzys uda艂o nam si臋 zachowa膰 ci膮g艂o艣膰 operacji logistycznych. Okazali艣my si臋 wi臋c wsparciem tak偶e dla naszych partner贸w, kt贸rymi s膮 sklepy internetowe oraz stacjonarne. Zapewnili艣my im dost臋p do sprawnych i bezpiecznych us艂ug kurierskich, co pomog艂o im zachowa膰 ci膮g艂o艣膰 biznesow膮 i zadowoli膰 klient贸w.

Jak e-commerce b臋dzie si臋 rozwija艂 w 2021 roku? Co to dla Was to oznacza?

Rozw贸j e-handlu zale偶ny jest od sytuacji epidemicznej w kraju, kondycji gospodarki oraz nastroj贸w konsumenckich. Na bazie do艣wiadcze艅 z ubieg艂ego roku, a tak偶e analiz i obserwacji rynku mo偶na spodziewa膰 si臋 dalszych wzrost贸w tego sektora. Ju偶 dzi艣 zauwa偶amy, 偶e wielu konsument贸w, dotychczas sceptycznych wobec e-commerce, ch臋tnie kieruje si臋 w jego stron臋. Wygoda, elastyczno艣膰, a przede wszystkim bezpiecze艅stwo przyci膮gaj膮 nabywc贸w, kt贸rzy w czasie pandemii nie mog膮 swobodnie korzysta膰 z us艂ug sklep贸w stacjonarnych. W naturalny spos贸b staj膮 si臋 oni coraz wi臋ksz膮 i bardziej zr贸偶nicowan膮 grup膮. Zar贸wno platformy e-commerce, jak i firmy kurierskie b臋d膮 musia艂y wykaza膰 si臋 wi臋c indywidualnym podej艣ciem, dzi臋ki czemu spe艂ni膮 ich rosn膮ce i jednocze艣nie coraz bardziej r贸偶norodne oczekiwania. Bran偶a z pewno艣ci膮 nie ust膮pi w tworzeniu kolejnych innowacji, takich jak sieci punkt贸w nada艅 i odbior贸w umo偶liwiaj膮cych elastyczne nadania i odbiory czy narz臋dzia s艂u偶膮ce do samodzielnego zarz膮dzania dor臋czeniem. DPD Polska daje konsumentom dost臋p do sieci ponad 3000 punkt贸w nada艅 i odbior贸w DPD Pickup w tym automat贸w paczkowych, punkt贸w w niekt贸rych sieciach handlowych oraz DPD Pickup Oddzia艂贸w Miejskich, w kt贸rych mo偶na wygodnie nada膰, odebra膰 lub zwr贸ci膰 zam贸wienie. Zach臋ca tak偶e do korzystania w aplikacji mojapaczka.dpd.com.pl, kt贸ra u艂atwia kontakt z kurierem i pozwala ustali膰 z nim termin dor臋czenia oraz komfortow膮 form臋 dostawy.

Zwracamy jednak uwag臋, 偶e wzrost popytu na e-commerce nie zale偶y przecie偶 tylko od atrakcyjno艣ci towaru w sklepach internetowych, ale od nastroj贸w konsumenckich i przede wszystkim zasobno艣ci ich portfeli. Popularno艣膰 z pewno艣ci膮 zyskaj膮 te platformy sprzeda偶owe, kt贸re proponuj膮 przyst臋pne ceny, oferuj膮 zni偶ki i promocje.

Nowa rzeczywisto艣膰 nie zmieni艂a oczekiwa艅 konsument贸w wzgl臋dem minimalizowania wp艂ywu聽 e-commerce na 艣rodowisko naturalne, kt贸re wyrazili w ubieg艂orocznej edycji cyklicznego raportu DPDgroup Barometr E-shopper. Przedstawiciele platform sprzeda偶owych, a tak偶e bran偶y kurierskiej w swojej strategii rozwoju musz膮 uwzgl臋dnia膰 rozwi膮zania maj膮ce ograniczy膰 emisj臋 dwutlenku w臋gla. DPDgroup, kt贸rej cz臋艣ci膮 jest DPD Polska, podejmuje od 2013 r. dzia艂ania redukuj膮ce wp艂yw聽 e-commerce na ekosystem i komfort lokalnych spo艂eczno艣ci. We wrze艣niu 2020 r. Grupa zobowi膮za艂a si臋 do 2025 znacz膮co obni偶y膰 艣lad w臋glowy dor臋cze艅 w wybranych europejskich miastach. DPD Polska w tym roku planuje wi臋c dalsze inwestowanie w niskoemisyjn膮 flot臋 pojazd贸w, rozw贸j nowego modelu logistycznego pozwalaj膮cego skr贸ci膰 trasy przejazd贸w, czy zag臋szczanie sieci DPD Pickup Oddzia艂贸w Miejskich, kt贸rych kurierzy dor臋czaj膮 paczki w spos贸b przyjazny mieszka艅com miast (np. rowerami, rowerami cargo czy pieszo).

Dzi艣 trudno nam jednoznacznie oceni膰, co przyniesie nam ten rok. Wiele zale偶y od sytuacji makroekonomicznej w Polsce i na 艣wiecie i zwi膮zanych z nimi nastroj贸w konsumenckich. W obliczu niewygasaj膮cej pandemii koronawirusa b臋dziemy stawia膰 przede wszystkim na bezpiecze艅stwo dor臋cze艅. Na bie偶膮co wyposa偶amy naszych kurier贸w w 艣rodki ochrony osobistej, nadal wykorzystujemy wprowadzone w jej wyniku usprawnienia, w tym procedur臋 dor臋czenia 鈥瀙od drzwi鈥, a w przypadku przesy艂ek 鈥瀌o r膮k w艂asnych鈥,鈥痾 wykorzystaniem unikalnego kodu PIN. Modyfikacje zyska艂y uznanie konsument贸w i najprawdopodobniej pozostan膮 w standardzie jako sensowne usprawnienia.

Konkurs Bizneswoman Roku Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 systematycznie wspieracie ju偶 od lat. Wspieranie kobiet jest wa偶ne dla filozofii Waszej marki?

Jako odpowiedzialny pracodawca zapewniamy niedyskryminuj膮ce, wolne od stereotyp贸w 艣rodowisko zawodowe. Wspieranie kobiet na rynku pracy wpisuje si臋 w nasz膮 polityk臋 r贸wno艣ci, kt贸ra stanowi podstaw臋 strategii zr贸wnowa偶onego rozwoju w DPD Polska i DPDgroup. Naszym celem jest zapewnienie kobietom i m臋偶czyznom przyjaznych warunk贸w do wykonywania dzia艂a艅 zawodowych oraz r贸wnych szans rozwoju swoich kompetencji i zdobywania kolejnych szczebli kariery.

Cho膰 艣rodowisko pracy w firmach logistycznych przez wielu postrzegane jest jako m臋skie, to w艂a艣nie panie zajmuj膮 w nich wysokie stanowiska mened偶erskie. W tej bran偶y liczy si臋 przede wszystkim profesjonalizm, decyzyjno艣膰, odpowiedzialno艣膰, a tak偶e empatia i umiej臋tno艣膰 trafnej oceny sytuacji. Dzi臋ki tym cechom kobiety doskonale odnajduj膮 si臋 w roli mened偶erek i liderek.

Cieszymy si臋, 偶e jako partner Konkursu Bizneswoman Roku mo偶emy inspirowa膰聽i motywowa膰 kobiety do osi膮gania kolejnych sukces贸w zawodowych.聽

Dzia艂asz na rzecz potrzebuj膮cych? A mo偶esz znasz kobiet臋, kt贸ra aktywnie dzia艂a spo艂ecznie? Zg艂o艣 si臋 lub nominuj w XII edycji konkursu Sukces Pisany Szmink膮 Bizneswoman Roku. Udzia艂 w konkursie jest bezp艂atny. Wi臋cej informacji na www.bizneswomanroku.pl.聽

Bizneswoman Roku 2020

Organizator:聽Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink膮
Partner strategiczny:聽Mastercard
Partner edukacyjny:聽Microsoft
Partnerzy kategorii:聽BNP Paribas, DPD Polska, Google Cloud, Henkel Polska, HUAWEI, IGT Poland, Skanska
Partner merytoryczny:聽Accenture
Partnerzy konkursu:聽CCC, emba@UW, Vital Voices, Humanites, Perspektywy, Humanites,聽Perspektywy Women in Tech, ABSL
Patronat Honorowy Konkursu:聽Prezydent Miasta Sto艂ecznego Warszawy
Patroni medialni:聽TVN Grupa Discovery, Polska Press Grupa, Onet, Forbes Women, Uroda 呕ycia, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, Polska Times

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close