Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Własna firma to więcej możliwości

Własna firma to więcej możliwości

Rozpoczynamy cykl “Mój pomysł na biznes”. Przeczytaj rozmowę z Aleksandrą Paczkowską-Borkowską, założycielką marki be organic.

Rozpoczynamy cykl „Mój pomysł na biznes”! Przedstawimy w nim kobiety, które postanowiły wziąć sprawy w swoje ręce i założyć własne firmy. Jaki mają pomysł na biznes? Co daje im możliwość prowadzenia własnego biznesu? Jakim wyzwaniom i trudnościom muszą stawić czoła?

W pierwszej odsłonie zapraszamy do przeczytania rozmowy z Aleksandrą Paczkowską-Borkowską. Założycielka marki be organic, firmy produkującej naturalne kosmetyki apteczne opowiada skąd pomysł na tworzenie kosmetyków organicznych, dlaczego zdecydowała się na stworzenie firmy rodzinnej, czy da się prowadzić firmę zgodną z ideą slow biznes i czy dobrze jest być swoim własnym szefem.

Kobiety często mają opory przed zakładaniem firmy. Boją się ryzyka. Jest się czego bać?

To naturalne, szczególnie, jeśli warunki nie są sprzyjające. Zwykle potrzebny jest kapitał, ale czasem wystarczy dobry pomysł i umiejętność przekonania do niego potencjalnego inwestora. Dla kobiety w każdym wieku własna firma to jednak większa elastyczność, więcej możliwości swobodnego planowania, więcej przestrzeni dla rodziny. Nie dlatego, że jest mniej pracy: zwykle jest jej nawet więcej niż na etacie, ale czas pracy można kształtować według własnego uznania – tak, by móc opiekować się dziećmi czy wnukami nie rezygnując z aktywnego życia zawodowego. Zachęcam do odwagi, podejmowania ryzyka: bez względu na losy własnej firmy, nauka płynąca z jej prowadzenia jest bezcenna.

Przez wiele lat pracowała Pani w korporacjach. Doświadczenia tam zdobyte przydały się w tworzeniu i prowadzeniu własnego biznesu?

Przez ćwierć wieku byłam związana z rynkiem farmaceutycznym na wszystkich etapach łańcucha dostaw: od produkcji, poprzez dystrybucję hurtową, po sprzedaż detaliczną. Moje doświadczenie zawodowe związane było z wypełnianiem obowiązków prezesa zarządu Cefarmu Poznań, później centrali Polskiej Grupy Farmaceutycznej, a ostatnio – prezesa zarządu DOZ S.A., spółki zarządzającej siecią Aptek Dbam o Zdrowie. Samodzielność, myślenie i działanie w długoterminowej perspektywie, zarządzanie zespołem, motywowanie go oraz rozwijanie kreatywności jego członków to cechy, które pomagają mi na co dzień w tworzeniu mojej marki.

Mówi się, że kobiety tworzą własne firmy nie tylko dla pieniędzy, ale także po to, żeby rozwiązać jakiś problem i odpowiedzieć na konkretne potrzeby. Jak było w Pani przypadku?

Zawodową zmianę frontu poprzedziło w moim przypadku uważne obserwowanie własnych refleksji towarzyszących mi w trakcie kosmetycznych zakupów. Sięgając po marki z tzw. górnej półki często zastanawiałam się, czy naprawdę są warte swojej ceny, a ich skuteczność jest faktem, czy też może efekt działania jest potęgowany marketingową siłą marek. Kolejna inspiracja pojawiła się podczas podróży do Indii. Tam zachwyciłam się naturalną pielęgnacją. Tak powstał pomysł stworzenia marki, która zaoferuje wysoką jakość, naturalną skuteczność i bezpieczeństwo bez szkody dla środowiska, pozostając jednocześnie szeroko dostępna.

Co Panią zainteresowało w idei slow biznes?

Uwierzyłam w jej sens. Niewątpliwie ważny jest aspekt związany z kreatywnością, elastycznością i realną możliwością przedstawienia odpowiedzi na konkretny problem. W naszym przypadku – produkcji kosmetyków organicznych – to także poczucie misji, które można porównać do upowszechniania zdrowej diety, aktywnego stylu życia, konieczności ochrony środowiska: większość z nas dobrze wie, że powinna zdrowo jeść, ćwiczyć i sortować śmieci; teraz potrzebny nam jest nawyk sprawdzania, co nakładamy na skórę. Mimo, że organizacja slow-biznesu nie jest tak bardzo slow, jak mogłoby się wydawać, fakt, że marka spełnia obietnice i zwraca uwagę na kilka ważnych aspektów jest dla mnie źródłem ogromnej satysfakcji.

Tworzycie firmę rodzinną. Jak na prowadzenie biznesu wpływa szersza perspektywa – matki i córki?

Muszę przyznać, że prowadzenie rodzinnej firmy było moim marzeniem. Szczęśliwie córka w pełni podziela moje poglądy na temat naturalnej pielęgnacji, postawy proekologicznej i współtworzenia marki. Wspieramy się nawzajem i zawsze chciałam, aby Marta zechciała kontynuować to, co wspólnie tworzymy. Obie świadomie pielęgnujemy bardzo bliskie, szczere i motywujące relacje. Mam nadzieję, że tak będzie zawsze.

A jakie pojawiają się wyzwania, kiedy realizuje się taki model biznesowy?

Pozostawienie domowych problemów tam, gdzie ich miejsce, czyli w domu. Czasami zgoda na posiadanie własnego punktu widzenia, którego nie rozumiemy. Niekiedy poskromienie wygórowanych wymagań, które narzucamy sobie w ramach rodzinnego związku. Taki model musi mierzyć się z wielkimi emocjami, których ze względu na bliskość nie chcemy poskramiać – inaczej funkcjonujemy w otoczeniu osób, z którymi łączą nas wyłącznie relacje zawodowe, a inaczej w rodzinie. Na szczęście w naszym przypadku działamy jak bardzo zgrany tandem.

Czy w przypadku kosmetyków organicznych da się połączyć jakość i przystępną cenę?

Wierzymy, że nasze kosmetyki gwarantują takie właśnie połączenie. Certyfikowane, produkowane pod ścisłą kontrolą komponenty roślinne nie mogą konkurować cenowo z ich syntetycznymi odpowiednikami – ich produkcja jest bardziej kosztowna i wymagająca. Ale nie popadajmy w przesadę – zaawansowane składniki syntetyczne tworzone w laboratoriach też nie mają najniższych cen.

Jak przekonać Polki, żeby częściej zaczęły sięgać po kosmetyki organiczne? Niektóre kobiety odstrasza cena, inne nie mają zaufania, że te kosmetyki różnią się czymś od tych nieorganicznych.

Coraz więcej Polek przekonuje się do ich używania. Są świadome procesów towarzyszących globalnej produkcji kosmetyków, chcą myśleć o ochronie natury i żyć z nią blisko. Trend fascynacji naturalnością w pielęgnacji urody nie jest niczym nowym. Kilka lat temu pojawił się w USA, dotarł do Europy i upowszechnia się także w Polsce, podobnie jak dobra moda na aktywny styl życia czy zdrowe odżywianie. Źródłem tej zmiany jest brak zaufania do koncernów kosmetycznych, które zmęczyły nas wszechobecnym agresywnym marketingiem. Każdego dnia z reklam dowiadujemy się, że potrzebujemy bardzo dużej liczby rozmaitych kosmetyków, podczas gdy tak naprawdę najbardziej lubimy i najlepsze dla są nas nieskomplikowane wybory. Natura też skłania się ku prostocie. Pozostaje edukacja prowadzona małymi krokami i spełnianie obietnic marki.

Co dla Pani jest sukcesem?

Elastyczność, która pozwala na połączenie pracy, pasji i życia osobistego. Poczucie wpływu na upowszechnianie się dobrych i zdrowych nawyków konsumenckich i ekologicznych. Radość, którą definiuje zadowolenie osób korzystających z kosmetyków naszej firmy. Rozwój i nieustanna nauka, napięcie intelektualne, ciągłe poszukiwanie, udoskonalanie to też źródło ogromnej satysfakcji. Mam poczucie, że wybrany kierunek był więcej niż tylko słuszny – był oczekiwany.

Gdzie widzi Pani siebie i firmę za pięć lat?
Moje plany są związane z rozwojem marki be organic – jest przecież tyle do zrobienia! Nowe receptury, nowe formy aplikacji, nowe substancje aktywne – to z pewnością zabierze nam wiele czasu.

***
Kosmetyki be organic nie są testowane na zwierzętach. Zostały docenione w tym roku przez magazyn Twój Styl, który wyróżnił serię kosmetyków do pielęgnacji ciała nagrodą „Doskonałość Roku 2015”.

Więcej na beorganic.com.pl

***

Prowadzisz firmę? Masz nowatorski lub kreatywny pomysł na biznes? Chciałabyś się podzielić swoim doświadczeniem? Najciekawsze pomysły opiszemy. Napisz do mnie: dk@sukcespisanyszminka.pl

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close