wizyt├│wka

ÔÇ×Oto moja wizyt├│wkaÔÇŁ ÔÇô jak, kiedy i gdzie, ┼╝eby wykaza─ç si─Ö profesjonalizmem, a nie desperacj─ů

Joanna Jagielska

Etykieta biznesu istnieje po to, by regulowa─ç stosunki mi─Ödzy uczestnikami ┼╝ycia biznesowego. Ma ona na celu u┼éatwianie nawi─ůzywania relacji w pracy, kt├│re w efekcie daj─ů wi─Öcej korzy┼Ťci ni┼╝ znajomo┼Ť─ç jako taka, o czym wspomina┼éam ju┼╝ we wcze┼Ťniejszych artyku┼éach, do kt├│rych serdecznie zapraszam.

Niedoceniona wizyt├│wka

W tym wpisie przedstawi─Ö kolejn─ů kategori─Ö nauki o etykiecie w biznesie, kt├│ra moim zdaniem jest cz─Östo niedoceniana, co prowadzi dalej do niekomfortowych sytuacji. Wizyt├│wka. ÔÇ×Powiada si─Ö, ┼╝e wizyt├│wka jest tym prostsza, im wa┼╝niejszy jest jej w┼éa┼ŤcicielÔÇŁ[1] Nie jest ona jedynie kartonikiem, a czym┼Ť, co o nas ┼Ťwiadczy i powinna ┼Ťwiadczy─ç dobrze, w ko┼äcu nie bez powodu m├│wi si─Ö, ┼╝e ÔÇ×punktualno┼Ť─ç lub zaanga┼╝owanie jest nasz─ů wizyt├│wk─ůÔÇŁ.

Rodzaje wizyt├│wek

Wyr├│┼╝niamy wizyt├│wki u┼╝ywane w celach zawodowych oraz w administracji publicznej, czyli biznesowe oraz te u┼╝ywane w celach prywatnych ÔÇô indywidualne lub ma┼é┼╝e┼äskie. Skupi─Ö si─Ö na pierwszej kategorii.

Wymiary

Wizyt├│wka biznesowa powinna mie─ç wymiary standardowe, czyli oko┼éo 50×90 mm. Wiem, ┼╝e ka┼╝dy chce si─Ö wyr├│┼╝ni─ç i mo┼╝na naprawd─Ö pomys┼éowo zaprojektowa─ç w┼éasn─ů wizyt├│wk─Ö, bo w ko┼äcu ona ma przedstawi─ç nas i nasz─ů firm─Ö, jednak pami─Öta─ç nale┼╝y, ┼╝e wi─Ökszo┼Ť─ç standardowych wizytownik├│w posiada wymiary 65×110 mm, wi─Öc wi─Ökszy kartonik mo┼╝e si─Ö po prostu w nim nie zmie┼Ťci─ç. Nikt chyba nie chce ryzykowa─ç, ┼╝e jego wizyt├│wka trafi do tylnej kieszeni spodni, na kt├│rej osoba obdarowana kartonikiem z naszymi danymi zaraz usi─ůdzie lub zapomni jej wyj─ů─ç przed oddaniem spodni do prania i go zniszczy.

Wygl─ůd

Kwestia wygl─ůdu wizyt├│wki to temat, kt├│remu warto po┼Ťwi─Öci─ç najwi─Öcej wi─Öcej czasu i uwagi. Praktycy etykiety, na kt├│rych mo┼╝emy trafi─ç pe┼éni─ůc obowi─ůzki s┼éu┼╝bowe, doceniaj─ů klasyk─Ö i minimalizm i proponuj─Ö, aby takie zasady przyj─ů─ç podczas projektowania wizyt├│wki. Unikaj─ůc prze┼éadowania, wizyt├│wka powinna zawiera─ç podstawowe dane:

  • imi─Ö i nazwisko (dopuszczalny jest tytu┼é/stopie┼ä naukowy ÔÇô doktor lub profesor, ale podanie tytu┼éu zawodowego ÔÇô magister lub licencjat jest zb─Ödne),
  • zajmowane stanowisko,
  • adres firmowy (do korespondencji),
  • adres strony internetowej,
  • adres email firmy,
  • telefon kontaktowy (najcz─Ö┼Ťciej stacjonarny) i FAX,
  • opcjonalnie ÔÇô numer telefonu kom├│rkowego.

Numer telefonu

Odnosz─ůc si─Ö do ostatniego punktu – etykieta w biznesie przewiduje brak konieczno┼Ťci zamieszczania swojego telefonu kom├│rkowego. Nie b─Ödzie wi─Öc b┼é─Ödem, je┼Ťli nie podamy numeru bezpo┼Ťrednio do siebie. Taki zabieg jest cz─Östo stosowany przez przedstawicieli stanowisk wy┼╝szej rangi i pokierowane jest zwyczajnym pragmatyzmem. Numer kom├│rkowy mo┼╝emy poda─ç osobom bli┼╝szym, z kt├│rymi na pewno chcemy utrzyma─ç sta┼éy i bezpo┼Ťredni kontakt. W innych przypadkach wystarczy kontakt mailowy lub za po┼Ťrednictwem sekretarki – wcale nie b─Ödzie to oznak─ů braku szacunku i nie powinno by─ç to tak odebrane. Pami─Ötajmy r├│wnie┼╝, aby powy┼╝sze dane zamieszcza─ç na stronie recto, zostawiaj─ůc stron─Ö verso pust─ů. ┬á

Gramatura wizyt├│wki

Powinna mie┼Ťci─ç si─Ö w zakresie 250 ÔÇô 300 g. Chodzi o odporno┼Ť─ç i wytrzyma┼éo┼Ť─ç, bo w ko┼äcu nie chcemy, aby nasz kartonik uleg┼é zniszczeniu po kilku tygodniach lub gdy przekazywana jest dalej z r─ůk do r─ůk, podczas polecania naszych us┼éug przez osoby trzecie. Je┼Ťli dajemy wizyt├│wk─Ö, to robimy to po to, aby zostawi─ç po sobie d┼éugotrwa┼éy ┼Ťlad. Kolorystyka wizyt├│wki jest wa┼╝na ÔÇô im czytelniejsza tym lepiej, dlatego warto zachowa─ç elegancj─Ö i klasyk─Ö i postawi─ç na kolor bia┼éy. Ciemny papier uniemo┼╝liwia robienie ewentualnych notatek, kt├│re dozwolone s─ů tylko w wyj─ůtkowych sytuacjach, a mianowicie gdy osoba wy┼╝sza rang─ů, od kt├│rej dostali┼Ťmy bilet wizytowy sam zaproponuje, aby zapisa─ç jego numer telefonu lub aktualny adres firmy, kt├│ry niedawno si─Ö zmieni┼é. Uwa┼╝am, ┼╝e dla ┼éatwej identyfikacji, niewielki fragment wizyt├│wki mo┼╝e przedstawia─ç kolorystyk─Ö charakterystyczn─ů dla naszej firmy.

Kiedy nast─Öpuje wymiana wizyt├│wek?

Nie ma jednego ustalonego momentu na t─Ö czynno┼Ť─ç. Na pewno nie robimy tego w czasie posi┼éku, kt├│ry ma by─ç przyjemno┼Ťci─ů i chwil─ů na rozmow─Ö, a nie wymian─Ö kartonik├│w. W Polsce precedencja ma istotne znaczenie, dlatego pami─Öta─ç nale┼╝y, ┼╝e wymian─Ö wizyt├│wek inicjuje osoba wy┼╝sza rang─ů (podobnie by┼éo w przypadku witania i przedstawiania si─Ö) lub na tym samym stanowisku. Nie wciskajmy biletu wizytowego na si┼é─Ö, je┼Ťli osoba zajmuj─ůca wy┼╝sze od nas stanowisko nie zaproponuje wymiany danych kontaktowych. Podaj─ůc wizyt├│wk─Ö r├│bmy to oczywi┼Ťcie do r─Öki w taki spos├│b, aby nasze dane by┼éy od razu widoczne, a wi─Öc drukiem w stron─Ö odbiorcy, ┼╝eby nie trzeba by┼éo kr─Öci─ç i walczy─ç z kartonikiem. Odbieraj─ůc wizyt├│wk─Ö nie chowajmy jej od razu do kieszeni ani nie rzucajmy ostentacyjnie na biurko. Dajmy sobie chwil─Ö na zapoznanie si─Ö z jej tre┼Ťci─ů, to jest wa┼╝ne, by w ten spos├│b okaza─ç szacunek drugiej osobie.

Wizyt├│wka to nie ulotka

I o tym nale┼╝y zawsze pami─Öta─ç. Przekazuj─ůc wizyt├│wk─Ö r├│bmy to tak, aby druga strona wiedzia┼éa, ┼╝e ma do czynienia z do┼Ťwiadczon─ů osob─ů, b─Öd─ůc─ů dobrym kandydatem do wsp├│┼épracy.

O autorce

Joanna Jagielska, z wykszta┼écenia logistyk z wieloletnim do┼Ťwiadczeniem w korporacji. Aktualnie studiuje prawo i pracuje w s─ůdzie rejonowym. Posiada certyfikat z kursu w zakresie Etykiety w Biznesie, Savoir-Vivre oraz Protoko┼éu Dyplomatycznego z Europejskiej Akademii Dyplomacji. Wi─Öcej na Instagramie: https://www.instagram.com/joanna_jagielska_/

Bibliografia

[1] Woc┼éaw Wojciech ÔÇ×Etykieta w biznesie, czyli jak u┼éatwi─ç sobie ┼╝ycie w pracyÔÇŁ, wyd. Bosz, Olszanica 2018