pomys艂y z rozm贸w rekrutacyjnych

Czy kobiety s膮 przygotowane na now膮 rzeczywisto艣膰?

Jolanta Grabowska

Rewolucja technologiczna sta艂a si臋 faktem. W nowej rzeczywisto艣ci i nowej gospodarce o sukcesie ludzi, firm i ca艂ych pa艅stw zadecyduje umiej臋tno艣膰 wdro偶enia i efektywnego wykorzystania nowych technologii. #WomanUpdate to og贸lnopolska kampania informacyjno-edukacyjna organizowana przez Future Collars i wspierana przez kilkadziesi膮t firm i instytucji, dzi臋ki kt贸rej ka偶da kobieta, bez wzgl臋du na do艣wiadczenie, wiek czy miejsce zamieszkania, ma szans臋 opu艣ci膰 swoje dotychczasowe ramy i zdoby膰 kompetencje przysz艂o艣ci. W czasach, kiedy jedyn膮 pewn膮 jest zmiana - najwi臋ksz膮 si艂膮 oraz gwarantem zawodowego spe艂nienia i bezpiecze艅stwa finansowego s膮 gotowo艣膰 do ci膮g艂ego rozwoju i zdobywanie nowych umiej臋tno艣ci.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Nowa post-covidowa rzeczywisto艣膰

Pandemia wywo艂a kryzys gospodarczy, kt贸rego skali i skutk贸w nie jeste艣my w stanie oceni膰. Jednak to, co wida膰 ju偶 go艂ym okiem to gwa艂towne przyspieszenie i intensyfikacja transformacji cyfrowej, kt贸ra mocno zmieni rynek pracy i redefiniuje rol臋 cz艂owieka w r贸偶nych聽 procesach. Nie bez znaczenia jest r贸wnie偶 fakt, 偶e kryzys pandemiczny uderza mocno w sfeminizowane sektory gospodarki. W Polsce w bran偶ach nara偶onych na konsekwencje kryzysu pracuje 艂膮cznie 3 mln kobiet. Z czego a偶 1,2 mln znajduje zatrudnienie w us艂ugach, handlu hurtowym i detalicznym. Kobiety stanowi膮 r贸wnie偶 liczn膮 reprezentacj臋 w sektorach zagro偶onych automatyzacj膮, szczeg贸lnie w bankowo艣ci i finansach.[1] Maj膮c na uwadze wymienione okoliczno艣ci i fakt, 偶e poziom kompetencji cyfrowych w艣r贸d os贸b doros艂ych plasuje Polsk臋 w ogonie Europy 鈥 zajmujemy 22 miejsce w艣r贸d 28 kraj贸w Unii Europejskiej[2] 鈥 kobiety powinny jak najszybciej zintensyfikowa膰 rozw贸j zawodowy skupiony na kluczowych kompetencjach. Tym bardziej, 偶e wed艂ug szacunk贸w a偶 160 milion贸w kobiet na 艣wiecie b臋dzie musia艂o zmieni膰 zaw贸d lub stanowisko pracy[3].

Kryzys jest jednak nie tylko zagro偶eniem, ale r贸wnie偶 i szans膮 na ciekawsz膮 i bardziej satysfakcjonuj膮c膮 prac臋. Kluczem do bezpiecznej przysz艂o艣ci, stabilnego zawodu czy dobrych zarobk贸w s膮 kompetencje przysz艂o艣ci, do kt贸rych zaliczamy umiej臋tno艣ci cyfrowe i techniczne oraz zdolno艣ci poznawcze i spo艂eczne[4]. Warto inwestowa膰 w ich nabywanie i stale je podnosi膰, aby nad膮偶a膰 za zmieniaj膮cym si臋 艣wiatem. W budowaniu tej 艣wiadomo艣ci, jak r贸wnie偶 w przek艂adaniu wiedzy na praktyk臋 ma pom贸c kobietom kampania spo艂eczna #WomanUpdate, organizowana przez Future Collars i finansowana w ramach programu NESsT Empowers.

#WOMANUPDATE 鈥 opu艣膰 ramy i rozpocznij proces aktualizacji

Celem kampanii #WomanUpdate jest dotarcie do kobiet, kt贸re chcia艂yby si臋 przebran偶owi膰, zdoby膰 kompetencje przysz艂o艣ci, a tym samym 鈥 zmieni膰 kurs swojego zawodowego 偶ycia. A tak偶e do tych, kt贸re dotychczas by艂y wykluczone cyfrowo, ale pod wp艂ywem przyspieszonej rewolucji technologicznej czy te偶 kryzysu post-covidowego, nie maj膮 ju偶 wyj艣cia i dla swojego w艂asnego dobra powinny otworzy膰 si臋 na 艣wiat nowych technologii. Zar贸wno w przypadku jednych, jak i drugich, kampania jest baz膮 praktycznej wiedzy i drogowskazem w kontek艣cie mo偶liwych 艣cie偶ek rozwoju i dalszej kariery. Na potrzeby akcji powsta艂a dedykowana strona – http://womenupdate.org, gdzie znajduj膮 si臋: bezp艂atny poradnik dla kobiet, kt贸re chc膮 zdoby膰 kompetencje przysz艂o艣ci, dost臋p do darmowych lekcji z kompetencji cyfrowych, w tym m.in. z zakresu: programowania, social medi贸w, digitalu, liczne materia艂y edukacyjne, wywiady z kobietami, kt贸re przebran偶owienie maj膮 ju偶 za sob膮 oraz liderkami w 艣wiecie IT. W ramach kampanii zosta艂 r贸wnie偶 uruchomiony konkurs, w kt贸rym do wygrania s膮 testy osobowo艣ciowe i konsultacje z doradcami kariery.

Kobiety maj膮 wysoko rozwini臋te kompetencje emocjonalne, kt贸re pozwalaj膮 im w fenomenalny spos贸b radzi膰 sobie ze zmianami i niepewno艣ci膮, u艂atwiaj膮 prac臋 w grupie i przejmowanie odpowiedzialno艣ci. Do pe艂nego zestawu kompetencji przysz艂o艣ci brakuje im zatem wy艂膮cznie tych cyfrowych, do kt贸rych zdobywania chcemy je zach臋ci膰 za spraw膮 naszej kampanii – m贸wi Joanna Pruszy艅ska-Witkowska, wsp贸艂za艂o偶ycielka i wiceprezes Future Collars, inicjatorka kampanii #WomanUpdate i finalistka VII edycji Konkursu Sukces Pisany Szmink膮 Bizneswoman Roku.

Zmiana jest si艂膮, si艂a jest kobiet膮

W procesie zwi臋kszania obecno艣ci kobiet w bran偶y IT i tym samym zwi臋kszania r贸偶norodno艣ci w firmach, kluczowe jest zapewnienie kobietom dost臋pu do wysokiej jako艣ci edukacji, mo偶liwo艣ci uczenia si臋 przez ca艂e 偶ycie oraz miejsc pracy, kt贸re pozwol膮 im aktywnie uczestniczy膰 w 偶yciu spo艂ecze艅stwa na ka偶dym etapie. I wbrew temu, co zwyk艂o si臋 powtarza膰, 偶e 鈥濱T to nie jest bran偶a dla kobiet鈥 jest wprost przeciwnie. Cho膰 liczby, nieca艂e 15% kobiet zatrudnionych w ca艂ym sektorze IT w Polsce, w Europie 鈥 16,7% 鈥 wyra藕nie wzmacniaj膮 ten stereotyp[5].

Jeste艣my przekonane, 偶e kampania #WomanUpdate i wszystko co za ni膮 idzie, s膮 kobietom bardzo potrzebne. Mam na my艣li zar贸wno solidn膮 baz臋 praktycznej wiedzy, jak i rekomendacje co do systemowych rozwi膮za艅 przy wsp贸艂pracy rz膮du i biznesu na rzecz tworzenia otwartego systemu edukacyjnego, s艂u偶膮cego rozwojowi kompetencji zawodowych kobiet. Wa偶ne, 偶eby艣my wszyscy pami臋tali, 偶e przeciwie艅stwem sukcesu nie jest pora偶ka, a brak dzia艂ania聽鈥 pointuje Beata Jarosz, wsp贸艂za艂o偶ycielka, prezes Future Collars, inicjatorka kampanii #WomanUpdate.

W ramach kampanii ju偶 wkr贸tce zostanie opublikowany raport pt. 鈥濩yfrowy klucz do przysz艂o艣ci zawodowej. Kobiety na rynku pracy w post-covidowej rzeczywisto艣ci鈥 opracowany przez DELab – interdyscyplinarny instytut badawczy Uniwersytetu Warszawskiego oraz Instytut Innowacyjna Gospodarka INGOS. Pojawi膮 si臋 w nim analizy i dane dotycz膮ce kierunku zmian na rynku pracy wywo艂anych przez pandemiczny kryzys gospodarczy oraz przyspieszon膮 cyfryzacj臋, ze szczeg贸lnym uwzgl臋dnieniem sytuacji kobiet.

***

[1] Badania DELab UW, obliczenia na podstawie danych Eurostatu (LFS) i metodologii ILO 2020.

[2] https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/human-capital

[3] McKinsey, The future of women at work. Transitions in the age of automation, McKinsey Global Institute 2019, https://www.mckinsey.com/featured-insights/gender-equality/the-future-of-women-at-work-transitions-in-the-age-of-automation.

[4] Oprac. na podstawie: https://www.delab.uw.edu.pl/wpcontent/uploads/2019/09/Kompetencje_przyszlosci_Raport_DELabUW.pdf

[5] Country Reports | Women in Digital scoreboard (2018)

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close