Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Czy kobiety są przygotowane na nową rzeczywistość?

Czy kobiety są przygotowane na nową rzeczywistość?

pomysły z rozmów rekrutacyjnych
Business image created by Jcomp - Freepik.com

 

 

Rewolucja technologiczna stała się faktem. W nowej rzeczywistości i nowej gospodarce o sukcesie ludzi, firm i całych państw zadecyduje umiejętność wdrożenia i efektywnego wykorzystania nowych technologii. #WomanUpdate to ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna organizowana przez Future Collars i wspierana przez kilkadziesiąt firm i instytucji, dzięki której każda kobieta, bez względu na doświadczenie, wiek czy miejsce zamieszkania, ma szansę opuścić swoje dotychczasowe ramy i zdobyć kompetencje przyszłości. W czasach, kiedy jedyną pewną jest zmiana – największą siłą oraz gwarantem zawodowego spełnienia i bezpieczeństwa finansowego są gotowość do ciągłego rozwoju
i zdobywanie nowych umiejętności.

Nowa post-covidowa rzeczywistość

Pandemia wywoła kryzys gospodarczy, którego skali i skutków nie jesteśmy w stanie ocenić. Jednak to, co widać już gołym okiem to gwałtowne przyspieszenie i intensyfikacja transformacji cyfrowej, która mocno zmieni rynek pracy i redefiniuje rolę człowieka w różnych  procesach. Nie bez znaczenia jest również fakt, że kryzys pandemiczny uderza mocno w sfeminizowane sektory gospodarki. W Polsce w branżach narażonych na konsekwencje kryzysu pracuje łącznie 3 mln kobiet. Z czego aż 1,2 mln znajduje zatrudnienie w usługach, handlu hurtowym i detalicznym. Kobiety stanowią również liczną reprezentację w sektorach zagrożonych automatyzacją, szczególnie w bankowości i finansach.[1] Mając na uwadze wymienione okoliczności i fakt, że poziom kompetencji cyfrowych wśród osób dorosłych plasuje Polskę w ogonie Europy – zajmujemy 22 miejsce wśród 28 krajów Unii Europejskiej[2] – kobiety powinny jak najszybciej zintensyfikować rozwój zawodowy skupiony na kluczowych kompetencjach. Tym bardziej, że według szacunków aż 160 milionów kobiet na świecie będzie musiało zmienić zawód lub stanowisko pracy[3].

Kryzys jest jednak nie tylko zagrożeniem, ale również i szansą na ciekawszą i bardziej satysfakcjonującą pracę. Kluczem do bezpiecznej przyszłości, stabilnego zawodu czy dobrych zarobków są kompetencje przyszłości, do których zaliczamy umiejętności cyfrowe i techniczne oraz zdolności poznawcze i społeczne[4]. Warto inwestować w ich nabywanie i stale je podnosić, aby nadążać za zmieniającym się światem. W budowaniu tej świadomości, jak również w przekładaniu wiedzy na praktykę ma pomóc kobietom kampania społeczna #WomanUpdate, organizowana przez Future Collars i finansowana w ramach programu NESsT Empowers.

#WOMANUPDATE – opuść ramy i rozpocznij proces aktualizacji

Celem kampanii #WomanUpdate jest dotarcie do kobiet, które chciałyby się przebranżowić, zdobyć kompetencje przyszłości, a tym samym – zmienić kurs swojego zawodowego życia. A także do tych, które dotychczas były wykluczone cyfrowo, ale pod wpływem przyspieszonej rewolucji technologicznej czy też kryzysu post-covidowego, nie mają już wyjścia i dla swojego własnego dobra powinny otworzyć się na świat nowych technologii. Zarówno w przypadku jednych, jak i drugich, kampania jest bazą praktycznej wiedzy i drogowskazem w kontekście możliwych ścieżek rozwoju i dalszej kariery. Na potrzeby akcji powstała dedykowana strona – http://womenupdate.org, gdzie znajdują się: bezpłatny poradnik dla kobiet, które chcą zdobyć kompetencje przyszłości, dostęp do darmowych lekcji z kompetencji cyfrowych, w tym m.in. z zakresu: programowania, social mediów, digitalu, liczne materiały edukacyjne, wywiady z kobietami, które przebranżowienie mają już za sobą oraz liderkami w świecie IT. W ramach kampanii został również uruchomiony konkurs, w którym do wygrania są testy osobowościowe i konsultacje z doradcami kariery.

Kobiety mają wysoko rozwinięte kompetencje emocjonalne, które pozwalają im w fenomenalny sposób radzić sobie ze zmianami i niepewnością, ułatwiają pracę w grupie i przejmowanie odpowiedzialności. Do pełnego zestawu kompetencji przyszłości brakuje im zatem wyłącznie tych cyfrowych, do których zdobywania chcemy je zachęcić za sprawą naszej kampanii – mówi Joanna Pruszyńska-Witkowska, współzałożycielka i wiceprezes Future Collars, inicjatorka kampanii #WomanUpdate i finalistka VII edycji Konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku.

Zmiana jest siłą, siła jest kobietą

W procesie zwiększania obecności kobiet w branży IT i tym samym zwiększania różnorodności w firmach, kluczowe jest zapewnienie kobietom dostępu do wysokiej jakości edukacji, możliwości uczenia się przez całe życie oraz miejsc pracy, które pozwolą im aktywnie uczestniczyć w życiu społeczeństwa na każdym etapie. I wbrew temu, co zwykło się powtarzać, że „IT to nie jest branża dla kobiet” jest wprost przeciwnie. Choć liczby, niecałe 15% kobiet zatrudnionych w całym sektorze IT w Polsce, w Europie – 16,7% – wyraźnie wzmacniają ten stereotyp[5].

Jesteśmy przekonane, że kampania #WomanUpdate i wszystko co za nią idzie, są kobietom bardzo potrzebne. Mam na myśli zarówno solidną bazę praktycznej wiedzy, jak i rekomendacje co do systemowych rozwiązań przy współpracy rządu i biznesu na rzecz tworzenia otwartego systemu edukacyjnego, służącego rozwojowi kompetencji zawodowych kobiet. Ważne, żebyśmy wszyscy pamiętali, że przeciwieństwem sukcesu nie jest porażka, a brak działania – pointuje Beata Jarosz, współzałożycielka, prezes Future Collars, inicjatorka kampanii #WomanUpdate.

W ramach kampanii już wkrótce zostanie opublikowany raport pt. „Cyfrowy klucz do przyszłości zawodowej. Kobiety na rynku pracy w post-covidowej rzeczywistości” opracowany przez DELab – interdyscyplinarny instytut badawczy Uniwersytetu Warszawskiego oraz Instytut Innowacyjna Gospodarka INGOS. Pojawią się w nim analizy i dane dotyczące kierunku zmian na rynku pracy wywołanych przez pandemiczny kryzys gospodarczy oraz przyspieszoną cyfryzację, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji kobiet.

***

[1] Badania DELab UW, obliczenia na podstawie danych Eurostatu (LFS) i metodologii ILO 2020.

[2] https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/human-capital

[3] McKinsey, The future of women at work. Transitions in the age of automation, McKinsey Global Institute 2019, https://www.mckinsey.com/featured-insights/gender-equality/the-future-of-women-at-work-transitions-in-the-age-of-automation.

[4] Oprac. na podstawie: https://www.delab.uw.edu.pl/wpcontent/uploads/2019/09/Kompetencje_przyszlosci_Raport_DELabUW.pdf

[5] Country Reports | Women in Digital scoreboard (2018) https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/country-reports-women-digital-scoreboard

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

[newsletter_form type="minimal"]

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close