jak pisa膰 e-maile

Dlaczego kobiety rezygnuj膮 z uczenia si臋 nowych technologii?

Dominika Jajszczak

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

 

7 mln Polak贸w pracuje w bran偶ach nara偶onych na konsekwencje kryzysu gospodarczego wywo艂anego pandemi膮. 3 mln tej grupy stanowi膮 kobiety, dla kt贸rych skutki gospodarczo-spo艂eczne mog膮 by膰 szczeg贸lnie dotkliwe.

Sektory silnie sfeminizowane w kryzysie

Kryzys uderzy艂 w sektory silnie sfeminizowane 鈥撀爋d us艂ug, po edukacj臋, opiek臋 i sektor zdrowotny. Do tego dochodzi r贸wnie偶 gwa艂towna transformacja cyfrowa przedsi臋biorstw, kt贸re ju偶 teraz szukaj膮 oszcz臋dno艣ci, m.in. poprzez zast臋powanie najbardziej powtarzalnych proces贸w prac膮 maszyn i algorytm贸w. Jakie zagro偶enia dla pracuj膮cych kobiet nios膮 te zmiany? A jakie szanse i korzy艣ci mog膮 one przynie艣膰? Odpowiedzi m.in. na te pytania znajdziemy w raporcie 鈥Cyfrowy klucz do聽przysz艂o艣ci zawodowej. Kobiety na rynku pracy w kontek艣cie kryzysu gospodarczego鈥 opracowanym w ramach kampanii #WomanUpdate przez instytut badawczy Uniwersytetu Warszawskiego Digital Economy Lab (DELab) oraz Instytut Innowacyjna Gospodarka (INGOS).

Pandemia wywo艂a kryzys gospodarczy, kt贸rego skali i skutk贸w nie jeste艣my dzi艣 w stanie oszacowa膰. Jednak to co ju偶 wida膰 go艂ym okiem, to gwa艂towne przyspieszenie i intensyfikacja transformacji cyfrowej, kt贸ra mocno zmienia rynek pracy i redefiniuje rol臋 cz艂owieka w r贸偶nych procesach. W聽ostatnich miesi膮cach dosz艂o bowiem do wyostrzenia trend贸w, na kt贸re ju偶 dawno zwracali艣my uwag臋: automatyzacji i platformizacji 鈥 m贸wi prof. UW dr hab. Katarzyna 艢ledziewska, wsp贸艂autorka raportu, Dyrektor Zarz膮dzaj膮ca DELab, Wydzia艂 Nauk Ekonomicznych UW.

鈥 Praca, jak膮 dotychczas znali艣my, istotnie zmieni sw贸j charakter. Przekszta艂ceniu ulegn膮 formy zatrudnienia, a w dalszej perspektywie zostan膮 zmodyfikowane lub zupe艂nie znikn膮 te miejsca pracy, w kt贸rych wykonywane s膮 powtarzalne, rutynowe czynno艣ci i gdzie bardziej efektywne kosztowo b臋dzie u偶ycie maszyn 鈥 dodaje prof. UW dr hab. Renata W艂och, wsp贸艂autorka raportu, Koordynatorka DELab, Instytut Socjologii UW. Jak wynika z raportu, w sektorach zagro偶onych automatyzacj膮 liczn膮 reprezentacj臋 stanowi膮 r贸wnie偶 kobiety.

Nowa rzeczywisto艣膰 wyzwaniem dla sfeminizowanych sektor贸w gospodarki

Restrykcje zwi膮zane z pandemi膮 radykalnie ograniczy艂y mo偶liwo艣ci zarobkowe wsz臋dzie tam, gdzie podstaw膮 by艂 bezpo艣redni kontakt z drugim cz艂owiekiem 鈥 od szeroko rozumianego sektora us艂ug, przez turystyk臋 i kultur臋, po gastronomi臋 i sektor opieku艅czy 鈥 czyli tych sektor贸w, w kt贸rych stanowcz膮 grup臋 pracownik贸w tworz膮 kobiety:

  • 1,2 mln kobiet znajduje zatrudnienie w us艂ugach, handlu hurtowym i detalicznym, co stanowi 75% wszystkich pracownik贸w i jest jednym z najwy偶szych odsetk贸w w krajach wysoko rozwini臋tych.
  • 1 mln kobiet pracuje w przetw贸rstwie przemys艂owym, a 256 tys. w firmach prowadz膮cych dzia艂alno艣膰 zwi膮zan膮 z zakwaterowaniem i us艂ugami gastronomicznymi.
  • Kobiety znacznie intensywniej anga偶uj膮 si臋 r贸wnie偶 w opiek臋 nad dzie膰mi i wype艂nianie obowi膮zk贸w domowych: w Unii Europejskiej codzienn膮 opiek膮 nad dzie膰mi zajmuje si臋 92% kobiet i 68% m臋偶czyzn (w wieku 25-49 lat), a codziennym przygotowaniem posi艂k贸w lub聽pracami domowymi 79% kobiet 鈥 w聽por贸wnaniu do 34% m臋偶czyzn. Wi臋ksze obci膮偶enie obowi膮zkami domowymi dotyczy r贸wnie偶 kobiet pracuj膮cych zawodowo.

Dok艂adaj膮c do tego fakt, i偶 Polki nisko oceniaj膮 swoje umiej臋tno艣ci cyfrowe, a do bran偶y IT podchodz膮 wci膮偶 z du偶ym l臋kiem (zaledwie 15% pracownik贸w tego sektora to kobiety[1]) 鈥 zmiany staj膮 s膮 konieczne. Zw艂aszcza, 偶e poziom ponadpodstawowych kompetencji cyfrowych os贸b doros艂ych plasuje Polsk臋 na 25. miejscu w艣r贸d 28 kraj贸w Unii Europejskiej.

Dlaczego kobiety rezygnuj膮 z uczenia si臋 nowych technologii?

Jak wskazuje raport 鈥Cyfrowy klucz do聽przysz艂o艣ci zawodowej. Kobiety na rynku pracy w kontek艣cie kryzysu gospodarczego鈥, kobiety na og贸艂 maj膮 wysoko rozwini臋te kompetencje emocjonalne, kt贸re pozwalaj膮 radzi膰 sobie ze zmianami i niepewno艣ci膮, u艂atwiaj膮 prac臋 w grupie i przejmowanie odpowiedzialno艣ci. Krytyczne my艣lenie, rozwi膮zywanie z艂o偶onych problem贸w czy kreatywno艣膰 zawdzi臋czaj膮 natomiast umiej臋tno艣ciom poznawczym. Wyzwaniem jednak wci膮偶 pozostaje, w teorii 鈥瀟ylko鈥, a w praktyce 鈥瀉偶鈥 rozwini臋cie kompetencji cyfrowych. Skoro potencja艂 jest tak du偶y, to sk膮d ta blokada?

G艂贸wnym powodem rezygnacji kobiet z bran偶y technologicznej jest brak wiary we w艂asne si艂y, wzmocniony stereotypem, 偶e nie ma tam dla nich miejsca. Tymczasem prawda le偶y zupe艂nie gdzie indziej. My kobiety boimy si臋 tego, co jest nam nieznane. W po艂膮czeniu z wysokim poczuciem odpowiedzialno艣ci za podejmowane dzia艂ania 鈥 kt贸rych fina艂em musi by膰 sukces 鈥 cz臋sto zdarza nam si臋 rezygnowa膰 na starcie. Szybciej odpu艣cimy w poczuciu bycia niewystarczaj膮c膮, ni偶 damy sobie szans臋 na spr贸bowanie 鈥 m贸wi Joanna Pruszy艅ska-Witkowska, wsp贸艂za艂o偶ycielka i wiceprezes Future Collars, inicjatorka kampanii #WomanUpdate.

Kryzys to dobry czas na zmiany

Kryzys to wbrew pozorom dobry czas na wprowadzanie zmian, kt贸re w d艂u偶szej perspektywie mog膮 przyczyni膰 si臋 do zmniejszenia nier贸wno艣ci p艂ci na rynku pracy i zwi臋kszenia obecno艣ci kobiet w聽sektorze ICT. Firmy mog膮 odpowiedzie膰 na niego, oferuj膮c elastyczny, zdalny spos贸b pracy, jak i聽r贸wnie偶 wyposa偶aj膮c pracownik贸w w kompetencje po偶膮dane na rynku pracy. Z kolei pa艅stwo mo偶e wykorzysta膰 ten moment na rozw贸j szeroko dost臋pnego systemu edukacji ustawicznej, w ramach kt贸rego b臋dzie mo偶liwe dostosowanie kompetencji pracownik贸w do potrzeb cyfryzuj膮cej si臋 gospodarki.

Dane umieszczone w informacji prasowej zosta艂y zaczerpni臋te z raportu Cyfrowy klucz do聽przysz艂o艣ci zawodowej. Kobiety na rynku pracy w kontek艣cie kryzysu gospodarczego, kt贸ry jest do pobrania tu: https://womanupdate.org/dla-mediow.html

***

O KAMPANII #WOMANUPDATE

Celem kampanii #WomanUpdate zorganizowanej przez Future Collars jest dotarcie do kobiet, kt贸re chcia艂yby si臋 przebran偶owi膰, zdoby膰 kompetencje przysz艂o艣ci, a tym samym 鈥 zmieni膰 kurs swojego zawodowego 偶ycia. A tak偶e do tych, kt贸re dotychczas by艂y wykluczone cyfrowo, ale pod wp艂ywem przyspieszonej rewolucji technologicznej czy te偶 kryzysu post-covidowego, nie maj膮 ju偶 wyj艣cia i聽dla聽swojego w艂asnego dobra powinny otworzy膰 si臋 na 艣wiat nowych technologii. Zar贸wno w聽przypadku jednych, jak i drugich, kampania jest baz膮 praktycznej wiedzy i drogowskazem w聽kontek艣cie mo偶liwych 艣cie偶ek rozwoju i dalszej kariery. Na potrzeby akcji powsta艂a dedykowana strona – http://womenupdate.org, gdzie znajduj膮 si臋: bezp艂atny poradnik dla kobiet, kt贸re chc膮 zdoby膰 kompetencje przysz艂o艣ci, dost臋p do darmowych lekcji z kompetencji cyfrowych, w tym m.in. z zakresu: programowania, social medi贸w, digitalu, liczne materia艂y edukacyjne, wywiady z聽kobietami, kt贸re przebran偶owienie maj膮 ju偶 za sob膮 oraz liderkami w 艣wiecie IT.

[1] Country Reports | Women in Digital scoreboard (2018) https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/country-reports-women-digital-scoreboard

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close