pomys艂y z rozm贸w rekrutacyjnych

Czy kobiety s膮 przygotowane na now膮 rzeczywisto艣膰?

Jolanta Grabowska

Rewolucja technologiczna sta艂a si臋 faktem. W nowej rzeczywisto艣ci i nowej gospodarce o sukcesie ludzi, firm i ca艂ych pa艅stw zadecyduje umiej臋tno艣膰 wdro偶enia i efektywnego wykorzystania nowych technologii. #WomanUpdate to og贸lnopolska kampania informacyjno-edukacyjna organizowana przez Future Collars i wspierana przez kilkadziesi膮t firm i instytucji, dzi臋ki kt贸rej ka偶da kobieta, bez wzgl臋du na do艣wiadczenie, wiek czy miejsce zamieszkania, ma szans臋 opu艣ci膰 swoje dotychczasowe ramy i zdoby膰 kompetencje przysz艂o艣ci. W czasach, kiedy jedyn膮 pewn膮 jest zmiana - najwi臋ksz膮 si艂膮 oraz gwarantem zawodowego spe艂nienia i bezpiecze艅stwa finansowego s膮 gotowo艣膰 do ci膮g艂ego rozwoju i zdobywanie nowych umiej臋tno艣ci.

Nowa post-covidowa rzeczywisto艣膰

Pandemia wywo艂a kryzys gospodarczy, kt贸rego skali i skutk贸w nie jeste艣my w stanie oceni膰. Jednak to, co wida膰 ju偶 go艂ym okiem to gwa艂towne przyspieszenie i intensyfikacja transformacji cyfrowej, kt贸ra mocno zmieni rynek pracy i redefiniuje rol臋 cz艂owieka w r贸偶nych聽 procesach. Nie bez znaczenia jest r贸wnie偶 fakt, 偶e kryzys pandemiczny uderza mocno w sfeminizowane sektory gospodarki. W Polsce w bran偶ach nara偶onych na konsekwencje kryzysu pracuje 艂膮cznie 3 mln kobiet. Z czego a偶 1,2 mln znajduje zatrudnienie w us艂ugach, handlu hurtowym i detalicznym. Kobiety stanowi膮 r贸wnie偶 liczn膮 reprezentacj臋 w sektorach zagro偶onych automatyzacj膮, szczeg贸lnie w bankowo艣ci i finansach.[1] Maj膮c na uwadze wymienione okoliczno艣ci i fakt, 偶e poziom kompetencji cyfrowych w艣r贸d os贸b doros艂ych plasuje Polsk臋 w ogonie Europy 鈥 zajmujemy 22 miejsce w艣r贸d 28 kraj贸w Unii Europejskiej[2] 鈥 kobiety powinny jak najszybciej zintensyfikowa膰 rozw贸j zawodowy skupiony na kluczowych kompetencjach. Tym bardziej, 偶e wed艂ug szacunk贸w a偶 160 milion贸w kobiet na 艣wiecie b臋dzie musia艂o zmieni膰 zaw贸d lub stanowisko pracy[3].

Kryzys jest jednak nie tylko zagro偶eniem, ale r贸wnie偶 i szans膮 na ciekawsz膮 i bardziej satysfakcjonuj膮c膮 prac臋. Kluczem do bezpiecznej przysz艂o艣ci, stabilnego zawodu czy dobrych zarobk贸w s膮 kompetencje przysz艂o艣ci, do kt贸rych zaliczamy umiej臋tno艣ci cyfrowe i techniczne oraz zdolno艣ci poznawcze i spo艂eczne[4]. Warto inwestowa膰 w ich nabywanie i stale je podnosi膰, aby nad膮偶a膰 za zmieniaj膮cym si臋 艣wiatem. W budowaniu tej 艣wiadomo艣ci, jak r贸wnie偶 w przek艂adaniu wiedzy na praktyk臋 ma pom贸c kobietom kampania spo艂eczna #WomanUpdate, organizowana przez Future Collars i finansowana w ramach programu NESsT Empowers.

#WOMANUPDATE 鈥 opu艣膰 ramy i rozpocznij proces aktualizacji

Celem kampanii #WomanUpdate jest dotarcie do kobiet, kt贸re chcia艂yby si臋 przebran偶owi膰, zdoby膰 kompetencje przysz艂o艣ci, a tym samym 鈥 zmieni膰 kurs swojego zawodowego 偶ycia. A tak偶e do tych, kt贸re dotychczas by艂y wykluczone cyfrowo, ale pod wp艂ywem przyspieszonej rewolucji technologicznej czy te偶 kryzysu post-covidowego, nie maj膮 ju偶 wyj艣cia i dla swojego w艂asnego dobra powinny otworzy膰 si臋 na 艣wiat nowych technologii. Zar贸wno w przypadku jednych, jak i drugich, kampania jest baz膮 praktycznej wiedzy i drogowskazem w kontek艣cie mo偶liwych 艣cie偶ek rozwoju i dalszej kariery. Na potrzeby akcji powsta艂a dedykowana strona – http://womenupdate.org, gdzie znajduj膮 si臋: bezp艂atny poradnik dla kobiet, kt贸re chc膮 zdoby膰 kompetencje przysz艂o艣ci, dost臋p do darmowych lekcji z kompetencji cyfrowych, w tym m.in. z zakresu: programowania, social medi贸w, digitalu, liczne materia艂y edukacyjne, wywiady z kobietami, kt贸re przebran偶owienie maj膮 ju偶 za sob膮 oraz liderkami w 艣wiecie IT. W ramach kampanii zosta艂 r贸wnie偶 uruchomiony konkurs, w kt贸rym do wygrania s膮 testy osobowo艣ciowe i konsultacje z doradcami kariery.

Kobiety maj膮 wysoko rozwini臋te kompetencje emocjonalne, kt贸re pozwalaj膮 im w fenomenalny spos贸b radzi膰 sobie ze zmianami i niepewno艣ci膮, u艂atwiaj膮 prac臋 w grupie i przejmowanie odpowiedzialno艣ci. Do pe艂nego zestawu kompetencji przysz艂o艣ci brakuje im zatem wy艂膮cznie tych cyfrowych, do kt贸rych zdobywania chcemy je zach臋ci膰 za spraw膮 naszej kampanii – m贸wi Joanna Pruszy艅ska-Witkowska, wsp贸艂za艂o偶ycielka i wiceprezes Future Collars, inicjatorka kampanii #WomanUpdate i finalistka VII edycji Konkursu Sukces Pisany Szmink膮 Bizneswoman Roku.

Zmiana jest si艂膮, si艂a jest kobiet膮

W procesie zwi臋kszania obecno艣ci kobiet w bran偶y IT i tym samym zwi臋kszania r贸偶norodno艣ci w firmach, kluczowe jest zapewnienie kobietom dost臋pu do wysokiej jako艣ci edukacji, mo偶liwo艣ci uczenia si臋 przez ca艂e 偶ycie oraz miejsc pracy, kt贸re pozwol膮 im aktywnie uczestniczy膰 w 偶yciu spo艂ecze艅stwa na ka偶dym etapie. I wbrew temu, co zwyk艂o si臋 powtarza膰, 偶e 鈥濱T to nie jest bran偶a dla kobiet鈥 jest wprost przeciwnie. Cho膰 liczby, nieca艂e 15% kobiet zatrudnionych w ca艂ym sektorze IT w Polsce, w Europie 鈥 16,7% 鈥 wyra藕nie wzmacniaj膮 ten stereotyp[5].

Jeste艣my przekonane, 偶e kampania #WomanUpdate i wszystko co za ni膮 idzie, s膮 kobietom bardzo potrzebne. Mam na my艣li zar贸wno solidn膮 baz臋 praktycznej wiedzy, jak i rekomendacje co do systemowych rozwi膮za艅 przy wsp贸艂pracy rz膮du i biznesu na rzecz tworzenia otwartego systemu edukacyjnego, s艂u偶膮cego rozwojowi kompetencji zawodowych kobiet. Wa偶ne, 偶eby艣my wszyscy pami臋tali, 偶e przeciwie艅stwem sukcesu nie jest pora偶ka, a brak dzia艂ania聽鈥 pointuje Beata Jarosz, wsp贸艂za艂o偶ycielka, prezes Future Collars, inicjatorka kampanii #WomanUpdate.

W ramach kampanii ju偶 wkr贸tce zostanie opublikowany raport pt. 鈥濩yfrowy klucz do przysz艂o艣ci zawodowej. Kobiety na rynku pracy w post-covidowej rzeczywisto艣ci鈥 opracowany przez DELab – interdyscyplinarny instytut badawczy Uniwersytetu Warszawskiego oraz Instytut Innowacyjna Gospodarka INGOS. Pojawi膮 si臋 w nim analizy i dane dotycz膮ce kierunku zmian na rynku pracy wywo艂anych przez pandemiczny kryzys gospodarczy oraz przyspieszon膮 cyfryzacj臋, ze szczeg贸lnym uwzgl臋dnieniem sytuacji kobiet.

***

[1] Badania DELab UW, obliczenia na podstawie danych Eurostatu (LFS) i metodologii ILO 2020.

[2] https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/human-capital

[3] McKinsey, The future of women at work. Transitions in the age of automation, McKinsey Global Institute 2019, https://www.mckinsey.com/featured-insights/gender-equality/the-future-of-women-at-work-transitions-in-the-age-of-automation.

[4] Oprac. na podstawie: https://www.delab.uw.edu.pl/wpcontent/uploads/2019/09/Kompetencje_przyszlosci_Raport_DELabUW.pdf

[5] Country Reports | Women in Digital scoreboard (2018)