wykluczenie cyfrowe dzieci

Ten problem dotyczy ogromnej liczby dzieci i rodzin!

Wykluczenie cyfrowe. Skala tego zjawiska w Polsce jest wi臋ksza ni偶 to si臋 mo偶e pozornie wydawa膰. COVID i zdalne nauczanie obali艂o mit, 偶e w du偶ym kraju, w 艣rodku Europy wszyscy powinni mie膰 pod r臋k膮 komputer i szybki internet, wi臋c mog膮 by膰 w szkole na r贸wnych prawach. Jaros艂aw Ku藕niar rozmawia z Ma艂gorzat膮 Ko偶uchowsk膮, aktork膮 i pomys艂odawczyni膮 akcji, kt贸ra daje szans臋 milionowi jej followers贸w zebra膰 pieni膮dze dla tych, kt贸rzy sprz臋tu w szkole online potrzebuj膮 najbardziej.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Jaros艂aw Ku藕niar: Cyfrowe wykluczenie i edukacja. 2020 rok pokaza艂, 偶e bez telefonu, komputera, tabletu w domu mo偶e by膰 ogromny problem z tym, 偶eby nie by膰 w tyle i 偶eby mc nad膮偶a膰 za swoimi rwie艣nikami, ktrzy – by膰 mo偶e – jednak w ten sprz臋t wyposa偶eni byli zupe艂nie inaczej. Pami臋tasz, jak to by艂o za naszych czasw. Jakim sprz臋tem pos艂ugiwali艣my si臋, kiedy byli艣my w szkole?

Ma艂gorzata Ko偶uchowska: 呕adnym.

Jaros艂aw Ku藕niar: Mwienie o wykluczeniu cyfrowym jest czym艣 takim, co wci膮偶 jednak dla wielu ludzi – wydaje mi si臋 – jest problemem nie do wyobra偶enia. Bo jak dzisiaj, w XXI wieku dziecko mo偶e nie mie膰 tabletu albo komputera?

Ma艂gorzata Ko偶uchowska: A jednak. Mam dosy膰 du偶o do艣wiadcze艅 z tym zwi膮zanych. Kiedy zacz膮艂 si臋 lockdown i wybuch艂a pandemia, wszyscy w艂膮czali si臋 w zbi贸rki na sprz臋t dla szpitali, na r臋kawiczki jednorazowe, maseczki itd. U mnie na Instagramie pojawi艂 si臋 w贸wczas 1 mln followers贸w. Pomy艣la艂am, 偶e w tym czasie by艂oby nie na miejscu聽wrzuca膰 jakie艣 kolejne kolorowe, u艣miechni臋te, uradowane, wyskokowe zdj臋cia z podzi臋kowaniami za t臋 poka藕n膮 liczb臋 obserwator贸w. Uzna艂am, 偶e fajnie by艂oby zrobi膰 co艣, co jest po偶yteczne i co ma jaki艣 g艂臋bszy sens w tych czasach. Nie chcia艂am wpisywa膰 si臋 w zbi贸rki na maseczki i inne przedsi臋wzi臋cia wspieraj膮ce, kt贸re ju偶 istnia艂y i by艂y dobrze zorganizowane. I by膰 mo偶e dlatego, 偶e jestem dzieckiem z nauczycielskiej rodziny (i problem edukacji zawsze by艂 mi bliski) pomy艣la艂am sobie od dzieciach, kt贸re zosta艂y zmuszone do nauki online, a kt贸re nie maj膮 sprz臋tu, 偶eby m贸c w niej uczestniczy膰. To by艂y dopiero聽 pocz膮tki zdalnej nauki i przyznaj臋, 偶e kierowa艂a mn膮 wy艂膮cznie moja intuicja. Potem oczywi艣cie zacz臋艂am dzwoni膰 i robi膰 rozeznanie – czy to jest tylko co艣, co si臋 pojawi艂o w mojej g艂owie, czy to jest rzeczywi艣cie realny problem? Okaza艂o si臋, 偶e jest to bardzo istotna przeszkoda w nauce online, dotycz膮ca ogromnej liczby dzieci i wielu rodzin. Tu trzeba po prostu wyobrazi膰 sobie sytuacj臋 rodziny, w kt贸rej jest wi臋cej ni偶 jedno dziecko –聽 dw贸jka czy tr贸jka – albo聽 rodziny wielodzietne, gdzie dzieci jest jeszcze wi臋cej. A rodzice r贸wnie偶 s膮 w domu i s膮 zdani na prac臋…

Jaros艂aw Ku藕niar: … zdaln膮?

Ma艂gorzata Ko偶uchowska: Dok艂adnie. Na przyk艂ad, dw贸jka czy tr贸jka dzieci jest w wieku szkolnym i w tym samym czasie musi bra膰 udzia艂 w lekcjach. Wiadomo, 偶e jest to niemo偶liwe i ma艂o, kt贸ra polska rodzina ma wi臋cej ni偶 jeden laptop w domu. Mo偶e ma laptop i tablet, mo偶e telefon, ale nie dla ka偶dego oddzielmy sprz臋t, kt贸ry zapewnia艂by mo偶liwo艣膰 nauki czy pracy zdalnej. Nie byli艣my przygotowani na tak膮 sytuacj臋, 偶e tak d艂ugi czas b臋dziemy siedzie膰 w domu i do domu przeniesiemy prawie ca艂膮 nasz膮 dzia艂alno艣膰 zawodow膮, ale te偶 i edukacyjn膮.

Jaros艂aw Ku藕niar: Kiedy nasta艂 lockdown rozmawia艂em z lud藕mi z Polskiej Akcji Humanitarnej o tym, jak wygl膮da akcja Pajacyk, czyli dokarmianie dzieciakw w czasie COVID-u. Okaza艂o si臋, 偶e sytuacja sta艂a si臋 bardzo powa偶na. Wydaje si臋 nam, 偶e mamy XXI wiek i chocia偶 w takim mie艣cie jak Warszawa pewne sprawy s膮 opanowane.

Ma艂gorzata Ko偶uchowska: W ramach mojej akcji skontaktowa艂am si臋 z Fundacj膮 Powi艣la艅sk膮, kt贸ra dzia艂a – jak sama nazwa wskazuje – na terenie warszawskiego Powi艣la, ale te偶 z wi臋ksz膮 organizacj膮, kt贸ra nie ogranicza si臋 tylko do naszego miasta, ale opiekuje si臋 dzie膰mi na terenie ca艂ej Polski. Jest to Akademia Przysz艂o艣ci, kt贸ra jest cz臋艣ci膮 Fundacji Wiosna. Maj膮 pod swoj膮 opiek膮 oko艂o 300 dzieci, z kt贸rych 71% ma k艂opoty w nauce, a 52% posiada problemy z pisaniem i czytaniem, 9% powtarza klas臋, 43% ma problemy w rozwoju emocjonalnym i spo艂ecznym. To s膮 dzieci, kt贸re maj膮 obni偶one poczucie w艂asnej warto艣ci, nie wierz膮 w to, 偶e im si臋 powiedzie, nie maj膮 planu na siebie, a nawet je偶eli taki plan gdzie艣 tam im intuicyjnie w g艂owie 艣wita, to…

Jaros艂aw Ku藕niar: 鈥 nie maj膮 wiary w siebie.

Ma艂gorzata Ko偶uchowska: Uwa偶aj膮, 偶e na pewno im si臋 nie uda. Akademia Przysz艂o艣ci posiada wolontariuszy, kt贸rzy maj膮 pom贸c zdoby膰 dzieciom narz臋dzia do tego, 偶eby same stan臋艂y na nogi i poradzi艂y sobie ze swoimi wyzwaniami. Uwa偶am, 偶e to bardzo dobry pomys艂. Spotykaj膮 si臋 2-3 razy w tygodniu, prowadz膮 zaj臋cia, pomagaj膮 w nauce, do艂adowuj膮 je te偶 emocjonalnie, 偶eby odzyska艂y wiar臋 w siebie i 偶eby uwierzy艂y w to, 偶e – tak jak ka偶demu – im te偶 mo偶e si臋 w 偶yciu uda膰. W czasie pandemii te spotkania musia艂y si臋 przenie艣膰 do online, czyli wracamy do pocz膮tku, do punktu wyj艣cia.

Jaros艂aw Ku藕niar: Chcemy pom贸c, ale nie wiemy jak.

Ma艂gorzata Ko偶uchowska: Bez laptopa, bez tabletu, czy dobrego telefonu, to jest niemo偶liwe. Postanowili艣my pom贸c tym dzieciom w ramach naszej akcji 鈥濵ilion na Milion鈥 kupuj膮c dla nich sprz臋t elektroniczny! Bra艂am osobi艣cie udzia艂 w rozdawaniu tych komputer贸w, bo by艂am ciekawa, do kogo one konkretnie trafiaj膮. Przesz艂am si臋 do paru rodzin i to, co zobaczy艂am w centrum Warszawy… Nie wyobra偶a艂am sobie, 偶e dzisiaj w Warszawie ludzie mog膮 偶y膰 w takich warunkach i boryka膰 si臋 z takimi problemami jak to, co zobaczy艂am. Przyk艂ad – mama samotnie wychowuj膮ca czw贸rk臋 dzieci z rodziny przemocowej, 偶yje a z tymi dzie膰mi w jednym pokoju ok. 32 m2 z malutk膮 wn臋k膮 kuchenn膮 i malutenieczk膮 艂azienk膮. Najstarszy syn ma jakie艣 10-11 lat. Jest bardzo uzdolniony matematycznie, ale nie m贸g艂 si臋 uczy膰, bo nie mia艂 na czym, bo odrabianie lekcji na telefonie trudno nazwa膰 mo偶liwo艣ci膮 nauki. Wiem, 偶e ich 偶ycie tylko dzi臋ki tym kilku podarowanym sprz臋tom bardzo si臋 zmieni艂o. Dzieci poprawi艂y oceny w szkole, a mama tak uwierzy艂a w siebie, 偶e rozpocz臋艂a starania o wi臋ksze lokum.

***

Rozmowa Jaros艂awa Ku藕niara z Ma艂gorzat膮 Ko偶uchowsk膮 jest cz臋艣ci膮 debaty Stop Wykluczeniu Cyfrowemu zorganizowanej przez Fundacj臋 Sukcesu Pisanego Szmink膮 oraz Huawei Polska.

Ca艂o艣膰 rozmowy mo偶esz obejrze膰 poni偶ej!.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close