Marta Wilczek

Czasem nie warto od razu rzuca膰 si臋 na g艂臋bok膮 wod臋

艢wiadomo艣膰 konieczno艣ci powstrzymania zmian klimatu jest coraz wi臋ksza, a rosn膮cy poziom 偶ycia pozwala skupi膰 si臋 nie tylko na konsumpcji, ale te偶 na ekologii. O ograniczaniu ilo艣ci 艣mieci, pasji do podr贸偶owania i prowadzeniu biznesu na skal臋 艣wiatow膮 w ma艂ej, rodzinnej firmie, rozmawiamy z Mart膮 Wilczek, wsp贸艂w艂a艣cicielk膮 firmy produkuj膮cej MALU, kt贸ra wprowadzi艂a na polski rynek woskowijki, i finalistk膮 13. edycji konkursu Bizneswoman Roku w kategorii Biznes Roku: przych贸d poni偶ej 10 mln z艂.

Prowadzisz firm臋 razem z m臋偶em, a wasz pomys艂 na biznes zacz膮艂 si臋 od podr贸偶y dooko艂a 艣wiata. Czemu akurat wtedy, co was zainspirowa艂o?

Oboje z m臋偶em jeszcze w 2012 roku wiedli艣my zwyk艂e 偶ycie, pracuj膮c na etat i 偶yj膮c szybkim tempem, jakie narzuca nam obecna rzeczywisto艣膰. Po艂膮czy艂a nas pasja do podr贸偶y, odkrywania 艣wiata i obserwowania go w spos贸b nieco bardziej 艣wiadomy. W 2014 roku, ju偶 jako ma艂偶e艅stwo, wyruszyli艣my w ponad 2-letni膮 autostopow膮 podr贸偶, kt贸ra powiod艂a nas przez 29 kraj贸w i 4 kontynenty.

Mogli艣my wtedy troch臋 zwolni膰 i przemy艣le膰 r贸偶ne aspekty 偶ycia. Cz臋sto pojawia艂 si臋 w naszych rozmowach temat wszechobecnych 艣mieci, bezmy艣lno艣ci ich generowania oraz tego, co pozostawimy po sobie kolejnym pokoleniom. To w艂a艣nie wtedy zacz臋li艣my dyskutowa膰 na temat mo偶liwych rozwi膮za艅 we w艂asnym 偶yciu.聽 Pomys艂 na woskowijki przywie藕li艣my z Australii i postanowili艣my, 偶e w naszym domu postaramy si臋 zacz膮膰 ograniczanie plastiku w艂a艣nie od jednorazowych opakowa艅 na 偶ywno艣膰.

Czym dok艂adnie jest woskowijka i czy r贸偶ni si臋 od np. zwyk艂ego papieru 艣niadaniowego?

Woskowijka to kawa艂ek bawe艂ny nas膮czony mieszanin膮 wosku pszczelego, 偶ywicy sosnowej i olejku jojoba. Taka kombinacja sk艂adnik贸w powoduje, 偶e pod wp艂ywem ciep艂a r膮k i nacisku woskowijka idealnie przylega i owija dany produkt, tworz膮c opakowanie, kt贸re po u偶yciu mo偶emy rozprostowa膰, przemy膰 letni膮 wod膮, zostawi膰 do wyschni臋cia i u偶y膰 ponownie. Znakomicie sprawdza si臋 do pakowania i przechowywania chleba, kanapek, kawa艂k贸w owoc贸w lub warzyw, ser贸w, zi贸艂, przek膮sek i do przykrycia miseczki np. z jedzeniem, kt贸rego nie chcemy zmarnowa膰.

Od zwyk艂ego papieru 艣niadaniowego, folii spo偶ywczej i aluminiowej r贸偶ni si臋 tym, 偶e jest wielokrotnego u偶ytku i w 100% naturalna, biodegradowalna i antybakteryjna. Jej stosowanie przyczynia si臋 do zmniejszenia zu偶ycia jednorazowego plastiku i opakowa艅 w naszym domu, ograniczaj膮c generowanie 艣mieci w miejscu, gdzie w codziennym 偶yciu tworzymy ich najwi臋cej.

Jeste艣cie rodzinn膮 firm膮, produkty wytwarzacie cz臋艣ciowo r臋cznie, a opr贸cz prowadzenia sklepu dla klient贸w indywidualnych wsp贸艂pracujecie te偶 z du偶ymi firmami, r贸wnie偶 za granic膮. Jak dajesz sobie rad臋, jak to wp艂ywa na Twoje 偶ycie prywatne?

Firma jest wpisana w 偶ycie naszej rodziny i zar贸wno ja, jak i m贸j m膮偶, bardzo si臋 z ni膮 identyfikujemy. Cieszymy si臋 z sukcesu woskowijek, gdy偶 to udowadnia nam, 偶e ludzie pragn膮 proekologicznych zmian i s膮 coraz bardziej 艣wiadomi. Mamy poczucie, 偶e robimy co艣 wa偶nego dla naszej przysz艂o艣ci i przysz艂o艣ci kolejnych pokole艅, przez co obowi膮zki zwi膮zane z prowadzeniem firmy s膮 dla nas czym艣, co wype艂niamy, bo chcemy, a nie dlatego, 偶e musimy. Oczywi艣cie s膮 momenty, gdy sprawy do za艂atwienia si臋 pi臋trz膮, a my ledwo 艂apiemy oddech. Staramy si臋 wtedy zachowa膰 spok贸j, cho膰 nie ukrywamy, 偶e gdy du偶o si臋 dzieje, jeste艣my najbardziej efektywni. Mamy dw贸jk臋 ma艂ych dzieci i bardzo cenimy sobie rodzinne popo艂udnia i weekendy. Wtedy nie ma u nas miejsca na prac臋. Czasy, gdy pracowa艂am wieczorami i po nocach, na szcz臋艣cie mam ju偶 za sob膮, nie by艂o lekko, ale cel by艂 szczytny!

Czy Twoim zdaniem zainteresowanie ekologicznymi opakowaniami to przejaw rosn膮cej 艣wiadomo艣ci ekologicznej, chwilowa moda, a mo偶e konieczno艣膰?

My艣l臋, 偶e jest to kombinacja tych trzech element贸w. Bez w膮tpienia ludzie s膮 coraz bardziej 艣wiadomi, co po cz臋艣ci wynika ze wzrostu poziomu 偶ycia, i przez to mo偶liwo艣ci skupienia si臋 na innych jego aspektach, ni偶 samo konsumowanie. Zagadnienia zmian klimatu w ostatnich latach zacz臋艂y wychodzi膰 poza w膮ski kr膮g os贸b 艣ci艣le zwi膮zanych z ekologi膮 i obecnie wiele rozwi膮za艅 proekologicznych zaczyna by膰 dost臋pnych i u偶ywanych powszechnie w naszych domach.

Z drugiej strony tematyka ta zosta艂a dostrze偶ona przez instytucje mi臋dzynarodowe i wesz艂a w strategie globalnych marek, co prze艂o偶y艂o si臋 r贸wnie偶 na dzia艂ania tzw. os贸b kreuj膮cych trendy. Wytworzy艂o to pewnego rodzaju mod臋 na bycie eko, kt贸ra z roku na rok przybiera na sile.

Z trzeciej strony coraz cz臋艣ciej dociera do nas, 偶e jest to po prostu konieczno艣膰, aby przetrwa艂 nasz gatunek i planeta, na kt贸rej 偶yjemy. Jedn膮 z dr贸g do pokonania ogromnych wyzwa艅 klimatycznych, jakie stoj膮 przed nasz膮 cywilizacj膮, jest wprowadzanie ma艂ych zmian w naszym codziennym 偶yciu.

Jakie masz plany na przysz艂o艣膰? Planujecie rozwija膰 wasz膮 ofert臋 o kolejne ekologiczne produkty?

W najbli偶szej przysz艂o艣ci chcemy skupi膰 si臋 g贸wnie na wykorzystaniu w pe艂ni potencja艂u, jaki maj膮 w sobie woskowijki, w tym na poszukiwaniu nowych kana艂贸w dystrybucji, rynk贸w zbytu i opracowaniu nowych linii produktowych. Jeste艣my przekonani, 偶e to pocz膮tek drogi. Nie wykluczamy wprowadzenia innych produkt贸w, w oparciu o filozofi臋, jak膮 si臋 kierujemy, w tym innych produkt贸w zero waste.

Jaka jest Twoja najwi臋ksza pora偶ka i sukces, jakie mo偶na wyci膮gn膮膰 z tego wnioski?

Jako swoj膮 pora偶k臋 d艂ugo postrzega艂am to, 偶e a偶 6 razy zdawa艂am egzamin na prawo jazdy. Mia艂am wtedy 18 lat i z perspektywy czasu jestem 艣wiadoma tego, 偶e nie by艂am odpowiednio przygotowana. Zdawa艂am egzamin w du偶ym mie艣cie, w kt贸rym wcze艣niej by艂am tylko dwa razy, bo na tyle wystarczy艂 pakiet godzin w szkole jazdy! Wnioskiem na przysz艂o艣膰, jest to, 偶e do pewnych wyzwa艅 trzeba si臋 po prostu dobrze przygotowa膰, i 偶e dla w艂asnego dobra czasami nie warto rzuca膰 si臋 od razu na g艂臋bok膮 wod臋.

Natomiast jako najwi臋kszy sukces postrzegam swoj膮 determinacj臋 do spe艂niania marzenia o podr贸偶y dooko艂a 艣wiata. Aby zebra膰 fundusze, zwolni艂am si臋 z pracy na etacie, pojecha艂am w ciemno do Norwegii i聽聽聽聽 聽pracowa艂am przez rok w fabryce 艂ososia,, by w ko艅cu wyruszy膰 i dozna膰 upragnionej wolno艣ci. Dwa lata wystarczy艂y, by zat臋skni膰 za tym, co zostawi艂am. Wr贸ci艂am z ca艂kiem nowym podej艣ciem do 偶ycia, nauczy艂am si臋 ceni膰 to, co naprawd臋 wa偶ne. Podr贸偶 by艂a wspania艂膮 lekcj膮. Jestem przekonana, 偶e to zaprowadzi艂o mnie do miejsca, w kt贸rym teraz jestem i dzi臋kuj臋 sobie za ten odwa偶ny, pierwszy krok. By艂o warto!

Marta Wilczek

Marta Wilczek

W艂a艣cicielka MALU, rodzinnej manufaktury z Krakowa zajmuj膮cej si臋 produkcj膮 woskowijek – ekoalternatywy dla folii spo偶ywczej i aluminiowej. Te naturalne opakowania wielkokrotnego u偶ytku maj膮 r贸wnie偶 w艂a艣ciwo艣ci antybakteryjne, zapewniaj膮ce d艂u偶sz膮 艣wie偶o艣膰 przechowywanego jedzenia. Marta Wilczek jest finalistk膮 13. edycji konkursu Sukces Pisany Szmink膮 Bizneswoman Roku w kategorii Biznes Roku: przych贸d poni偶ej 10 mln z艂, kt贸rej Partnerem jest DPD Polska.

Bizneswoman Roku - Grafika promocyjna

Organizator konkursu: Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink膮
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii: BNP Paribas, DPD Polska, IGT Poland, Google Cloud, HUAWEI, SKANSKA, Orange, NatWest Group
Partner merytoryczny: Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, IKEA, Mokosh, Vital Voices, embaUW, Humanites, Perspektywy Women in Tech
Patronat Honorowy Konkursu: Prezydent Miasta Sto艂ecznego Warszawy
Patroni medialni: Grupa TVN, Polska Press Grupa, Rzeczpospolita, Forbes Women, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, Tw贸j Styl, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, ONA Strona Kobiet, ISB news.tv, Think Tank
Partnerzy gali: Miloo Home, Peroni

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close