Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Wigilia w firmie, w której pracują ludzie z różnych kultur – czy i jak ją organizować? Oto krótki poradnik, który pomoże rozwiać wątpliwości.

Wigilia w firmie, w której pracują ludzie z różnych kultur – czy i jak ją organizować? Oto krótki poradnik, który pomoże rozwiać wątpliwości.

Wigilia w firmie, w której pracują ludzie z różnych kultur
Food image created by Freepik

 

W wielu firmach ostatni tydzień przed świętami to czas firmowych spotkań i wigilii. W większości miejsc jest to już tradycja. Jest jednak coraz więcej firm, w których w zespole są osoby z różnych stron świata i różnych kultur. Czy skoro obchodzimy Boże Narodzenie powinniśmy też Chanukę? A co, jeśli w naszej firmie są osoby bezwyznaniowe? Oto kilka podpowiedzi.

W polskiej kulturze obchody świąt Bożego Narodzenia są bardzo silnie zakorzenione – w gronie rodzinnym spędzają je także osoby, które odżegnują się od jakiejkolwiek religii. Co jednak, gdy prowadzimy firmę wielonarodowościową i mamy w naszym zespole osoby z różnych stron świata – czy pokazać im, jak wygląda rodzima tradycja czy lepiej jest uniknąć zakłopotania i całkowicie zrezygnować ze świąt? A może są na to inne rozwiązania?

Okazja do integracji

Wbrew pozorom Boże Narodzenie jest niezwykle doceniane przez osoby z innych kręgów kulturowych. Obchodząc to święto pokazujemy, jak potrafimy się integrować, czym jest dla nas tradycja. Warto też wiedzieć, że nawet jeśli w naszej organizacji są osoby z innych krajów i różnych wyznań, to nie oczekują one od nas organizacji specjalnych uroczystości związanych z ich zwyczajami – osoby mieszkające i decydujące się na pracę w Polsce na ogół zdają sobie sprawę, z naszych chrześcijańskich obrzędów.

Osoby innych narodowości możemy też umiejętnie wprowadzić w nasze zwyczaje, co zdecydowanie wpłynie na wewnętrzną integrację. Jak to zrobić podpowiada Małgorzata Kusyk, partner Akademii Leona Koźmińskiego. – Ponieważ wraz z głębią relacji wzrasta zaufanie i zrozumienie, najlepiej porozmawiać z osobą, którą zapraszamy, na temat świątecznej tradycji w kulturze, z której pochodzi. Dobrym rozwiązaniem może być spotkanie w miejscu związanym kulturowo z naszym gościem lub, jeśli nie jest to możliwe, wyjście do restauracji, w której serwowane są tradycyjne potrawy z danej kultury. Pokażemy wtedy chęć poznania innych obyczajów i nawiązania dialogu.

– W zamian podzielmy się naszymi zwyczajami, pozwalając na obserwację i pozostawiając przestrzeń do zdecydowania, czy nasz gość chce aktywnie uczestniczyć w obrządkach organizowanych w firmie – dodaje ekspertka. Z perspektywy employer brandingu dla firmy o wielonarodowościowej strukturze to istotne, ponieważ pozwalamy poczuć się naszemu pracownikowi wyjątkowo, doceniamy go i traktujemy jako jednostkę, jednocześnie pozostawiamy miejsce, w którym może pokazać, co jest ważne dla niego.

To dobry krok do integracji i jednocześnie pokazania zarówno pracownikom, jak i przyszłym kandydatom, że firma, w której pracujemy, jest otwarta na nowe i nie boi się odmienności. W takim miejscu swój kawałek świata odnajdą zarówno osoby niewierzące, katolicy, jak i osoby z innych wyznań. Rozwiązuje to też problem organizacji firmowej wigilii – bo każdy członek organizacji sam może zdecydować, czy chce uczestniczyć w takim spotkaniu.

A może zamiast firmowej wigilii, spotkanie noworoczne?

Nowy Rok świętuje się podobnie prawie na całym świecie. Jeśli chcemy łagodnie wybrnąć ze spotkania powiązanego z religią, możemy zorganizować noworoczną imprezę. Jest mniej formalna i przede wszystkim pozwala pracownikom odprężyć się i bawić na neutralnym gruncie.

Spotkanie noworoczne można zorganizować na dwa sposoby – w biurze lub w lokalu. Ze względu na specyfikę imprezy lepszą opcją jest wyjście poza mury naszej organizacji. Pozwala to również pracownikom na mniej formalne zachowanie, co sprzyja ich otwarciu i dobrej zabawie, o którą przecież chodzi.

Podobnie jak spotkanie wigilijne, to także sposób na integrację i poznanie zespołu – możemy zobaczyć, jak nasi pracownicy się zachowują, porozmawiać z nimi o rzeczach niezwiązanych z pracą. Warto mieć jednak na uwadze, by wybierać miejsca, które pozwolą na swobodną rozmowę.

Zanim jednak zdecydujemy się na rezygnację ze świątecznej aury na rzecz hucznej imprezy noworocznej, warto porozmawiać o tym z pracownikami – W zarządzaniu projektami mamy narzędzie, które nazywa się kontraktem zespołu, czyli zbiór zasad, norm i zachowań, którymi kieruje się dana kultura organizacyjna – dodaje ekspertka. Oznacza to, że warto odbyć szczerą rozmowę i poznać preferencje grupy, z którą współpracujemy. Być może ważniejsza będzie dla nich wspólna kolacja niż całonocna impreza.

Nie lubisz składania życzeń? I na to jest sposób!

W okresie świąteczno-noworocznym najbardziej krępuje składanie życzeń. Bo czy wystarczy „wesołych Świąt i szczęśliwego Nowego Roku”, czy może powinniśmy dodać coś od siebie, indywidualnego dla każdej osoby? A co, jeśli ani nie lubimy składać życzeń, ani ich otrzymywać?

Wiele przedsiębiorstw wprowadza tak zwane życzenia zbiorowe – osoba, która jest na najwyższym stanowisku w firmie składa życzenia całemu zespołowi by uniknąć niezręcznej sytuacji. Największym faux pas jest jednak nawiązywanie do pracy. Choć podczas spotkania tym, co nas łączy jest organizacja, w której pracujemy, to jednak okres świąteczny jest czasem, gdy lepiej jest odnieść się do bardziej uniwersalnych wartości, jak zdrowie i szczęście niż udane i wspaniałe projekty, które wpłyną na rozwój spółki.

Warto też pamiętać o samej idei życzeń, czym są i po co je sobie składamy. – Niezależnie od okazji, życzenia muszą być prawdziwe, czyli wypływać z głębi serca. Im się lepiej znamy i rozumiemy, tym lepiej wiemy, czego sobie nawzajem życzyć. Osobiście lubię zarówno spersonalizowane życzenia, jak i podziękowania. Autentyczność to coś, co jest obecnie w cenie. Jeśli więc życzenia będą szczere, to zminimalizujemy ryzyko niezręcznej sytuacji – dodaje Małgorzata Kusyk.

Święta to piękny czas w polskiej tradycji. Widać to zwłaszcza w wewnętrznej integracji – ale warto zwrócić uwagę na to, jak wygląda nasza kultura organizacyjna. Zanim zdecydujemy się wyłożyć przysłowiowe serce na talerzu w tym czasie, lepiej jest poznać swoich pracowników i zorientować się co w tym okresie będzie dla nich najlepsze – czy pokazanie Polski od najlepszej strony czy wspólne podzielenie się międzykulturową radością.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera. Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji w postaci wiedzy biznesowej, zawodowej i psychologicznej, informacji o wydarzeniach, które organizujemy i  nowościach w serwisach SukcesPisanySzminka.pl i SukcesToJa.pl oraz informacji handlowych. Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-722) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.

Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!






Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close